Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Rok szkolny 2019/2020 w kontekście zmian systemu edukacji

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Rok szkolny 2019/2020 w kontekście zmian systemu edukacji"— Zapis prezentacji:

1 Rok szkolny 2019/2020 w kontekście zmian systemu edukacji
Status prawny szkół (LO i T) w kontekście reformy ustroju szkolnego Opracował: Leszek Morąg Rzeszów, 20 marca 2019

2 Reforma ustroju szkolnego - wprowadzona przepisami ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (PWPO) – Dz. U. z 2017 r., poz. 60, 949 i 2203 oraz z 2018 r. poz. 2245) od art. 116 do art. 219 i od art. 256 do art przekształcanie szkół w okresie od r. – formuła dla publicznych i niepublicznych, rola JST i związków zawodowych, rekrutacja, organizacja egzaminów, podręczniki i inne materiały edukacyjne. docelowo w systemie oświaty będą funkcjonować następujące typy szkół (art. 18 ustawy Prawo oświatowe - PO): 1) ośmioletnia szkoła podstawowa; 2) szkoły ponadpodstawowe: a) czteroletnie liceum ogólnokształcące, od 1 września 2019 r. b) pięcioletnie technikum, od 1 września 2019 r. c) trzyletnia branżowa szkoła I stopnia, d) trzyletnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy, e) dwuletnia branżowa szkoła II stopnia, od 1 września 2020 r. f) szkoła policealna dla osób posiadających wykształcenie średnie lub wykształcenie średnie branżowe, o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku. REFORMA USTROJU SZKOLNEGO ZOSTAŁA WPROWADZONA PRZEPISAMI USTAWY Z DNIA 14 GRUDNIA 2016R. – PRZEPISY WPROWADZAJĄCE REFORMĘ USTROJU SZKOLNEGO (DZ. U. Z 2017 R., POZ. 60). ZMIANY ZAKŁADAJĄ STOPNIOWĄ ZMIANĘ USTROJU SZKOLNEGO JUŻ OD 1 WRZEŚNIA 2017 R. Docelowo w systemie oświaty będą funkcjonować następujące typy szkół (art. 18 PO): ………………… a-f (SLAJD) PRZEPISY WPROWADZAJĄCE OKREŚLAJĄ SPOSÓB WDROŻENIA, A TAKŻE OKREŚLAJĄ TERMIN ROZPOCZĘCIA OBOWIĄZYWANIA USTAWY – PRAWO OŚWIATOWE. ZAPISY TEGO AKTU PRAWNEGO PRZEWIDUJĄ RÓWNIEŻ ROZWIĄZANIA PRZEJŚCIOWE – KTÓRE BĘDĄ MIAŁY ZASTOSOWANIE W KONKRETNYCH ODCINKACH CZASOWYCH. NALEŻY JEDNAK PODKREŚLIĆ, ŻE PRZEPISY PRZEJŚCIOWE NIE DOKONAŁY CAŁKOWITEJ DEROGACJI PRZEPISÓW USTAWY Z DNIA 7 WRZEŚNIA 1991 R. O SYSTEMIE OŚWIATY (DZ. U. Z 2016 R., POZ. 1943). USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY BĘDZIE W DALSZYM CIĄGU AKTEM PRAWNYM OBOWIĄZUJĄCYM, LECZ W ZNACZNIE JUŻ UBOŻSZEJ WERSJI. USTAWA Z 14 GRUDNIA 2016 R. - PRZEPISY WPROWADZAJĄCE USTAWĘ – PRAWO OŚWIATOWE ZAWIERA 369 ARTYKUŁÓW OKREŚLAJĄCYCH: 1. terminy wejścia w życie ustawy – Prawo oświatowe – generalnie 1 września 2017 r. – wyjątki: 1) rozdz. 6 (o rekrutacji) oraz art. 18 ust. 4 (egzaminy w szk. artyst.) i art. 47 ust. 3 pkt 2 (szkolnictwo poza granicami) – 26 stycznia 2017 r., 2) art. 47 ust. 1 pkt 1c, 1d, 1g oraz pkt 4 (podst. program. w szk. ponadpod.) – 1 września 2018 r. , 2. zmiany 114 ustaw (w tym KN i UoSO oraz np. o systemie informacji oświatowej, o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji , o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych, Kodeks pracy i wiele, wiele innych) 3. od art. 220 do sytuację nauczyciela lub innego pracownika szkoły w której kształcenie jest wygaszane, 4. od art. 116 do art. 219 i od art. 256 do art przekształcanie szkół w okresie od 2017 r. – formuła dla publicznych i niepublicznych, rola JST i związków zawodowych, rekrutacja, organizacja egzaminów, podręczniki i inne materiały edukacyjne. KONIEC KOMENTARZA Art.  1. Ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (PWPO) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59) wchodzi w życie z dniem 1 września 2017 r., z wyjątkiem: 1) art. 18 ust. 4, art. 47 ust. 3 pkt 2 oraz rozdziału 6, które wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia; 2) art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. c, d i g oraz pkt 4, które wchodzą w życie z dniem 1 września 2018 r. Art.  Przep. wpr. [Wejście w życie ustawy] Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 września 2017 r., z wyjątkiem: 1) art. 1, art , art. 314, art , art. 347, art. 348, art. 358 i art. 359, które wchodzą w życie po upływie 3 dni od dnia ogłoszenia; 2) art. 4 pkt 9, 12, 14 lit. a, art. 15 pkt 26, pkt 29 lit. a w zakresie art. 22 ust. 1 pkt 3a, pkt 48, 49, pkt 54 w zakresie art. 36a ust. 14 i pkt 114 w zakresie art. 71d, art. 66 pkt 1, art. 80, art. 111 pkt 2, art. 113 pkt 2, art. 115, art , art , art , art i art , które wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia; 3) art. 15 pkt 118 lit. f i h oraz pkt 123 lit. m, które wchodzą w życie z dniem 1 lutego 2017 r.; 4) art. 15 pkt 31, pkt 32 w zakresie art. 22ac ust. 1, art. 22ae ust. 2, art. 22ak ust. 1 i art. 85b ust. 2 i 5, pkt 33-43, pkt 44 w zakresie art. 22ar i art. 22at ust. 1 pkt 1, pkt 46, 47 i 120, art. 105 i art , które wchodzą w życie z dniem 15 lutego 2017 r.; 5) art. 4 pkt 5, 10 i 11, które wchodzą w życie z dniem 1 marca 2017 r.; 6) art. 224, który wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2017 r.; 7) art. 66 pkt 3, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. Art.  18. Ustawy – Prawo oświatowe [Typy szkół] 1. Szkoły publiczne i niepubliczne dzielą się na następujące typy: 1) ośmioletnią szkołę podstawową; 2) szkoły ponadpodstawowe: a) czteroletnie liceum ogólnokształcące, b) pięcioletnie technikum, c) trzyletnią branżową szkołę I stopnia, d) trzyletnią szkołę specjalną przysposabiającą do pracy, e) dwuletnią branżową szkołę II stopnia, f) szkołę policealną dla osób posiadających wykształcenie średnie lub wykształcenie średnie branżowe, o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku.

3 Ustawa z dnia 22 listopada 2018 r
Ustawa z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2245) Art. 41. W ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60, 949 i 2203) wprowadza się następujące zmiany: (24 zmiany), m.in. : 2) w art. 148: a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu: „1a. W latach szkolnych 2019/2020–2021/2022 w nowo tworzonych czteroletnich liceach ogólnokształcących oraz czteroletnich liceach ogólnokształcących utworzonych zgodnie z art. 129 ust. 3 pkt 5 i 7, można prowadzić klasy dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla absolwentów dotychczasowego gimnazjum, aż do czasu likwidacji tych klas zgodnie z art. 147.”, ……………… 3) w art. 154: a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu: „1a. W latach szkolnych 2019/2020–2022/2023 w nowo tworzonych pięcioletnich technikach oraz pięcioletnich technikach utworzonych zgodnie z art. 129 ust. 3 pkt 6 i 8, można prowadzić klasy dotychczasowego czteroletniego technikum dla absolwentów dotychczasowego gimnazjum, aż do czasu likwidacji tych klas zgodnie z art. 153.”, 7) w art. 261 dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu: „3.Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego po przejęciu prowadzenia szkoły na podstawie art. 9 ust. 5 lub ust. 6 ustawy – Prawo oświatowe, w terminie jednego miesiąca do dnia przejęcia szkoły, W DRODZE UCHWAŁY, stwierdza jej przekształcenie odpowiednio w ośmioletnią szkołę podstawową, branżową szkołę I stopnia, czteroletnie liceum ogólnokształcące lub pięcioletnie technikum. 4. Uchwała, o której mowa w ust. 3, stanowi akt założycielski szkoły w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo oświatowe.”; 2) w art. 148: a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu: „1a. W latach szkolnych 2019/2020–2021/2022 w nowo tworzonych czteroletnich liceach ogólnokształcących oraz czteroletnich liceach ogólnokształcących utworzonych zgodnie z art. 129 ust. 3 pkt 5 i 7, można prowadzić klasy dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla absolwentów dotychczasowego gimnazjum, aż do czasu likwidacji tych klas zgodnie z art. 147.”, 3) w art. 154: a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu: „1a. W latach szkolnych 2019/2020–2022/2023 w nowo tworzonych pięcioletnich technikach oraz pięcioletnich technikach utworzonych zgodnie z art. 129 ust. 3 pkt 6 i 8, można prowadzić klasy dotychczasowego czteroletniego technikum dla absolwentów dotychczasowego gimnazjum, aż do czasu likwidacji tych klas zgodnie z art. 153.”, 7) w art. 261 dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu: „3.Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego po przejęciu prowadzenia szkoły na podstawie art. 9 ust. 5 lub ust. 6 ustawy – Prawo oświatowe, w terminie jednego miesiąca do dnia przejęcia szkoły, w drodze uchwały, stwierdza jej przekształcenie odpowiednio w ośmioletnią szkołę podstawową, branżową szkołę I stopnia, czteroletnie liceum ogólnokształcące lub pięcioletnie technikum. 4. Uchwała, o której mowa w ust. 3, stanowi akt założycielski szkoły w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo oświatowe.”; Ustawa Prawo oświatowe Art. 9 5. Jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana przejąć prowadzenie szkoły przekazanej osobie prawnej niebędącej jednostką samorządu terytorialnego lub osobie fizycznej, jeżeli osoba prowadząca szkołę nie wykonała polecenia, o którym mowa w art. 56 ust. 1 lub 2, narusza ustawę lub warunki prowadzenia szkoły określone w umowie, o której mowa w ust. 1. W tym przypadku umowa ulega rozwiązaniu z dniem przejęcia szkoły przez jednostkę samorządu terytorialnego. 6. Osoba prawna niebędąca jednostką samorządu terytorialnego lub osoba fizyczna, która przejęła do prowadzenia szkołę publiczną na podstawie umowy, o której mowa w ust. 1, nie może zlikwidować tej szkoły; na wniosek tej osoby jednostka samorządu terytorialnego, która przekazała szkołę, przejmuje jej prowadzenie w trybie określonym w umowie, o której mowa w ust. 1.

