Rola strategii w planowaniu rozwoju gminy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Miejski Obszar Funkcjonalny
Strategia Rozwoju Gminy Zawonia
Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
PLANOWANIE JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Urząd Gminy Rokietnica LEGNICA, 3 czerwca 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Kolejność analizy strategicznej:
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Warsztat z pomysłem, cz. III
Lokalny program rewitalizacji Metodyka przygotowania dokumentu LPR
Konieczna Koordynacja – Informacja nt. prac Grupy roboczej ds. Społeczeństwa Informacyjnego w ramach Komitetu Koordynacyjnego Narodowe Strategiczne Ramy.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Zintegrowane techniki analizy strategicznej
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Blok tematyczny 1c Wyzwania na nową perspektywę - projekty środowiskowe a aspekty gospodarcze (model projektu) IV Międzynarodowa Konferencja „Dbając o.
Środki pozabudżetowe w kreowaniu polityki bibliotecznej
Wieloletni Plan Inwestycyjny kluczowe projekty: układ drogowy
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Zarządzanie projektami
Analiza SWOT.
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
Autor: mgr Tomasz Napierała Promotor: prof. dr hab. Maria Kuchlewska
Biznes plany w ramach Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich na lata ” Przemysław.
Jan Herbst Cyfrowa przyszłość: Perspektywy i wyzwania dla samorządu, firm i obywateli Diagnozowanie sytuacji społeczno-ekonomicznej - od statystyki.
KONFERENCJA: Województwo Świętokrzyskie wobec wyzwań rozwojowych w świetle Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego oraz strategii zintegrowanych Kielce,
Paweł Piecuch Ekspert w zakresie implementacji rozwiązań technologicznych w ochronie zdrowia. Warszawa Więcej informacji.
opis projektu jednym zdaniem
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Szkolenia, Coaching, PR.
Biznesplan.
NARZĘDZIA PRZYGOTOWANIA PLANÓW ROZWOJU LOKALNEGO
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta Tamara Ossowska Zakopane, 21 czerwca 2001.
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
System Monitorowania Odpadów Komunalnych Dolnośląska Izba Gospodarcza Wrocław,
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
KONCEPCJA ROZWOJU LOKALNEJ TURYSTYKI W GMINIE URZĘDÓW.
Analiza i planowanie startegiczne 3
Strategia Rozwoju Gminy Kalisz Pomorski na lata
INFORMACJA MARKETINGOWA
Analiza wykonalności przedsięwzięcia
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIASTRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH MIEJSKICH OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIA STRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH.
Analiza warunków działania przedsiębiorstwa
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation Confidential.
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
Proces programowania zagadnienia teoretyczne c.d. metody.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Analiza i ocena konkurencji – tablice diagnostyczne © Krzysztof Podstawka ‘ 2015.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Raport z audytu systemu logistycznego i łańcucha dostaw Firmy X Grudzień 2014 Firma X chce zwiększyć udział w rynku, a bazą konkurencji na której opiera.
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
Prezentacja biznesplanu
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Prezentacja biznesplanu
Prezentacja biznesplanu
Zapis prezentacji:

Rola strategii w planowaniu rozwoju gminy Jacek Mrowicki Inwest Consulting (61) 851-86-77

CZYM JEST NASZ PRODUKT? BYTY CECHY KORZYŚCI grunty obiekty infrastruktura siła robocza kadra młodzież konsumenci dobra obsługa baza oświatowa baza sportowa walory rekreacyjno – turystyczne zabytki etc………

ODBIORCA SOCJO-EKONOMICZNE ADRES WIEK/ BRANŻA

Proces planowania marketingowego

CECHY PLANOWANIA STRATEGICZNEGO WIZJA/ MISJA ROZWOJU JEDNOSTKI IDENTYFIKACJA JEDNOSTEK WSPÓŁREALIZUJĄCYCH CELE PRZEGLĄD ŁĄCZNEGO PORTFOLIO NOWA STRATEGIA

OSOBLIWOŚCI JEDNOSTKI SAMORZĄDOWEJ W wielu obszarach jest ustawowym monopolistą obsługa formalna obywatela W wielu obszarach może mieć pełnię kontroli usługi komunalne Z wielu obszarów nie może się wycofać drogi

