Rola transportu w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Priorytety infrastruktury transportowej w budżecie Unii Europejskiej na lata Bartłomiej Telejko doradca delegacji PiS w Parlamencie Europejskim.
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
KSZTAŁTOWANIE SYSTEMU OBSŁUGI PASAŻERSKIEJ ADLOMERACJI (REGIONU)
SZANSE ROZWOJOWE KIELC W KONTEKŚCIE NPR
Zmiana Planu zagospodarowania przestrzennego Województwa Lubuskiego
Informacja nt rezultatu prac Zespołu do spraw przygotowania propozycji modyfikacji wspólnotowych wytycznych dotyczących rozwoju Transeuropejskiej Sieci.
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Sposób prac nad Programem Operacyjnym dotyczącym Polski Wschodniej na lata Warszawa 9 stycznia 2013 r.
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
KONCEPCJA PRZESTRZENNEGO ZAGOSPODAROWANIA KRAJU 2030
Priorytety transportowe w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko września 2006 r. Ministerstwo Transportu.
Podsumowanie procesu ewaluacji polityki spójności w Polsce
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Plan komunikacji PO KL - założenia. PLAN OCENY Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego Proces ewaluacji na lata
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
dr hab. Wojciech Dziemianowicz
Kierunki rozwoju infrastruktury transportowej na Mazowszu
Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce
Program budowy linii dużych prędkości
Restrukturyzacja Łódzkiego Węzła Kolejowego
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
Sektorowy Program Operacyjny: Transport na lata
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025 ze szczególnym uwzględnieniem Ełku, Gołdapi i Olecka Suwałki,
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
Aktualizacja Strategii Rozwoju Województwa Lubelskiego na lata 2006 – organizacja i etapy prac Bogdan Kawałko Dyrektor Lublin, 20 sierpnia 2012.
Narodowy Plan Rozwoju – stan prac
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
EKSPERCI ZAANGAŻOWANI DO PRAC W RAMACH PANELU
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
2020 – dokąd zmierzamy, czyli o największych wyzwaniach rozwoju
Spotkanie robocze polskich regionów Korytarza Bałtyk – Adriatyk
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Zmiana Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Małopolskiego
Polityka transportowa
Gorzów Wielkopolski 5 maj 2014 r.
Akademia Morska w Szczecinie Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu Instytut Zarządzania Transportem Zakład Organizacji i Zarządzania Projekt rozwojowy.
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
I. Spotkanie Zespołu Sterującego Ewaluacją PS Tomasz Kot, Kielce.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Źródła dofinansowania projektów infrastrukturalnych w nowym okresie programowania funduszy strukturalnych
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Perspektywy funkcjonowania regionalnych przewozów kolejowych w Polsce dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański Zakopane,
SPOTKANIE KONSULTACYJNE NA TEMAT ZAGADNIENIA GEODEZYJNE W STRATEGII ROZWOJU WOJEDZTWA MAZOWIECKIEGO PROPOZYCJA TEMATYKI MAZOWIECKICH PRZEDSIĘWZIĘĆ.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Warunki wstępne (ex ante) stan
WROCŁAWSKI PROGRAM TRAMWAJOWY
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Przegląd infrastruktury transportowej województwa podlaskiego
Zapis prezentacji:

Rola transportu w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 Tomasz Komornicki POLITYKA PRZESTRZENNA A TRANSPORTOWA – EWALUACJA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH Warszawa 17-18.XII.2012

Agenda Kalendarium Twarde wskazówki ekspertów Projekt ekspercki Tematy dyskusji Dokument Rządowy Efekty w sferze dostępności (symulacja) Podsumowanie

Droga do zapisów KPZK odnośnie transportu - kalendarium 2005 – aktualizacja KPPZK, sugestie zmiany priorytetów 2007 – powołanie Zespołu Ekspertów Naukowych (pod kierunkiem prof. P. Korcellego) 2007-2008 realizacja ekspertyz tematycznych, w tym 8 dotyczących transportu 2009 zapisy w wersji eksperckiej dokumentu 2009 konsultacje regionalne 2010-2011 – prace nad Dokumentem Rządowym, uzgodnienia międzyresortowe 2011 – przyjęcie dokumentu

Wizja struktury oraz rozwoju sieci transportowych do roku 2033 - eksperci Jan Burnewicz (UG) Jan Friedberg (JF Projektowanie i…) Waldemar Kuryłowicz (GDDKiA) Wojciech Suchorzewski (PW) Zbigniew Taylor (IGiPZ PAN) 24 konkretne pytania do 5 ekspertów Ponadto: ekspertyza tematyczna – żegluga śródlądowa: Jan Winter ekspertyza dotycząca powiązań gospodarczych i kapitałowych pomiędzy miastami: Przemysław Śleszyński (IGiPZ PAN) Analiza dostępności czasowej wykonana przez IGiPZ PAN

