ARTUR STELMACH DYREKTOR DEPARTAMENTU POLITYKI REGIONALNEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
innowacyjna wielkopolska
Advertisements

Lublin, 5 lipca 2006 r..
Wykorzystanie środków europejskich w latach w województwie dolnośląskim
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Perspektywa Finansowa
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Polityka spójności na lata
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Wsparcie rodzin w Małopolsce Wybrane działania RPO na lata
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Czym jest zdrowie?.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Zielona Góra, czerwiec 2014 r.. Założenia RPO-L2020  9 kwietnia 2013 r. Zarząd Województwa Lubuskiego przyjął założenia dla RPO- L2020 na lata
szkolnictwa zawodowego w województwie podkarpackim
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy będzie wdrażał działania finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Dodatkowe środki dla regionu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Szczecin, dnia r.
Programowanie perspektywy finansowej
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
ZDROWE ŁÓDZKIE Plan działań z zakresu profilaktyki chorób i promocji zdrowia dla województwa łódzkiego.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA WRPO Interwencja Europejskiego Fundusz Społecznego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Europejski Fundusz Społeczny -
Dr Anna Augustynowicz, Dr Aleksandra Czerw
50 % pieniędzy na gospodarkę – już w obiegu!
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Zapis prezentacji:

Założenia do Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020 ARTUR STELMACH DYREKTOR DEPARTAMENTU POLITYKI REGIONALNEJ DOMINIK PATORA p.o. DYREKTORA DEPARTAMENTU DS. PO KAPITAŁ LUDZKI URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO

ZAŁOŻENIA MRR DOTYCZĄCE DOKUMENTÓW PROGRAMOWYCH Umowy Partnerstwa (Założenia) Poziom krajowy Poziom regionalny Programy krajowe współfinansowane z UE Inne wsparcie finansowe na poziomie krajowym Kontrakt Terytorialny RPO WŁ 2014-2020 Strategia Rozwoju Województwa Łódzkiego 2020 Inne dokumenty strategiczne szczebla regionalnego

Wstępny Zarys RPO WŁ 2014-2020 EFRR Cross-financing (do 10%) EFS RPO WŁ 2014-2020 (dwufunduszowy) Osie Priorytetowe (jednofunduszowe) EFRR Cross-financing (do 10%) EFS Oś priorytetowa I: Nowoczesne technologie na rzecz inteligentnych specjalizacji regionalnych Oś priorytetowa II: Wzrost konkurencyjności MŚP oraz rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych w przedsiębiorstwach Oś priorytetowa III: Systemy transportowe Oś priorytetowa IV: Gospodarka niskoemisyjna i ochrona środowiska Oś priorytetowa V: Infrastruktura społeczna, technologie informacyjno-komunikacyjne w usługach publicznych oraz rewitalizacja zdegradowanych obszarów mieszkaniowych i poprzemysłowych Oś priorytetowa VI: Rewitalizacja zdegradowanych obszarów mieszkaniowych i poprzemysłowych na terenie Miejskich Obszarów Funkcjonalnych (MOF) Oś priorytetowa X: Pomoc techniczna – EFRR Oś priorytetowa VII: Wzrost zasobów pracy w regionie na rzecz przeciwdziałania depopulacji Oś priorytetowa VIII: Innowacyjna edukacja w regionie Oś priorytetowa IX: Wspieranie rewitalizacji gospodarczej i społecznej na terenie Miejskich Obszarów Funkcjonalnych (MOF) Oś priorytetowa XI: Pomoc techniczna - EFS

PROPOZYCJA ALOKACJI RPO WŁ 2014-2020 1 764 mln EUR Rezerwa programowa KRW

KONCENTRACJA TEMATYCZNA EFRR I EFS

Zarys RPO WŁ 2014-2020 * wstępna propozycja podziału Oś priorytetowa I: Nowoczesne technologie na rzecz inteligentnych specjalizacji regionalnych 15% EFRR* Oś priorytetowa II: Wzrost konkurencyjności MŚP oraz rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych w przedsiębiorstwach 23% EFRR* Oś priorytetowa III: Systemy transportowe 25% EFRR* Oś priorytetowa IV: Gospodarka niskoemisyjna i ochrona środowiska 20% EFRR* Oś priorytetowa V: Infrastruktura społeczna, technologie informacyjno-komunikacyjne w usługach publicznych oraz rewitalizacja zdegradowanych obszarów mieszkaniowych i poprzemysłowych 14% EFRR* Oś priorytetowa VI: Rewitalizacja zdegradowanych obszarów mieszkaniowych i poprzemysłowych na terenie MOF 5% EFRR* Oś priorytetowa VII: Wzrost zasobów pracy w regionie na rzecz przeciwdziałania depopulacji 46% EFS* Oś priorytetowa VIII: Innowacyjna edukacja w regionie 46 % EFS* Oś priorytetowa IX: Wspieranie rewitalizacji gospodarczej i społecznej na terenie MOF 4% EFS* Oś priorytetowa X: Pomoc techniczna – EFRR 3% EFRR* Oś priorytetowa XI: Pomoc techniczna - EFS

