Konferencja dla dyrektorów szkół podsumowująca pracę w I semestrze marzec 2005 r. Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

PODSTAWY PRAWNE NAUCZANIA JĘZYKÓW OBCYCH
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
M. Rostkowska 1 Co wiemy o maturze z informatyki ?
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
Najczęstsze nieprawidłowości spotykane w trakcie sprawdzania wymogów art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty i w dokumentacji związanej z wpisem do.
Reforma systemu oświaty Obniżanie wieku szkolnego i upowszechnianie edukacji przedszkolnej Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Luty 2009.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
ZMIANY W KSZTAŁCENIU PONADGIMNAZJALNYM od roku szkolnego 2012/2013
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Indywidualne nauczanie
KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Rola polityki rynku pracy w rozwijaniu kształcenia zawodowego.
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
UPRAWNIENIA RADY PEDAGOGICZNEJ Narada szkoleniowa dyrektorów Jola nta Lenkiewicz – Broda Eugeniusz Półtorak Białystok, 21 luty 2008 r.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Podstawy prawne rekrutacji do klas integracyjnych Ustawa o systemie oświaty (t.j. z 2015 r. poz.2156 ze zmianami); Zgodnie z zapisami ustawy od roku szkolnego.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie dualne.


Doradztwo zawodowe w szkołach
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Spotkanie z rodzicami uczniów szkół podstawowych i gimnazjów
Reforma oświaty 2017 Analiza sieci oraz propozycje zmian.
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Zmiany w ramowych statutach: 1
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r

Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
CZAS PRACY NAUCZYCIELA GODZINY PONADWYMIAROWE
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Program nauczania dla zawodu
Rok szkolny 2019/2020 w kontekście zmian systemu edukacji
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Konferencja dla dyrektorów szkół podsumowująca pracę w I semestrze marzec 2005 r. Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych

Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych Zadania wynikające z zapisów ustawy z dnia 8 stycznia 1999 r. – Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego Art. 2c ust. 5 Z dniem 1 września 2005 r. organy prowadzące dotychczasowe szkoły policealne i szkoły pomaturalne przekształcą je w szkoły policealne, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. g ustawy o systemie oświaty.

Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych Art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. g – szkoły policealne o okresie nie dłuższym niż 2,5 roku, których ukończenie umożliwia osobom posiadającym wykształcenie średnie uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu.

Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych Art. 2c ust. 6 Przepisów art. 2c ust. 5 nie stosuje się, jeżeli organ prowadzący dotychczasową szkołę policealną lub pomaturalną postanowił o stopniowej likwidacji szkoły z zapewnieniem możliwości jej ukończenia przez dotychczasowych uczniów.

Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych Art. 2c ust. 8 Do przekształcenia, o którym mowa w art. 2c ust. 5 nie stosuje się przepisów art. 59 ustawy o systemie oświaty. Uwagi: dopuszcza się przekształcenie kilku szkół (np. policealnej i pomaturalnej) w jedną szkołę ponadgimnazjalną przepisy art. 59 stosuje się tylko w przypadku likwidacji lub stopniowej likwidacji szkoły.

Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych Art. 11b ust. 2 Osoby prawne i osoby fizyczne prowadzące dotychczasowe niepubliczne szkoły ponadpodstawowe przekształcane zgodnie z art.2c w szkoły ponadgimnazjalne, są obowiązane, nie później niż do dnia 31 maja roku, w którym następuje przekształcenie danego typu szkoły, złożyć wnioski o dokonanie zmian we wpisach do ewidencji.

Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych Przygotowanie dokumentów dokumentów związanych z przekształceniem powinno się rozpocząć od podjęcia uchwały przez radę powiatu (akty przekształcenia i nowe statuty) – zgodnie z art. 58 ustawy o systemie oświaty. Jeśli szkoła policealna wchodzi w skład zespołu szkół, wówczas zespołowi należy nadać nowy statut.

Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych W aktach założycielskich jak również statutach szkół należy wyraźnie wskazać, że dotyczy to szkół dla młodzieży lub szkół dla dorosłych (wynika to z faktu iż szkoły dla dorosłych zgodnie z art. 3 pkt 15 ustawy o systemie oświaty, mają odrębną organizację kształcenia).

Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych Zadania wynikające z zapisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty Art. 17 ust. 5 Rada powiatu ustala plan sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych oraz szkół specjalnych z uwzględnieniem szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych mających siedzibę na obszarze powiatu prowadzonych przez inne organy prowadzące…

Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych Art. 17 ust. 6 Ustalenie planów sieci publicznych szkół, o których mowa w art. 17 ust. 5, następuje po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty o zgodności planów z przepisami.

Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych Art. 39 ust. 5 Dyrektor szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę i po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty oraz opinii odpowiednio wojewódzkiej lub powiatowej rady zatrudnienia, ustala zawody, w których kształci szkoła, z zastrzeżeniem art. 59 ust. 2 (szkoła lub zawód, w jakim kształci szkoła mogą zostać zlikwidowane po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty).

Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych Art. 62 ust. 5 Organ prowadzący zespół lub placówek albo szkół i placówek może: wyłączyć z zespołu niektóre szkoły lub placówki włączyć do zespołu inne szkoły lub placówki rozwiązać zespół za zgodą kuratora oświaty.

Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych Zadania wynikające z zapisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych §1 pkt 3 lit. h Ramowy plan nauczania szkoły policealnej o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku:

Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych na podbudowie programowej liceum profilowanego o profilu odpowiadającym tej samej co zawód dziedzinie gospodarki… (załącznik nr 3) na podbudowie programowej szkół dających wykształcenie średnie… (załącznik nr 4).

Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych §2 ust.7 pkt 6 Tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, dodatkowych zajęć edukacyjnych nie może przekraczać 36 godz.

Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych § 6 ust. 1 W szkole policealnej podział na grupy jest obowiązkowy: na zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych – w oddziałach liczących więcej niż 30 uczniów na zajęciach praktycznej nauki zawodu, zgodnie z odrębnymi przepisami

Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych w przypadku realizacji w kształceniu zawodowym modułów, zgodnie z wymogami określonymi w modułowym programie nauczania dla zawodu.

Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych § 6 ust. 5 Zajęcia wychowania fizycznego są prowadzone w grupach liczących od 12 do 26 uczniów – oddzielnie dla dziewcząt i chłopców, dopuszcza się tworzenie grup międzyoddziałowych lub w wyjątkowych przypadkach, grup międzyklasowych (dotyczy szkoły dla młodzieży).

Kształcenie modułowe w szkole policealnej Organizacja zajęć w systemie modułowym wymaga: przygotowania nauczycieli przygotowania pracowni przygotowania materiałów dydaktycznych (pakiety, instrukcje, tematy ćwiczeń) przygotowania planu zajęć.

Kształcenie modułowe w szkole policealnej Przygotowanie nauczycieli powinno dotyczyć: umiejętności w zakresie prowadzenia kształcenia w systemie modułowym oceniania postępów uczniów przygotowania materiałów dydaktycznych.

Kształcenie modułowe w szkole policealnej Pracownie powinny być: w miarę możliwości – do ćwiczeń praktycznych i do ćwiczeń teoretycznych odpowiednio wyposażone zgodnie z programem nauczania tak zaprojektowane, aby była możliwość ich przezbrajania tak zaprojektowane, aby było w nich stanowisko nauczyciela.

Kształcenie modułowe w szkole policealnej Materiały dydaktyczne powinny: być tak przygotowane, aby pozwalały uczniowi uczyć się samodzielnie bądź przy wsparciu nauczyciela.

Kształcenie modułowe w szkole policealnej Plan zajęć powinien: określać rzeczywistą liczbę godzin do realizacji w poszczególnych modułach określać liczbę godzin przypadającą na daną jednostkę modułową zapewnić odpowiednią kolejność realizacji jednostek modułowych.

Kształcenie modułowe w szkole policealnej Przed podjęciem decyzji: przeprowadzenie w szkole wstępnego szkolenia na temat kształcenia modułowego i uzyskanie akceptacji rady pedagogicznej powołanie zespołu, który opracuje koncepcję przygotowania szkoły do tej formy kształcenia sprawdzenie, do jakich zawodów zostały przygotowane programy modułowe i na jakie można liczyć w przyszłości

Kształcenie modułowe w szkole policealnej ustalenie potrzeb szkoły – baza, nauczyciele przeprowadzenie analizy kosztów wprowadzenia nowej formy kształcenia – w pierwszym roku kształcenia, po całym cyklu kształcenia uzyskanie akceptacji organu prowadzącego.

Kształcenie modułowe w szkole policealnej Podjęcie decyzji o wprowadzeniu kształcenia modułowego

Kształcenie modułowe w szkole policealnej Po podjęciu decyzji: opracowanie szkolnego planu dydaktycznego na cały cykl kształcenia na podstawie planu zajęć w modułach z uwzględnieniem posiadanej w szkole bazy technodydaktycznej opracowanie zasad oceniania i promowania w poszczególnych etapach kształcenia modułowego wprowadzenie zmian w statucie szkoły monitorowanie procesu kształcenia i ewaluacja.