INTEGRACJA SYSTEMÓW GOSPODARKI ODPADAMI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Advertisements

Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi - obowiązki wynikające ze nowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ OCHRONY ŚRODOWISKA
MIEDZYGMINNY PLAN GOSPODARKI ODPADAMI DLA ZWIAZKU GMIN KARKONOSKICH
Wyniki wstępnych badań unieszkodliwiania i odzysku popiołów lotnych i pyłów z kotłów pochodzących ze spalarni odpadów w technologii ENVIROMIX®
ZAKŁAD UTYLIZACJI ODPADÓW KOMUNALNYCH Sp. z o.o. w Mielcu
SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI
Plan Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego 2010 Wojciech Kozak Członek Zarządu Województwa Małopolskiego Kraków 24 lutego 2009 r. Departament Środowiska.
Dyrektor Departamentu Gospodarki Odpadami Ministerstwo Środowiska
Anna Grapatyn – Korzeniowska Warszawa, 18 lutego 2011 r.
Tworzywa na paliwa – dlaczego Państwo nie chce pomóc?
System gospodarowania odpadami komunalnymi w Bytomiu
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
AKTUALIZACJA PLANU GOSPODARKI ODPADAMI DLA WOJ
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
„PLAN GOSPODARKI ODPADAMI DLA MIASTA ŁODZI - PGO - ŁÓDŹ” na lata z perspektywą na lata Łódź, Wydział Gospodarki Komunalnej.
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Zarząd Województwa Łódzkiego
REGIONALNY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI W POLSCE Sprawdzone rozwiązania w gospodarce odpadami komunalnymi Odzysk frakcji materiałowych z odpadów.
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
Przedmiotowa prezentacją jest własnością Lemna International Inc
Starostwo Powiatowe w Szczecinku ul. 28 Lutego Szczecinek
1 Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Ochrony Środowiska Sosnowiec, ŻYCIE PO ŚMIECIACH Czy dzięki nowej ustawie region będzie.
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
Spotkanie w sprawie gospodarki odpadami komunalnymi
dla BYDGOSKO – TORUŃSKIEGO OBSZARU METROPOLITALNEGO
Uchwała o Regulamin utrzymania czystości i porządku w Gminach – uchwała dostosowująca ten dokument do wymogów wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki.
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
„Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi”
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
Nadrzędnym celem polityki w zakresie gospodarki odpadami jest zapobieganie powstawaniu odpadów poprzez rozwiązywanie problemu odpadów „u źródła”, odzyskiwanie.
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Prezentacja Spółki Stare Miasto-Park
Rozwiązywanie zagadnień związanych z gospodarką odpadami na poziomie gminy czy też w skali powiatu wymaga stworzenia kompleksowego i długofalowego planu.
Gospodarka odpadami w Polsce stan przed przyjęciem KPGO Dr hab. inż. Janusz Mikuła.
Program Operacyjny „Infrastruktura i Środowisko”
MPO KRAKÓW ISO 9001 Problematyka efektywnej gospodarki odpadami - Nowoczesne rozwiązania w branży usług komunalnych Kraków, kwiecień 2007.
Gospodarka odpadami na poziomie lokalnym.
Inwestujemy w ekologię
NAJWAŻNIEJSZE PROBLEMY I ZAGROŻENIA DLA NOWEGO SYSTEMU GOSPODAROWANIA
Cel badań – Uzyskanie informacji jaką wiedzę posiadają mieszkańcy Krakowa na temat segregacji odpadów – Uzyskanie informacji w jaki sposób mieszkańcy.
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Funkcjonowanie RIPOK EKO DOLINA po wprowadzeniu zmiany ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach 1.
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
PLAN GOSPODARKI ODPADAMI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO REGIONY GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI projekt KRAKÓW, 3 października 2011.
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
1.Cel i podstawa prawna sporządzenia analizy. Analiza została przygotowana w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy Bestwina.
Projekt: „Zakład zagospodarowania odpadów w Kozodrzy”
Gospodarka w obiegu zamkniętym – fanaberia czy konieczność?
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI W KRAKOWIE Krakowski Holding Komunalny SA.
1 PROJEKT PLANU GOSPODARKI ODPADAMI WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO za lata INFORMACJE O REGIONACH Zarząd Województwa Podlaskiego Białystok
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi w Bytomiu Bytom, luty 2015 r.
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
PROJEKT PLANU GOSPODARKI ODPADAMI WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO za lata PROJEKT PLANU INWESTYCYJNEGO Zarząd Województwa Podlaskiego Białystok
„Unieszkodliwianie i zagospodarowanie odpadów w Zakładzie Zagospodarowania Odpadów w Nowym Dworze w gminie Chojnice” Tuchola/Tleń 5-7 września 2013r.
1 BUDOWA KOMPLEKSOWEGO SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI W SOSNOWCU Beneficjent: Miejski Zakład Składowania Odpadów w Sosnowcu Sp. z o.o.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Miasta i Gminy Szamotuły za okres od 1 stycznia 2014r. do 31 grudnia 2014r.
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
FUNKCJONOWANIE BIOGAZOWNI PRZY OCZYSZCZALNI ŚCIEKÓW
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Zapis prezentacji:

INTEGRACJA SYSTEMÓW GOSPODARKI ODPADAMI Bydgosko-Toruńskim Obszarze Metropolitalnym Poznań, 28 października 2008r.

UWARUNKOWANIA PRAWNE (1) Dyrektywa 99/31/WE - art. 5.2 Ustawa o odpadach - art. 16a ust.4 Ilość odpadów komunalnych kierowanych na składowiska w trzech zdefiniowanych etapach, ma wynosić: do dnia 31 grudnia 2010 r. –nie więcej niż 75%, do dnia 31 grudnia 2013 r. –nie więcej niż 50%, do dnia 31 grudnia 2020 r. –nie więcej niż 35%, wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.

UWARUNKOWANIA PRAWNE (2) Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 7 września 2005 r. w sprawie kryteriów i procedur dopuszczenia odpadów do składowania na składowiskach danego typu (Dz. U. Nr 186, poz. 1553) Nie będzie można składować odpadów komunalnych, których wartości graniczne przekraczają: ogólny węgiel organiczny – wagowo > 5% strata przy prażeniu – wagowo > 8% ciepło spalania jest > 6 MJ/kg Ze względu na konieczność przygotowania się do wypełnienia wymagań ww. rozporządzenia zacznie ono obowiązywać od 1 stycznia 2013 r.

UWARUNKOWANIA PRAWNE (3) Krajowy plan gospodarki odpadami 2010 Uchwała RM Nr 233 z dnia 29 grudnia 2006 r. (MP nr 90 poz. 946 i 947) Rozdział 5.1.2 Odzysk i unieszkodliwianie odpadów (str. 52) „Jednym z zasadniczych kierunków działań jest intensywny wzrost zastosowania zarówno biologicznych, jak i termicznych metod przekształcania zmieszanych odpadów komunalnych.” Rozdział 5.1.3 Wdrażanie systemowych i kompleksowych rozwiązań w gospodarce odpadami (str. 53) „W przypadku aglomeracji lub regionów obejmujących powyżej 300 tyś. mieszkańców preferowaną metodą zagospodarowania zmieszanych odpadów komunalnych jest ich termiczne przekształcanie”

UWARUNKOWANIA PRAWNE (4) Program ochrony środowiska z planem gospodarki odpadami województwa kujawsko-pomorskiego 2010 Uchwała Nr XXIV/468/08 Sejmiku Woj. Kujawsko-Pomorskiego z dnia 3 lipca 2008r. 8.1. Odpady komunalne (str. 162) Jako główne działania niezbędne do realizacji gospodarki odpadami komunalnymi na terenie woj. kujawsko-pomorskiego do 2014 r. wymienia się miedzy innymi wdrażanie nowoczesnych technologii odzysku i unieszkodliwiania odpadów, w tym metod termicznego przekształcania odpadów. 8.1.2. Odzysk i unieszkodliwianie odpadów komunalnych (str. 164) Zakłada się znaczną redukcją odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania. Oznacza to konieczność rozwoju metod odzysku, w tym recyklingu organicznego, a także odzysku energii poprzez wprowadzanie termicznego przekształcania odpadów. W tabeli nr 42, dotyczącej harmonogramu przedsięwzięć priorytetowych do 2010 roku z perspektywą 2011 – 2014, (str. 185) Wpisano zadanie pn. „Budowa Zakładu Termicznego Przekształcania Odpadów” oraz wskazane jednostki odpowiedzialne (Samorząd m. Bydgoszcz, Samorząd m. Toruń, Samorząd Województwa), szacowane koszty 400 mln. zł i źródła finansowania POIiŚ.

