Działalność własna i publiczna kościołów i związków wyznaniowych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Organizacje pozarządowe
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Obowiązujące od dnia r. przepisy dotyczące oświaty
Sposób i warunki funkcjonowania międzyszkolnych/pozaszkolnych punktów katechetycznych Warszawa
Organizacja nauczania indywidualnego
Polityka społeczna m.st. Warszawy Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy 2011r.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Reforma systemu oświaty Obniżanie wieku szkolnego i upowszechnianie edukacji przedszkolnej Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Luty 2009.
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Czas pracy nauczycieli Warszawa, 4 października 2010 r.
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Indywidualne nauczanie
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Jakie warunki pracy nauczyciela? Warszawa, 4 październik 2010 r.
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Czy szkoła to instytucja demokratyczna?. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami) Art W szkole i placówce.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Edukacja domowa w aspekcie prawnym
OBOWIĄZKI ZARZĄDCÓW CMENTARZY PORADNIK Warszawa, listopad 2014 r.
 1. Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 29, poz. 154 ze zm.) uznała kompetencję.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Związki wyznaniowe działalność. Związki wyznaniowe – działalność Zakres: 1.Działalność kultowo-religijna 2. Działalność informacyjno-kulturowa 3.Nauczenie.
Uczeń- jego prawa i obowiązki
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
Doradztwo zawodowe w szkołach
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
Uczelnie wyższe.
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Rządowa administracja zespolona w administracji
Osoby prawne Kościoła katolickiego w Polsce
Prawo Wyznaniowe Studia Stacjonarne Administracji
Tomasz Resler Zakład Historii Administracji
Budownictwo kościelne i sakralne, cmentarze wyznaniowe
Tomasz Resler Zakład Historii Administracji
CZAS PRACY NAUCZYCIELA GODZINY PONADWYMIAROWE
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
OBOWIĄZKI ZARZĄDCÓW CMENTARZY PORADNIK
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

Działalność własna i publiczna kościołów i związków wyznaniowych

Podstawa konstytucyjna: art. 53 ust. 2 oraz ust. 4 2. Wolność religii obejmuje wolność wyznawania lub przyjmowania religii według własnego wyboru oraz uzewnętrzniania indywidualnie lub z innymi, publicznie lub prywatnie, swojej religii przez uprawianie kultu, modlitwę, uczestniczenie w obrzędach, praktykowanie i nauczanie. Wolność religii obejmuje także posiadanie świątyń i innych miejsc kultu w zależności od potrzeb ludzi wierzących oraz prawo osób do korzystania z pomocy religijnej tam, gdzie się znajdują. 4. Religia kościoła lub innego związku wyznaniowego o uregulowanej sytuacji prawnej może być przedmiotem nauczania w szkole, przy czym nie może być naruszona wolność sumienia i religii innych osób.

Omawiane ustawy okołokonstytucyjne: 1/ Ustawa gwarancjach wolności sumienia i wyznania 2/ Ustawa o stosunku państwa do Kościoła katolickiego 3/ Konkordat 4/ Ustawa o cmentarzach i chowaniu zmarłych 5/ Kodeks karny wykonawczy

Działalność publiczna związków wyznaniowych Nauczanie religii w szkole Szkolnictwo podstawowe i ponadpodstawowe Szkolnictwo wyższe Działalność charytatywna Ochrona i udostępnianie dóbr kultury Małżeństwa przed duchownym ze skutkiem cywilnym Posiadanie cmentarzy i chowanie zmarłych

Działalność własna związków wyznaniowych Decydowanie o strukturze organizacyjnej i jej obsadzie Określanie zasad wiary i nauki społecznej Kult Duszpasterstwo specjalne

Religia w szkole – art. 12 konk., 20 UGWSW, 18-23 USPKK Religia/religioznawstwo jako przedmiot obowiązkowy: Austria, Niemcy, Finlandia, Wielka Brytania, Norwegia, Holandia, Belgia, Irlandia Religia jako przedmiot fakultatywny: Hiszpania, Portugalia, Szwecja, Włochy Zgodnie z Rozporządzeniem ministra edukacji narodowej w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych z 17 stycznia 2012 r., w zakresie przedmiotów nieobowiązkowych: religii/etyki, wychowania w rodzinie, języków mniejszościowych i in., dyrektor szkoły na podstawie ramowego planu nauczania będzie ustalał szkolny plan nauczania – zakres tego planu, zwłaszcza w zakresie godzin, będzie uzależniony od odrębnych przepisów – na razie obowiązuje rozporządzenie z 1992 r. Rozporządzenie z 1992 r.: wymóg 7 uczniów członków uznanego prawnie kościoła lub związku wyznaniowego do uruchomienia lekcji religii; 2 lekcje tygodniowo – obniżenie tylko za zgodą biskupa diecezjalnego lub odpowiedniego przedstawiciela władz innego kościoła lub związku wyznaniowego Ocena z religii nie wpływa na promocję do kolejnej klasy Nauczyciele zatrudniani zgodnie z Kartą Nauczyciela + missio canonica; nie mogą być wychowawcami Ustanie misji kanonicznej  Kościół pokrywa koszty zatrudnienia nowej osoby do czasu zakończenia stosunku pracy w świetle Karty Nauczyciela

