MINISTERSTWO GOSPODARKI I PRACY Departament Bezpieczeństwa Energetycznego Paweł Tenerowicz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wyzwania dla Polski w obszarze energii
Advertisements

Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
WSPARCIE INFRASTRUKTURY ENERGETYCZNEJ PRZYJAZNEJ ŚRODOWISKU
Polityka działań wykonawczych na lata Zespół doradców Ministra Gospodarki Łódź luty 2009 Załącznik do polityki energetycznej Polski do 2030 Działania.
Spotkanie z mediami w Ministerstwie Gospodarki
EFEKTYWNOŚĆ WYTWARZANIA ENERGII I Międzynarodowe Forum Efektywności Energetycznej Marian Babiuch Prezes Zarządu PTEZ Warszawa, 27 października 2009.
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Konkurencja na rynku energii – fakty i mity Marian Babiuch Prezes PTEZ Kazimierz Dolny, Marca 2010 Ogólnopolski Kongres Energetyczno – Ciepłowniczy.
Rozwój kogeneracji w Polsce w świetle badania analizy
Marian Babiuch Prezes PTEZ
Polityka zrównoważonego rozwoju energetycznego w gminach
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Dyrektywa 2004/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady   z dnia 11 lutego 2004 r. ws. wspierania kogeneracji w oparciu o zapotrzebowanie na ciepło użytkowe.
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
Energetyka odnawialna w świetle najnowszych uregulowań prawnych Poznań, 7 października 2013 r.
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
Pakiet projektów ustaw energetycznych Ministerstwo Gospodarki Warszawa, 15 maja 2012 r.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Rozwój sektora kogeneracji w świetle polityki energetycznej Polski Zbigniew Kamieński Ministerstwo Gospodarki Warszawa, 10 maja 2006r.
Perspektywy rozwoju rynku technologii
Internet 2006: rozwój e-commerce
Krzysztof Zaręba Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Konsekwencje polityki klimatycznej UE dla Polski
Tworzywa na paliwa – dlaczego Państwo nie chce pomóc?
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
Krystyna BANDAU-PALKA gł. specjalista DWM – MN i Sz W
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Wpływ kogeneracji na osiągane parametry emisyjności produkcji Warszawa, Październik 2007.
Marian Babiuch Prezes Zarządu PTEZ Warszawa, 22 stycznia 2008 Propozycje do pakietu rozwiązań dla elektroenergetyki polskiej.
dr inż. Janusz Ryk Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych
Warszawa, 14 listopada 2007 Rola kogeneracji w realizacji polskiej i europejskiej polityki energetycznej Forum Energetyczno-Paliwowe Puls Biznesu Marian.
MOŻLIWOŚCI ROZWOJU KOGENERACJI W POLSCE W PERSPEKTYWIE ROKU 2020
II Krakowska Konferencja Młodych Uczonych
Energooszczędność, odnawialne źródła energii
Opracowanie ekspertyzy dotyczącej zagadnień ekonomicznych energetyki w Polsce na tle UE i świata w horyzoncie czasowym do roku czerwiec 2009r.
IV posiedzenie Grupy roboczej ds. energetyki
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
Produkcja skojarzona w systemie elektroenergetycznym
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Załączniki do wniosku E l e m e n t y w y b r a n e Departament.
Konferencja „Zmieniamy Polski Przemysł”
RYNEK ENERGII ELEKTRYCZNEJ W POLSCE - stan na 31 marca 2010 r. Raport TOE Katowice, r. Marek Kulesa dyrektor biura TOE.
Jak efektywnie sprzedać ciepło do produkcji chłodu
Strategia rozwoju kogeneracji Jacek Dreżewski Elektrociepłownie Warszawskie S.A. Prezes Zarządu Salon Energetyki i Gazownictwa ENERGIA Międzynarodowe.
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Krzysztof Zaręba Pełnomocnik Rządu ds. Promocji
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
PAKIET REGULACJI ENERGETYCZNYCH
Energetyka rozproszona i prosumencka
Kierunki rozwoju nowoczesnych technologii urządzeń grzewczych w Polsce
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
Sebastian Stępnicki, Departament Energii Odnawialnej
Perspektywy rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce w latach
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
Uwarunkowania prawne dla rozwoju energetyki odnawialnej System wsparcia energetyki odnawialnej w Polsce - planowane zmiany Maciej Kapalski Departament.
Informacja dotycząca spełnienia warunku ex ante 4.1 i 4.2
związane z budownictwem energooszczędnym
Efektywność w strategiach energetycznych
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
ROZWÓJ MIKROINSTALACJI – WADY I ZALETY SYSTEMU WSPARCIA ______________________________
Rola gmin w kształtowaniu i realizacji polityki w obszarze efektywności energetycznej Ministerstwo Gospodarki Departament Energetyki Wrzesień 2009 r.
POMOC PUBLICZNA dla projektów realizowanych w ramach Poddziałania RPO WP – Efektywność energetyczna – Mechanizm ZIT – wsparcie dotacyjne.
Projekt nowelizacji ustawy o OZE z dn – kluczowe zapisy ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmu net metering Barbara Adamska ADM Poland / Polskie.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
Monika Jamróz – Koordynator Zespołu ds. Komunikacji, Promocji i Funduszy Europejskich Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Biogazownie w świetle nowelizacji ustawy o OZE czy jest dla nich przyszłość? TYMOTEUSZ MĄDRY.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Uregulowania prawne dla rozwoju
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Zapis prezentacji:

    MINISTERSTWO GOSPODARKI I PRACY Departament Bezpieczeństwa Energetycznego Paweł Tenerowicz

„Produkcja skojarzona w Polityce Energety-cznej Polski do 2025 r.” Konferencja „Przyszłość i rozwój energii skojarzonej w Polsce”, 21 czerwca 2005 r., Poznań Temat referatu: „Produkcja skojarzona w Polityce Energety-cznej Polski do 2025 r.”