Planowana interwencja w województwie łódzkim w ramach RPO 2014-2020 w zakresie wydłużania aktywności zawodowej

Statystyka dot. uciążliwych warunków pracy i stanu zdrowia mieszkańców woj. łódzkiego – diagnoza

Praca w warunkach negatywnych dla zdrowia Zagrożenia związane z uciążliwością pracy (wymuszona pozycja ciała, ciężki wysiłek fizyczny, szczególna uciążliwość) – zwiększenie o ok. 1500 osób w latach 2002 2011; odpowiednio w 2002 r. – 6297; w 2011 r.- 8796 osób, Zagrożenia związane z czynnikami mechanicznymi – zwiększenie o ok. 700 osób; 2002 r. – 2307; 2011 r. – 3016 osób, Zagrożenie czynnikami związanymi ze środowiskiem pracy: Razem – zmniejszenie o ok. 9000 osób ( 2002 r. – 21457; 2011 r. – 12270); Substancje chemiczne – zwiększenie (2002 r. – 465; 2011 r. – 624) Przemysłowe pyły zwłókniające – zmniejszenie ( 2002 r. - 384; 2011 r. – 60) Hałas – zmniejszenie ( 11510; 8332) Wibracje – zmniejszenie( 477; 387); ale w roku 2003 – 689 Mikroklimat gorący - zmniejszenie (1108; 183) Mikroklimat zimny - zwiększenie - (531; 761) Niedostateczne doświetlenie stanowisk ( 2002 r. - 2283; 2005 r. – 1038)

Stan zdrowia mieszkańców woj. łódzkiego najkrótsze w kraju przeciętne trwanie życia kobiet i mężczyzn – odpowiednio 79,4 lat i 70,1 lat, drugie miejsce w kraju z powodu chorób cywilizacyjnych (choroby układu krążenia, nowotwory – odpowiednio 5,6/1000 ludności oraz 2,7/1000 ludności), najwyższy w kraju wskaźnik zachorowalności na gruźlicę (3,2/10 tys. ludności), niezdrowy styl życia mieszkańców, niska świadomość prozdrowotna.

Prognoza trendów demograficznych zmniejszanie się liczby ludności województwa, zmniejszanie się potencjalnych zasobów pracy, starzenie się ludności województwa przy jednoczesnym spadku liczby ludzi młodych, utrzymywanie się niskiej dzietności, a tym samym niskiej liczby urodzeń, utrzymywanie się wysokiego poziomu umieralności, utrzymywanie się ujemnego salda migracji wewnętrznych i zagranicznych, szybka depopulacja stolicy województwa nierekompensowana wzrostem liczby ludności zamieszkującej miasta w obszarze metropolitarnym, niska atrakcyjność osiedleńcza stolicy województwa, nieprzyciągająca ludności spoza województwa, ale również niewystarczająca do utrzymania młodzieży z regionu chcącej studiować na jego terenie.

Plan przeciwdziałania depopulacji w województwie łódzkim – cel Odbudowa kapitału ludzkiego poprzez tworzenie sprzyjających warunków na rynku pracy, rozwój wykształcenia i kompetencji oraz poprawę jakości życia mieszkańców województwa łódzkiego w perspektywie krótko i długookresowej. Proponowane działania i kierunki interwencji dotyczą w szczególności obszaru rodziny, edukacji, rynku pracy, jakości życia, zdrowia oraz aktywizacji seniorów. Mają one różne zakresy oddziaływania i interwencji w zależności od grupy docelowej, do której są skierowane.

