Sposób wyliczenia dotacji dla Gmin na utrzymanie OPS w roku 2010.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KLĘSKI ŻYWIOŁOWE ZASIŁKI CELOWE DLA POSZKODOWANYCH
Advertisements

BUDŻET WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO
Urząd Statystyczny w Lublinie Liczy się każdy
Grupy producentów rolnych
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Metodologia wyliczania pomocy publicznej Wrocław, 24 kwiecień 2008 Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy.
ProMotor Uwagi do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych.
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
Gmina Miejska Turek- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej jako realizator prac społeczno – użytecznych ul. Konińska Turek Tel ,
Inwestowanie w rozwój instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 Departament Polityki Rodzinnej Wspieranie rozwoju usług opieki nad dziećmi w wieku.
Wynagrodzenie 1. Ustawa o pracownikach samorządowych z dnia 22 marca 1990 r. Dz. U ze zm. 2. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zasad.
Usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej jednostek samorządu terytorialnego w 2013 roku.
ZASADY PRZYDZIAŁU DOTACJI PODMIOTOWEJ DLA SPÓŁEK
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Realizacja planu kontroli agencji zatrudnienia z terenu województwa pomorskiego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku za okres od r. do
OKRESY ROZLICZENIOWE CZASU PRACY
Stypendium Marii Curie
KORZYŚCI PŁYNĄCE Z ZATRUDNIANIA OSÓB POWYŻEJ 50 ROKU ŻYCIA Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
Projekt uchwały budżetowej na 2013 rok
Komunalizacja nieruchomości Skarbu Państwa
WYZWANIA STOJĄCE PRZED SYSTEMEM UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
Dofinansowanie pobytu mieszkańców (umieszczonych na tzw
Dofinansowanie z budżetu wojewody zadań samorządów powiatowych związanych z prowadzeniem domów pomocy społecznej w 2008 roku Listopad 2008 rok.
Dotacje dla gmin i powiatów województwa małopolskiego.
dr Elwira Gross-Gołacka Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
Nowe zasady podziału dotacji celowej przekazywanej jednostkom samorządu terytorialnego w rozdziale na realizację zadań z zakresu administracji rządowej.
ORAZ WYKAZ POTRZEB W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ W GMINIE LIPNO
Możliwości finansowania projektów badawczych
Klauzule społeczne w zamówieniach publicznych. Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
Stanisław Pajor Dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami Europejskimi
Podstawowe zbiegi tytułów ubezpieczeń
domów pomocy społecznej - koszty utrzymania mieszkańców domów
Dofinansowanie działalności Ośrodków Pomocy Społecznej – sposób podziału środków oraz rozliczanie dotacji Wydział Polityki Społecznej Małopolskiego Urzędu.
Wydział Polityki Społecznej Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego Tarnów, dnia 22 czerwca 2009 rok Weryfikacja potrzeb realizacji Programu Pomoc państwa w.
Nowe zasady podziału dotacji celowej przekazywanej jednostkom samorządu terytorialnego na realizację zadań z zakresu administracji rządowej zleconych im.
Rządowy program Pomoc państwa w zakresie dożywiania kryteria podziału środków z budżetu państwa Wydział Polityki Społecznej Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Prof. Tadeusz Więckowski
Dodatek energetyczny Ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 984) wprowadzony.
Działalność statutowa - wynagrodzenia r.
Wykonanie wyroków Trybunału Konstytucyjnego - z dnia 21 października 2014 r., sygn. akt K 38/13 - z dnia 18 listopada 2014 r., sygn. akt SK 7/11.
Spróbujmy się zrozumieć Inaczej mówimy, tak samo pracujemy Głusi w pracy Korzyści dla pracodawcy – finansowe.
Formy pomocy dla pracodawców po nowelizacji Ustawy
Prawdy oczywiste Ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Sposób rejestracji CIS Opracował: Wojciech Zarzycki.
Prawdy oczywiste Składki ZUS od wynagrodzenia wypłacanego za okres niezdolności do pracy - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
INFORMACJA DOTYCZĄCA PRAC W ZAKRESIE FINANSOWANIA ZADAŃ ZLECONYCH Z ZAKRESU ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ ul. Świętokrzyska Warszawa tel.:
ŚRODOWISKOWE DOMY SAMOPOMOCY LATA Na funkcjonowanie ŚDS przekazano łącznie: zł, z tego:  zł z ustawy budżetowej, 
Wynagrodzenia nauczycieli - zadania ogniw ZNP
Powiatowy Urząd Pracy w Drawsku Pomorskim Sytuacja na rynku pracy Powiatu Drawskiego 09/2008 – 09/2009 Działalność Powiatowego Urzędu Pracy w Drawsku Pomorskim.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Opolskiego Etap Wdrażania Projektu.
1 Gminne oraz Miejsko-Gminne Spółki Wodne kluczowi partnerzy Opolskiego Programu Mikroretencji.
Dr Katarzyna Kopyściańska.  Samorządowy zakład budżetowy otrzymał dotację celową na realizację zadania finansowanego z Funduszu Spójności w kwocie 1.
Centrum Usług Wspólnych jednostek oświatowych
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Analiza ekonomiczna cz. II. 2 Analiza czynników wytwórczych Analiza zużycia materiałów.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zmiany w zakresie: Dotacja na zapewnienie uczniom szkół podstawowych i uczniom klas dotychczasowych gimnazjów bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów.
PROGRAM „RODZINA 500 plus” W GMINIE JEDLNIA-LETNISKO
INFORMACJA DOTYCZĄCA PRAC W ZAKRESIE FINANSOWANIA ZADAŃ ZLECONYCH Z ZAKRESU ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ ul. Świętokrzyska Warszawa tel.:
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Realizacja Programu Wieloletniego w województwie łódzkim
POMOC SPOŁECZNA.
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Sposób wyliczenia dotacji dla Gmin na utrzymanie OPS w roku 2010