„Polityka energetyczna Polski do 2025 roku” przyjęta przez Radę Ministrów 4 stycznia 2005 r. dostępna na stronach www.mgip.gov.pl, w dziale „Gospodarka” i w podrozdziale „Energetyka”, w wersji językowej polskiej i angielskiej

Założenia Polityki Energetycznej to m.in.: poprawa efektywności wykorzystania energii zawartej w surowcach energetycznych - poprzez zwiększanie sprawności przetwarzania energii w ciepło i energię elektryczną i promowanie układów skojarzonego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła wdrożenie systemu obrotu certyfikatami pochodzenia energii, niezależnego od jej odbioru

Prawo energetyczne (tekst jednolity Dz. U. Nr 153, poz. 1504 z późn. zm.). Ostatnie zmiany do tej ustawy zostały wprowadzone ustawą z dnia 4 marca 2005 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne i ustawy - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. Nr 62, poz. 552).

Ustawa: mechanizmy wsparcia obniżona opłata za przyłączenie do sieci obowiązek zakupu obowiązek zapewnienia pierwszeństwa przesyłu obowiązek odbioru energii elektrycznej gminny plan zaopatrzenia w ciepło, en. el. zwolnienie z obowiązku koncesji < 5 MW koszty uzasadnione = k. ponoszone zniesienie obowiązku zatwierdzania taryf

Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 9 grudnia 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu obowiązku zakupu energii elektrycznej wytwarzanej w skojarzeniu z wytwarzaniem ciepła (Dz.U. Nr 267, poz. 2656 z późn. zm.)

Obowiązek zakupu: ilościowy udział energii elektrycznej ze skojarzonych źródeł energii w całkowitej rocznej sprzedaży energii dla przedsiębiorstw energetycznych: 1) 13,7 % w 2005 r.; 2) 15,0 % w 2006 r.; 3) 15,2 % w 2007 r.; 4) 15,6 % w 2008 r.; 5) 15,8 % w 2009 r.; 6) 16,0 % w 2010 r.

Promowanie kogeneracji jednym z celów polityki energetycznej UE Dyrektywa 2004/8/WE z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie promowania kogeneracji w oparciu o zapotrzebowanie na ciepło użytkowe na wewnętrznym rynku energii

Dyrektywa: Mechanizmy wspierania: obowiązek przedstawiania, na żądanie Komisji Europejskiej, oceny postępów w zwiększaniu udziału kogeneracji w produkcji ciepła i energii elektrycznej, gwarancje, że energia elektryczna ze skojarzenia będzie przesyłana i rozdzielana na podstawie obiektywnych, transparentnych i niedyskryminacyjnych kryteriów możliwość udzielenia bezpośredniego lub pośredniego wsparcia mogącego wywierać ograniczony wpływ na handel energią elektryczną, obowiązek identyfikacji i ocena przeszkód mogących wpłynąć na wykorzystanie krajowego potencjału kogeneracji,

konieczność zapewnienia sprawnego przesyłu i dystrybucji energii elektrycznej wytworzonej w kogeneracji, określenie wysoko wydajnej kogeneracji określające taki sposób jednoczesnego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła, który przynosi oszczędność energii pierwotnej (PES) w wysokości co najmniej 10% w porównaniu z odpowiednimi wartościami dla rozdzielonej produkcji ciepła i energii elektrycznej.

Wysokosprawna kogeneracja powinna spełniać następujące kryteria: ilość energii wytwarzanej w jednostkach kogeneracyjnych powinna przynosić oszczędności energii pierwotnej obliczone zgodnie z metodologią pokazana poniżej w wysokości przynajmniej 10% w porównaniu z wartościami odpowiednimi dla rozdzielonej produkcji ciepła i energii elektrycznej produkcja w jednostkach wytwarzających na mała skale i w jednostkach mikro-kogeneracyjnyvh dostarczających oszczędności energii pierwotnej może zostać zakwalifikowana jako wysokosprawna kogeneracja  

Jednostki kogeneracyjne małej skali oznaczają jednostki kogeneracyjne z mocą zainstalowaną poniżej 1Mwe, a jednostka mikro-kogenracyjna w Dyrektywie określona jest jako jednostka z maksymalna mocą poniżej 50kWe

Obliczanie ilości energii elektrycznej wytworzonej w procesie kogeneracji: całość energii el. wyprodukowanej przez źródło skojarzone jest uznana za wytworzoną w skojarzeniu jeśli roczna sprawność wytwarzania powyżej 75/80 % w zależności od technologii wytwarzania. tylko część energii el. wyprodukowanej przez źródło skojarzone jest uznawana za wytworzoną w skojarzeniu

KE uważa, że wartości sprawności ref KE uważa, że wartości sprawności ref. (do określania PES) powinny być obliczone zgodnie z nastepującycmi zasadami: Dla jednostek kogeneracyjnych zdef. w art. 3 Dyrektywy porównanie z rozdzielonym wytwarzaniem energii elektrycznej powinno uwzględniać te same kategorie paliw Każda jednostka kogenercyjna powinna być porównywalna z najlepsza dostępną na rynku i gospodarczo uzasadnioną technologią rozdzielonego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej w roku budowy jednostki kogeneracyjnej Wartości referencyjne sprawności dla jednostek kogenercyjnych starszych niż 10 lat zostanie ustalona za pomocą wartości referencyjnych dla jednostek mających 10 lat Wartości referencyjne sprawności dla rozdzielonej produkcji energii elektrycznej i ciepła powinny odzwierciedlać różnice klimatyczne w poszczególnych państwach członkowskich