Obszary i formy współdziałania kuratora oświaty z jednostkami samorządu terytorialnego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Odbywanie stażu przez nauczyciela zatrudnionego w kilku szkołach.
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Prawo wewnątrzszkolne opracowanie: Izabela Grabowska.
Prawa i obowiązki rodziców w świetle ustawy o systemie oświaty
Opracowała: Krystyna Chowaniec Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
Awans zawodowy nauczycieli - terminy
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Reforma systemu oświaty Obniżanie wieku szkolnego i upowszechnianie edukacji przedszkolnej Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Luty 2009.
System edukacyjny w Polsce Zagrożenia Prywatyzacyjne.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
REALIZACJA NADZORU PEDAGOGICZNEGO W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 stan na 31 lipca 2012 r.
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Edukacja przed zakrętem Nowelizacja ustawy o sytemie oświaty Irena Dzierzgowska Październik 2003 Dwie perspektywy.
Najważniejsze zmiany w Karcie Nauczyciela
PKO - JST Zadania a system były są będą
Konferencja dla dyrektorów szkół podsumowująca pracę w I semestrze marzec 2005 r. Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych.
Jelenia Góra, 27 kwietnia 2011 r.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
1 KONFERENCJA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO Uwagi Gdańsk, sierpnia 2010 roku KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU.
Plan nadzoru pedagogicznego 2013/2014
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Jakie warunki pracy nauczyciela? Warszawa, 4 październik 2010 r.
Innowacje pedagogiczne w przedszkolach
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Awans zawodowy nauczyciela bibliotekarza na stopień nauczyciela mianowanego Renata Lipniewska,
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UPRAWNIENIA RADY PEDAGOGICZNEJ Narada szkoleniowa dyrektorów Jola nta Lenkiewicz – Broda Eugeniusz Półtorak Białystok, 21 luty 2008 r.
Książki naszych marzeń
Zmiany w nadzorze pedagogicznym 1 sierpień 2015 r.
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela „ Jaki awans zawodowy nauczycieli?” Warszawa, 23 czerwca 2010 r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Ruch kadrowy w szkołach w okresie reformy oświaty
SIEĆ SZKÓŁ W GMINIE NOWE OD 1 WRZEŚNIA 2017 ROKU
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Organy szkoły Rada Rodziców Dyrektor.
Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w ramowych statutach: 1
§ 3 Organami przedszkola są:
Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych
CZAS PRACY NAUCZYCIELA GODZINY PONADWYMIAROWE
Przykładowy model podziału środków
Awans zawodowy nauczycieli
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Awans zawodowy nauczyciela bibliotekarza na stopień nauczyciela kontraktowego Renata Lipniewska,
Książki naszych marzeń
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM Ocena pracy nauczyciela r.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – Zmiany w procedurach prowadzenia awansu zawodowego nauczyciela r. LESZEK ZALEŚNY.
Zapis prezentacji:

Obszary i formy współdziałania kuratora oświaty z jednostkami samorządu terytorialnego

Współdziałanie to, najogólniej rzecz ujmując, następuje poprzez zajmowanie przez kuratora oświaty stanowiska w trzech głównych obszarach spraw:

Postępowań administracyjnych, prowadzonych przez inne organy w sprawach indywidualnych, rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnej Postępowań administracyjnych, prowadzonych przez inne organy w sprawach indywidualnych, rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnej

Podejmowania przez organy jednostek samorządu terytorialnego rozstrzygnięć niemających formy decyzji administracyjnej, dotyczących spraw o charakterze ogólnym; Podejmowania przez organy jednostek samorządu terytorialnego rozstrzygnięć niemających formy decyzji administracyjnej, dotyczących spraw o charakterze ogólnym;

Pozostałych spraw, w tym czynności z zakresu prawa pracy, czynności organizacyjnych, etc. Pozostałych spraw, w tym czynności z zakresu prawa pracy, czynności organizacyjnych, etc.