WARTOŚĆ ANALIZY STRATEGICZNEJ WARTA JEST TYLE, ILE INFORMACJA NA KTÓREJ SIĘ OPIERA

TRZY OBSZARY ANALIZY STRATEGICZNEJ MAKROOTOCZENIE PEST PIĘĆ SIŁ PORTERA RÓŻNE METODY OCENY KONKURENCJA GMINA

MAKROOTOCZENIE - ANALIZA „PEST” Przykłady: Polityka – przystąpienie do UE Ekonomia – spadająca inflacja Socjologia – spadek ilości ludzi na wsi Technologie – nowe technologie komunikacji – internet,

PIĘĆ SIŁ PORTERA Michael E Porter - Harvard Business School Nowi gracze Konkurencja wewnątrz sektora Dostawcy/ wykonawcy Kupujący/ inwestorzy Substytuty

SWOT - analiza wewnętrzna OSIĄGNIĘCIA SŁABE WYBITNE TU SIĘ KONCENTRUJ TAK TRZYMAĆ! MAŁA DUŻA WAŻNOŚĆ MAŁY PRIORYTET MOŻE ZREDUKUJ?

SWOT - analiza zewnętrzna MOŻLIWOŚCI SZANSA NA SUKCES DUŻA MAŁA TU SIĘ KONCENTRUJ OBSERWUJ MAŁA DUŻA ATRAKCYJNOŚĆ OBSERWUJ NIE WARTO

SWOT - analiza zewnętrzna ZAGROŻENIA SZANSA NA WYSTĄPIENIE DUŻA MAŁA PRZYGOTUJ SIĘ! MONITORUJ MAŁA DUŻA GROŹNOŚĆ MONITORUJ ZIGNORUJ

Wzrost sprzedaży organizacji Analiza trendów: Zgodność trendów Wzrost rynku Trend Wzrost sprzedaży organizacji Czas

Wzrost sprzedaży organizacji Analiza trendów: Luka nadmiaru Wzrost rynku Trend Wzrost sprzedaży organizacji Czas

Wzrost sprzedaży organizacji Analiza trendów: Luka niedoboru Wzrost rynku Trend Wzrost sprzedaży organizacji Czas

PODSTAWY STRATEGII Stan aktualny – „pytania eksperckie” – struktura, dotychczasowe prace, Strategia Rozwoju, Studium Zagospodarowania Przestrzennego, strategie w zakresie ochrony środowiska, porozumienia międzygminne. Określenie obszarów kluczowych Wizja. „Produkt lokalny” – wyróżnik (konkurs). Miejsce w polityce informacyjnej gminy, identyfikacja wizualna . Gminy – wzorce (?).

METODYKA Uzgodnienie zakresu Realizacja Ocena zgodności wykonania z uzgodnieniami

PLANOWANIE STRATEGICZNE - WYRÓŻNIKI: Wybiegać wiele lat w przód szanse cele zasady Zbieranie, analiza i synteza informacji wewnętrznych i zewnętrznych Ustawiczna wola zmiany

Cechy nowoczesnego planowania strategicznego: Głęboka analiza finansowa konkurencyjność bariery Analiza czynników jakościowych elementy miękkie etyka Podejście sytuacyjne KOMPLEKSOWOŚĆ

ETAPY PRAC NAD STRATEGIĄ Uzgodnienie metodyki Podstawy strategii Tworzenie strategii Weryfikacja strategii Wdrożenie strategii Korekty strategii

Marketingowa Strategia Rozwoju Wdrożenie strategii Marketingowa Strategia Rozwoju Wieloletni Plan Inwestycyjny Budżet Budżet Budżet

RAMY CZASOWE STRATEGII 201+ 2019 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 STRATEGIA – 7-15 LAT WIELOLETNI PLAN INWESTYCYJNY – 3-5 LAT BUDŻET – ROK BUDŻETOWY

Polityka informacyjna Ekspercka Metodyka Społeczna „Od góry” „Pośrednia” „Od dołu” Podstawy strategii Wstępna analiza Obszary kluczowe Wizja Produkt lokalny Polityka informacyjna Wzorce Tworzenie strategii Zespół Ankiety Warsztaty Obszary kluczowe Misja Przewaga Priorytety Weryfikacja strategii Agenda 21 NPR Strategie „sąsiadów” Dokumenty własne Zadania obowiązkowe Wdrożenia strategii WPI Budżety Korekty strategii