1 Planowanie energetyczne w gminach elementem kształtującym lokalną politykę energetyczną – formalne zadanie czy skuteczny instrument dr inż. Sławomir.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Advertisements

II Europejska Konferencja Samorządowych Specjalistów do spraw Energii Warszawa, 5-6 październik 2006.
Plany transportowe w świetle doświadczeń wybranych krajów UE
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Fundusze strukturalne dla rozwoju – najlepsze praktyki
Najważniejszy w każdym działaniu jest początek
Wzorcowe partnerstwo lokalne na rzecz zrównoważonego rozwoju energetycznego Raciechowice Projekt założeń do Planu Zaopatrzenia w Ciepło, Energię.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Polityka działań wykonawczych na lata Zespół doradców Ministra Gospodarki Łódź luty 2009 Załącznik do polityki energetycznej Polski do 2030 Działania.
Rejowiec Fabryczny Miasto przyjazne mieszkańcom i środowisku.
EFEKTYWNOŚĆ WYTWARZANIA ENERGII I Międzynarodowe Forum Efektywności Energetycznej Marian Babiuch Prezes Zarządu PTEZ Warszawa, 27 października 2009.
Marian Babiuch Prezes PTEZ
1 Wzorcowe Partnerstwo Lokalne na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Energetycznego Działania podejmowane w ramach projektu: Utworzenie i przetestowanie partnerstwa.
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
Grupa Wymiany Doświadczeń : efektywność energetyczna miast moderator : Zbigniew Michniowski Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w.
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
Zagadnienia polityczno- prawne w Polsce na tle Unii i świata w horyzoncie czasowym do 2050 r. Dr inż. Sławomir Pasierb Zeroemisyjna gospodarka energią
PLANOWANIE ENERGETYCZNE W GMINIE
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
20 listopada 2008 Lokalny plan działań na rzecz efektywności energetycznej – nowy obowiązek czy realna korzyść Szymon Liszka
Termin realizacji Etapu r. ETAP nr 21 Określenie wpływu wykorzystania OZE na ocenę charakterystyki energetycznej budynku i przedsięwzięć
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Sławomir Pasierb Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii
1 Konferencja Czysta energia – zdrowe powietrze. Zrównoważony Rozwój Energetyczny Miasta Częstochowa. Częstochowa 12 czerwiec 2007 Sławomir Pasierb Fundacja.
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA Katowice, 28 listopada 2008 Krystyna Kubica, Anna Bogusz, Bernard Bednorz, Jan Drużyński, Robert Kubica, Sławomir Pasierb, Andrzej.
Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii w Katowicach
Warunki i możliwości rozwoju odnawialnych źródeł energii (OZE) ze szczególnym uwzględnieniem farm wiatrowych (EW)
ZINTEGROWANE PLANOWANIE ENERGETYCZNE Adriana Maszkiewicz - Kobacka
Wnioski i rekomendacje wynikające z realizacji projektu
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Serwis komunikacji miasta ze społeczeństwem Poznać się lepiej mgr inż. Mariusz Bogacki Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii ul. Wierzbowa.
Wyzwania i zadania pakietu klimatyczno-energetycznego
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Konferencja współfinansowana ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego Konferencja.
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
PLANOWANIE ENERGETYCZNE W GMINIE Podkarpacka Agencja Energetyczna Sp. z o.o.
DYLEMATY ROZWOJU ENERGETYKI GAZOWEJ W POLSCE
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miedzna
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
GMINA CZERWIŃSK NAD WISŁĄ PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ DLA GMINY CZERWIŃSK NAD WISŁĄ inż. Bartosz Palka IGO Sp. z o.o. Instytut Gospodarowania Odpadami.
Autonomiczne Regiony Energetyczne (ARE) – przegląd możliwych rozwiązań. prof. dr hab. inż. Zbigniew Gnutek mgr inż. Przemysław Smakulski This project is.
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej. Inteligentne rozwiązania aby chronić środowisko 2.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla gminy Olecko
„Żywiecka Energia Przyszłości”
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Kryteria wyboru projektów 10. 3
Projekt pn. „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy Wrocław” na lata Wrocław, styczeń.
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Zadania gmin w obszarze zarządzania energią
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

1 Planowanie energetyczne w gminach elementem kształtującym lokalną politykę energetyczną – formalne zadanie czy skuteczny instrument dr inż. Sławomir Pasierb Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii Konferencja Zrównoważony rozwój energetyczny miast Częstochowa, 15/16 czerwca 2009