UWARUNKOWANIA PRAWNE (5) Plan Rozwoju Bydgoszczy na lata 2008-2013 Uchwała nr XXVII/356/08 Rady Miasta Bydgoszczy z dnia 27 lutego 2008 r. Priorytet 4 Poprawa atrakcyjności zamieszkania, Program Zielona i czysta Bydgoszcz (str. 47) Jednym z projektów programu jest Budowa Zakładu Termicznej Utylizacji Odpadów w Bydgoszczy, który będzie obsługiwał mieszkańców Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Metropolitalnego. Celem projektu jest: uporządkowanie i modernizacja systemu gospodarki odpadami w Bydgosko-Toruńskim Obszarze Metropolitalnym, rozwiązanie problemu budowy nowych składowisk odpadów komunalnych, ograniczenie ilości odpadów składowanych na wysypiskach, w tym ulegających biodegradacji, produkcja energii ze źródeł odnawialnych

Ekonomiczne uzasadnienie budowy spalarni

Obecny system - Bydgoszcz ODPADY ZBIERANE SELEKTYWNIE ODPADY ZMIESZANE ODPADY BUDOWLANE ODPADY BUDOWLANE ODPADY NIEBEZPIECZNE ODPADY NIEBEZPIECZNE ODPADY WIELKO-GABARYTOWE ODPADY WIELKO-GABARYTOWE ODPADY OPAKOWANIOWE (SUROWCE WT.) ODPADY OPAKOWANIOWE (SUROWCE WT.) ODPADY ULEGAJĄCE BIODEGRADACJI ODPADY ZIELONE I BIODEGRAD. ODPADY Z ZABUDOWY MIESZKANIOWEJ ODPADY Z ZABUDOWY MIESZKANIOWEJ ODPADY Z INFRASTRUKTURY, PRZEMYSŁU ODPADY Z INFRASTRUKTURY, PRZEMYSŁU ODPADY Z OKOLICZNYCH GMIN POZASYSTEMOWE INSTALACJE UNIESZKODLIWIANIA 2,5tys.Mg/rok POZASYSTEMOWE INSTALACJE UNIESZKODLIWIANIA SORTOWNIE SUROWCÓW WTÓRNYCH REMONDIS, TARO ORAZ CORIMP SORTOWNIA SUROWCÓW WTÓRNYCH I FRAKCJI LEKKIEJ 45tys.Mg/rok LINIA DO SORTOWANIA I ODZYSKU ODPADÓW BUDOWLANYCH LINIA DO SORTOWANIA I ODZYSKU ODPADÓW BUDOWLANYCH 16tys.Mg/rok ZAKŁAD DEMONTAŻU ODPADÓW WIELKOGABARYTOWYCH 7tys.Mg/rok ZAKŁAD DEMONTAŻU ODPADÓW WIELKOGABARYTOWYCH KOMPOSTOWNIA ODPADÓW ZIELONYCH KOMPOSTOWNIA ODPADÓW ZIELONYCH ORAZ FRAKCJI BIO 60tys.Mg/rok SORTOWNIA KUO Kruszywa mineralne Drobna frakcja do odzysku Surowce wtórne Kompost wysokiej jakości Frakcja podsitowa i balast Frakcja bio Surowce wtórne Perspektywiczne wykorzystanie materiału kopca SKŁADOWISKO ODPADÓW INNYCH NIŻ NIEBEZPIECZNE I OBOJĘTNE KWATERA BALASTU KUO KOPCE BIO-EN-ER KUO

