MOSTY.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PREZENTACJA PROJEKTU.
Advertisements

POLSKO NIEMIECKA WSPÓŁPRACA MŁODZIEŻY (PNWN) DEUTSCH POLNISCHES JUGENDWERK (DPJW)
Ciekawe miejsca w Wielkiej Brytanii
Urodził się w 1861 roku w Bochni(?). Do szkół chodził w Krakowie i w Warszawie (liceum św. Anny). W 1876 roku, w wieku 15 lat, znalazł się wraz z matką
Urodził się 27 lub 28 maja 1798 r. w Bodzechowie
Cudze chwalicie… a czy swoje znacie.
NAJWYŻSZE BUDYNKI ŚWIATA
Łuków -20 lat wspólnie Zmiany w Łukowie na przestrzeni ostatnich 20-stu lat 1 LO im. Tadeusza Kościuszki w Łukowie.
Nasz dom- EUROPA.
Europa-nasz wspólny dom
MOSTY KRAKOWA Mosty historyczne :
Most Wita Stwosza Most św. Jana (tzw. Most Wita Stwosza) Rzadko spotykany w Europie zabytkowy most, określany przez niektórych miniaturą słynnego mostu.
NOWOCZESNE SYSTEMY KONSTRUKCYJNE
ARCHITEKTURA STYLU GOTYCKIEGO
PRACA DYPLOMOWA Projekt koncepcyjny kładki pieszo – jezdnej przez Zalew Soliński w m. Polańczyk Politechnika Rzeszowska Wydział Budownictwa i Inżynierii.
REGIONALNY OŚRODEK INFORMACJI PATENTOWEJ W ZIELONEJ GÓRZE
Natalia Latoch klasa 6b Warszawskie mosty.
Warszawskie mosty Jakub Cheredis kl.4a.
Warszawa -stolica Polski
KARTKA Z KALENDARZA ..
Kadencje Rektorskie Wyższa Szkoła Inżynierska / Politechnika Zielonogórska prof. dr inż. Jerzy Kołakowski doc. dr hab. inż. Kaziemierz Bącal.
Historia Stoczka Łukowskiego
Czyli mosty na Wiśle w Warszawie
SŁUPCA – MOJE MIASTO Sebastian Kruszyna.
Banki utopiły pieniądze.
Prezentacja Szkoły Podstawowej nr 17 w Katowicach
Walory turystyczne Niziny Mazowieckiej.
przed wielkim szaleństwem...
Konkurs na najlepiej oświetloną gminę i miasto roku O historii Konkursu słów kilka …
Józef Pankiewicz Lublin La Ciôtat (Francja) 1940
Łączna długość pielgrzymkowych dróg Jana Pawła II wynosi ok
Nowe Marzy, 25 sierpnia 2008 roku
Atrakcje turystyczne Wielkiej Brytanii.
POSZUKIWANY RUDOLF MODRZEJEWSKI
Budowa wiaduktu Ataturka w Turcji
KATEDRY GOTYCKIE.
UE w skrócie.
Szczytno dawniej i dziś
GNIEZNO-PIERWSZA STOLICA POLSKI
dr inż. Małgorzata Bogucka-Szymalska
Szkoła Podstawowa nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu
Metro w stolicy Szwecji jest jednym z najrozleglejszych, ale też i najpiękniejszych na świecie. Niektórzy mówią o nim "najdłuższa galeria sztuki.
REKORDY W BUDOWNICTWIE
Zabytki Łańcuta.
Życie i twórczość Stefana Żeromskiego
Zabytki Pionek Jakub Grabowski Klasa V a.
MIASTO WAŁCZ ZOSTAŁO ZAŁOŻONE W 1303 ROKU
* SPACER PO CANTERBURY Wykonały: Natalia Dąbrowska, Magdalena Maciejewska kl. IIe.
Atrakcje Turystyczne Warszawy
Niesamowite budowle w Europie
Wielka Brytania.
Atrakcje turystyczne Londynu
Quiz o Wielkiej Brytanii
NIEZWYKŁE BUDOWLE Instytut Konstrukcji Budowlanych
Flaga USA posiada 50 gwiazdek które oznaczają stany.
USA-Młode Państwo.
Historia kolei na terenach południowej Polski
Oskary 2014 Mosty Wrocławia Wrocławska Akademia Sztuki i Wiedzy BudinpolekChodziarzEuropejczykNawigator Pracz Odrzański Młynarz Tumski Motocyklista.
Burzenie i budowanie Potężne budowle to wszystko cuda myśli naukowo-technicznej konstruktorów. Barbara Giża kl.II.LO.
Prezentacja wykonana przez Barbarę Pakułę w ramach projektu „Podaj dalej 2 - Senior dla Kultury” realizowanego przez NASK i finansowanego przez Ministerstwo.
„Przebudowa drogi ekspresowej S8 odcinek węzeł Powązkowska – węzeł Marki (ul. Piłsudskiego). Etap II: węzeł Powązkowska – węzeł Modlińska”
„Geograficzne naj... – wszystko co naj... w geografii”
Wielka Brytania jest krajem nie tylko z atrakcyjnymi turystycznie terenami, zapierającymi dech w piersiach widokami, ale także krajem, który posiada ogromną.
Najbardziej niesamowite drogi świata
Atrakcje turystyczne częstochowy
Współczesne środki transportu
Najwspanialsze budowle Europy
Koleje dużych prędkości w Belgii i Holandii
Yhcołw włochy Przygotowała Zuzanna Bubienko.
Architektura w Trzebini
Zapis prezentacji:

MOSTY

hol Biblioteki Uniwersyteckiej kampus A, budynek A-0

- nazwy identyfikują budowle i miejsca. W naszej szerokości geograficznej, wiosna i wiosenne „ruszanie lodów” jest pewnego rodzaju sprawdzianem dla wytrzymałości tak ważnych konstrukcji jak przeprawy mostowe. „Drogi i mosty – chyba żadna inna dziedzina budownictwa nie jest tak mocno spleciona z obszarami ludzkiego życia i aktywności. We wszystkich czasach, we wszystkich kulturach są one tak samo niezbędne. Drogi i mosty są jedną z podstaw handlu, podróży i komunikacji, a tym samym jedną z podstaw naszej dzisiejszej cywilizacji.” W ciągu tysiącleci budowanie dróg i mostów przerodziło się w wielką sztukę”. Powstają najdłuższe, najwyższe, naj-, naj-..., ale projektanci i budowniczowie wiedzą, że priorytetem jest bezpieczeństwo przepraw mostowych. Mosty mają swoją historię. Są wdzięcznym tematem dla ludzi zawodowo zajmujących się fotografią i dla fotografów amatorów. Most Karola w Pradze, Tower Bridge w Londynie, Most Zgody, Most Konfederacji, Golden Bridge, Ponte Sant’Angelo, Most Milenijny, Most III Tysiąclecia im. Jana Pawła II - nazwy identyfikują budowle i miejsca. Rozwój cywilizacji zmienił funkcje niektórych z nich - minął czas, gdy służyły pojazdom - teraz są miejscem spacerów.   Inspiracją do przygotowania wystawy był wykład prof. dr hab. Adama Wysokowskiego wygłoszony podczas inauguracji roku akademickiego 2005/2006, z niego też pochodzi przytoczony wyżej cytat. Wykorzystano materiały dostępne w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej oraz dary pracowników Instytutu Budownictwa. Dane do kalendarium zaczerpnięto z dzieła Davida J. Browna: Mosty: trzy tysiące zmagań z naturą Autorzy wystawy życzą studentom – przyszłym projektantom i budowniczym równie pięknych osiągnięć. W naszej szerokości geograficznej, wiosna i wiosenne „ruszanie lodów” jest pewnego rodzaju sprawdzianem dla wytrzymałości tak ważnych konstrukcji jak przeprawy mostowe. „Drogi i mosty – chyba żadna inna dziedzina budownictwa nie jest tak mocno spleciona z obszarami ludzkiego życia i aktywności. We wszystkich czasach, we wszystkich kulturach są one tak samo niezbędne. Drogi i mosty są jedną z podstaw handlu, podróży i komunikacji, a tym samym jedną z podstaw naszej dzisiejszej cywilizacji.” W ciągu tysiącleci budowanie dróg i mostów przerodziło się w wielką sztukę”. Powstają najdłuższe, najwyższe, naj-, naj-..., ale projektanci i budowniczowie wiedzą, że priorytetem jest bezpieczeństwo przepraw mostowych. Mosty mają swoją historię. Są wdzięcznym tematem dla ludzi zawodowo zajmujących się fotografią i dla fotografów amatorów. Most Karola w Pradze, Tower Bridge w Londynie, Most Zgody, Most Konfederacji, Golden Bridge, Ponte Sant’Angelo, Most Milenijny, Most III Tysiąclecia im. Jana Pawła II - nazwy identyfikują budowle i miejsca. Rozwój cywilizacji zmienił funkcje niektórych z nich - minął czas, gdy służyły pojazdom - teraz są miejscem spacerów.  Inspiracją do przygotowania wystawy był wykład prof. dr hab. Adama Wysokowskiego wygłoszony podczas inauguracji roku akademickiego 2005/2006, z niego też pochodzi przytoczony wyżej cytat. Wykorzystano materiały dostępne w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej oraz dary pracowników Instytutu Budownictwa. Dane do kalendarium zaczerpnięto z dzieła Davida J. Browna: Mosty: trzy tysiące zmagań z naturą   Autorzy wystawy życzą studentom – przyszłym projektantom i budowniczym równie pięknych osiągnięć.