Szkolnictwo wyznaniowe – art. 21 UGWSW, art. 14 konk., Szkolnictwo niepubliczne Szkolnictwo publiczne – ostrzejszy reżim zakładania tych szkół UGWSW Art. 21.1. Kościoły i inne związki wyznaniowe mają prawo zakładać i prowadzić szkoły i przedszkola oraz inne placówki oświatowo-wychowawcze i opiekuńczo-wychowawcze na zasadach określonych w ustawach.2. Szkoły, przedszkola oraz inne placówki, o których mowa w ust. 1, będą dotowane przez państwo lub organy samorządu terytorialnego w przypadkach i na zasadach określonych w odrębnych ustawach. Konkordat Art. 14 ust. 4. Szkoły i placówki wymienione w ustępie 1 będą dotowane przez Państwo lub organy samorządu terytorialnego w przypadkach i na zasadach określonych przez odpowiednie ustawy. Dane 2008 r: 460 szkół wyznaniowych

Szkolnictwo wyższe – art. 15 konk. i 22 UGWSW Kategorie szkół wyższych: ogólnodostępne i wewnątrzkościelne (seminaria duchowne, problem uznawalności dyplomów w prawie polskim) Szkoły wyższe, wydziały i katedry teologii Pojęcie szkół papieskich – uznawalność terminu uniwersytet pomimo niespełnienia wymogów prawa polskiego (UJPII) Przykłady szkół wyższych: ChAT, KUL Konkordat: Art. 15 ust. 4. Papieska Akademia Teologiczna w Krakowie i Katolicki Uniwersytet Lubelski są dotowane przez Państwo. Państwo rozważy udzielanie pomocy finansowej odrębnym wydziałom wymienionym w ustępie 1.

Działalność charytatywna a pomoc społeczna – art Działalność charytatywna a pomoc społeczna – art. 38-40 USPKK, 21 i 22 konk., 24 UGWSW Okres międzywojenny w Krakowie – ok. 80% pomocy społecznej realizowanej przez kościoły i związki wyznaniowe Prawo prowadzenia działalności charytatywnej; Kościół katolicki Charitas Polska i Charitas diecezji (odrębne osoby prawne, podległe KEP labo biskupowi diecezjalnemu); Diakonia Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego Porozumienia gmin ze związkami wyznaniowymi celem przejęcia zadań i środków na ich realizację w zakresie pomocy społecznej Ustawa o pomocy społecznej: Art. 57. 1. Domy pomocy społecznej mogą prowadzić, po uzyskaniu zezwolenia wojewody: 1) jednostki samorządu terytorialnego; 2) Kościół Katolicki, inne kościoły, związki wyznaniowe oraz organizacje społeczne, fundacje i stowarzyszenia;

Ochrona dóbr kultury W posiadaniu kościołów i związków wyznaniowych: zabytki, muzea, biblioteki, archiwa Ogólny obowiązek dbałości o dobra kultury z ustawy o ochronie dóbr kultury Szczególne regulacje w art. 25 Konkordatu

Posiadanie cmentarzy i chowanie zmarłych I USPKK: art. 45 1. Parafie mają prawo posiadania, zarządzania oraz zakładania i poszerzania cmentarzy grzebalnych. 2. Przepis ust. 1 ma również zastosowanie do zakonów lub ich domów w odniesieniu do wyodrębnionych cmentarzy zakonnych. 3. W miejscowościach, gdzie nie ma cmentarzy komunalnych, zarządy cmentarzy umożliwiają pochowanie na cmentarzach, o których mowa w ust. 1, na równych prawach także innych zmarłych. 4. Przepisy ust. 1–3 nie naruszają ogólnych przepisów o cmentarzach i chowaniu zmarłych, o planowaniu przestrzennym oraz o ochronie gruntów rolnych i leśnych.

