Ścieżki Rowerowe
Według prawa o ruchu drogowym jest to droga lub jej Droga rowerowa (droga dla rowerów, ścieżka rowerowa, trasa rowerowa) jest wydzielonym pasem terenu (ciągiem komunikacyjnym) przeznaczonym dla ruchu rowerowego. Według prawa o ruchu drogowym jest to droga lub jej część przeznaczona do ruchu rowerów, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi. Droga dla rowerów jest oddzielona od innych dróg lub jezdni tej samej drogi konstrukcyjnie lub za pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Droga rowerowa (droga dla rowerów, ścieżka rowerowa, trasa rowerowa) jest wydzielonym pasem terenu (ciągiem komunikacyjnym) przeznaczonym dla ruchu rowerowego. Według prawa o ruchu drogowym jest to droga lub jej część przeznaczona do ruchu rowerów, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi. Droga dla rowerów jest oddzielona od innych dróg lub jezdni tej samej drogi konstrukcyjnie lub za pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Rodzaje Ścieżek Rowerowych
Będąca częścią drogi publicznej, obejmuje wydzielony pas rowerowy po obu stronach jezdni lub rzadziej kontrapasy oraz wydzielone drogi rowerowe i ulice o ruchu uspokojonym.
Droga rowerowa będąca częścią wydzieloną z dotychczasowego chodnika.
Ze względu na rodzaj Wyróżniamy : samodzielna, w pasie drogowym b) samodzielna, niezależna od układu drogowego (np. w parku, nad rzeką) c) wydzielona z jezdni d) wydzielona z chodnika
Ze względu na kierunek wyróżniamy : a) jednokierunkowe: prowadzone ulicą jednokierunkową w przeciwnym kierunku w stosunku do kierunku jazdy aut (kontrapas), b) dwie (o przeciwnych kierunkach jazdy) po przeciwległych stronach jezdni c) dwukierunkowe.
Wydzielanie ścieżek rowerowych ma bezsporny wpływ na bezpieczeństwo rowerzystów W kolizji rower – samochód, rowerzysta zwykle ma małe szanse na wyjście z takiej kolizji bez uszczerbku na zdrowiu, utraty życia, kompletnego zniszczenia roweru. Odseparowanie lub chociaż wyznaczenie niezależnych pasów ruchu dla użytkowników aut i rowerów znacząco wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa tych ostatnich.
Rozwój infrastruktury rowerowej w Polsce w ostatnich latach obok aspektów bezpieczeństwa ma też bezpośredni wpływ na: rozwój ogólnie pojętego kolarstwa, promowanie zdrowego stylu życia, c) rozwój „małej turystyki”, pozytywny wpływ na środowisko naturalne (ekologia), usprawnianie komunikacji w dużych miastach poprzez organizowanie systemu wypożyczania rowerów VETURILO.
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA to, że poruszamy się po ścieżce (drodze) dla rowerów nie zwalnia nas od stosowania zasad: a) przepisów ruchu drogowego, sprawnego i odpowiednio wyposażonego roweru b) trzeźwości (alkohol, środki odurzające), c) ograniczonego zaufania, d) zdrowego rozsądku Poziom naszego bezpieczeństwa możemy też podnieść: a) używając kamizelek, emblematów i znaków odblaskowych b) używając kasków rowerowych
ŚCIEŻKI ROWEROWE W POKLSCE Stan obecny to: • ok. 1500 km wydzielonych ścieżek rowerowych • ok. 20000 km znakowanych szlaków rowerowych
Szlak rowerowy po Gminie Konopnica Długość szlaku: 30 km Trasa ma około 30 kilometrów długości a umożliwia przejazd z ul. Raszyńskiej w Lublinie do ul. Cienistej nad Zalewem Zemborzyckim.
Dziękujemy ZA obejrzenie Naszej Prezentacji. Natalia Majczak Adrian Podstawka