4 Ustawa z dnia 22 listopada 2018 r
Ustawa z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2245) Podkarpacki Kurator Oświaty: 14 spotkań informacyjnych nt. zmian w przepisach prawa oświatowego dotyczących szkolnictwa zawodowego - w programie m.in. „Zadania organów prowadzących w realizacji II etapu reformy systemu edukacji” pytania w sprawie reformy edukacji e –

5 Likwidacja klas gimnazjum – „zakończenie jego działalności”
Art PWPO „1. Z dniem 1 września 2017 r. likwiduje się klasę I, a w latach następnych kolejne klasy dotychczasowego gimnazjum. 2. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej dotychczasowe gimnazjum, w terminie do dnia 30 listopada 2019 r., W DRODZE UCHWAŁY, stwierdza zakończenie jego działalności.” Stan na 1 stycznia 2019 r. Art Z dniem 1 września 2017 r. likwiduje się klasę I, a w latach następnych kolejne klasy dotychczasowego gimnazjum. 2. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej dotychczasowe gimnazjum, w terminie do dnia 30 listopada 2019 r., w drodze uchwały, stwierdza zakończenie jego działalności. 3. W latach szkolnych 2017/2018 i 2018/2019 do dotychczasowego gimnazjum, o którym mowa w ust. 1, stosuje się przepisy dotychczasowe. 4. Na rok szkolny 2017/2018 nie przeprowadza się postępowania rekrutacyjnego do klasy I dotychczasowego gimnazjum. WYGASZANIE GIMNAZJÓW NA ROK SZKOLNY 2017/2018 NIE BĘDZIE PRZEPROWADZANA REKRUTACJA DO KLASY I GIMNAZJUM, A W NASTĘPNYCH LATACH ZOSTANĄ ZLIKWIDOWANE KOLEJNE KLASY DOTYCHCZASOWEGO GIMNAZJUM. WYNIKA TO Z FAKTU, ŻE Z DNIEM 1 WRZEŚNIA 2017 R. LIKWIDUJE SIĘ KLASĘ I, A W LATACH NASTĘPNYCH KOLEJNE KLASY DOTYCHCZASOWEGO GIMNAZJUM. (ART. 127). ZAKOŃCZENIE DZIAŁALNOŚCI GIMNAZJUM DOKONYWANE JEST W FORMIE UCHWAŁY ORGANU STANOWIĄCEGO. ZGODNIE Z ART. 127 UST. 2 PRZEP. WPR. ORGAN STANOWIĄCY JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO PROWADZĄCEJ DOTYCHCZASOWE GIMNAZJUM, W TERMINIE DO DNIA 30 LISTOPADA 2019 R. W DRODZE UCHWAŁY STWIERDZA ZAKOŃCZENIE JEGO DZIAŁALNOŚCI. W LATACH SZKOLNYCH 2017/2018 I 2018/2019 DO DOTYCHCZASOWEGO GIMNAZJUM STOSUJE SIĘ PRZEPISY DOTYCHCZASOWE. KONIEC KOMENTARZA

6 Brak promocji w gimnazjum - art. 128 PWPO
„1. Uczeń klasy I dotychczasowego gimnazjum, który w roku szkolnym 2016/2017 nie otrzymał promocji do klasy II, z dniem 1 września 2017 r. staje się uczniem klasy VII szkoły podstawowej, z tym że dyrektor dotychczasowego gimnazjum, po uzgodnieniu z organem prowadzącym, informuje tego ucznia, w której szkole będzie realizował obowiązek szkolny. 2. Uczeń klasy II dotychczasowego gimnazjum, który w roku szkolnym 2017/2018 nie otrzymał promocji do klasy III, z dniem 1 września 2018 r. staje się uczniem klasy VIII szkoły podstawowej, z tym że dyrektor dotychczasowego gimnazjum, po uzgodnieniu z organem prowadzącym, informuje tego ucznia, w której szkole będzie realizował obowiązek szkolny. 3. Uczeń klasy III dotychczasowego gimnazjum, który w roku szkolnym /2019 nie ukończył tej szkoły, z dniem 1 września 2019 r. staje się uczniem klasy VIII szkoły podstawowej, z tym że dyrektor dotychczasowego gimnazjum, PO UZGODNIENIU Z ORGANEM PROWADZĄCYM, informuje tego ucznia, w której szkole będzie realizował obowiązek szkolny.” Art Uczeń klasy I dotychczasowego gimnazjum, który w roku szkolnym 2016/2017 nie otrzymał promocji do klasy II, z dniem 1 września 2017 r. staje się uczniem klasy VII szkoły podstawowej, z tym że dyrektor dotychczasowego gimnazjum, po uzgodnieniu z organem prowadzącym, informuje tego ucznia, w której szkole będzie realizował obowiązek szkolny. 2. Uczeń klasy II dotychczasowego gimnazjum, który w roku szkolnym 2017/2018 nie otrzymał promocji do klasy III, z dniem 1 września 2018 r. staje się uczniem klasy VIII szkoły podstawowej, z tym że dyrektor dotychczasowego gimnazjum, po uzgodnieniu z organem prowadzącym, informuje tego ucznia, w której szkole będzie realizował obowiązek szkolny. 3. Uczeń klasy III dotychczasowego gimnazjum, który w roku szkolnym 2018/2019 nie ukończył tej szkoły, z dniem 1 września 2019 r. staje się uczniem klasy VIII szkoły podstawowej, z tym że dyrektor dotychczasowego gimnazjum, po uzgodnieniu z organem prowadzącym, informuje tego ucznia, w której szkole będzie realizował obowiązek szkolny. 4. Jeżeli uczeń, o którym mowa w ust. 1-3, w dotychczasowym gimnazjum, uczył się jako przedmiotu obowiązkowego języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w oddziale szkoły podstawowej, której uczniem się staje, zgodnie z ust. 1-3, a rozkład zajęć edukacyjnych uniemożliwia mu uczęszczanie w innym oddziale lub grupie w tej szkole na zajęcia z języka obcego nowożytnego, którego uczył się w dotychczasowym gimnazjum, uczeń jest obowiązany: 1) uczyć się języka obcego nowożytnego nauczanego w oddziale szkoły podstawowej, której uczniem się staje, wyrównując we własnym zakresie różnice programowe do końca roku szkolnego albo 2) kontynuować we własnym zakresie naukę języka obcego nowożytnego, którego uczył się w dotychczasowym gimnazjum, albo 3) uczęszczać do oddziału w innej szkole podstawowej na zajęcia z języka obcego nowożytnego, którego uczył się w dotychczasowym gimnazjum. 5. Dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2 i 3, przeprowadza się egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w art. 44l ustawy zmienianej w art. 15, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą. 6. W przypadku uczniów, o których mowa w ust. 1-3, przepis art. 130 ust. 2 ustawy - Prawo oświatowe stosuje się. CO W PRZYPADKU, JEŻELI UCZEŃ NIE OTRZYMA PROMOCJI DO KLASY WYŻSZEJ DOTYCHCZASOWEGO GIMNAZJUM? (ART. 128) ZNIKA POJĘCIA „POWTARZA KLASĘ” – ISTNIEJE „STAJE SIĘ UCZNIEM…” KONIEC KOMENTARZA

7 Inny język obcy? - art. 128. 4. PWPO
„4. Jeżeli uczeń w dotychczasowym gimnazjum, uczył się jako przedmiotu obowiązkowego języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w oddziale szkoły podstawowej, której uczniem się staje, a rozkład zajęć edukacyjnych uniemożliwia mu uczęszczanie w innym oddziale lub grupie w tej szkole na zajęcia z języka obcego nowożytnego, którego uczył się w dotychczasowym gimnazjum, uczeń jest obowiązany: 1) uczyć się języka obcego nowożytnego nauczanego w oddziale szkoły podstawowej, której uczniem się staje, wyrównując we własnym zakresie różnice programowe do końca roku szkolnego albo 2) kontynuować we własnym zakresie naukę języka obcego nowożytnego, którego uczył się w dotychczasowym gimnazjum, albo 3) uczęszczać do oddziału w innej szkole podstawowej na zajęcia z języka obcego nowożytnego, którego uczył się w dotychczasowym gimnazjum.” DLA UCZNIA W PKT 2 i 3 PRZEPROWADZA SIĘ EGZAMIN KLASYFIKACYJNY.