Dokonując analizy przepisów prawa w tym przede wszystkim ustawy o systemie oświaty oraz Karty Nauczyciela można dostrzec, że owo współdziałanie przybiera formy;

Wyrażenia opinii kuratora oświaty zgodności z przepisami arkuszy organizacji publicznych szkół i placówek, przedstawianych przez organy prowadzące szkoły i placówki przed ich zatwierdzeniem (art. 31, pkt. 6 a ustawy o systemie oświaty)zgodności z przepisami arkuszy organizacji publicznych szkół i placówek, przedstawianych przez organy prowadzące szkoły i placówki przed ich zatwierdzeniem (art. 31, pkt. 6 a ustawy o systemie oświaty) planów pracy placówek doskonalenia nauczycieli, z wyjątkiem placówek prowadzonych przez ministrów (art. 31, pkt. 6 b ustawy o systemie oświaty),planów pracy placówek doskonalenia nauczycieli, z wyjątkiem placówek prowadzonych przez ministrów (art. 31, pkt. 6 b ustawy o systemie oświaty), ustalenia profili kształcenia ogólnozawodowego prowadzonych w liceum profilowanym (art. 39, ust. 4 a ustawy o systemie oświaty), ustalenia profili kształcenia ogólnozawodowego prowadzonych w liceum profilowanym (art. 39, ust. 4 a ustawy o systemie oświaty),

ustalenia zawodów, w których kształci szkoła prowadząca kształcenie zawodowe (art. 39, ust. 5 ustawy o systemie oświaty), ustalenia zawodów, w których kształci szkoła prowadząca kształcenie zawodowe (art. 39, ust. 5 ustawy o systemie oświaty), wniosku osoby prowadzącej szkołę niepubliczną do ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania o nadanie uprawnień szkoły publicznej szkole nie spełniającej warunków określonych w art. 7, ust. 3 (art. 86, ust. 1 a ustawy o systemie oświaty), wniosku osoby prowadzącej szkołę niepubliczną do ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania o nadanie uprawnień szkoły publicznej szkole nie spełniającej warunków określonych w art. 7, ust. 3 (art. 86, ust. 1 a ustawy o systemie oświaty), zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego (art. 42, ust. 7, pkt. 1 Karty Nauczyciela), zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego (art. 42, ust. 7, pkt. 1 Karty Nauczyciela),

zasad udzielania i rozmiaru zniżek przyznawanym nauczycielom pełniącym stanowiska kierownicze w szkole oraz przyznawania zwolnień od obowiązku realizacji zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych (art. 42, ust. 7, pkt. 2 Karty Nauczyciela), zasad udzielania i rozmiaru zniżek przyznawanym nauczycielom pełniącym stanowiska kierownicze w szkole oraz przyznawania zwolnień od obowiązku realizacji zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych (art. 42, ust. 7, pkt. 2 Karty Nauczyciela), tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczycieli szkół niewymienionych w art. 42, ust. 3 Karty Nauczyciela, nauczycieli szkół zaocznych, nauczycieli w systemie kształcenia na odległość, nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin, pedagogów, psychologów, logopedów, doradców zawodowych, bibliotekarzy bibliotek pedagogicznych oraz zasad zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w kształceniu zaocznym i w systemie kształcenia na odległość (art. 42, ust. 7, pkt. 3 Karty Nauczyciela). tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczycieli szkół niewymienionych w art. 42, ust. 3 Karty Nauczyciela, nauczycieli szkół zaocznych, nauczycieli w systemie kształcenia na odległość, nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin, pedagogów, psychologów, logopedów, doradców zawodowych, bibliotekarzy bibliotek pedagogicznych oraz zasad zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w kształceniu zaocznym i w systemie kształcenia na odległość (art. 42, ust. 7, pkt. 3 Karty Nauczyciela).