Dotychczasowy sposób wyliczania dotacji dla OPS - System podziału dotacji do roku 2008 opierał się na wskaźniku zatrudnienia pracowników socjalnych, o którym mowa w art. 110 ust. 11 ustawy o pomocy społecznej, czyli de facto stanowił odzwierciedlenie liczby ludności. - System podziału dotacji w roku 2009 opiera się na rzeczywistej liczbie zatrudnionych przez poszczególne gminy pracowników socjalnych. Taki sposób podziału dotacji wzbudził i nadal wzbudza wiele kontrowersji. W konsekwencji dotychczasowe systemy promowały w praktyce ludniejsze i/lub bogatsze gminy, a powinny odzwierciedlać ilość pracy wykonanej na rzecz wojewody.

Uwagi ogólne 1. Gdyby do przyznawania dotacji stosować literalnie zapis art. 18 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej to Wojewoda winien przekazać środki na zapłatę za ok. 0,5 % godzin przepracowanych przez pracowników socjalnych, tymczasem proponowany system zakłada przekazanie środków na poziomie 44 % godzin. 2. Dane użyte do obliczenia wysokości dotacji oparte są o informację statystyczne przekazane przez OPS za rok Do wyliczenia dotacji wzięto świadczenia współfinansowane lub finansowane z budżetu wojewody. 4. Dotacja na 2010 rok obliczana jest na podstawie danych 2008 roku (dane za pełny rok). 5. Do wyliczenia wysokości dotacji wzięto pod uwagę jedynie ilość godzin pracy pracowników socjalnych.

Sposób liczenia jest w pewien sposób uproszczony, gdyż: Wykonanie pewnej ilości czynności przez Ośrodki nie znajduje odzwierciedlenia w danych statystycznych (np. udzielanie informacji świadczeniobiorcom, praca poświęcona na wydanie decyzji odmownych), więc w konsekwencji każde przyjęcie ich liczby miałoby charakter szacunkowy, obarczony sporym ryzykiem błędu, więc lepiej tego typu czynności nie brać pod uwagę i przyjąć założenie że poświęcony na ich wykonanie czas znajdzie odzwierciedlenie w pracy poświęconej przyznanym świadczeniom. Dlatego też zawyżono ilość godzin przypadających na 1 świadczenie.