2 Tezy wystąpienia 1.Wiele dokumentów planistycznych w gminie – konieczność koordynacji 2.Spójność planów i zintegrowana lokalna polityka pilnie potrzebne 3.Czy obecna ustawowa formuła założeń planu energetycznego odpowiada wyzwaniom chwili 4.Nowy standard planowania do wypracowania 5.Jak nie tracić czasu i planować od zaraz

3 Dużo i coraz więcej strategii i planów w gminie Istniejące wymagania: (1)Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego (2)Plan zagospodarowania przestrzennego (3)Założenia do planu i (ewentualnie) plan zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe (PZE) (4)Program ochrony środowiska (POŚ) Zapowiadane: (5)Lokalny plan działań dotyczący efektywności energetycznej (LEEAP) Dobrowolne w ramach elitarnego klubu UE – Covenant of Mayors (6)Plan działań na rzecz zrównoważonej gospodarki energetycznej (SEAP)

4 Planowane: jest osobno – winno być skoordynowane

5 Co wnosi pakiet klimatyczno-energetyczny

6 Możliwa synergia planów i programów? Matryca rangi działań Plany Działania PZE POSLEEPSEAP XLMML M OM LM L LLOL OSL OLLL OLM OLLL XL - bardzo silna, L - silna, M - umiarkowana, S- mała, O - nie występuje bezpieczna i przyjazna infrastruktura poprawa jakości powietrza efektywne wykorzystanie energii odnawialne źródła energii redukcja emisji CO 2 przyjazny transport aktywne podmioty i społeczeństwo edukacja

7 Jak gmina może podołać (1)Rola i działania gminy Użytkownik energii w usługach publicznych Planista, deweloper i regulator Doradca, motywator i wzorzec Producent i dostawca energii (2)Inne, doskonalsze podejście potrzebne Wyznaczyć gospodarza i odpowiedzialnego za zarządzanie energią i koordynatora działań Planowanie i realizację działań prowadzić w systemie zadaniowym a nie w pionowej zhierarchizowanej strukturze organizacyjnej

8 Model doskonałości EFQM Uczestnicy i możliwości Wyniki Kierownictwo Ludzie Strategia i planowanie Partnerstwo i zasoby Proces Rezultaty ludzkie Rezultaty podmiotów Rezultaty społeczne Kluczowe rezultaty działań Innowacje i nauka Model EFQM

9 Jakie możliwości daje Ustawa – Prawo energetyczne (1) Założenia do planu powinny określać: (1)Ocena stanu aktualnego i przewidywanych zmian zapotrzebowania na ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe Co to oznacza i zwykle jest w założeniach: Stan techniczny infrastruktury, bilans nośników energii jw. na dany rok, czasem przebiegi historyczne Czasami emisje zanieczyszczeń powietrza i ocena jakości powietrza Prognoza zapotrzebowania na nośniki sieciowe Brak: Bilansu wszystkich rodzajów energii finalnej (np. węgla, OZE, oleju opałowego itd.) i struktury grup użytkowników energii Scenariuszowego podejścia do pokrycia przyszłego zapotrzebowania na energię i kryterialnego wyboru scenariusza Celów ilościowych i jakościowych w zakresie bezpieczeństwa energetycznego, poprawy środowiska i klimatu, kosztów zaopatrzenia w energię Bilansu emisji gazów cieplarnianych: CO 2, NOx, CH 4

10 Jakie możliwości daje Ustawa – Prawo energetyczne (2) (2)Przedsięwzięcia racjonalizujące zużycie ciepła, energii elektrycznej i paliw gazowych Do czego prowadzi najczęściej ten zapis: Do przedstawienia mapy możliwych przedsięwzięć bez adresowania do użytkowników energii Ekspertyzowych szacunków zmniejszenia zapotrzebowania na sieciowe nośniki energii (%/rok) w grupach użytkowników Ograniczenie tylko do sieciowych nośników energii Brak: Analiz techniczno-ekonomicznych oceny potencjału dla wszystkich nośników energii i w możliwie największej grupie użytkowników Aktywnego udziału użytkowników w ocenie potencjału i generowaniu przedsięwzięć, przeniesionych do prognozy Oceny skutków wdrożenia potencjału na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza i klimatu W przedsięwzięciach brak pozainwestycyjnych: edukacyjne, informacyjne, instytucjonalno-programowe itp.