Most Karola. Praga Most kamienny przez Neretwę. Mostar Most Zhaozhou. Chiny Lake District. Anglia Ponte Sant’ Angelo. Rzym

Pont du Gard koło Avinionu wybudowany prawdopodobnie przez cesarza Agrypę ok. 19 r. p.n.e. jako część 50-kilometrowego akweduktu.

Kalendarium kliknij i obejrzyj... Dwupoziomowy Most Ludwika I w Porto Navajo Bridge na rzece Colorado wybudowany w 1929r. W 1995r. wybudowano bliźniaczy most w takim stylu. Most Quebec ukończony w 1917 r. o najdłuższym na świecie przęśle wspornikowym.

Pont Valentré nad rzeką Lot w południowej Francji. Przykład średniowiecznych mostów ufortyfikowanych

Most Lupu nad rzeką Huangpu Rozpiętość przęsła: 550m Wiadukt Garabit. 1884 r. Projekt G.Eiffel Elgin Bridge. Singapur Most w porcie Sydney Lata budowy 1924-1932

Most przez cieśninę Sund 16 –kilometrową przeprawę pomiędzy Kopenhagą w Danii a Malmö w Szwecji otwarto 1 lipca 2000 r.

Wiadukt w Millau Oakland Bay Bridge. San Francisco Most Tsing Ma. Chiny We wnętrzu stalowego dźwigara dwutorowa linia kolejowa Shanghaj. Chiny

Most Akashi Kaikyo. Japonia Jego wieże mają po 282 m

Ponte Vecchio we Florencji Most Kintai-Kyo wybudowany w Iwakuini w Japonii Most kołyskowy Londyn Oahu, Hawaje Zygzakowaty most prowadzący do targu Yu Yuan. Szanghaj

Mostek w parku krajobrazowym „Łuk Mużakowa” w rejonie Łęknicy

Most na Wiśle Pierwszy stały most na Wiśle otwarto 5 kwietnia 1573 r. Zbudowany przez Erazma z Zakroczymia z inicjatywy Zygmunta był największym mostem w ówczesnej Europie (dł. ok. 0,5 km). Most warszawski to jedno z najważniejszych dzieł inżynierskich polskiego renesansu. Przetrwał do 1603 roku, kiedy to ostatecznie zniosła go rzeka. Jego pozostałością jest istniejąca do dziś brama mostowa, tzw. Stara Prochownia.