Wyrażenia przez kuratora pozytywnej opinii planowanie sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjów prowadzonych przez gminy oraz planowanie sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych oraz szkół specjalnych prowadzonych przez powiaty (art. 17, ust. 6 ustawy o systemie oświaty), planowanie sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjów prowadzonych przez gminy oraz planowanie sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych oraz szkół specjalnych prowadzonych przez powiaty (art. 17, ust. 6 ustawy o systemie oświaty),

odwołanie nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w szkole lub placówce przez organ, który powierzył to stanowisko, bez wypowiedzenia w czasie roku szkolnego, w przypadkach szczególnie uzasadnionych (art. 38, ust. 1, pkt. 2 ustawy o systemie oświaty), odwołanie nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w szkole lub placówce przez organ, który powierzył to stanowisko, bez wypowiedzenia w czasie roku szkolnego, w przypadkach szczególnie uzasadnionych (art. 38, ust. 1, pkt. 2 ustawy o systemie oświaty),

założenie szkoły lub placówki publicznej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub przez osobę fizyczną (art. 58, ust. 3 ustawy o systemie oświaty). założenie szkoły lub placówki publicznej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub przez osobę fizyczną (art. 58, ust. 3 ustawy o systemie oświaty). likwidacji szkoły, profili kształcenia ogólnozawodowego lub zawodu, w jakim szkoła kształci, a także placówki publicznej prowadzonej przez jst (opinia w tej sprawie jest wydawana w drodze postanowienia, na które służy zażalenie - art. 59, ust. 2 ustawy o systemie oświaty), likwidacji szkoły, profili kształcenia ogólnozawodowego lub zawodu, w jakim szkoła kształci, a także placówki publicznej prowadzonej przez jst (opinia w tej sprawie jest wydawana w drodze postanowienia, na które służy zażalenie - art. 59, ust. 2 ustawy o systemie oświaty),

połączenie w zespół przedszkola ze szkołą podstawową albo z gimnazjum, szkoły podstawowej z gimnazjum albo przedszkola ze szkołą podstawową gimnazjum (art. 62, ust. 5 b ustawy o systemie oświaty), połączenie w zespół przedszkola ze szkołą podstawową albo z gimnazjum, szkoły podstawowej z gimnazjum albo przedszkola ze szkołą podstawową gimnazjum (art. 62, ust. 5 b ustawy o systemie oświaty), dokonania wpisu do ewidencji, prowadzonej przez jst, szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej ubiegających się o nadanie uprawnień szkoły publicznej z dniem rozpoczęcia działalności (art. 82, ust. 2 a ustawy o systemie oświaty), dokonania wpisu do ewidencji, prowadzonej przez jst, szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej ubiegających się o nadanie uprawnień szkoły publicznej z dniem rozpoczęcia działalności (art. 82, ust. 2 a ustawy o systemie oświaty),

wniosku osoby prowadzącej szkołę niepubliczną nie posiadającą uprawnień szkoły publicznej o nadanie tej szkole uprawnienia szkoły publicznej (art. 85, ust. 3 ustawy o systemie oświaty), wniosku osoby prowadzącej szkołę niepubliczną nie posiadającą uprawnień szkoły publicznej o nadanie tej szkole uprawnienia szkoły publicznej (art. 85, ust. 3 ustawy o systemie oświaty), wniosku osób prawnych i fizycznych prowadzących niepubliczne szkoły artystyczne, znajdujące się w ewidencji prowadzonej przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, o nadanie tej szkole uprawnienia szkoły publicznej, jeżeli szkoła ta realizuje kształcenie ogólne (art. 85, ust. 3 i 4 ustawy o systemie oświaty), wniosku osób prawnych i fizycznych prowadzących niepubliczne szkoły artystyczne, znajdujące się w ewidencji prowadzonej przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, o nadanie tej szkole uprawnienia szkoły publicznej, jeżeli szkoła ta realizuje kształcenie ogólne (art. 85, ust. 3 i 4 ustawy o systemie oświaty),

wniosków organu prowadzącego o nadanie Medalu Komisji Edukacji Narodowej (art. 51, ust. 1 Karty Nauczyciela), wniosków organu prowadzącego o nadanie Medalu Komisji Edukacji Narodowej (art. 51, ust. 1 Karty Nauczyciela), wniosków o nagrodę Ministra Edukacji Narodowej i Sportu składanych przez dyrektorów szkół lub organy prowadzące (kurator oświaty zatwierdza wniosek po zaopiniowaniu go przez komisję nagród - art. 49, ust. 3 Karty Nauczyciela), wniosków o nagrodę Ministra Edukacji Narodowej i Sportu składanych przez dyrektorów szkół lub organy prowadzące (kurator oświaty zatwierdza wniosek po zaopiniowaniu go przez komisję nagród - art. 49, ust. 3 Karty Nauczyciela),