Obecny system - Toruń ODPADY ZBIERANE SELEKTYWNIE ODPADY ZMIESZANE ODPADY BUDOWLANE ODPADY NIEBEZPIECZNE ODPADY WIELKO-GABARYTOWE ODPADY OPAKOWANIOWE (SUROWCE WT.) ODPADY ULEGAJĄCE BIODEGRADACJI ODPADY Z ZABUDOWY MIESZKANIOWEJ ODPADY Z INFRASTRUKTURY, PRZEMYSŁU ODPADY Z OKOLICZNYCH GMIN POZASYSTEMOWE INSTALACJE UNIESZKODLIWIANIA SORTOWNIE SUROWCÓW WTÓRNYCH I FRAKCJI LEKKIEJ Frakcja surowcowa SITO FRAKCYJNE LINIA DO SORTOWANIA I ODZYSKU ODPADÓW BUDOWLANYCH ZAKŁAD DEMONTAŻU ODPADÓW WIELKOGABARYTOWYCH KOMPOSTOWNIE ODPADÓW ZIELONYCH ORAZ FRAKCJI BIO Frakcja bio Kruszywa mineralne Drobna frakcja do odzysku Surowce wtórne Kompost wysokiej jakości Kompost do rekultywacji Frakcja podsitowa i balast SKŁADOWISKO ODPADÓW INNYCH NIŻ NIEBEZPIECZNE I OBOJĘTNE TORUŃ

System przyszłościowy BTOM po wybudowaniu spalarni ODPADY ZBIERANE SELEKTYWNIE ODPADY ZMIESZANE ODPADY BUDOWLANE ODPADY BUDOWLANE ODPADY NIEBEZPIECZNE ODPADY NIEBEZPIECZNE ODPADY WIELKO-GABARYTOWE ODPADY WIELKO-GABARYTOWE ODPADY OPAKOWANIOWE (SUROWCE WT.) ODPADY OPAKOWANIOWE (SUROWCE WT.) ODPADY ULEGAJĄCE BIODEGRADACJI ODPADY ZIELONE I ULEGAJĄCE BIODEGRADACJI ODPADY Z ZABUDOWY MIESZKANIOWEJ ODPADY Z ZABUDOWY MIESZKANIOWEJ ODPADY Z INFRASTRUKTURY, PRZEMYSŁU ODPADY Z INFRASTRUKTURY, PRZEMYSŁU ODPADY Z OKOLICZNYCH GMIN POZASYSTEMOWE INSTALACJE UNIESZKODLIWIANIA 2,5tys.Mg/rok POZASYSTEMOWE INSTALACJE UNIESZKODLIWIANIA SORTOWNIE SUROWCÓW WTÓRNYCH FIRM SORTOWNIA SUROWCÓW WTÓRNYCH I FRAKCJI LEKKIEJ 45tys.Mg/rok LINIA DO SORTOWANIA I ODZYSKU ODPADÓW BUDOWLANYCH ZAKŁAD DEMONTAŻU ODPADÓW WIELKOGABARYTOWYCH KOMPOSTOWNIA ODPADÓW ZIELONYCH SORTOWNIA GMINNA KRUSZYWA MINERALNE Kruszywa mineralne DROBNA FRAKCJA DO ODZYSKU Drobna frakcja do odzysku Odzysk żużla i ferro-magnetyków Surowce wtórne SUROWCE WTÓRNE 16,2tys.Mg/rok Kompost wysokiej jakości KOMPOST WYSOKIEJ JAKOŚCI Surowce wtórne Frakcja podsitowa i balast Frakcja bio Perspektywiczne wykorzystanie materiału kopca SKŁADOWISKO ODPADÓW NIEBEZPIECZNYCH ZTPOK SKŁADOWISKO ODPADÓW INNYCH NIŻ NIEBEZPIECZNE I OBOJĘTNE KWATERA BALASTU KUO KOPCE BIO-EN-ER KUO

Dwie najkorzystniejsze lokalizacje spalarni w Bydgoszczy Bydgoski Park Przemysłowy Międzygminny Kompleks Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych

Ważniejsze kryteria porównawcze KRYTERIUM Obecny system Bydgoszczy i Torunia System przyszłościowy BTOM Redukcja ilości odpadów składowanych 257,78tys.Mg - 202,7tys.Mg = 57tys.Mg/rok (22%) 282,4tys.Mg - 64 tys. Mg = 218,4tys.Mg/rok (77%) Redukcja ilości składowanych odpadów komunalnych ulegających biodegradacji 108,1tys.Mg - 90,6tys.Mg = 17,5tys.Mg/rok (16%) Przekroczenie limitu składowania po roku 2010 115,7tys.Mg - 30tys.Mg = 85,7tys.Mg/rok (74%) Dotrzymany limit składowania

Zamiast składowania odzysk energii

INTEGRACJA SYSTEMÓW GOSPODARKI ODPADAMI w Bydgosko-Toruńskim Obszarze Metropolitalnym Dziękuję za uwagę