Twarde wskazówki dla KPZK (1) O randze inwestycji powinien decydować popyt wewnętrzny, a w drugiej kolejności związany z interakcjami z UE oraz cele polityki regionalnej. Rola tranzytu oraz celów strategicznych w tym zakresie jest trzeciorzędna Podniesieniu w rankingu priorytetów powinny ulec szlaki drogowe A8/S8 (Wrocław-Piotrków/Łodź), S6, S10, S11, S16, S61 (przesunięcie Via Baltica na trasę przez Łomżę) Segmentami, w których należy z pewnością wspierać rolę kolei są przewozy towarowe intermodalne oraz pasażerskie pomiędzy i wewnątrz największych aglomeracji Rozwój kolei powinien raczej opierać się na modernizacji. Jeżeli miałyby powstać koleje wielkich prędkości to pierwszym odcinkiem powinna być trasa Warszawa-Wrocław

Twarde wskazówki dla KPZK (2) Systemu szybkich kolei miejskich potrzebują Warszawa, GOP (z Krakowem) i Trójmiasto Nie jest celowa budowa centralnego portu lotniczego, Warszawa i Łódź potrzebują jednak nowych lotnisk cywilnych Lotnicze porty regionalne na pewno powinny powstać w Lublinie, Białymstoku, Słupsku (lub Koszalinie) i na Mazurach Jedynym istotnym i modernizowanym szlakiem żeglugi śródlądowej ma pozostać Odra Polska nie potrzebuje nowych portów morskich Należy dążyć do wprowadzenia systemu road pricing

Sprawy nierozstrzygnięte Problem utrzymania podziału na autostrady i drogi ekspresowe i proponowania nowych autostrad Problem budowy systemu kolei wielkich prędkości Priorytety inwestycyjne na kolejne okresy finansowania

Badania dostępności czasowej

Projekt dokumentu eksperckiego - etapowanie rozwoju sieci

Główne elementy dyskusji w czasie konsultacji Hierarchia polityk: polityka rozwoju a polityka transportowa Zmiana priorytetów i krytyka dawniejszych założeń Czytelne etapowanie inwestycji Dodawanie nowych elementów sieci Inwestycje nowe czy modernizacje Podział na autostrady i drogi ekspresowe Problem Kolei Dużych Prędkości Problem Lotniska Centralnego Sens dyskusji w warunkach kryzysu gospodarczego Koszty proponowanych inwestycji

KPPZK z 2001 a KPZK 2030

Dokument rządowy – infrastruktura drogowa

Dokument rządowy – infrastruktura kolejowa

Bieżąca polityka transportowa a zapisy KPZK

Efekty realizacji inwestycji zapisanych w KPZK 2030 Monitoring dostępności drogowej 2015-2030 Źródło: Monitoring spójności terytorialnej…., 2012, autorzy: Rosik P., Komornicki T., Stępniak M., Pomianowski W.

Województwa – wygrani programu drogowego KPZK 2030

Konwergencja dostępnościowa beta (2015-2030) Proces konwergencji dostępnościowej beta w latach 2015-2030 (dostępność krajowa; podróże krótkie) Źródło: Monitoring spójności terytorialnej…., 2012, autorzy: Rosik P., Komornicki T., Stępniak M., Pomianowski W.

Podsumowanie – wartość dodana KPZK 2030 w zakresie rozwoju transportu Nowa wizja kształtowania przestrzeni Polski (m.in. odejście od paradygmatu położenia zwornikowego, układ sieciowy w miejsce pasmowego) Infrastruktura jako narzędzie polityki regionalnej i przestrzennej, a nie tylko odpowiedź na rosnący popyt Oparcie dyskusji na nowych wskaźnikach (dostępność) Lepsza integracja polityki rozwoju i polityki transportowej (pomimo „twardej” dyskusji) Powrót do dyskusji o priorytetach inwestycyjnych Elementy etapowania Kilka nowych propozycji inwestycyjnych po raz pierwszy w dokumencie tej rangi Potencjalnie wysoka skuteczność w Polsce Wschodniej Czego zabrakło? Eliminacji zbędnych fragmentów sieci; sprawnych narzędzi administracyjnych (road pricing, wsparcie dla rozwiązań intermodalnych, wsparcia dla integracji systemów transportowych w obszarach metropolitalnych)

Dziękuję za uwagę t.komorn@twarda.pan.pl