Uzgadnianie z kuratorem oświaty następujących czynności; zakładanie i prowadzenie przez powiat i gminę publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, zakładów doskonalenia nauczycieli i bibliotek pedagogicznych (art. 5, ust. 6 a ustawy o systemie oświaty), zakładanie i prowadzenie przez powiat i gminę publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, zakładów doskonalenia nauczycieli i bibliotek pedagogicznych (art. 5, ust. 6 a ustawy o systemie oświaty), ustalenie składu komisji konkursowej w przypadku szkół i placówek nowo zakładanych (art. 36 a, ust. 6 ustawy o systemie oświaty), ustalenie składu komisji konkursowej w przypadku szkół i placówek nowo zakładanych (art. 36 a, ust. 6 ustawy o systemie oświaty),

powierzenie stanowiska dyrektora szkoły na okres krótszy niż 5 lat, jednak nie krócej niż 1 rok szkolny (art. 36 a, ust. 8 ustawy o systemie oświaty), powierzenie stanowiska dyrektora szkoły na okres krótszy niż 5 lat, jednak nie krócej niż 1 rok szkolny (art. 36 a, ust. 8 ustawy o systemie oświaty), przedłużenia powierzenia stanowiska dyrektora szkoły na kolejne okresy (art. 36 a, ust. 9 ustawy o systemie oświaty). przedłużenia powierzenia stanowiska dyrektora szkoły na kolejne okresy (art. 36 a, ust. 9 ustawy o systemie oświaty).

Wyrażanie przez kuratora oświaty zgody; na zatrudnienie w szkole publicznej osoby niebędącej nauczycielem (art. 7, ust. 1 a ustawy o systemie oświaty), na zatrudnienie w szkole publicznej osoby niebędącej nauczycielem (art. 7, ust. 1 a ustawy o systemie oświaty), na powołanie na stanowisko dyrektora osoby niebędącej nauczycielem (art. 36, ust. 2 ustawy o systemie oświaty), na powołanie na stanowisko dyrektora osoby niebędącej nauczycielem (art. 36, ust. 2 ustawy o systemie oświaty),

na wyłączenie z zespołu szkół szkoły lub placówki, na włączenie do zespołu szkoły lub placówki, a także rozwiązanie zespołu szkół (art. 62, ust. 5 ustawy o systemie oświaty), na wyłączenie z zespołu szkół szkoły lub placówki, na włączenie do zespołu szkoły lub placówki, a także rozwiązanie zespołu szkół (art. 62, ust. 5 ustawy o systemie oświaty), na włączenie do zespołu szkół centrum kształcenia ustawicznego i centrum kształcenia praktycznego (art. 62, ust. 5 a ustawy o systemie oświaty). na włączenie do zespołu szkół centrum kształcenia ustawicznego i centrum kształcenia praktycznego (art. 62, ust. 5 a ustawy o systemie oświaty).

Złożenie przez kuratora oświaty wniosku do organu prowadzącego o dokonanie następującej czynności:

odwołanie dyrektora szkoły lub placówki z końcem roku szkolnego albo w czasie roku szkolnego bez wypowiedzenia, jeżeli dyrektor szkoły lub placówki nie usunął ustalonych przez kuratora, w drodze decyzji, uchybień lub nie opracował lub nie wdrożył w określonych terminach programu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania albo nie uwzględnił w tym programie zgłoszonych uwag i wniosków ( wniosek kuratora oświaty jest w tej sprawie wiążący - art. 34, ust. 2 a ustawy o systemie oświaty). odwołanie dyrektora szkoły lub placówki z końcem roku szkolnego albo w czasie roku szkolnego bez wypowiedzenia, jeżeli dyrektor szkoły lub placówki nie usunął ustalonych przez kuratora, w drodze decyzji, uchybień lub nie opracował lub nie wdrożył w określonych terminach programu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania albo nie uwzględnił w tym programie zgłoszonych uwag i wniosków ( wniosek kuratora oświaty jest w tej sprawie wiążący - art. 34, ust. 2 a ustawy o systemie oświaty).