11 Jakie możliwości daje Ustawa – Prawo energetyczne (3) (3)Możliwości wykorzystania istniejących nadwyżek i lokalnych zasobów paliw i energii, w tym OZE, kogeneracji i ciepła odpadowego z instalacji przemysłowych W praktyce oznacza to: Skwitowania, że potencjał OZE jest mały albo nieopłacalny Kogenerację rozważa się w dużych źródłach wytwarzania energii elektrycznej i ciepła Brak: Potrzeby modernizacji i budowy nowej infrastruktury (źródła, sieci) w świetle wszystkich celów: bezpieczeństwa, efektywności, OZE, CO 2, Rozwoju generacji rozproszonej, w tym małej kogeneracji (do 1 MW), OZE Modernizacji małych źródeł energii Analiz potencjału OZE i przedsięwzięć wykorzystania OZE Optymalizacji pokrycia zapotrzebowania na energię według metody zintegrowanego planowania (SSM + DSM)

12 Ogólnie o strukturze założeń (4)Zakres współpracy z innymi gminami Istniejące doświadczenie: Zapis najczęściej martwy, bo brak planowania regionalnego i brak woli współpracy Ogólnie o ustawowej strukturze założeń: Zawiera przede wszystkim merytoryczne czynności przeniesione z krajowej polityki Nie ukierunkowuje na cele i sposób ich osiągnięcia (Może) ale nie tworzy lokalnej polityki i strategii energetycznej Jeżeli już, to identyfikuje bieżące problemy do rozwiązania

13 Co wnosi projekt nowej ustawy o efektywności energetycznej (EE) W nowelizacji ustawy – Prawo energetyczne Nowe zadanie własne gminy (art. 18, ust. 1) 4) planowanie i organizacja działań mających na celu racjonalizację zużycia energii i promocję rozwiązań zmniejszających zużycie energii na obszarze gminy Dodatkowo – wójt opracowuje projekt założeń (art. 19, ust. 3) 3a)możliwości realizacji środków wzrostu efektywności energetycznej w świetle ustawy o EE Do projektu planu (art. 20, ust. 2) 1b)propozycje realizacji lokalnych środków wzrostu efektywności energetycznej w świetle ustawy EE

14 Propozycje nowego podejścia do planowania (1) Zachować etapowanie: założenia i plan, ale jako całość do wykonania i obejmująca całą gospodarkę energetyczną gminy Założenia do planu winny tworzyć lokalną politykę energetyczną i strategię jej realizacji, np. w strukturze: -cele -ocena istniejącego stanu (bezpieczeństwo, środowisko, koszty, społeczeństwo) -prognozy i sposób pokrycia zapotrzebowania na energię – scenariusze, ocena, wybór – rekomendacje -sposób osiągnięcia celów – kierunkowe działania i programy -monitorowanie realizacji celów

15 Plan zaopatrzenia w energię -Programy wykonawcze: przedsięwzięcia – kto, kiedy, jak -zakres programów Propozycje nowego podejścia do planowania (2) DZIAŁANIAEFEKTY WYMIERNE I NIEWYMIERNE InwestycyjneEnergia, emisja zanieczyszczeń, CO 2 EdukacyjneProgramy edukacyjne Informacyjne i komunikacyjnePortale internetowe DoradczeLokalna agencja? Przedsiębiorstwa energetyczne? InstytucjonalneRealizacja i monitorowanie OrganizacyjneZarządzanie energią

16 Jak koreluje nowe podejście z istniejącym X – istniejąca korelacja

17 Sekwencja planów – oszczędność kosztów i pracy

18 Czas na krótkie podsumowanie (1)Istniejąca struktura założeń i planu daje pewną elastyczność, ale tym, którzy wiedzą czego chcą i wymagają tego od ekspertów (2)Większość gmin traktuje planowanie jako niezbyt chciany obowiązek. Ogranicza się ściśle do zakresu ustawowego i nie tworzy lokalnej polityki energetycznej. (3)Dla pasywnych gmin potrzebne są: edukacja, rozwój organizacyjny i nowy standard (zapowiedź w nowej polityce kraju) (4)Lokalne planowanie energetyczne wymaga nowej jakości i nowych umiejętności w gminach (zarządzanie). Wielofunkcyjność planów wymaga horyzontalnych działań zespołów ukierunkowanych na zadania

19 Na koniec Przyłącz się w charakterze uczestnika lub obserwatora projektu EOG/NMF Doskonalenie poziomu edukacji w samorządach w zakresie zrównoważonego gospodarowania energią i ochrony Klimatu Ziemi (2009 – 2011) Dziękuję za uwagę