Rola strategii w planowaniu rozwoju gminy Jacek Mrowicki Inwest Consulting (61) 851-86-77
CZYM JEST NASZ PRODUKT? BYTY CECHY KORZYŚCI grunty obiekty infrastruktura siła robocza kadra młodzież konsumenci dobra obsługa baza oświatowa baza sportowa walory rekreacyjno – turystyczne zabytki etc………
ODBIORCA SOCJO-EKONOMICZNE ADRES WIEK/ BRANŻA
Proces planowania marketingowego
CECHY PLANOWANIA STRATEGICZNEGO WIZJA/ MISJA ROZWOJU JEDNOSTKI IDENTYFIKACJA JEDNOSTEK WSPÓŁREALIZUJĄCYCH CELE PRZEGLĄD ŁĄCZNEGO PORTFOLIO NOWA STRATEGIA
OSOBLIWOŚCI JEDNOSTKI SAMORZĄDOWEJ W wielu obszarach jest ustawowym monopolistą obsługa formalna obywatela W wielu obszarach może mieć pełnię kontroli usługi komunalne Z wielu obszarów nie może się wycofać drogi
WARTOŚĆ ANALIZY STRATEGICZNEJ WARTA JEST TYLE, ILE INFORMACJA NA KTÓREJ SIĘ OPIERA
TRZY OBSZARY ANALIZY STRATEGICZNEJ MAKROOTOCZENIE PEST PIĘĆ SIŁ PORTERA RÓŻNE METODY OCENY KONKURENCJA GMINA
MAKROOTOCZENIE - ANALIZA „PEST” Przykłady: Polityka – przystąpienie do UE Ekonomia – spadająca inflacja Socjologia – spadek ilości ludzi na wsi Technologie – nowe technologie komunikacji – internet,
PIĘĆ SIŁ PORTERA Michael E Porter - Harvard Business School Nowi gracze Konkurencja wewnątrz sektora Dostawcy/ wykonawcy Kupujący/ inwestorzy Substytuty
SWOT - analiza wewnętrzna OSIĄGNIĘCIA SŁABE WYBITNE TU SIĘ KONCENTRUJ TAK TRZYMAĆ! MAŁA DUŻA WAŻNOŚĆ MAŁY PRIORYTET MOŻE ZREDUKUJ?
SWOT - analiza zewnętrzna MOŻLIWOŚCI SZANSA NA SUKCES DUŻA MAŁA TU SIĘ KONCENTRUJ OBSERWUJ MAŁA DUŻA ATRAKCYJNOŚĆ OBSERWUJ NIE WARTO
SWOT - analiza zewnętrzna ZAGROŻENIA SZANSA NA WYSTĄPIENIE DUŻA MAŁA PRZYGOTUJ SIĘ! MONITORUJ MAŁA DUŻA GROŹNOŚĆ MONITORUJ ZIGNORUJ
Wzrost sprzedaży organizacji Analiza trendów: Zgodność trendów Wzrost rynku Trend Wzrost sprzedaży organizacji Czas
Wzrost sprzedaży organizacji Analiza trendów: Luka nadmiaru Wzrost rynku Trend Wzrost sprzedaży organizacji Czas
Wzrost sprzedaży organizacji Analiza trendów: Luka niedoboru Wzrost rynku Trend Wzrost sprzedaży organizacji Czas
PODSTAWY STRATEGII Stan aktualny – „pytania eksperckie” – struktura, dotychczasowe prace, Strategia Rozwoju, Studium Zagospodarowania Przestrzennego, strategie w zakresie ochrony środowiska, porozumienia międzygminne. Określenie obszarów kluczowych Wizja. „Produkt lokalny” – wyróżnik (konkurs). Miejsce w polityce informacyjnej gminy, identyfikacja wizualna . Gminy – wzorce (?).
METODYKA Uzgodnienie zakresu Realizacja Ocena zgodności wykonania z uzgodnieniami
PLANOWANIE STRATEGICZNE - WYRÓŻNIKI: Wybiegać wiele lat w przód szanse cele zasady Zbieranie, analiza i synteza informacji wewnętrznych i zewnętrznych Ustawiczna wola zmiany
Cechy nowoczesnego planowania strategicznego: Głęboka analiza finansowa konkurencyjność bariery Analiza czynników jakościowych elementy miękkie etyka Podejście sytuacyjne KOMPLEKSOWOŚĆ
ETAPY PRAC NAD STRATEGIĄ Uzgodnienie metodyki Podstawy strategii Tworzenie strategii Weryfikacja strategii Wdrożenie strategii Korekty strategii
Marketingowa Strategia Rozwoju Wdrożenie strategii Marketingowa Strategia Rozwoju Wieloletni Plan Inwestycyjny Budżet Budżet Budżet
RAMY CZASOWE STRATEGII 201+ 2019 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 STRATEGIA – 7-15 LAT WIELOLETNI PLAN INWESTYCYJNY – 3-5 LAT BUDŻET – ROK BUDŻETOWY
Polityka informacyjna Ekspercka Metodyka Społeczna „Od góry” „Pośrednia” „Od dołu” Podstawy strategii Wstępna analiza Obszary kluczowe Wizja Produkt lokalny Polityka informacyjna Wzorce Tworzenie strategii Zespół Ankiety Warsztaty Obszary kluczowe Misja Przewaga Priorytety Weryfikacja strategii Agenda 21 NPR Strategie „sąsiadów” Dokumenty własne Zadania obowiązkowe Wdrożenia strategii WPI Budżety Korekty strategii