Zgłoszenia przez kuratora oświaty umotywowanego zastrzeżenia w sprawie; powierzenia przez organ prowadzący stanowiska dyrektora szkoły lub placówki ( w terminie 14 dni - art. 36 a, ust 2 ustawy o systemie oświaty). powierzenia przez organ prowadzący stanowiska dyrektora szkoły lub placówki ( w terminie 14 dni - art. 36 a, ust 2 ustawy o systemie oświaty).

Kurator oświaty w porozumieniu z organem prowadzącym dokonuje następujących czynności: dokonuje oceny pracy dyrektora szkoły oraz nauczyciela, któremu czasowo powierzono pełnienie obowiązków (art. 6 a, ust. 6 Karty Nauczyciela), dokonuje oceny pracy dyrektora szkoły oraz nauczyciela, któremu czasowo powierzono pełnienie obowiązków (art. 6 a, ust. 6 Karty Nauczyciela),

uchyla uchwałę rady pedagogicznej w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego (art. 41, ust 3 ustawy o systemie oświaty). uchyla uchwałę rady pedagogicznej w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego (art. 41, ust 3 ustawy o systemie oświaty).

Inne zagadnienia wymagające współdziałania kuratora oświaty z jst: organy prowadzące w porozumieniu z kuratorem oświaty mają obowiązek umożliwić w podległych im szkołach i placówkach zorganizowanie przez szkoły wyższe i kolegia praktyk nauczycielskich (art. 77, ust. 6 ustawy o systemie oświaty), organy prowadzące w porozumieniu z kuratorem oświaty mają obowiązek umożliwić w podległych im szkołach i placówkach zorganizowanie przez szkoły wyższe i kolegia praktyk nauczycielskich (art. 77, ust. 6 ustawy o systemie oświaty),

w razie stwierdzenia istotnych uchybień w działalności szkoły lub pla­cówki organ sprawujący nadzór pedagogiczny zawiadamia o stwierdzonych uchybieniach organ prowadzący szkołę lub placówkę (art. 33, ust. 7), w razie stwierdzenia istotnych uchybień w działalności szkoły lub pla­cówki organ sprawujący nadzór pedagogiczny zawiadamia o stwierdzonych uchybieniach organ prowadzący szkołę lub placówkę (art. 33, ust. 7),

w skład komisji konkursowej powoływanej przez organ prowadzący w celu wyłonienia kandydata na dyrektora szkoły wchodzi 3 przedstawicieli organu sprawującego nadzór pedagogiczny (art. 36 a, ust. 5 ustawy o systemie oświaty), w skład komisji konkursowej powoływanej przez organ prowadzący w celu wyłonienia kandydata na dyrektora szkoły wchodzi 3 przedstawicieli organu sprawującego nadzór pedagogiczny (art. 36 a, ust. 5 ustawy o systemie oświaty), organ prowadzący przesyła kuratorowi oświaty akt założycielski i statut szkoły lub placówki publicznej (art. 58, ust. 7 ustawy o systemie oświaty), organ prowadzący przesyła kuratorowi oświaty akt założycielski i statut szkoły lub placówki publicznej (art. 58, ust. 7 ustawy o systemie oświaty),

przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny wchodzi w skład komisji egzaminacyjnej, powołanej dla nauczyciela ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela mianowanego (art. 9g, ust.2, pkt. 2 Karty Nauczyciela), przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny wchodzi w skład komisji egzaminacyjnej, powołanej dla nauczyciela ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela mianowanego (art. 9g, ust.2, pkt. 2 Karty Nauczyciela), przedstawiciel organu prowadzącego wchodzi w skład komisji kwalifikacyjnej dla nauczyciela, pełniącego funkcję dyrektora szkoły, ubiegającego się o stopień awansu nauczyciela dyplomowanego, którą powołuje kurator oświaty (art. 9g, ust. 3, pkt. 1 Karty Nauczyciela), przedstawiciel organu prowadzącego wchodzi w skład komisji kwalifikacyjnej dla nauczyciela, pełniącego funkcję dyrektora szkoły, ubiegającego się o stopień awansu nauczyciela dyplomowanego, którą powołuje kurator oświaty (art. 9g, ust. 3, pkt. 1 Karty Nauczyciela),