Działania i kierunki interwencji w RPO 2014-2020 spójne z założeniami „Planu przeciwdziałania depopulacji w województwie łódzkim”

aktywizacja społeczna infrastruktura / jakość życia Działania w „Planie przeciwdziałania depopulacji” długookresowe krótkookresowe Kierunki interwencji aktywizacja społeczna - aktywizacja zawodowa i społeczna, - Wojewódzka Rada Seniorów, - wolontariat i samopomoc sąsiedzka, - „srebrna gospodarka” i „biała gospodarka” edukacja - kształcenie przez całe życie, - uniwersytety trzeciego wieku rynek pracy - aktywizacja zawodowa, - spółdzielnie socjalne, - doradztwo szkoleniowe i finansowe infrastruktura / jakość życia - przyjazna infrastruktura, - bony opiekuńcze, - usługi społeczne i socjalne zdrowie - programy profilaktyczne i prewencyjne, - rozwój geriatrii i usług opiekuńczo-zdrowotnych

Realizowane programy profilaktyczne w woj. łódzkim w latach 2013-2014 Zapobieganie i wczesne wykrywanie cukrzycy typu II Wczesne wykrywanie zakażeń brodawczaka ludzkiego (HPV); (realizowane przez Dep. Pol. Zdrowotnej Urzędu Marszałkowskiego WŁ) Promocja programów: Wczesnego wykrywania raka piersi (bezpłatne badania mammograficzne dla kobiet w wieku 50-69), Wczesnego wykrywania raka szyjki macicy (bezpłatne badania cytologiczne dla kobiet w wieku 25-59) Przygotowanie nowego programu: Wczesnego wykrywania jaskry dla osób w wieku 35-60 (kontynuacja wcześniej realizowanego programu)

Proponowany zakres interwencji RPO WŁ 2014-2020 w zakresie wydłużania aktywności zawodowej Priorytet 8.10 – Aktywne i zdrowe starzenie się Cele szczegółowe: Wzrost poziomu edukacji zdrowotnej społeczeństwa oraz wykrywalności chorób negatywnie wpływających na zasoby rynku pracy Dostosowanie kwalifikacji osób, które pracują w warunkach negatywnie wpływających na zdrowie

Proponowany zakres interwencji RPO WŁ 2014-2020 – typy projektów Programy przekwalifikowania pracowników długotrwale pracujących w warunkach negatywnie wpływających na zdrowie, przygotowujące do kontynuowania pracy na innych stanowiskach o mniejszym obciążeniu dla zdrowia, Priorytetowe programy w zakresie profilaktyki zdrowotnej (pierwotnej i wtórnej) służące wspieraniu aktywności zawodowej, dotyczące w szczególności: układu krążenia, układu ruchu, chorób onkologicznych oraz programy w zakresie profilaktyki zdrowotnej (pierwotnej i wtórnej) istotne w kontekście specyficznych uwarunkowań regionalnych, Programy zdrowotne dla osób zagrożonych przerwaniem aktywności zawodowej ze względów zdrowotnych, w zakresie wykraczającym poza finansowanie w ramach systemu powszechnych świadczeń zdrowotnych.

Proponowany zakres interwencji RPO WŁ 2014-2020 – potencjalni beneficjenci i grupy docelowe wszystkie podmioty - z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych) podmioty posiadające potencjał do opracowania programów profilaktycznych (np. uczelnie medyczne, szpitale kliniczne, instytuty badawcze).   Potencjalne grupy docelowe: osoby objęte programami profilaktycznymi i programami zdrowotnymi, pracownicy długotrwale pracujący w warunkach negatywnie wpływających na zdrowie.

Proponowany zakres interwencji RPO WŁ 2014-2020 – wskaźniki Wskaźnik produktu: Liczba programów profilaktycznych w zakresie chorób negatywnie wpływających na zasoby rynku pracy   Wskaźniki rezultatu: Liczba osób objętych programami profilaktycznymi. Wskaźniki w fazie opracowania: Liczba programów przekwalifikowania pracowników długotrwale pracujących w warunkach szkodliwych dla zdrowia Liczba pracowników objętych programami przekwalifikowania do zmiany stanowiska o mniejszym obciążeniu dla zdrowia

Proponowany zakres interwencji RPO WŁ 2014-2020 – źródło i wysokość alokacji 100 % EFS Alokacja: W fazie ustalenia ( z propozycją zwiększenia alokacji w tej osi ze względu na założenia Planu przeciwdziałania depopulacji)

Proponowany zakres interwencji RPO WŁ 2014-2020 – zakres dyskutowany Priorytet 8.8: Równouprawnienie płci oraz godzenie życia zawodowego i prywatnego; lub Priorytet 8.9: Adaptacja pracowników i przedsiębiorstw do zmian Typ projektu: wdrożenie modeli zarządzania wiekiem oraz różnorodnością Źródło : 100 % EFS Alokacja: do ustalenia Wykorzystanie doświadczeń: możliwość wykorzystania modelu przygotowanego w ramach projektów innowacyjnych w obecnym okresie programowania (m.in. projekt beneficjenta z woj. łódzkiego „Metodyka zarządzania wiekiem jako innowacyjne rozwiązanie wspierające aktywność zawodową pracowników 50+”

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