Eksport deficytu demokracji z UE a Europejski obszar obywatelski: konsekwencje dla krajów-sąsiadów Volodymyr Streltsov.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady polityki regionalnej UE
Advertisements

Zadania i zasady działania Unii Europejskiej
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Traktat Lizboński.
TRAKTAT LIZBOŃSKI.
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
UE DLA CIEBIE!!!.
O przyszłości regionów w czasach niepewności i zmian Maciej H. Grabowski Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Warszawa,1 czerwca.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Rola audytu wewnętrznego w systemie zapewnienia
Ekonomia polityczna – przegląd problematyki
System głosowania w Radzie Unii Europejskiej i jego znaczenie dla alokacji środków budżetowych. Joanna Nędzusiak.
Ekonomia a Ekonomia Polityczna
Jednolity rynek wiedzy i pracy - polityka UE w zakresie innowacji i mobilności obywateli Małgorzata Handzlik Poseł do Parlamentu Europejskiego.
Specjalność europejska WYBIERZ STUDIA Z PRZYSZŁOŚCIĄ
CHORWACJA.
Tło powstania decyzji Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską (art.2, art.13) Strategia Lizbońska Agenda Społeczna Zielona Księga – Równość
Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich na lata w ramach programu ogólnego Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi.
Traktat z Lizbony Podstawowe informacje. Krótka historia – formalne otwarcie konferencji; Październik 2007 – ukończenie projektu traktatu;
Inicjatywa Złoczew Głosuje Jest to inicjatywa społeczna koordynowana przez Urząd Miejski w Złoczewie. Pomysłodawcą projektu i autorem prezentacji jest.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Dla: Pomorze Zachodnie Bruksela 11 maja, 2012 Piotr Madziar – Komisja Europejska 11/05/12 Wyzwania dla Europy – Konsekwencje dla Polski.
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
WŁADZA USTAWODAWCZA.
Czym jest Unia Europejska?
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Dokładniej o demokracji
10 lat członkowstwa Polski w Unii Europejskiej
Dlaczego ten temat jest ważny?
Parlament Europejski - instytucja Unii Europejskiej będąca odpowiednikiem jednoizbowego parlamentu, której członkowie są wybierani są w bezpośrednich wyborach,
Co to takiego? Czym się zajmuje? Wybory do Parlamentu Europejskiego.
Jak wykorzystywać możliwości, które daje nam Unia Europejska?
Gimnazjum nr 4 im. Kard. Stefana Wyszyńskiego w Tychach w projekcie „SEJM DZIECI I MŁODZIEŻY”
Dr inż. Stanisław Lipski
Seminarium eksperckie Instytut Nauk Politycznych UW
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Piotr Frączak Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Społeczeństwo obywatelskie a Narodowe Strategiczne.
SSP-Ćw.-12 „Z dziejów ustrojów państwowych: PODSTAWOWE POJĘCIA PROBLEMATYKI PRAWNO-USTROJOWEJ”
Co to jest polityka Rozróżniamy kilka definicji słowa ,,Polityka’’:
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Historia Integracji Europejskiej
Demokracja.
Unia Europejska Jak wykorzystywać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?
{ "Jak wykorzystywać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?" Paszko Natalia, Półchłopek Aleksandra.
Demokracja.
Co zrobić, aby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Unia Europejska Wykonało: ETI IV rok.
Wokół pojęcia gender Gdańsk, 26 listopada Gender jako płeć kulturowa.
Monitorowanie rozwoju edukacji w Polsce na tle UE i OECD:  Komisja Europejska – „Education and Training Monitor 2015”  OECD – „Education Policy Outlook:
Źródła Prawa Wspólnotowego Centrum Informacji Europejskiej Aleksander PARZYCH.
Państwa członkowskie UE
Demos i kratos, czyli geneza demokracji:
Demokracja ma swój początek w Starożytnej Grecji. Słowo pochodzi z języka greckiego od słów demos, co znaczy lud oraz kratos – władza. W znaczący wkład.
PROJEKT. Teza: Istnieje silny związek pomiędzy jakością edukacji ekonomicznej, a rozwojem gospodarczym Polski  Obywatele powinni posiadać wiedzę na temat.
Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2000 na lata Politechnika Gdańska Katedra Inżynierii Drogowej Prof. Ryszard KRYSTEK Politechnika.
Zasady stosowania prawa unijnego Jan Ludwik
Konkurencja a polityka konkurencji
Procesy decyzyjne i instytucje UE
Problemy współczesnej Europy
IMINTEG – w poszukiwaniu modeli związków pomiędzy politykami imigracyjną i integracyjną Projekt realizowany w Ośrodku Badań nad Migracjami, finansowany.
Objaśnienia Przykładowa argumentacja
Państwo.
RAPORT KRAJOWY POLSKA Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce
Zapis prezentacji:

Eksport deficytu demokracji z UE a Europejski obszar obywatelski: konsekwencje dla krajów-sąsiadów Volodymyr Streltsov

Współcześnie argumentacja deficytu demokracji objęła kilka kolejnych obszarów i w aktualnej fazie rozwoju debaty badaczy wyrózniją następujące punkty