przedstawiciel organu prowadzącego może brać udział w pracach komisji, powoływanej przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, dla nauczyciela, ubiegającego się o stopień awansu nauczyciela dyplomowanego, w charakterze obserwatora (art. 9g, ust. 4 Karty Nauczyciela), przedstawiciel organu prowadzącego może brać udział w pracach komisji, powoływanej przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, dla nauczyciela, ubiegającego się o stopień awansu nauczyciela dyplomowanego, w charakterze obserwatora (art. 9g, ust. 4 Karty Nauczyciela), organ sprawujący nadzór pedagogiczny nauczycielowi zatrudnionemu w kilku szkołach, który w żadnej z tych szkół nie jest zatrudniony w wymiarze co najmniej ½ obowiązkowego wymiaru zajęć, wskazuje właściwy organ do złożenia wniosku o postępowanie egzaminacyjne (art. 22, ust. 4 Karty Nauczyciela). organ sprawujący nadzór pedagogiczny nauczycielowi zatrudnionemu w kilku szkołach, który w żadnej z tych szkół nie jest zatrudniony w wymiarze co najmniej ½ obowiązkowego wymiaru zajęć, wskazuje właściwy organ do złożenia wniosku o postępowanie egzaminacyjne (art. 22, ust. 4 Karty Nauczyciela).

Inne obszary współpracy kuratora oświaty z jednostkami samorządu terytorialnego, bez określania formy w jakiej powinno się wyrażać (może więc przybierać różne formy, w zależności od potrzeb i możliwości): Inne obszary współpracy kuratora oświaty z jednostkami samorządu terytorialnego, bez określania formy w jakiej powinno się wyrażać (może więc przybierać różne formy, w zależności od potrzeb i możliwości):

współdziałanie z radami oświatowymi powołanymi przez organy prowadzące będące jednostkami samorządu terytorialnego (art. 31, pkt. 4 ustawy o systemie oświaty), współdziałanie z radami oświatowymi powołanymi przez organy prowadzące będące jednostkami samorządu terytorialnego (art. 31, pkt. 4 ustawy o systemie oświaty), realizacja polityki oświatowej państwa, a także współdziałanie z organami jednostek samorządu terytorialnego w tworzeniu i realizowaniu odpowiednio regionalnej i lokalnej polityki oświatowej (art. 31, pkt. 6 ustawy o systemie oświaty), realizacja polityki oświatowej państwa, a także współdziałanie z organami jednostek samorządu terytorialnego w tworzeniu i realizowaniu odpowiednio regionalnej i lokalnej polityki oświatowej (art. 31, pkt. 6 ustawy o systemie oświaty),

badanie potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia oraz inicjowanie i koordynowanie działań związanych z doskonaleniem nauczycieli, przy współdziałaniu z organami prowadzącymi (art. 31, pkt. 9 ustawy o systemie oświaty), badanie potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia oraz inicjowanie i koordynowanie działań związanych z doskonaleniem nauczycieli, przy współdziałaniu z organami prowadzącymi (art. 31, pkt. 9 ustawy o systemie oświaty), współdziałanie z organami jednostek samorządu terytorialnego w zakresie kształtowania i rozwoju bazy materialnej szkół lub placówek (art. 31, pkt. 11 ustawy o systemie oświaty), współdziałanie z organami jednostek samorządu terytorialnego w zakresie kształtowania i rozwoju bazy materialnej szkół lub placówek (art. 31, pkt. 11 ustawy o systemie oświaty),

współdziałanie z jednostkami samorządu terytorialnego oraz innym organizacjami i podmiotami w sprawach dotyczących warunków rozwoju dzieci i młodzieży, w tym w przeciwdziałaniu zjawiskom patologii społecznej, a także może wspomagać działania tych podmiotów (art. 31, ust. 12). współdziałanie z jednostkami samorządu terytorialnego oraz innym organizacjami i podmiotami w sprawach dotyczących warunków rozwoju dzieci i młodzieży, w tym w przeciwdziałaniu zjawiskom patologii społecznej, a także może wspomagać działania tych podmiotów (art. 31, ust. 12).