8 Wygaszanie gimnazjum - Art. 129 PWPO różne warianty (przypomnienie)
Wygaszanie gimnazjum - Art. 129 PWPO różne warianty (przypomnienie). Uwaga: Decyzja co do formy i czasu przekształcenia gimnazjum albo jego włączenia do innej szkoły należy do kompetencji odpowiednio organu stanowiącego JST prowadzącego gimnazjum, osoby prawnej niebędącej JST lub osoby fizycznej prowadzącej dotychczasowe publiczne lub niepubliczne gimnazjum. „Art Dotychczasowe gimnazjum można: …… 5) przekształcić w czteroletnie liceum ogólnokształcące, o którym mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy - Prawo oświatowe; 6) przekształcić w pięcioletnie technikum, o którym mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy - Prawo oświatowe; 7) włączyć do czteroletniego liceum ogólnokształcącego, o którym mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy - Prawo oświatowe; 8) włączyć do pięcioletniego technikum, o którym mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy - Prawo oświatowe; 5. Rozpoczęcie działalności przez szkołę utworzoną zgodnie z ust. 3 pkt 5-8, może nastąpić z dniem 1 września 2019 r.” - przekształcenie dotychczasowego gimnazjum w 8-letnią szkołę podstawową, - włączenie gimnazjum do 8-letniej szkoły podstawowej, - przekształcenie gimnazjum w liceum ogólnokształcące albo technikum, - włączenie gimnazjum do liceum ogólnokształcącego albo technikum, - przekształcenie dotychczasowego gimnazjum w branżową szkołę I stopnia lub włączenie gimnazjum do branżowej szkoły I stopnia WYGASZANIE GIMNAZJUM MOŻE BYĆ REALIZOWANE W RÓŻNYCH WARIANTACH, POPRZEZ: przekształcenie dotychczasowego gimnazjum w 8-letnią szkołę podstawową lub włączenie gimnazjum do 8-letniej szkoły podstawowej, przekształcenie gimnazjum w liceum ogólnokształcące albo technikum, włączenie gimnazjum do liceum ogólnokształcącego albo technikum, przekształcenie dotychczasowego gimnazjum w branżową szkołę I stopnia lub włączenie gimnazjum do branżowej szkoły I stopnia. Decyzja co do formy i czasu przekształcenia gimnazjum albo jego włączenia do innej szkoły należy do kompetencji odpowiednio organu stanowiącego JST prowadzącego gimnazjum, osoby prawnej niebędącej JST lub osoby fizycznej prowadzącej dotychczasowe publiczne lub niepubliczne gimnazjum. Art. 129 Przep. wpr. ROZPOCZĘCIE DZIAŁALNOŚCI PRZEZ SZKOŁĘ, KTÓRA POWSTAŁA W WYNIKU WŁĄCZENIA GIMNAZJUM DO SZKOŁY PODSTAWOWEJ LUB PRZEKSZTAŁCENIA GIMNAZJUM W SZKOŁĘ PODSTAWOWĄ – MOŻE NASTĄPIĆ Z DNIEM 1 WRZEŚNIA 2017 R., 1 WRZEŚNIA 2018 R. ALBO Z DNIEM 1 WRZEŚNIA 2019 R. DECYZJA W TEJ SPRAWIE NALEŻY DO ORGANU PROWADZĄCEGO. Z KOLEI, ROZPOCZĘCIE DZIAŁALNOŚCI PRZEZ SZKOŁĘ, KTÓRA POWSTAŁA W WYNIKU WŁĄCZENIA SZKOŁY PODSTAWOWEJ DO DOTYCHCZASOWEJ SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ LUB PRZEKSZTAŁCENIA SZKOŁY PODSTAWOWEJ W DOTYCHCZASOWĄ SZKOŁĘ PONADGIMNAZJALNĄ MOŻE NASTĄPIĆ Z DNIEM 1 WRZEŚNIA 2017 R. ALBO Z DNIEM 1 WRZEŚNIA 2018 R. NATOMIAST ROZPOCZĘCIE DZIAŁALNOŚCI PRZEZ SZKOŁĘ POWSTAŁĄ W WYNIKU PRZEKSZTAŁCENIA GIMNAZJUM W SZKOŁĘ PONADPODSTAWOWĄ ALBO WŁĄCZENIA GIMNAZJUM DO SZKOŁY PONADPODSTAWOWEJ NASTĘPUJE Z DNIEM 1 WRZEŚNIA 2019 R. WYJĄTEK STANOWI BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA – GDZIE ROZPOCZĘCIE DZIAŁALNOŚCI MOŻE NASTĄPIĆ Z DNIEM 1 WRZEŚNIA 2017 R., 1 WRZEŚNIA 2018 R., 1 WRZEŚNIA 2019 R. KONIEC KOMENTARZA

9 4-letnie liceum ogólnokształcące – Art
4-letnie liceum ogólnokształcące – Art. 145 PWPO „tworzy się z dniem 1 września 2019 r.” Art PWPO Od 1 września 2019 r. dotychczasowe liceum stanie się 4-letnim liceum ogólnokształcącym. Natomiast od 1 września 2020 r. rozpocznie się stopniowe wygaszanie 3-letniego liceum ogólnokształcącego. Na rok szkolny 2020/2021 nie będzie prowadzone już postępowanie rekrutacyjne do klasy I dotychczasowego 3- letniego liceum ogólnokształcącego. „Art Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej dotychczasowe trzyletnie liceum ogólnokształcące, w terminie do dnia 30 listopada r., W DRODZE UCHWAŁY, stwierdza jego przekształcenie w czteroletnie liceum ogólnokształcące zgodnie z ust. 1. 3. Uchwała, o której mowa w ust. 2, STANOWI AKT ZAŁOŻYCIELSKI czteroletniego liceum ogólnokształcącego w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo oświatowe.” Art a. W latach szkolnych 2019/2020–2021/2022 w 4-letnim liceum ogólnokształcącym będą prowadzone klasy dotychczasowego 3-letniego liceum dla absolwentów gimnazjów, aż do czasu likwidacji tych klas. Art Z dniem 1 września 2019 r. tworzy się czteroletnie liceum ogólnokształcące, o którym mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy - Prawo oświatowe. Art Z dniem 1 września 2019 r. dotychczasowe trzyletnie liceum ogólnokształcące staje się czteroletnim liceum ogólnokształcącym, o którym mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy - Prawo oświatowe. 2. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej dotychczasowe trzyletnie liceum ogólnokształcące, w terminie do dnia 30 listopada 2019 r., w drodze uchwały, stwierdza jego przekształcenie w czteroletnie liceum ogólnokształcące zgodnie z ust. 1. 3. Uchwała, o której mowa w ust. 2, stanowi akt założycielski czteroletniego liceum ogólnokształcącego w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo oświatowe. 4. Pierwsze postępowanie rekrutacyjne do klasy I czteroletniego liceum ogólnokształcącego dla absolwentów ośmioletniej szkoły podstawowej przeprowadza się na rok szkolny 2019/2020. Art Z dniem 1 września 2020 r. likwiduje się klasę I, a w latach następnych kolejne klasy dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego. 2. Do dnia 31 sierpnia 2019 r. dotychczasowe trzyletnie liceum ogólnokształcące, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy zmienianej w art. 15, w brzmieniu dotychczasowym, może być tworzone i prowadzone na podstawie przepisów ustawy - Prawo oświatowe oraz przepisów wydanych na podstawie art. 366. 3. Na rok szkolny 2020/2021 nie przeprowadza się postępowania rekrutacyjnego do klasy I dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego. Art W latach szkolnych 2019/ /2022 w czteroletnim liceum ogólnokształcącym, o którym mowa w art. 146, prowadzi się klasy dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla absolwentów dotychczasowego gimnazjum, aż do czasu likwidacji tych klas zgodnie z art. 147. 1a. W latach szkolnych 2019/ /2022 w nowo tworzonych czteroletnich liceach ogólnokształcących oraz czteroletnich liceach ogólnokształcących utworzonych zgodnie z art. 129 ust. 3 pkt 5 i 7, można prowadzić klasy dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla absolwentów dotychczasowego gimnazjum, aż do czasu likwidacji tych klas zgodnie z art. 147. 2. Do klas, o których mowa w ust. 1 i 1a, stosuje się przepisy dotyczące dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego. JAK BĘDĄ PRZEKSZTAŁCANE LICEA OGÓLNOKSZTAŁCĄCE (ART. 146) OD 1 WRZEŚNIA 2019 R. DOTYCHCZASOWE LICEUM STANIE SIĘ 4-LETNIM LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM. NATOMIAST OD 1 WRZEŚNIA 2020 R. ROZPOCZNIE SIĘ STOPNIOWE WYGASZANIE 3-LETNIEGO LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO. NA ROK SZKOLNY 2020/2021 NIE BĘDZIE PROWADZONE JUŻ POSTĘPOWANIE REKRUTACYJNE DO KLASY I DOTYCHCZASOWEGO 3-LETNIEGO LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej dotychczasowe liceum ogólnokształcące w terminie do dnia 30 listopada 2019 r. w drodze uchwały stwierdza przekształcenie trzyletniego liceum ogólnokształcącego w czteroletnie liceum ogólnokształcące. Uchwała ta stanowi akt założycielski czteroletniego liceum ogólnokształcącego. PIERWSZE POSTĘPOWANIE REKRUTACYJNE DO KLASY I CZTEROLETNIEGO LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO DLA ABSOLWENTÓW OŚMIOLETNIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ PRZEPROWADZA SIĘ NA ROK SZKOLNY 2019/2020. DO CZASU UKOŃCZENIA CYKLU KSZTAŁCENIA, CZYLI DO 31 SIERPNIA 2022 R. W ODDZIAŁACH DOTYCHCZASOWEGO 3-LETNIEGO LICEUM UCZYĆ SIĘ BĘDĄ OSTATNI ABSOLWENCI WYGASZONEGO GIMNAZJUM. W LATACH SZKOLNYCH 2019/2020–2021/2022 W 4-LETNIM LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM BĘDĄ PROWADZONE KLASY DOTYCHCZASOWEGO 3-LETNIEGO LICEUM DLA ABSOLWENTÓW GIMNAZJÓW, AŻ DO CZASU LIKWIDACJI TYCH KLAS. DO TYCH KLAS STOSUJE SIĘ PRZEPISY DOTYCZĄCE DOTYCHCZASOWEGO TRZYLETNIE LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO. KONIEC KOMENTARZA

10 5-letnie technikum – Art
5-letnie technikum – Art. 151 PWPO „tworzy się z dniem 1 września 2019 r.” Art PWPO Od 1 września 2019 r. dotychczasowe technikum stanie się 5-letnim technikum. Natomiast od 1 września 2020 r. rozpocznie się stopniowe wygaszanie 4-letniego technikum. Na rok szkolny 2020/2021 nie będzie prowadzone już postępowanie rekrutacyjne do klasy I dotychczasowego 4-letniego technikum. „Art Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej dotychczasowe czteroletnie technikum, w terminie do dnia 30 listopada 2019 r., W DRODZE UCHWAŁY, stwierdza jego przekształcenie w pięcioletnie technikum zgodnie z ust. 1. 3. Uchwała, o której mowa w ust. 2, STANOWI AKT ZAŁOŻYCIELSKI pięcioletniego technikum w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo oświatowe.” Art a W latach szkolnych 2019/2020–2022/2023 w 5-letnim technikum będą prowadzone klasy dotychczasowego 4-letniego technikum dla absolwentów gimnazjów, aż do czasu likwidacji tych klas. Art Z dniem 1 września 2019 r. tworzy się pięcioletnie technikum, o którym mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy - Prawo oświatowe. Art Z dniem 1 września 2019 r. dotychczasowe czteroletnie technikum staje się pięcioletnim technikum, o którym mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy - Prawo oświatowe. 2. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej dotychczasowe czteroletnie technikum, w terminie do dnia 30 listopada 2019 r., w drodze uchwały, stwierdza jego przekształcenie w pięcioletnie technikum zgodnie z ust. 1. 3. Uchwała, o której mowa w ust. 2, stanowi akt założycielski pięcioletniego technikum w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo oświatowe. 4. Pierwsze postępowanie rekrutacyjne do klasy I pięcioletniego technikum dla absolwentów ośmioletniej szkoły podstawowej przeprowadza się na rok szkolny 2019/2020. Art Z dniem 1 września 2020 r. likwiduje się klasę I, a w latach następnych kolejne klasy dotychczasowego czteroletniego technikum. 2. Do dnia 31 sierpnia 2019 r. dotychczasowe czteroletnie technikum, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. c ustawy zmienianej w art. 15, w brzmieniu dotychczasowym, może być tworzone i prowadzone na podstawie przepisów ustawy - Prawo oświatowe oraz przepisów wydanych na podstawie art. 366. 3. Na rok szkolny 2020/2021 nie przeprowadza się postępowania rekrutacyjnego do klasy I dotychczasowego czteroletniego technikum. Art W latach szkolnych 2019/ /2023 w pięcioletnim technikum, o którym mowa w art. 152, prowadzi się klasy dotychczasowego czteroletniego technikum dla absolwentów dotychczasowego gimnazjum, aż do czasu likwidacji tych klas zgodnie z art. 153. 1a. W latach szkolnych 2019/ /2023 w nowo tworzonych pięcioletnich technikach oraz pięcioletnich technikach utworzonych zgodnie z art. 129 ust. 3 pkt 6 i 8, można prowadzić klasy dotychczasowego czteroletniego technikum dla absolwentów dotychczasowego gimnazjum, aż do czasu likwidacji tych klas zgodnie z art. 153. 2. Do klas, o których mowa w ust. 1 i 1a, stosuje się przepisy dotyczące dotychczasowego czteroletniego technikum.