Deficyt legitymacji. Zdecydowana część dyskursu politycznego odbywa się na poziomie państwa członkowskiego i jeżeli występuje w nim Unia Europejska, to najczęściej w roli kozła ofiarnego, na którego państwowe elity (i nie tylko) chętnie zrzucają odpowiedzialność za niepopularne decyzje bądź reformy. Deficyt w zakresie legitymacji dotyczy przede wszystkim legitymacji w rozumieniu demokratycznym, według którego władza polityczna i jej decyzje poddane są kontroli suwerena;

pasywny obywatel Wszelkie rekomendacje Rady Europy, mające służyć usprawnieniu narodowych demokracji, idą w stronę właśnie aktywizowania obywateli. W tym kontekście nie sposób nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że UE oferuje tyle ścieżek aktywności obywatelskiej, że jeszcze nigdy w historii tyloma nie dysponowaliśmy, jednocześnie – paradoksalnie – obserwujemy rosnącą apatię i nasilającą się krytykę UE za jej niedemokratyczność. W takiej sytuacji należy się zastanowić, czy nie lepiej byłoby, gdyby byli rządzeni przez system ekspercko-menedżerski

Brak europejskiego demos. Funkcjonowanie demokracji zakłada istnieniedemos, podczas gdy Unia składa się z wieludemoi. Brak takiej wspólnoty (np. językowej) oznacza brak dyskursu publicznego, europejskiego systemu partyjnego, europejskiego systemu medialnego etc. Rozszerzenie Unii Europejskiej w 2004 i 2007 r. właściwie pogorszyło tylko sprawę, gdyż różnorodność demoizwiększyła się w stopniu dotychczas nieznanym, np. na płaszczyźnie kultury politycznej

patriotyzm konstytucyjny (raczej obywatelski typ wspólnoty europejskiej niż model etniczny, w oparciu o który budowane były wspólnoty narodowe w Europie) demos obywatelski, a nie demos kulturowy czy etniczny.

Brak transparentności. Wiele decyzji, szczególnie w Radzie, zapada przy drzwiach zamkniętych. Wielu badaczy proponowało remedium na ten stan rzeczy, np. oficjalne publikacje stenogramów z obrad, wykazów głosowań, sesje otwarte dla publiczności (mediów), obowiązek składania sprawozdań parlamentom narodowym

Tabela 1. Poczucie liczenia się z głosem państw członkowskich w UE

Tabela 2. Poczucie liczenia się z głosem mieszkańców w państwach członkowskich oraz w UE (w %)

Lepsza transparentność sprzyja inkluzji (uczestnictwu) obywatelskiej, ponieważ dokonywane rozstrzygnięcia są bardziej klarowne i w związku z tym bardziej zrozumiałe. Lepsza transparentność sprzyja również jakości decyzji podejmowanych między okresami wyborczymi, jako że podejmujący je muszą być świadomi faktu, iż proces decyzyjny jest obserwowany i oceniany.

Brak konsensusu. Chcąc upodobnić się do demokracji, Unia z każdym kolejnym traktatem rozszerzającym zasadę głosowania większościowego na nowe obszary polityk staje się w coraz większym stopniu systemem większościowym, co oddala ją od mechanizmów deliberatywnej demokracji, gdzie konsensus i kompromis są naczelną wartością i właściwie warunkiem przetrwania.

Krytycy jakości demokracji na poziomie ponadnarodowym, formułując swoje rekomendacje, najczęściej polegające na różnych propozycjach aplikowania zasad i reguł demokracji z poziomu państwa narodowego na poziom ponadnarodowy, popełniają – właściwie na etapie założeń – dwa poważne błędy. Pierwsze błędne założenie jest takie, że mamy w zasadzie problem rozmiaru, skali. Drugie, pochodne pierwszego, brzmi: polityka międzynarodowa (a jeszcze gorzej ponadnarodowa) to taka sama polityka, jak prowadzona w wymiarze wewnętrznym.

Niewątpliwie na poziomie ponadnarodowym potrzebujemy nowych kryteriów demokratyczności, musimy zrewidować nasze rozumienie demokracji, bo demokracje, które znaliśmy wczoraj, odchodzą. Na poziomie unijnym ksztaltuje się minimalistyczny system władzy o prymacie kompetencji regulacyjnych – i coraz mniej potrzebujemy legitymacji w jej tradycyjnym, wynikającym z przedstawicielskich mechanizmów polityki, rozumieniu i to nie tylko na poziomie ponadnarodowym, ale również w skali państwa narodowego.

Elżbieta Kaca, Piotr Kaźmierkiewicz. Eastern Promises: Supporting Civil Society in the Eastern Partnership Countries Publisher: Institute of Public Affairs, Warsaw, Poland, – p. 13 Wspieranie społecze ń stwa obywatelskiego w krajach-sąsiadach UE

Armenia (3,3 mln) 3,15 Euro Azerbejdżan (9,0 mln) 0,43 Euro Belarus (9,5 mln) 0,65 Euro Gruzja (4,4 mln) 1,59 Euro Moldova (3,5 mln) 2,62 Euro Ukraina (46,0 mln) 0,62 Euro Ne zgadza się z dynamiką wskażników Banku Światowego, albo innymi indykatorami good governance

Wspieranie społecze ń stwa obywatelskiego w krajach-sąsiadach UE

Zakończenie W wielu istotnych kwestii obywatele krajów- sąsiadów trafią pod wpływ innej siły politycznej, przy jednoczesnym zwiększeniu ilości zwolenników i przeciwników dalszej integracji z UE w tym kraju, co prowadzi do podziału (separacji) społeczeństwa obywatelskiego. Mieszkańcy mają wiele korzyści gospodarczych i społecznych, ale ich prawa polityczny codo udziału w tworzeniu, a zwłaszcza w przyjęciu europejskich zasad funkcjonowania obszaru politycznego jest dość ograniczony