Kurator oświaty wykonuje zadania organu wyższego stopnia w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego w stosunku do organów jednostek samorządu terytorialnego – w sprawach szkół i placówek zakładanych i prowadzonych przez osoby prawne i fizyczne, oraz szkół i placówek niepublicznych (art. 31, pkt. 5 a): Kurator oświaty wykonuje zadania organu wyższego stopnia w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego w stosunku do organów jednostek samorządu terytorialnego – w sprawach szkół i placówek zakładanych i prowadzonych przez osoby prawne i fizyczne, oraz szkół i placówek niepublicznych (art. 31, pkt. 5 a):

Organ sprawujący nadzór pedagogiczny może wydawać organowi prowadzącemu szkołę lub placówkę zalecenia wynikające z czynności nadzoru. Organ prowadzący w ciągu 7 dni od otrzymania zaleceń, uwag i wniosków może zgłosić wobec nich zastrzeżenia. W przypadku ich nieuwzględnienia organ prowadzący jest obowiązany powiadomić organ sprawujący nadzór pedagogiczny o realizacji zaleceń, uwag i wniosków w terminie 30 dni (art. 33, ust. 5, 6 i 8 ustawy o systemie oświaty). Organ sprawujący nadzór pedagogiczny może wydawać organowi prowadzącemu szkołę lub placówkę zalecenia wynikające z czynności nadzoru. Organ prowadzący w ciągu 7 dni od otrzymania zaleceń, uwag i wniosków może zgłosić wobec nich zastrzeżenia. W przypadku ich nieuwzględnienia organ prowadzący jest obowiązany powiadomić organ sprawujący nadzór pedagogiczny o realizacji zaleceń, uwag i wniosków w terminie 30 dni (art. 33, ust. 5, 6 i 8 ustawy o systemie oświaty).

Jeżeli organ prowadzący prowadzi działalność z naruszeniem przepisów ustawy o systemie oświaty organ sprawujący nadzór może polecić w drodze decyzji usunięcie uchybień (art. 34, ust. 1 ustawy o systemie oświaty). Jeżeli organ prowadzący prowadzi działalność z naruszeniem przepisów ustawy o systemie oświaty organ sprawujący nadzór może polecić w drodze decyzji usunięcie uchybień (art. 34, ust. 1 ustawy o systemie oświaty).

Jeżeli szkoła lub placówka prowadzona przez jednostkę samorządu terytorialnego, a także sama jednostka samorządu terytorialnego, nie usunie uchybień wynikłych z naruszenia przepisów ustawy kurator oświaty zawiadamia o tym fakcie wojewodę sprawującego nadzór nad działalnością komunalną (art. 34, ust. 4 ustawy o systemie oświaty). Jeżeli szkoła lub placówka prowadzona przez jednostkę samorządu terytorialnego, a także sama jednostka samorządu terytorialnego, nie usunie uchybień wynikłych z naruszenia przepisów ustawy kurator oświaty zawiadamia o tym fakcie wojewodę sprawującego nadzór nad działalnością komunalną (art. 34, ust. 4 ustawy o systemie oświaty).

Jeżeli naruszenie przepisów ustawy nastąpiło w uchwale organu jednostki samorządu terytorialnego kurator oświaty niezwłocznie powiadamia o tym wojewodę (art. 34, ust. 5 ustawy o systemie oświaty). Jeżeli naruszenie przepisów ustawy nastąpiło w uchwale organu jednostki samorządu terytorialnego kurator oświaty niezwłocznie powiadamia o tym wojewodę (art. 34, ust. 5 ustawy o systemie oświaty).