11 „Podwójna” rekrutacja do liceów/analogicznie do techników (odrębne postępowanie rekrutacyjne)
Art. 149 PWPO/Art. 155 PWPO Na rok szkolny 2019/2020 przeprowadza się postępowanie rekrutacyjne do klasy I: dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla absolwentów dotychczasowego gimnazjum, czteroletniego liceum ogólnokształcącego dla absolwentów ośmioletniej szkoły podstawowej. Art Na rok szkolny odpowiednio 2017/2018 i 2018/2019 przeprowadza się postępowanie rekrutacyjne do klasy I dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla absolwentów dotychczasowego gimnazjum. 2. Na rok szkolny 2019/2020 przeprowadza się postępowanie rekrutacyjne do klasy I: 1) dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego, o którym mowa w art. 148, dla absolwentów dotychczasowego gimnazjum; 2) czteroletniego liceum ogólnokształcącego dla absolwentów ośmioletniej szkoły podstawowej. 3. Postępowanie rekrutacyjne na rok szkolny 2019/2020, o którym mowa w ust. 2, przeprowadza się odrębnie dla kandydatów będących absolwentami: 1) dotychczasowego gimnazjum, którzy są przyjmowani do klas, o których mowa w art. 148; 2) ośmioletniej szkoły podstawowej. …………. Art Na rok szkolny odpowiednio 2017/2018 i 2018/2019 przeprowadza się postępowanie rekrutacyjne do klasy I dotychczasowego czteroletniego technikum dla absolwentów dotychczasowego gimnazjum. 1) dotychczasowego czteroletniego technikum, o którym mowa w art. 154, dla absolwentów dotychczasowego gimnazjum; 2) pięcioletniego technikum dla absolwentów ośmioletniej szkoły podstawowej. 1) dotychczasowego gimnazjum, którzy są przyjmowani do klas, o których mowa w art. 154; 2) ośmioletniej szkoły podstawowej. NA ROK SZKOLNY ODPOWIEDNIO 2017/2018 I 2018/2019 PRZEPROWADZA SIĘ POSTĘPOWANIE REKRUTACYJNE DO KLASY I DOTYCHCZASOWEGO TRZYLETNIEGO LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO DLA ABSOLWENTÓW GIMNAZJUM. Na rok szkolny 2019/2020 przeprowadza się postępowanie rekrutacyjne do klasy I: dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla absolwentów gimnazjum, czteroletniego liceum ogólnokształcącego dla absolwentów ośmioletniej szkoły podstawowej. POSTĘPOWANIE REKRUTACYJNE NA ROK SZKOLNY 2019/2020 PRZEPROWADZA SIĘ ODRĘBNIE DLA KANDYDATÓW BĘDĄCYCH ABSOLWENTAMI: DOTYCHCZASOWEGO GIMNAZJUM, KTÓRZY SĄ PRZYJMOWANI DO KLAS DOTYCHCZASOWEGO TRZYLETNIEGO LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO, OŚMIOLETNIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ, KTÓRZY BĘDĄ PRZYJMOWANI DO CZTEROLETNIEGO LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO. KONIEC KOMENTARZA Uwaga! Zgodnie z art. 149 ust. 4 Przep. wpr. do postępowania rekrutacyjnego do publicznego trzyletniego liceum ogólnokształcącego na lata szkolne 2017/ /2020 stosuje się odpowiednio przepisy art. 7b ust. 1c, art. 20a, art. 20b, art. 20c ust. 2 i 3, art. 20d, art. 20f, art. 20h ust. 1, 4, 5, ust. 6 pkt 2-5 i ust. 7, art. 20j, art. 20m, art. 20s pkt 1, art. 20t, art. 20v i art. 20z-20zf ustawy o systemie oświaty w brzmieniu dotychczasowym, oraz przepisy wydane na podstawie art. 367 Przep. wpr. – mocą którego minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi w drodze rozporządzenia na lata szkolne 2017/2018 – 2019/2020 sposób przeliczania na punkty poszczególnych kryteriów, skład i zadania komisji rekrutacyjnej w przypadku postępowania rekrutacyjnego do dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego, dla kandydatów będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum. Do postepowania rekrutacyjnego do publicznego trzyletniego liceum ogólnokształcącego na lata szkolne 2018/2019 i 2019/2020 stosuje się także przepis art. 20wa ustawy o systemie oświaty (powołać przepis w notatkach). O roku szkolnym 2017/2018 była mowa powyżej. Z kolei, zgodnie z art. 149 ust. 6 Przep. wpr. do postępowania rekrutacyjnego do czteroletniego liceum ogólnokształcącego stosuje się przepisy ustawy – Prawo oświatowe. Art. 149 ust. 4 Przep. wpr. Do postępowania rekrutacyjnego do publicznego liceum ogólnokształcącego na lata szkolne 2017/ /2020 do trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla absolwentów gimnazjów stosuje się odpowiednio przepisy art. 7b ust. 1c, art. 20a, art. 20b, art. 20c ust. 2 i 3, art. 20d, art. 20f, art. 20h ust. 1, 4, 5, ust. 6 pkt 2-5 i ust. 7, art. 20j, art. 20m, art. 20s pkt 1, art. 20t, art. 20v i art. 20z-20zf ustawy zmienianej w art. 15 (tj. ustawy o systemie oświaty), w brzmieniu dotychczasowym, oraz przepisy wydane na podstawie art. 367. Na podstawie art. 367 Przep. wpr. - minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi w drodze rozporządzenia na lata szkolne 2017/2018 – 2019/2020 sposób przeliczania na punkty poszczególnych kryteriów, skład i zadania komisji rekrutacyjnej w przypadku postępowania rekrutacyjnego do dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego, dla kandydatów będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum. Do postepowania rekrutacyjnego do publicznego trzyletniego liceum ogólnokształcącego na lata szkolne 2018/2019 i 2019/2020 stosuje się także przepis art. 20wa ustawy o systemie oświaty. Art.  20wa.  [Określenie terminów postępowania rekrutacyjnego i uzupełniającego; ogłoszenie kryteriów branych pod uwagę w postępowaniach]  1. Terminy przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, w tym terminy składania dokumentów, do: 1) publicznych przedszkoli, publicznych innych form wychowania przedszkolnego i klas pierwszych publicznych szkół podstawowych - określa do końca stycznia organ prowadzący odpowiednio publiczne przedszkole, publiczną inną formę wychowania przedszkolnego lub publiczną szkołę podstawową; 2) publicznych szkół podstawowych dla dorosłych, klas pierwszych publicznych gimnazjów, klas pierwszych publicznych szkół ponadgimnazjalnych i na semestr pierwszy publicznych szkół policealnych - określa do końca stycznia właściwy kurator oświaty. 2. Dyrektor publicznej szkoły do końca lutego, a w przypadku publicznych szkół, w których zajęcia dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym powszednim dniu lutego - do końca września, podaje do publicznej wiadomości szczegółowy termin:1) przeprowadzenia sprawdzianu uzdolnień kierunkowych, o którym mowa w art. 20f ust. 5, oraz termin podania do publicznej wiadomości listy kandydatów zawierającej imiona i nazwiska kandydatów, którzy uzyskali pozytywny wynik tego sprawdzianu, 2) przeprowadzenia sprawdzianu uzdolnień lub predyspozycji przydatnych w danym zawodzie, o którym mowa w art. 20g ust. 1a i art. 20k ust. 1a, oraz termin podania do publicznej wiadomości listy kandydatów zawierającej imiona i nazwiska kandydatów, którzy uzyskali pozytywny wynik tego sprawdzianu, 3) przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej, o której mowa w art. 20k ust. 5- biorąc pod uwagę terminy określone przez właściwego kuratora oświaty zgodnie z ust. 1 pkt 2. 3. Organ prowadzący publiczne przedszkole, publiczną inną formę wychowania przedszkolnego, publiczną szkołę podstawową lub publiczne gimnazjum do końca stycznia podaje do publicznej wiadomości kryteria brane pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym i postępowaniu uzupełniającym oraz dokumenty niezbędne do potwierdzenia spełnienia tych kryteriów, a także liczbę punktów możliwą do uzyskania za poszczególne kryteria, zgodnie z art. 20c ust. 4-6 i art. 20e ust. 3 i 4. 4. Dyrektor publicznej szkoły do końca lutego, a w przypadku publicznych szkół, w których zajęcia dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym powszednim dniu lutego - do końca września, podaje do publicznej wiadomości odpowiednio informację o:1) języku obcym, który jest językiem nauczania albo drugim językiem nauczania w danej szkole lub oddziale, o których mowa w art. 7b ust. 1 i 1c, art. 20i ust. 1 i art. 20j ust. 1; 2) sporcie, w którym odbywa się szkolenie sportowe w danej szkole lub danym oddziale, o których mowa w art. 20h ust. 1 i 4; 3) obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, o których mowa w art. 20f ust. 2 pkt 2, art. 20h ust. 6 pkt 3 i art. 20j ust. 2 pkt 3, z których oceny wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum będą brane pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym do szkoły ponadgimnazjalnej, o której mowa w art. 7b ust. 1c, art. 20f ust. 1, art. 20h ust. 4 i art. 20j ust. 1. 5. W przypadku nowo tworzonych publicznych przedszkoli, publicznych innych form wychowania przedszkolnego i publicznych szkół terminy oraz informacje, o których mowa w ust. 2-4, należy podać do publicznej wiadomości nie później niż do dnia rozpoczęcia składania wniosków o przyjęcie odpowiednio do nowo tworzonych publicznych przedszkoli, publicznych innych form wychowania przedszkolnego lub publicznych szkół w postępowaniu rekrutacyjnym albo postępowaniu uzupełniającym, ustalonego zgodnie z ust. 1. 6. W przypadku wystąpienia na danym terenie stanu nadzwyczajnego, w szczególności sytuacji zagrażającej życiu lub zdrowiu obywateli, uniemożliwiającego przeprowadzenie postępowania rekrutacyjnego lub postępowania uzupełniającego w terminach określonych w ust. 1-5, dyrektor przedszkola lub szkoły, w uzgodnieniu z organem prowadzącym, ustala terminy przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, w tym terminy składania dokumentów, oraz szczegółowe terminy, o których mowa w ust. 2 i 5, i podaje je do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie w widocznym miejscu w siedzibie przedszkola lub szkoły oraz na jej stronie internetowej. 7. Dyrektor publicznej szkoły, publicznej placówki lub publicznego ośrodka, o których mowa w art. 2 pkt 3a, prowadzących kwalifikacyjne kursy zawodowe, w uzgodnieniu z organem prowadzącym, ustala i podaje do publicznej wiadomości terminy przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego na kwalifikacyjne kursy zawodowe, w tym terminy składania dokumentów. 8. Dyrektor publicznej placówki lub publicznego ośrodka, o których mowa w art. 2 pkt 3a, prowadzących kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych, w uzgodnieniu z organem prowadzącym, ustala i podaje do publicznej wiadomości terminy przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego na pozaszkolne formy kształcenia, w tym terminy składania dokumentów. 9. W przypadku publicznych szkół policealnych oraz publicznych szkół dla dorosłych komisja rekrutacyjna, w uzgodnieniu z dyrektorem szkoły, rozpatruje w postępowaniu uzupełniającym wniosek kandydata złożony po terminie określonym zgodnie z ust. 1 pkt 2, jeżeli szkoła nadal dysponuje wolnymi miejscami.