Posiadanie cmentarzy i chowanie zmarłych II Ustawa o cmentarzach i chowaniu zmarłych Zakładanie i prowadzenie cmentarzy co do zasady zadanie własne gminy Rodzaje pochówków: Założenie cmentarza: uchwała rady gminy/decyzja władzy kościelnej; plan miejscowy/lokalizacja celu publicznego; wymóg zgody inspektora sanitarnego Utrzymanie cmentarza: gmina/związek wyznaniowy Zamknięcie: wymagana opinia inspektora sanitarnego Użytkowanie na inny cel dopiero po 40 latach od ostatniego pochówku, w przypadku cmentarza wyznaniowego zgoda na zmianę celu właściwej władzy kościelnej; uwzględnienie stanowiska właściwego konserwatora zabytków Dozwolone sposoby pochówku: groby ziemne, murowane, katakumby i zatopienie w morzu; szczątki pochodzące ze spopielenia zwłok mogą być przechowywane także w kolumbariach

Zadania własne Decydowanie o strukturze organizacyjnej i jej obsadzie – kazus niezależności kościołów i związków wyznaniowych w zakresie obsady wyższych stanowisk kościelnych Określanie zasad wiary i nauki społecznej – w przypadku dokonywania regulacji sytuacji prawnej badany jest statut i działalność pod kątem zgodności z prawem polskim – możliwość odmowy rejestracji lub zawarcia umowy w przypadku sprzeczności z prawem polskim Kult publiczny – przykładowo: liturgia w miejscach publicznych, dni świąteczne, pielgrzymki Duszpasterstwo specjalne

Dni świąteczne. Pielgrzymki Rozbieżność katalogów dni świątecznych w konk., UGWSW, USPKK, ustawie o dniach wolnych od pracy UGWSW: na święta związków wyznaniowych „statutowych” niepokrywające się z katalogiem ustawy o dniach wolnych od pracy można żądać zwolnienia z pracy informując o tym na 7 dni przed świętem, decyzja pracodawcy wydana do 3 dni przed świętem; obowiązek odpracowania tych dni Kwestia pielgrzymek: ustawy indywidualne (zarządca drogi zapewnia bezpieczeństwo), zasady ogólne z UGWSW – zarządca decyduje o przejściu pielgrzymki

Duszpasterstwo specjalne Wojsko: zorganizowana struktura Kościół katolicki, prawosławny, ewangelicki Kościół katolicki: struktura diecezji poprzez dekanaty po parafie, etat kapelana na wniosek biskupa szef sztabu Kościół ewangelicki: naczelny kapelan wojskowy Więziennictwo: (KKW) Art. 38. § 1. W wykonywaniu kar, środków karnych, zabezpieczających i zapobiegawczych, w szczególności związanych z pozbawieniem wolności, mogą współdziałać stowarzyszenia, fundacje, organizacje oraz instytucje, których celem działania jest realizacja zadań określonych w niniejszym rozdziale, jak również kościoły i inne związki wyznaniowe oraz osoby godne zaufania. Art. 88b. 2) skazani mogą uczyć się, pracować, bezpośrednio uczestniczyć w nabożeństwach, spotkaniach religijnych i nauce religii

Więziennictwo Oddział 4: Prawa i obowiązki skazanego. Art. 106. § 1. Skazany ma prawo do wykonywania praktyk religijnych i korzystania z posług religijnych oraz bezpośredniego uczestniczenia w nabożeństwach odprawianych w zakładzie karnym w dni świąteczne i słuchania nabożeństw transmitowanych przez środki masowego przekazu, a także do posiadania niezbędnych w tym celu książek, pism i przedmiotów. § 2. Skazany ma prawo do uczestniczenia w prowadzonym w zakładzie karnym nauczaniu religii, brania udziału w działalności charytatywnej i społecznej kościoła lub innego związku wyznaniowego, a także do spotkań indywidualnych z duchownym kościoła lub innego związku wyznaniowego, do którego należy; duchowni ci mogą odwiedzać skazanych w pomieszczeniach, w których przebywają. § 3. Korzystanie z wolności religijnej nie może naruszać zasad tolerancji ani zakłócać ustalonego porządku w zakładzie karnym. § 4. Minister Sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii odpowiednich władz duchownych kościołów i innych związków wyznaniowych, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady wykonywania praktyk religijnych i korzystania z posług religijnych w zakładach karnych i aresztach śledczych, mając na względzie potrzebę zapewnienia warunków dla indywidualnego i zbiorowego uczestnictwa osób osadzonych w tych zakładach i aresztach w nabożeństwach i spotkaniach.   Art. 109. § 1. Skazany otrzymuje trzy razy dziennie posiłki, o odpowiedniej wartości odżywczej, w tym co najmniej jeden posiłek gorący, z uwzględnieniem zatrudnienia i wieku skazanego, a w miarę możliwości także wymogów religijnych i kulturowych oraz napój do zaspokajania pragnienia. Skazany, którego stan zdrowia tego wymaga, otrzymuje wyżywienie według wskazań lekarza. Art. 110a. § 1. Skazany ma prawo posiadać w celi dokumenty związane z postępowaniem, którego jest uczestnikiem, artykuły żywnościowe i wyroby tytoniowe, środki higieny osobistej, przedmioty osobistego użytku, zegarek, listy oraz fotografie członków rodziny i innych osób bliskich, przedmioty kultu religijnego, materiały piśmienne, notatki osobiste, książki, prasę i gry świetlicowe.