Organ sprawujący nadzór pedagogiczny jest organem wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego w stosunku do organu prowadzącego w sprawach związanych z nadawaniem stopnia awansu nauczyciela mianowanego (art. 9b, ust. 7, pkt. 2 Karty Nauczyciela). Organ sprawujący nadzór pedagogiczny jest organem wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego w stosunku do organu prowadzącego w sprawach związanych z nadawaniem stopnia awansu nauczyciela mianowanego (art. 9b, ust. 7, pkt. 2 Karty Nauczyciela).

Kurator oświaty sprawuje nadzór nad czynnościami podejmowanymi w postępowaniu o nadanie stopnia awansu zawodowego przez dyrektorów szkół, organy prowadzące oraz komisje kwalifikacyjne dla nauczycieli ubiegających się o stopień awansu nauczyciela kontraktowego i komisje egzaminacyjne dla nauczycieli ubiegających się o stopień awansu nauczyciela mianowanego (art. 9 h, ust. 1, pkt. 1 Karty Nauczyciela), Kurator oświaty sprawuje nadzór nad czynnościami podejmowanymi w postępowaniu o nadanie stopnia awansu zawodowego przez dyrektorów szkół, organy prowadzące oraz komisje kwalifikacyjne dla nauczycieli ubiegających się o stopień awansu nauczyciela kontraktowego i komisje egzaminacyjne dla nauczycieli ubiegających się o stopień awansu nauczyciela mianowanego (art. 9 h, ust. 1, pkt. 1 Karty Nauczyciela),

Kurator oświaty w drodze decyzji administracyjnej stwierdza nieważność czynności podejmowanych w postępowaniu o nadanie nauczycielom stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego i nauczyciela mianowanego, jeżeli zostały one podjęte z naruszeniem przepisów ustawy (art. 9 h, ust. 2 Karty Nauczyciela). Kurator oświaty w drodze decyzji administracyjnej stwierdza nieważność czynności podejmowanych w postępowaniu o nadanie nauczycielom stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego i nauczyciela mianowanego, jeżeli zostały one podjęte z naruszeniem przepisów ustawy (art. 9 h, ust. 2 Karty Nauczyciela).

Inne formy współpracy Organizowanie wspólnych szkoleń, debat i seminariów. Organizowanie wspólnych szkoleń, debat i seminariów. Udział przedstawicieli Kuratorium Oświaty w posiedzeniach komisji d.s. oświaty rad gmin, powiatów i Sejmiku Wojewódzkiego oraz w sesjach poświęconych problemom oświaty. Udział przedstawicieli Kuratorium Oświaty w posiedzeniach komisji d.s. oświaty rad gmin, powiatów i Sejmiku Wojewódzkiego oraz w sesjach poświęconych problemom oświaty. Udział przedstawicieli organów prowadzących w szkoleniach i naradach organizowanych przez Kuratorium Oświaty. Udział przedstawicieli organów prowadzących w szkoleniach i naradach organizowanych przez Kuratorium Oświaty. Tworzenie zespołów roboczych, złożonych z przedstawicieli obu organów w celu opracowania procedur i zasad postępowania lub rozwiązania zaistniałego problemu. Tworzenie zespołów roboczych, złożonych z przedstawicieli obu organów w celu opracowania procedur i zasad postępowania lub rozwiązania zaistniałego problemu.

Uwzględnianie opinii jst jako organu prowadzącego podczas sporządzania raportu o jakości edukacji szkół i placówek. Uwzględnianie opinii jst jako organu prowadzącego podczas sporządzania raportu o jakości edukacji szkół i placówek. Wzajemne informowanie się o wynikach diagnoz i kontroli w prowadzonych i nadzorowanych palcówkach, przekazywanie zbiorczych sprawozdań i raportów. Wzajemne informowanie się o wynikach diagnoz i kontroli w prowadzonych i nadzorowanych palcówkach, przekazywanie zbiorczych sprawozdań i raportów. Upowszechnianie nowatorskich i skutecznych rozwiązań w zakresie prowadzenia szkół i placówek. Upowszechnianie nowatorskich i skutecznych rozwiązań w zakresie prowadzenia szkół i placówek.