12 Zobowiązanie do odpłatnej pracy w godzinach ponadwymiarowych – Art
Zobowiązanie do odpłatnej pracy w godzinach ponadwymiarowych – Art. 221 PWPO „Art W roku szkolnym 2019/2020: 1) w szczególnych wypadkach, podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania, nauczyciel zatrudniony w szkole ponadpodstawowej prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego może być zobowiązany do odpłatnej pracy w godzinach ponadwymiarowych zgodnie z posiadaną specjalnością; średnia liczba godzin ponadwymiarowych przypadających na etat nauczyciela w danej szkole nie może przekroczyć średniej liczby godzin ponadwymiarowych przypadających na etat nauczyciela w tej szkole w roku szkolnym /2017; 2) ograniczenie, o którym mowa w pkt 1, nie dotyczy nauczycieli przedmiotów teoretycznych w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe oraz na kwalifikacyjnych kursach zawodowych, nauczycieli praktycznej nauki zawodu oraz nauczycieli przedmiotów artystycznych w szkołach artystycznych; 3) do nauczycieli, o których mowa w pkt 1, przepisy art. 35 ust. 2, 3 i 4 ustawy - Karta Nauczyciela stosuje się odpowiednio.” NOTATKI Art W roku szkolnym 2019/2020: 1) w szczególnych wypadkach, podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania, nauczyciel zatrudniony w szkole ponadpodstawowej prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego może być zobowiązany do odpłatnej pracy w godzinach ponadwymiarowych zgodnie z posiadaną specjalnością; średnia liczba godzin ponadwymiarowych przypadających na etat nauczyciela w danej szkole nie może przekroczyć średniej liczby godzin ponadwymiarowych przypadających na etat nauczyciela w tej szkole w roku szkolnym 2016/2017; 2) ograniczenie, o którym mowa w pkt 1, nie dotyczy nauczycieli przedmiotów teoretycznych w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe oraz na kwalifikacyjnych kursach zawodowych, nauczycieli praktycznej nauki zawodu oraz nauczycieli przedmiotów artystycznych w szkołach artystycznych; 3) do nauczycieli, o których mowa w pkt 1, przepisy art. 35 ust. 2, 3 i 4 ustawy - Karta Nauczyciela stosuje się odpowiednio. Karta nauczyciela Art W szczególnych wypadkach, podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania, nauczyciel może być obowiązany do odpłatnej pracy w godzinach ponadwymiarowych zgodnie z posiadaną specjalnością, których liczba nie może przekroczyć 1/4 tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć. Przydzielenie nauczycielowi większej liczby godzin ponadwymiarowych może nastąpić wyłącznie za jego zgodą, jednak w wymiarze nieprzekraczającym 1/2 tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć. 2. Przez godzinę ponadwymiarową rozumie się przydzieloną nauczycielowi godzinę zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych. 2a. Przez godzinę doraźnego zastępstwa rozumie się przydzieloną nauczycielowi godzinę zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych, której realizacja następuje w zastępstwie nieobecnego nauczyciela. 3. Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i za godziny doraźnych zastępstw wypłaca się według stawki osobistego zaszeregowania nauczyciela, z uwzględnieniem dodatku za warunki pracy. 4. Kobiecie w ciąży, osobie wychowującej dziecko do lat 4 oraz nauczycielowi w trakcie odbywania stażu nie przydziela się pracy w godzinach ponadwymiarowych bez ich zgody.

13 Brak promocji w trzyletnim liceum/analogicznie w czteroletnim technikum, lecz o rok dłużej (2022/2023) Art. 150 PWPO/Art. 156 PWPO Uczeń klasy I dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego, który w roku szkolnym /2020 nie otrzymał promocji do klasy II, z dniem 1 września 2020 r. staje się uczniem klasy I czteroletniego liceum ogólnokształcącego. Uczeń klasy II dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego, który w roku szkolnym /2021 nie otrzymał promocji do klasy III, z dniem 1 września 2021 r. staje się uczniem klasy II czteroletniego liceum ogólnokształcącego. Uczeń klasy III dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego, który w roku szkolnym /2022 nie ukończył tej szkoły, z dniem 1 września 2022 r. staje się uczniem klasy III czteroletniego liceum ogólnokształcącego. Uczeń klasy IV dotychczasowego czteroletniego technikum, który w roku szkolnym 2022/2023 nie ukończył tej szkoły, z dniem 1 września 2023 r. staje się uczniem klasy IV pięcioletniego technikum. Art Uczeń klasy I dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego, który w roku szkolnym 2019/2020 nie otrzymał promocji do klasy II, z dniem 1 września 2020 r. staje się uczniem klasy I czteroletniego liceum ogólnokształcącego. 2. Uczeń klasy II dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego, który w roku szkolnym 2020/2021 nie otrzymał promocji do klasy III, z dniem 1 września 2021 r. staje się uczniem klasy II czteroletniego liceum ogólnokształcącego. 3. Uczeń klasy III dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego, który w roku szkolnym 2021/2022 nie ukończył tej szkoły, z dniem 1 września 2022 r. staje się uczniem klasy III czteroletniego liceum ogólnokształcącego. Art Uczeń klasy I dotychczasowego czteroletniego technikum, który w roku szkolnym 2019/2020 nie otrzymał promocji do klasy II, z dniem 1 września 2020 r. staje się uczniem klasy I pięcioletniego technikum. 2. Uczeń klasy II dotychczasowego czteroletniego technikum, który w roku szkolnym 2020/2021 nie otrzymał promocji do klasy III, z dniem 1 września 2021 r. staje się uczniem klasy II pięcioletniego technikum. 3. Uczeń klasy III dotychczasowego czteroletniego technikum, który w roku szkolnym 2021/2022 nie otrzymał promocji do klasy IV, z dniem 1 września 2022 r. staje się uczniem klasy III pięcioletniego technikum. 4. Uczeń klasy IV dotychczasowego czteroletniego technikum, który w roku szkolnym 2022/2023 nie ukończył tej szkoły, z dniem 1 września 2023 r. staje się uczniem klasy IV pięcioletniego technikum. SYTUACJA NIEPROMOWANYCH UCZNIÓW DOTYCHCZASOWEGO 3-LETNIEGO LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO (ART. 150) Jeżeli uczeń klasy II lub III w dotychczasowym trzyletnim liceum ogólnokształcącym, uczył się jako przedmiotu obowiązkowego języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w oddziale czteroletniego liceum ogólnokształcącego, którego uczniem się staje, a rozkład zajęć edukacyjnych uniemożliwia mu uczęszczanie w innym oddziale lub grupie w tej szkole na zajęcia z języka obcego nowożytnego, którego uczył się w dotychczasowym trzyletnim liceum ogólnokształcącym, uczeń jest obowiązany: 1) uczyć się języka obcego nowożytnego nauczanego w oddziale czteroletniego liceum ogólnokształcącego, którego uczniem się staje, wyrównując we własnym zakresie różnice programowe do końca roku szkolnego albo 2) kontynuować we własnym zakresie naukę języka obcego nowożytnego, którego uczył się w dotychczasowym trzyletnim liceum ogólnokształcącym, albo 3) uczęszczać do oddziału w innym czteroletnim liceum ogólnokształcącym na zajęcia z języka obcego nowożytnego, którego uczył się w dotychczasowym trzyletnim liceum ogólnokształcącym. DLA UCZNIA, KTÓRY KONTYNUUJE WE WŁASNYM ZAKRESIE NAUKĘ JĘZYKA OBCEGO ORAZ DLA UCZNIA KTÓRY UCZĘSZCZA DO ODDZIAŁU W INNYM CZTEROLETNIM LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM NA ZAJĘCIA Z JĘZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO – PRZEPROWADZA SIĘ EGZAMIN KLASYFIKACYJNY. KONIEC KOMENTARZA Art. 150 Przep. wpr. Dla ucznia, który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka obcego oraz dla ucznia który uczęszcza do oddziału w innym czteroletnim liceum ogólnokształcącym na zajęcia z języka obcego nowożytnego – przeprowadza się egzamin klasyfikacyjny.