W ilości pracowników uwzględnieni zostali tylko pracownicy socjalni, a nie inni pracownicy Ośrodków (np. kierownicy, księgowi), gdyż uznano że ich wkład pracy zawiera się w pracy wykonanej przez pracowników socjalnych. Należy pamiętać, że równocześnie w części Ośrodków pracownicy socjalni faktycznie realizują zadania będące poza zakresem zadań Ośrodka (np. świadczenia rodzinne), podczas gdy do obliczania wysokości dotacji przyjęto, iż 100% czasu pracy poświęcają na wykonywanie zadań z zakresu pomocy społecznej.

I. Sposób obliczenia ilości pracy wykonanej przez OPS na rzecz Wojewody Małopolskiego

W roku 2008 OPS-y działające na obszarze województwa małopolskiego przyznały świadczenia osobom w tym w formie dożywiania. Biorąc pod uwagę, iż: - w tych jednostkach zatrudniano 1432 pracowników socjalnych, - w ciągu roku pracownik przepracował przeciętnie 1808 godzin (226 dni * x 8 godzin), to średnio na przyznanie świadczenia poświęcił on 9,38 godziny pracy. * 365 dni – 52 soboty, 52 niedziele, 9 świąt państwowych i 26 dni urlopu wypoczynkowego

Ponieważ oczywiście wkład pracy przy przyznawaniu poszczególnych rodzajów świadczeń jest różny, zastosowano wskaźniki uwzględniające różny nakład pracy przy poszczególnych świadczeniach. Wskaźniki oparto na doświadczeniach z kontroli jednostek organizacyjnych pomocy społecznej i prowadzonego na bieżąco nadzoru. Na podstawie powyższych wskaźników opracowano wagi, przy pomocy których ustalono średni nakład godzin potrzebnych do przyznania jednego świadczenia w poszczególnych kategoriach.

Świadczenia dla osób przyznano zarówno w ramach realizacji zadań własnych jak i zleconych. Ponieważ zgodnie z art. 18 ust. 1 i 2 ustawy o pomocy społecznej budżet państwa zapewnia jedynie środki na realizację i obsługę zadań zleconych Wojewoda może sfinansować jedynie koszt pracy przy realizacji tych zadań (zwłaszcza, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 19 ww. ustawy utworzenie i utrzymywanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników jest zadaniem własnym gminy o charakterze obowiązkowym), przy obliczaniu ilości pracy wykonanej dla Wojewody wzięto pod uwagę jedynie ilość pracy poświęconej (wykonanej) przy przyznawaniu świadczeń w ramach zadań zleconych (w tym będących zadaniami zleconymi do 31 lipca 2009 roku), przy wypłacaniu zasiłków okresowych (biorąc pod uwagę finansowanie znacznej ich części ze środków budżetu państwa) oraz 60% czasu pracy poświęconego na przyznawanie pomocy w formie dożywiania (co jest odpowiednikiem wkładu finansowego Wojewody w realizację programu).

II. Sposób obliczenia stawki godzinowej.

35238 zł* ,96 zł ** / 1808*** = 21,92 zł (po zaokrągleniu 22 zł) * 2936,5 zł (przeciętne wynagrodzenie w MUW przyjęte przy przekazywaniu zadań do marszałka w 2009 r. (2500 zł) + 17,46% (koszty pracodawcy)) x 12 miesięcy ** 19,46 zł (dzienny koszt zużycia materiałów eksploatacyjnych przez jednego pracownika stosowany w MUW do obliczania kosztów prowadzenia kontroli) x 226 dni *** ilość godzin pracy pracownika w roku

W konsekwencji obliczona w opisany w pkt I sposób ilość godzin pracy ośrodka wykonanych na rzecz Wojewody Małopolskiego pomnożono przez stawkę za godzinę pracy pracownika socjalnego daje wysokość rocznej dotacji przekazywanej jednostce. Przykładowo gmina X przy realizacji zadań dla Wojewody Małopolskiego w roku 2008 przepracowała h x 22 zł otrzyma dotację na 2010 rok w wysokości zł (podzielone na 12 miesięcznych transz).

UWAGA! Przy obliczaniu dotacji na rok 2011 nie będzie dokonane przeliczenie ilości pracy na poszczególne typy świadczeń, a wysokość dotacji będzie oparta o wskaźniki godzinowe obliczone wg danych za rok 2008 – wysokość dotacji ulegnie natomiast zmianie w zależności od ilości godzin przepracowanych na rzecz Wojewody w roku 2009.

Dziękuję Państwu za uwagę.