Most im. Jana Pawła II w Gdańsku

Za pomoc merytoryczną dziękujemy pracownikom Zakładu Dróg i Mostów Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska, zwłaszcza Panu Profesorowi Adamowi Wysokowskiemu Scenariusz wystawy: Grażyna Lipińska-Nowak, Małgorzata Kołodziejek Realizacja plastyczna: Maria Maciejewska Wykonanie prezentacji: Anna Strzała

Zapraszamy do obejrzenia wystawy

VII-VI w. p.n.e. Powstał most przez Eufrat w Babilonie. 2000 r. p.n.e. Stosowano prymitywne mosty wiszące. Przypuszczalnie w Chinach zastosowano po raz pierwszy pontony pływające i mosty wspornikowe. VII-VI w. p.n.e. Powstał most przez Eufrat w Babilonie. II w. p.n.e.Rzymianie budowali mosty murowane na fundamentach w grodzach. ok. 62 r. p.n.e. Zbudowano Ponte Quattro Capi (Pons Fabricius) w Rzymie. ok. 55 r. p.n.e. Juliusz Cezar kazał wznieść drewniany most kozłowy przez Ren.  około 100 r. Na polecenie Trajana wzniesiono akwedukt w Segowii, most w Alkantrze, w Hiszpanii, i most przez Dunaj.   605 r. W Chinach wybudowano most łukowy Zhaozhou. 1188 r. Zakończono budowę 20(21)-przęsłowego mostu łukowego w Awinionie. 1210 r. Został ukończony Old London Bridge (Stary Most Londyński): o 19 przęsłach na ostrołukach 1357 r. Rozpoczęto budowę mostu Karola przez Wełtawę w Pradze. 1507 r. .Zakończono budowę pierwszego mostu kamiennego w Paryżu - Notre Dame. 1570 r. W „Czterech księgach o architekturze” Palladio przedstawił kilka typów drewnianych mostów kratownicowych.  1750 r. Został oddany do eksploatacji most Westminsterski - pierwsza przeprawa londyńska od czasów Old London Bridge. 1755 - 1760 r. Drewniane mosty łukowe braci Grubenmann rozpiętości ponad 61 m zostały wzniesione w Schaffhausen, Reichenau i Wettingen. 1776 r. Najdłuższe na świecie przęsło wiszące, rozpiętości 200 m, z drewna bambusowego, wybudowano w prowincji Seczuan, w Chinach.  1779 r. Zakończono budowę Mostu Żelaznego w Coalbrook-dale (pierwszego przęsła łukowego z lanego żelaza). 1791 r. W Paryżu powstał Most Zgody (Pont de la Concorde), ostatnie dzieło Perroneta. 1800 r. Powstał pierwszy usztywniony most wiszący według projektu sędziego Jamesa Finleya (USA). 1808 r. J. Finley opatentował system mostów wiszących. 1819 r. Powstał most Southwark, największy wówczas most z żelaza lanego, zaprojektowany przez Renniego. 1820 r. Został opatentowany w USA system kratownic drewnianych typu Towna. DALEJ

1867 r. Joseph Monier opatentował beton zbrojony. 1824 - 1831 r. Został rozebrany Old London Bridge i zbudowany New London Bridge, według projektu Renniego. 1830 r. Został opatentowany w USA system kratownic drewnianych typu Longa. 1840 r. Patent systemu kratownic żelazno-drewnianych został zgłoszony przez Howe'a w USA.  1849 r. Zakończono budowę wiszącego mostu Wheeling Elleta nad rzeką Ohio, o rekordowej długości - pierwszy most tysiącstopowy. 1855 r. Nad Niagarą został oddany do użytku wiszący most dwupomostowy, drogowo-kolejowy, Johna Roeblinga 1866 r. Zakończono budowę rekordowego przęsła wiszącego Roeblinga, o rozpiętości 322 m, nad rzeką Ohio Cincinnati. 1867 r. Joseph Monier opatentował beton zbrojony.  1874 r. Został oddany do użytku trójłukowy most przez Missisipi w St. Louis wg projektu Jamesa Eadsa - pierwszy wielki most stalowy. 1883 r. Zakończono budowę wiszącego Brooklyn Bridge o rekordowej rozpiętości (486 m), pod kierunkiem Roeblinga. 1884 r. Gustaw Eiffel zakończył prace przy wiadukcie Garabit. 1885 r. Teophile Serying wybudował most Luiza I -dwupoziomowy ze ścięgiem o rozpiętości 172 m. 1894 r. Ukończono budowę mostu Tower w Londynie. 1915 r. Ukończono budowę wiaduktu Tunkhannock, największego betonowego obiektu mostowego Ameryki. 1917 r.Miało miejsce ostateczne oddanie mostu Quebec z najdłuższym na świecie przęsłem wspornikowym. 1928 r. Powstał pierwszy na świecie całkowicie spawany stalowy most drogowy, na Słudwii pod Łowiczem. 1937 r. Nastąpiło otwarcie mostu Golden Gate. 1950 r.Freyssinet zakończył prace przy rewolucyjnym moście z betonu sprężonego przez Marnę we Francji. 1952 - 1958 r. Pojawiły się pierwsze nowoczesne mosty podwieszone w Niemczech i Szwecji. 1956 r. Zbudowano najdłuższy most na świecie przez jezioro Pontchartrain w Luizjanie (w rzeczywistości składający się z setek małych przęseł). 1957 r. Oddano do użytku most wiszący Mackinac, najdłuższy most na świecie. 1966 r. Zakończono budowę mostu przez Tag w Portugalii - pierwszego na kontynencie europejskim dużego mostu wiszącego.   1966 r. W moście przez rzekę Severn po raz pierwszy zastosowano dźwigary główne o przekroju aerodynamicznym. DALEJ