14 Odrębne oddziały BS I st.
Art PWPO W latach szkolnych 2019/2020 – 2021/2022 w branżowej szkole I stopnia organizuje się odrębne oddziały dla absolwentów gimnazjum oraz dla absolwentów ośmioletniej szkoły podstawowej. Art W latach szkolnych 2019/ /2022 w branżowej szkole I stopnia organizuje się odrębne oddziały dla absolwentów gimnazjum oraz dla absolwentów ośmioletniej szkoły podstawowej. POSTĘPOWANIE REKRUTACYJNE NA ROK SZKOLNY 2019/2020 DO KLASY I BRANŻOWEJ SZKOŁY I STOPNIA PRZEPROWADZA SIĘ ODRĘBNIE DLA KANDYDATÓW BĘDĄCYCH ABSOLWENTAMI GIMNAZJUM ALBO OŚMIOLETNIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ. W LATACH SZKOLNYCH 2019/2020 – 2021/2022 W BRANŻOWEJ SZKOLE I STOPNIA ORGANIZUJE SIĘ ODRĘBNE ODDZIAŁY DLA ABSOLWENTÓW GIMNAZJUM ORAZ DLA ABSOLWENTÓW OŚMIOLETNIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ. I znów analogicznie: Do postępowania rekrutacyjnego do publicznej branżowej szkoły I stopnia na lata szkolne 2017/ /2020 dla absolwentów dotychczasowego gimnazjum, stosuje się odpowiednio przepisy art. 7b ust. 1c, art. 20a, art. 20b, art. 20c ust. 2 i 3, art. 20d, art. 20f, art. 20h ust. 1, 4, 5, ust. 6 pkt 2-5 i ust. 7, art. 20j, art. 20m, art. 20s pkt 1, art. 20t, art. 20v i art. 20z-20zf ustawy o systemie oświaty w brzmieniu dotychczasowym, w zakresie dotyczącym postępowania rekrutacyjnego do szkół ponadgimnazjalnych oraz przepisy wydane na podstawie art. 367 Przep. wpr. – tj. mocą którego minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi w drodze rozporządzenia na lata szkolne 2017/2018 – 2019/2020 sposób przeliczania na punkty poszczególnych kryteriów, skład i zadania komisji rekrutacyjnej w przypadku postępowania rekrutacyjnego do branżowej szkoły I stopnia, dla kandydatów będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum. DO POSTĘPOWANIA REKRUTACYJNEGO DO PUBLICZNEJ BRANŻOWEJ SZKOŁY I STOPNIA NA LATA SZKOLNE 2018/2019 I 2019/2020, DLA ABSOLWENTÓW GIMNAZJUM, STOSUJE SIĘ TAKŻE ODPOWIEDNIO PRZEPISY ART. 20WA USTAWY O SYSTEMIE OŚWIATY W BRZMIENIU DOTYCHCZASOWYM, W ZAKRESIE DOTYCZĄCYM POSTĘPOWANIA REKRUTACYJNEGO DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH. DO POSTĘPOWANIA REKRUTACYJNEGO DLA ABSOLWENTÓW OŚMIOLETNICH SZKÓŁ PODSTAWOWYCH, STOSUJE SIĘ PRZEPISY USTAWY - PRAWO OŚWIATOWE. KONIEC KOMENTARZA

15 Branżowa szkoła II stopnia (2-letnia) – kiedyś technikum na podbudowie ZSZ, ale 3-letnie
Art. 173 PWPO Utworzenie branżowej szkoły II stopnia nastąpi 1 września 2020 r., a pierwsza rekrutacja kandydatów zostanie przeprowadzona na rok szkolny 2020/2021. Utworzenie branżowej szkoły II stopnia POPRZEZ AKT ZAŁOŻYCIELSKI I NADANIE PIERWSZEGO STATUTU (art. 88 ustawy Prawo oświatowe - NOTATKI) UWAGA: Art ustawy Prawo oświatowe „Na semestr pierwszy klasy I publicznej branżowej szkoły II stopnia przyjmuje się kandydatów, którzy ukończyli branżową szkołę I stopnia w okresie 5 lat szkolnych poprzedzających rok szkolny, na który ubiegają się o przyjęcie do publicznej branżowej szkoły II stopnia.” Art Z dniem 1 września 2020 r. tworzy się branżową szkołę II stopnia, o której mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy - Prawo oświatowe. 2. Pierwsze postępowanie rekrutacyjne do branżowej szkoły II stopnia przeprowadza się na rok szkolny 2020/2021. SZKOŁY BRANŻOWE II STOPNIA (KIEDYŚ TECHNIKUM NA PODBUDOWIE ZSZ) Utworzenie branżowej szkoły II stopnia nastąpi 1 września 2020 r., a pierwsza rekrutacja kandydatów zostanie przeprowadzona na rok szkolny 2020/2021. Istotnym novum jest wprowadzenie rozwiązań legislacyjnych umożliwiających uzyskanie świadectwa dojrzałości po ukończeniu szkoły branżowej II stopnia. Zgodnie z zapisem art. 297 Przepisów wprowadzających, egzamin maturalny będzie przeprowadzany również dla absolwentów branżowej szkoły II stopnia. I tak – począwszy od roku szkolnego 2023/2024 egzamin maturalny będzie przeprowadzany dla absolwentów branżowej szkoły II stopnia, którzy ukończyli kształcenie w branżowej szkole I stopnia jako absolwenci ośmioletniej szkoły podstawowej. Egzamin będzie przeprowadzany wg nowych wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie ustawy – Prawo oświatowe NATOMIAST DO ROKU 2028/2029 EGZAMIN MATURALNY BĘDZIE PRZEPROWADZANY DLA ABSOLWENTÓW BRANŻOWEJ SZKOŁY II STOPNIA, KTÓRZY UKOŃCZYLI KSZTAŁCENIE W BRANŻOWEJ SZKOLE I STOPNIA JAKO ABSOLWENCI DOTYCHCZASOWEGO GIMNAZJUM WG WYMAGAŃ OKREŚLONYCH W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO WYDANYCH NA PODSTAWIE PRZEPISÓW USTAWY O SYSTEMIE OŚWIATY. KONIEC KOMENTARZA Art Szkołę lub placówkę publiczną zakłada się na podstawie aktu założycielskiego, który określa odpowiednio jej typ lub rodzaj, nazwę i siedzibę. ………….. 7. Organ lub osoba, o których mowa w art. 8 ust. 2, zakładająca szkołę lub placówkę podpisuje akt założycielski oraz nadaje pierwszy statut. 8. Akt założycielski i statut szkoły lub placówki publicznej przesyła się właściwemu kuratorowi oświaty oraz innym organom właściwym do sprawowania nadzoru pedagogicznego nad szkołą lub placówką.

16 Rok szkolny Szkoły (klasy) do których stosuje się PODSTAWĘ PROGRAMOWĄ KSZTAŁCENIA W ZAWODACH określoną w przepisach wydanych na podstawie ustawy – Prawo oświatowe (NOWA PODSTAWA) Szkoły (klasy) do których stosuje się podstawę programową kształcenia w zawodach określoną w przepisach wydanych na podstawie ustawy o systemie oświaty (STARA PODSTAWA) 2017/2018 - klasa I branżowej szkoły I stopnia, - klasa I dotychczasowego czteroletniego technikum, - semestr I szkoły policealnej, a w latach następnych również w kolejnych klasach lub semestrach tych szkół - klasy II – IV dotychczasowego czteroletniego technikum, - semestry II – V szkoły policealnej, - klasy dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzone w branżowej szkole I stopnia do czasu zakończenia kształcenia 2018/2019 Kolejne klasy lub semestry ww. szkół - klasy III i IV dotychczasowego czteroletniego technikum, - semestry IV i V szkoły policealnej 2019/2020 - pięcioletnie technikum - klasy IV dotychczasowego technikum 2020/2021 - branżowa szkoła II stopnia STARA ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. poz. 184, z 2015 r. poz. 130 i 1123 oraz z 2016 r. poz. 894 i 1212) NOWA ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. poz. 860 oraz z 2018 r. poz. 744)

17 kolejne klasy lub semestry ww. szkół
Rok szkolny Szkoły (klasy) w których stosuje się KLASYFIKACJĘ ZAWODÓW SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO określoną na podstawie ustawy – Prawo oświatowe Szkoły (klasy) w których stosuje się klasyfikację zawodów szkolnictwa zawodowego określoną na podstawie ustawy o systemie oświaty 2017/2018 - klasy I branżowej szkoły I stopnia, - klasy I dotychczasowego czteroletniego technikum, - semestr I szkoły policealnej, a w latach następnych w kolejnych klasach lub semestrach tych szkół - klasy II – IV dotychczasowego czteroletniego technikum, - semestry II – V szkoły policealnej, - klasy dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonych w branżowej szkole I stopnia – do czasu zakończenia kształcenia 2018/2019 kolejne klasy lub semestry ww. szkół - klasy III i IV dotychczasowego czteroletniego technikum, - semestry IV i V szkoły policealnej 2019/2020 - pięcioletnie technikum - klasy IV dotychczasowego czteroletniego T 2020/2021 - branżowa szkoła II stopnia UWAGA: „KLASYFIKACJA ZAWODÓW SZKOLNICTWA BRANŻOWEGO” ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. poz. 622 i 2356) Rozporządzenie MEN z dnia 15 lutego 2019 r. w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego (Dz. U. poz. 316)

18 Rozporządzenie MEN z dnia 15 lutego 2019 r
Rozporządzenie MEN z dnia 15 lutego 2019 r. w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego (Dz. U. poz. 316) Określono: ogólne cele i zadania kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego (32 branże) klasyfikację zawodów szkolnictwa branżowego Przepisy rozporządzenia stosuje się począwszy: od roku szkolnego 2019/2020 w: - klasie I branżowej szkoły I stopnia, która rozpoczyna się z dniem 1 września 2019 r. lub z dniem 1 lutego 2020 r. semestrze I szkoły policealnej, klasie I dotychczasowego czteroletniego technikum, klasie I pięcioletniego technikum, od roku szkolnego 2020/2021 w semestrze I branżowej szkoły II stopnia – a w latach następnych również w kolejnych klasach lub semestrach tych szkół. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 15 lutego 2019 r. w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego Na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, 1000, 1290, 1669 i 2245) zarządza się, co następuje: § 1. Określa się: ogólne cele i zadania kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego, które stanowią załącznik nr 1 do rozporządzenia; klasyfikację zawodów szkolnictwa branżowego, która stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia. § 2. Przepisy rozporządzenia stosuje się począwszy od: roku szkolnego 2019/2020 w: a) klasie I branżowej szkoły I stopnia, która rozpoczyna się z dniem 1 września 2019 r. lub z dniem 1 lutego 2020 r., b) semestrze I szkoły policealnej, klasie I dotychczasowego czteroletniego technikum, klasie I pięcioletniego technikum, roku szkolnego 2020/2021 w semestrze I branżowej szkoły II stopnia – a w latach następnych również w kolejnych klasach lub semestrach tych szkół. § 3. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2019 r. ) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej – oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 2315).

19 Rok szkolny Szkoły (klasy) w których stosuje się RAMOWE PLANY NAUCZANIA określone w przepisach wydanych na podstawie ustawy – Prawo oświatowe Szkoły (klasy) w których stosuje się ramowe plany nauczania określone w przepisach wydanych na podstawie ustawy o systemie oświaty 2017/2018 - klasy I, IV, VII szkoły podstawowej, a w latach następnych również w kolejnych klasach szkoły podstawowej, - branżowej szkole I stopnia, - szkole specj. przysposabiającej do pracy, - semestrach I szkoły polic., a w latach następnych również w kolejnych semestr. - klasy II, III, V i VI szkoły podstawowej, - dotychczasowe gimnazjum – do zakończenia kształcenia, - dotychczasowe trzyletnie LO – do zakończenia kszt. - dotychczasowe czteroletnie T - do zakończenia kszt. - w klasach dotychczasowej ZSZ prowadzonych w branżowej szkole I stopnia – do zakończenia kształcenia, - semestry II – V szkoły policealnej, 2018/2019 klasy lub semestry ww. szkół - klasy III i VI szkoły podstawowej, - semestry IV i V sz. pol. 2019/2020 - czteroletnie liceum ogólnokształcące, - pięcioletnie technikum UWAGA: Projekt rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (7 marca 2019 r.). 2020/2021 - branżowa szkoła II stopnia Z UZASADNIENIA DO PROJEKTU Z 7 MARCA 2019 R. W stosunku do dotychczas obowiązujących ramowych planów nauczania dla publicznych szkół zmianie ulega organizacja kształcenia w branżowej szkole II stopnia i szkole policealnej. Szkoły policealne – od 1 września 2019 r., a  branżowe szkoły II stopnia – od 1 września 2020 r. będą funkcjonowały bez podziału na szkoły dla młodzieży i szkoły dla dorosłych, a kształcenie w nich będzie prowadzone w formie dziennej, stacjonarnej lub zaocznej. Ponadto, w projekcie rozporządzenia wskazano przeznaczenie liczby godzin stanowiących różnicę między sumą godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego a minimalną liczbą godzin kształcenia zawodowego dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie określoną w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego. W ramowym planie nauczania dla technikum zaproponowano zwiększenie liczby godzin przeznaczonych na kształcenie zawodowe – z obecnych 51 do 56 godzin w pięcioletnim okresie kształcenia. Jednocześnie zwiększono wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły – z 3 do 4 godzin oraz zrezygnowano z obowiązku realizacji przez ucznia technikum dwóch przedmiotów ogólnokształcących w zakresie rozszerzonym.

20 Projekt rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół – opublikowany 7 marca 2019 r.. Zgłoszenie ewentualnych uwag do dnia 21 marca 2019 r. (również pocztą elektroniczną - w wersji edytowalnej na adres: Przepisy rozporządzenia będą miały zastosowanie: 1) począwszy od 1 września 2019 r.: a) w szkole podstawowej (we wszystkich klasach), b) w czteroletnim liceum ogólnokształcącym, c) w pięcioletnim technikum, d) w szkole policealnej (począwszy od semestru I, a w następnych latach w kolejnych semestrach) e) w branżowej szkole I stopnia dla uczniów będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum (począwszy od klasy I, a w latach następnych w kolejnych klasach) f) w branżowej szkole I stopnia dla uczniów będących absolwentami ośmioletniej szkoły podstawowej g) szkole specjalnej przysposabiającej do pracy 2) począwszy od 1 września 2020 r. w branżowej szkole II stopnia. OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR) Źródła finansowania „Skutki finansowe wynikające ze zmian wprowadzonych przepisami projektu rozporządzenia powstałe w związku ze zwiększeniem liczby godzin do dyspozycji dyrektora szkoły zostaną sfinansowane w ramach kwoty części oświatowej subwencji ogólnej. Pozostałe zmiany nie spowodują dodatkowych skutków finansowych dla sektora finansów publicznych, w tym budżetu państwa oraz dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego.”

21 Dotychczasowe przepisy wykonawcze …
Art PWPO - … wydane na podstawie art. 9 ust. 5, art. 13a ust. 3, art. 16 ust. 6c, art. 20zh ust. 4, art. 22 ust. 1 pkt 3 i ust. 1a, art. 22 ust. 2 pkt 1, art. 22 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 32a ust. 4, art. 22 ust. 2 pkt 2 lit. a i b, art. 22 ust. 2 pkt 2a, art ust. 2 pkt 2a w związku z art. 32a ust. 4, art. 22 ust. 2 pkt 5, art. 22 ust. 2 pkt 5 w związku z art. 32a ust. 4, art. 22 ust. 2 pkt 7, art ust. 2 pkt 7 w związku z art. 32a ust. 4, art. 22 ust. 2 pkt 11, art. 22 ust. 2 pkt 12, art. 22 ust. 3, art. 22aga, art. 24 ust. 1, art. 29, art. 36 ust. 3, art. 36a ust. 12, art. 44, art. 44zb, art. 44zq, art. 44zzza, art. 44zzzv, art. 53 ust. 6, art. 55 ust. 6, art. 66 ust. 2, art. 66 ust. 3, art. 68a ust. 5, art. 70 ust. 4, art. 71 ust. 1 pkt 1, art. 71b ust. 7 pkt 2, art. 71b ust. 8, art. 71c ust. 2 oraz art. 94a ust. 6 ustawy o systemie oświaty zachowują moc do czasu zakończenia kształcenia odpowiednio w: - dotychczasowym gimnazjum, - trzyletnim liceum ogólnokształcącym, - czteroletnim technikum, - klasach dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonych w branżowej szkole I stopnia, (ZWIĄZEK Z ART. 322 UST. 7 PWPO – slajd 22) - dotychczasowej szkole policealnej, - szkole specjalnej przysposabiającej do pracy, - w dotychczasowych szkołach artystycznych, oraz mogą być zmieniane na podstawie tych przepisów. W powołanym wyżej przepisie jest mowa o: …. NOTATKI - art. 9 ust. 5 u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 15 października 2012 r. w sprawie warunków tworzenia, organizacji oraz działania oddziałów sportowych, szkół sportowych oraz szkół mistrzostwa sportowego (Dz. U. z 2012 r., poz. 1129), - art. 13a ust. 3 u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2011 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego (Dz. U. nr 175, poz. 1042), - art. 16 ust. 6c u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 16 lipca 2012 r. w sprawie przypadków, w jakich do publicznej lub niepublicznej szkoły dla dorosłych można przyjąć osobę, która ukończyła 16 albo 15 lat, oraz przypadków, w jakich osoba, która ukończyła gimnazjum, może spełniać obowiązek nauki przez uczęszczanie na kwalifikacyjny kurs zawodowy (Dz. U. z 2012 r., poz. 857), - art. 20zh ust. 4 u.s.o. - rozporządzenie MEN z dnia 13 sierpnia 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej lub szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej jednego typu do szkoły publicznej innego typu albo do szkoły publicznej tego samego typu (Dz. U. z 2015 r., poz. 1248),  - art. 22 ust. 1 pkt 3 i ust. 1a u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą (Dz. U. z 2014 r., poz. 454), - art. 22 ust. 2 pkt 1 u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 204), art. 22 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 32a ust. 4 u.s.o. – rozporządzenie MKiDN z dnia 31 sierpnia 2016 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1408), - art. 22 ust. 2 pkt 2 lit. a i b u.s.o. -rozporządzenie MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r., poz. 977), - art. 22 ust. 2 pkt 2a u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. z 2012 r., poz. 184), - art. 22 ust. 2 pkt 2a w związku z art. 32a ust. 4 u.s.o. – rozporządzenie MKiDN z dnia 15 grudnia 2016 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego w publicznych szkołach artystycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2248), art. 22 ust. 2 pkt 5 u.s.o. – rozporządzenie z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2014 r., poz. 1170), - art. 22 ust. 2 pkt 5 w związku z art. 32a ust. 4 u.s.o. – rozporządzenie MKiDN z dnia 26 sierpnia 2016 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne szkoły i placówki artystyczne dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2016 r., poz. 1375),  - art. 22 ust. 2 pkt 7 u.s.o. - rozporządzenie MENiS z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz. U. nr 46, poz. 432), art. 22 ust. 2 pkt 7 w związku z art. 32a ust. 4 u.s.o. – rozporządzenie MK z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie organizacji roku szkolnego w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dz. U. nr 82, poz. 761), - art. 22 ust. 2 pkt 11 u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r., poz. 532), - art. 22 ust. 2 pkt 12 u.s.o. – rozporządzenie MENiS z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. nr 135, poz. 1516), art. 22 ust. 3 u.s.o. – rozporządzenie MS z dnia 26 sierpnia 2004 r. w sprawie organizacji roku szkolnego w szkołach w zakładach poprawczych i w schroniskach dla nieletnich (Dz. U. nr 188, poz. 1947), - art. 22aga u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 20 marca 2015 r. w sprawie wysokości wskaźników zwiększających kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych (Dz. U. z 2015 r., poz. 441),  - art. 24 ust. 1 u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 13 grudnia 2016 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. z 2016 r., poz. 2094), art. 29 u.s.o. – rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 marca 2010 r. w sprawie wykazu szkół i placówek, które prowadzą minister właściwy do spraw wewnętrznych i Minister Obrony Narodowej (Dz. U. nr 54, poz. 322), - art. 36 ust. 3 u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek (Dz. U. nr 184, poz. 1436), - art. 36a ust. 12 u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 8 kwietnia 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz. U. nr 60, poz. 373), - art. 44 u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 4 października 2001 r. w sprawie typów szkół i placówek, w których nie tworzy się rady pedagogicznej ze względu na specyficzną organizację pracy szkoły lub placówki (Dz. U. nr 120, poz. 1290), - art. 44zb u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 843), - art. 44zq u.s.o. – rozporządzenie MKiDN z dnia 24 sierpnia 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 1258), - art. 44zzza u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 21 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 2223), - art. 44zzzv u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 27 kwietnia 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie (Dz. U. z 2015 r, poz. 673), - art. 53 ust. 6 u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2007 r. w sprawie rodzajów szkół i placówek, w których nie tworzy się rad rodziców (Dz. U. nr 157, poz. 1101), - art. 55 ust. 6 u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 23 lutego 2007 r. w sprawie typów szkół i placówek, w których nie tworzy się samorządu uczniowskiego (Dz. U. nr 52, poz. 347), - art. 66 ust. 2 u.s.o.- rozporządzenie MENiS z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz. U. z 2002 r., nr 3, poz. 28), - art. 66 ust. 3 u.s.o. – rozporządzenie MKiDN z dnia 25 marca 2010 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki w szkołach artystycznych nierealizujących kształcenia ogólnego (Dz. U. nr 61, poz. 381), - art. 68a ust. 5 u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 622), - art. 70 ust. 4 u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. nr 244, poz. 1626), - art. 71 ust. 1 pkt 1 u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. z 2015 r., poz. 1872),  - art. 71b ust. 7 pkt 2 u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1113), - art. 71b ust. 8 u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2014 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2014 r., poz. 1157), - art. 71c ust. 2 u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 8 marca 2013 r. w sprawie organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w przedszkolach i szkołach specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r., poz. 380), - art. 94a ust. 6 u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 9 września 2016 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz. U. z 2016 r., poz. 1453).