1980 r. Zakończono budowę najdłuższego łuku betonowego na wyspę Krk w Chorwacji. 1981 r. Ustanowiono nowy rekord długości przęsła wiszącego - most Humber w Anglii. 1988 r. Ukończono pierwszy zespół mostów Honsiu-Sikoku.  1992 r. W Szkocji powstał pierwszy most kompozytowy.  1993 r. W Szanghaju skonstruowano most podwieszony o rozpiętości 602 m. 1998 r. Zakończono budowę mostu Akashi-Kaikyo. Najdłuższe pojedyncze przęsło - 1990 m Zakończono prace przy budowie Mostu Wschodniego przez Wielki Bełt. Rozpiętość przęsła głównego wynosi 1664 m 2000 r. Powstały mosty tysiąclecia w Londynie i Gateshead. 2000 r. Ukończono budowę 16-kilometrowej przeprawy przez cieśninę Sund, pomiędzy Kopenhagą w Danii a Malmo w Szwecji. 2002 r.Most Leonarda P. Zakima w Bostonie, najszerszy most podwieszony świata, otwarto dla pieszych (dla samochodów w 2003 r.). 2003 r. Most Lupu w Szanghaju pobił rekord rozpiętości w zakresie mostów łukowych. 2004 r. Oddano do użytku najdłuższy ciągły most podwieszony na świecie Rion-Antirion w Grecji oraz najwyższy na świecie wiadukt w Millau (Francja). Kalendarium Polskie Ok. V w. p.n.e. Lud zamieszkujący osadę w Biskupinie zbudował na jeziorze drewniany most leżajowy długości ponad 100 m. 993 r. Powstały wielkie mosty drewniane na Jeziorze Lednickim. 1390 r. Powstał najstarszy most kamienny w Polsce – przez Młynówkę w Kłodzku. 1573 r. Otwarto pierwszy w dziejach stały most na Wiśle w Warszawie, zbudowany z inicjatywy Zygmunta Augusta przez Erazma z Zakroczymia. 1796 r. Zbudowano most żelazny nad Strzegomką w Łażanach. 1820 r. Inżynier wojskowy Ludwik Metzell opublikował w „Gazecie Warszawskiej” projekt żelaznego mostu wiszącego przez Wisłę w Warszawie. 1857 r. Został zbudowany kolejowy most żelazny na Wiśle w Tczewie (6 przęseł po 130 m), wg projektu Karla Lenze. 1864 r. Oddano do użytku pierwszy stały most żelazny (kratowy) przez Wisłę w Warszawie na filarach posadowionych techniką kesonową, zaprojektowany i zbudowany przez Stanisława Kierbedzia. 1886 r. Urodził się Stefan Władysław Bryła, twórca pierwszego na świecie spawanego mostu drogowego. 1914 r. Otwarcie Mostu Poniatowskiego w Warszawie. 1928 r. Powstał pierwszy na świecie całkowicie spawany stalowy most drogowy na Słudwii pod Łowiczem.