22 Dotychczasowe przepisy wykonawcze
Art. 365 PWPO Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie: art. 9 ust. 3, art. 9f ust. 4, art. 9f ust. 5, art. 14a ust. 7, art. 20n ust. 10, art. 21a ust. 3, art. 22 ust. 1 pkt 3a, art. 22 ust. 1 pkt 4, art. 30 ust. 9, art. 32 ust. 4, art. 32a ust. 1, art. 32a ust. 1a, art. 35 ust. 6, art. 36a ust. 1f i 1g, art. 68b ust. 9, art. 71 ust. 1 pkt 2 i 3, art. 71b ust. 6, art. 71b ust. 7 pkt 1, art. 77a ust. 11, art ust. 1, art. 82 ust. 1b oraz art. 95a ustawy o systemie oświaty zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych odpowiednio na podstawie art. 18 ust. 4, art. 30 ust. 4, art. 30 ust. 5. art. 32 ust. 11, art. 142 ust. 10, art. 44 ust. 3, art. 47 ust. 3 pkt 2, art. 47 ust. 3 pkt 4, art ust. 9, art. 52 ust. 4, art. 53 ust. 1, art. 53 ust. 2, art. 60 ust. 10, art. 63 ust. 7 i 8, art. 118 ust. 9, art ust. 1 pkt 2 i 3, art. 127 ust. 18, art. 127 ust. 19 pkt 1, art. 187 ust. 1, art. 188 ust. 1, art. 168 ust. 3 oraz art. 125 ustawy - Prawo oświatowe, oraz mogą być zmieniane na podstawie tych przepisów. Ww. przepisy wykonawcze w NOTATKACH Wykaz prac legislacyjnych - tekst ujednolicony z 11 marca 2019 r. (od lp ) W powołanym przepisie mowa jest o następujących aktach prawnych: - art. 9 ust. 3 u.s.o. - rozporządzenie MKiDN z dnia 28 grudnia 2016 r. w sprawie typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2306), - art. 9f ust. 4 u.s.o. – rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 września 2016 r. w sprawie kolegiów pracowników służb społecznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1543), - art. 9f ust. 5 u.s.o. – rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 7 kwietnia 2005 r. w sprawie standardów kształcenia w kolegiach pracowników służb społecznych (Dz. U. nr 62, poz. 555), - art. 14a ust. 7 u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. nr 161, poz. 1080), - art. 20n ust. 10 u.s.o. – rozporządzenie MKiDN z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych szkół i publicznych placówek artystycznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. z 2014 r., poz. 686), - art. 21a ust. 3 u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. z 2015 r., poz. 1214), - art. 22 ust. 1 pkt 3a u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 24 września 2009 r. w sprawie warunków i sposobu wspomagania nauczania języka polskiego, historii, geografii, kultury polskiej i innych przedmiotów nauczanych w języku polskim wśród Polonii i Polaków zamieszkałych za granicą oraz dzieci pracowników migrujących (Dz. U. z 2015 r., poz. 1022), - art. 22 ust. 1 pkt 4 u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 24 września 2009 r. w sprawie zakresu i warunków przyznawania świadczeń przysługujących nauczycielom polskim skierowanym lub delegowanym do pracy za granicą (Dz. U. nr 164, poz. 1307), - art. 30 ust. 9 u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko kuratora oświaty oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 2150), - art. 32 ust. 4 u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 29 grudnia 1998 r. w sprawie organizacji kuratoriów oświaty oraz zasad tworzenia ich delegatur (Dz. U. z 2014 r., poz. 973), - art. 32a ust. 1 u.s.o. – rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 22 września 2004 r. w sprawie specjalistycznej jednostki nadzoru (Dz. U. nr 226, poz. 2292), - art. 35 ust. 6 u.s.o. – rozporządzenie MEN w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2015 r., poz. 1270), - art. 36a ust. 1f i 1g u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 1 września 2015 r. w sprawie konkursu na stanowisko dyrektora publicznej placówki doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym, publicznej placówki doskonalenia nauczycieli szkół artystycznych oraz publicznej placówki doskonalenia nauczycieli przedmiotów zawodowych, którzy nauczają w szkołach rolniczych (Dz. U. z 2015 r., poz. 1356), - art. 68b ust. 9 u.s.o. – rozporządzenie MENiS z dnia 20 grudnia 2003 r. w sprawie akredytacji placówek i ośrodków prowadzących kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych (Dz. U. nr 227, poz. 2247), - art. 71 ust. 1 pkt 2 i 3 u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 199), rozporządzenie MEN z dnia 28 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 369), - art. 71b ust. 6 u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. nr 173, poz. 1072), - art. 71b ust. 7 pkt 1 u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z 2013 r., poz. 1257), - art. 77a ust. 11 u.s.o. – rozporządzenie MENiS z dnia 20 grudnia 2003 r. w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. nr 227, poz. 2248), - art. 78 ust. 1 u.s.o. – rozporządzenie MEN z dnia 29 września 2016 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2016 r., poz. 1591), - art. 82 ust. 1b u.s.o. – rozporządzenie MKiDN z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie powierzenia specjalistycznej jednostce nadzoru - Centrum Edukacji Artystycznej prowadzenia ewidencji niepublicznych szkół artystycznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 977), - art. 95a u.s.o. – rozporządzenie MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r., poz. 6, poz. 69).

23 Nowe statuty – Art. 322 PWPO 1. Dotychczasowe statuty przedszkoli, szkół podstawowych, szkół specjalnych przysposabiających do pracy i szkół policealnych zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów wydanych na podstawie ustawy – Prawo oświatowe, nie dłużej jednak niż do dnia 30 listopada 2017 r. 2. Dotychczasowe statuty dotychczasowych trzyletnich liceów ogólnokształcących i dotychczasowych czteroletnich techników zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów wydanych na podstawie ustawy – Prawo oświatowe, nie dłużej jednak niż do dnia 30 listopada 2019 r. 3. Dotychczasowe statuty dotychczasowych zasadniczych szkół zawodowych zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów branżowych szkół I stopnia wydanych na podstawie ustawy – Prawo oświatowe, nie dłużej jednak niż do dnia 30 listopada 2017 r. 4. W PRZYPADKU STATUTÓW, O KTÓRYCH MOWA W UST. 1–3, PRZEPISY ART. 72 UST. 1, ART. 80 UST. 2 PKT 1 ORAZ ART UST. 2 USTAWY – PRAWO OŚWIATOWE STOSUJE SIĘ ODPOWIEDNIO. - NOTATKI 5. Dotychczasowe statuty dotychczasowych gimnazjów zachowują moc do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach. 6. Statuty szkół podstawowych, liceów ogólnokształcących, techników i branżowych szkół I stopnia, w których są prowadzone klasy dotychczasowego gimnazjum, zawierają postanowienia dotyczące tych klas. 7. STATUTY BRANŻOWYCH SZKÓŁ I STOPNIA, W KTÓRYCH SĄ PROWADZONE KLASY DOTYCHCZASOWEJ ZASADNICZEJ SZKOŁY ZAWODO­WEJ, ZAWIERAJĄ POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE TYCH KLAS. 8. Statuty czteroletnich liceów ogólnokształcących, w których są prowadzone klasy dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego, zawierają postanowienia dotyczące tych klas. 9. Statuty pięcioletnich techników, w których są prowadzone klasy dotychczasowego czteroletniego technikum, za­wierają postanowienia dotyczące tych klas. Art Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły lub placówki albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia radzie szkoły lub placówki. Art W szkołach i placówkach mogą działać rady szkół i placówek. 2. Rada szkoły lub placówki uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły lub placówki, a także: 1) uchwala statut szkoły lub placówki; ……… Art W szkołach lub placówkach, w których rada nie została powołana, zadania rady wykonuje rada pedagogiczna.

24 Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych – Art
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych – Art. 264 PWPO (do dnia 31 października) „Art Do informacji o stanie realizacji zadań oświatowych jednostki samorządu terytorialnego za rok szkolny 2016/2017 i 2017/2018 stosuje się art. 5a ust. 4 ustawy zmienianej w art. 15, w brzmieniu dotychczasowym. (uchylony) 2. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych jednostki samorządu terytorialnego za rok szkolny 2018/2019 obejmuje wyniki zarówno egzaminu gimnazjalnego, jak i egzaminu ósmoklasisty. 3. Począwszy od roku szkolnego 2019/2020, do informacji jednostki samorządu terytorialnego o stanie realizacji zadań oświatowych stosuje się art. 11 ust. 7 ustawy - Prawo oświatowe.” - NOTATKI Art Do informacji o stanie realizacji zadań oświatowych jednostki samorządu terytorialnego za rok szkolny 2016/2017 i 2017/2018 stosuje się art. 5a ust. 4 ustawy zmienianej w art. 15, w brzmieniu dotychczasowym. 2. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych jednostki samorządu terytorialnego za rok szkolny 2018/2019 obejmuje wyniki zarówno egzaminu gimnazjalnego, jak i egzaminu ósmoklasisty. 3. Począwszy od roku szkolnego 2019/2020, do informacji jednostki samorządu terytorialnego o stanie realizacji zadań oświatowych stosuje się art. 11 ust. 7 ustawy - Prawo oświatowe. Ustawa Prawo oświatowe Art Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, w terminie do dnia 31 października, przedstawia organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego informację o stanie realizacji zadań oświatowych tej jednostki za poprzedni rok szkolny, w tym o wynikach: 1) egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego i egzaminu zawodowego, z uwzględnieniem działań podejmowanych przez szkoły nakierowanych na kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szkołach tych typów, których prowadzenie należy do zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego; 2) nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratora oświaty lub właściwego ministra w szkołach i placówkach tych typów i rodzajów, których prowadzenie należy do zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego.

25 Rok szkolny 2019/2020 w kontekście zmian systemu edukacji
Dziękuję Państwu za uwagę


Pobierz ppt "Rok szkolny 2019/2020 w kontekście zmian systemu edukacji"

Podobne prezentacje


Reklamy Google