Uniwersytety Trzeciego Wieku

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CZYM JEST LOKALNE ORP? Wzorzec instytucji o charakterze obserwacyjnym,
Advertisements

Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM – raport Przygotowany dla Fundacji ABC XXI 30 października 2006.
UNIWERSYTETY TRZECIEGO WIEKU
Organizacje pozarządowe
Raport z badań społecznego odbioru prowadzonych działań inwestycyjnych opracowany na zlecenie Gminy Zabrze oraz Zabrzańskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów.
Analiza przeprowadzonej ankiety na temat.
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE WRK. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 41% ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH PO 2000 ROKU 1949 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA.
Life Science Kluster Kraków Kraków, ul. Gronostajowa 7
Hubert Kaszyński IS UJ, Klinika Psychiatrii SU Anna Liberadzka
Filantropia korporacyjna w Polsce W Polsce 80% firm deklaruje zaangażowaniew działalność społeczną W 2008 roku firmy odliczyły od podatku darowizny na.
Ożywienie mechanizmów partnerstwa lokalnego poprzez realizację zadań Centrum Aktywności Lokalnej w Gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek Pomocy.
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Raporty Postępów Program Comenius Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO - POMORSKIE. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 10 ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH W LATACH 90-YCH 1989 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA.
WOJEWÓDZTWO ZACHODNIOPOMORSKIE ZaFOS. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 60% ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH PO 2000 ROKU 1945 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA.
Informacje ogólne na temat projektu: „Społeczne i instytucjonalne aspekty bezdomności w województwie lubelskim” Alicja Borzęcka-Szajner Wyższa Szkoła.
Osoby, które samodzielnie wybrały zamiennik w trakcie ostatniej naprawy/wymiany części, najczęściej (38%) wskazywały, że powodem do wybrania takiego rozwiązania.
Pracownia Ewaluacji Jakości Kształcenia
UŻYWANIE SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH PRZEZ STUDENTÓW Studenci 2004
1 Kto utożsamia się z Wielkopolską, a kto nie?. 2 Mieszkańcy Wielkopolski próba reprezentatywna, N=800.
Środki europejskie dla UTW Dorota Górska. O czym powiem? Fundusze strukturalne UE dla Polski na lata Inne środki gdzie i jak szukać dofinansowania?
I Ogólnopolski Zjazd Uniwersytetów Trzeciego Wieku Ogólnopolskie Porozumienie UTW Działania UTW na rzecz budowania autorytetu w środowisku – czy i jaka.
Ogólnopolska Federacja Stowarzyszeń Uniwersytetów Trzeciego Wieku KRAKÓW
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
WOJEWÓDZTWO OPOLSKIE OFOS. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 60% ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH PO 2000 ROKU 1984 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA ORGANIZACJA.
Innowacje w firmach – czy to się opłaca?
Pp. Instytutu Slawistyki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie.
Dlaczego trzeba podnosić wiek emerytalny?
WYZWANIA STOJĄCE PRZED SYSTEMEM UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ
Badanie losów absolwentów
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Badanie opinii uczestników IX Bałtyckiego Festiwalu Nauki na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego Koło Naukowe Metod Ilościowych.
Instytut Spraw Publicznych
Program wymiany naukowej między Szwajcarią a nowymi państwami członkowskimi Unii Europejskiej Sciex-NMS ch na lata Prezentacje sporządzono na.
Zbigniew Gruszka. prezentacja Tablica 1 Wykształcenie słuchaczy Podstawowe 9 osób (1,1%) Średnie 201 osób (40,7%) Wyższe 300 osób (53,6%) Nieznane 32.
Punkt Informacyjny EUROPE DIRECT - Warszawa Działalność Punktu Informacyjnego EUROPE DIRECT – Warszawa Karolina Iwińska Konsultantka Punktu.
PROPOZYCJE MEXX JESIEŃ NOWA KOLEKCJA Ceny od 40zł.
Wyniki badań podsumowujących projekt Wsparcie Regionalnej Sieci Współpracy.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji 1, 2 i 3 Badania monitoringowego Beneficjentów Indywidualnych Działania 2.3 SPO RZL.
Debata „Jakie działania należy podjąć aby zaktywizować, zachęcić młodzież do czynnego udziału w życiu społecznym ziemi pszczyńskiej”, która jest realizowana.
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
 W ankiecie uczestniczyło 93 rodziców uczniów z 267 rodziców uczniów zapisanych do naszej szkoły. Stanowi to 34,83%. Na niektóre pytania nie została.
DIAGNOZA WSPÓŁPRACY SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO I ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH W GMINIE KLUCZE na podstawie badań przeprowadzonych przez Fundację Biuro Inicjatyw.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
Polacy o Powstaniu Warszawskim
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Przedsiębiorcy z dotacją – inteligentne wsparcie w Małopolsce Roman Ciepiela Wicemarszałek Województwa Małopolskiego.
Dr Aleksandra Zubrzycka-Czarnecka.  W 2013 r. osoby w wieku 65 lat i więcej stanowiły 17,5% społeczeństwa francuskiego.  W populacji osób starszych.
Raport z badań Diagnoza potrzeb podnoszenia kwalifikacji wychowawczych organizacji obywatelskich w zakresie prowadzenia Placówek Wsparcia Dziennego oraz.
Nie tylko wybory- Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
1 Projekt ROZÚZLENIE. 2 ANKIETA  dla poprawy współpracy między młodzieżą i samorządem lokalnym (miastem, gminą),  koncentrująca się na poznaniu preferowanych.
Raport z badań CSR w opinii inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych oraz spółek giełdowych Badanie wśród inwestorów instytucjonalnych Warszawa, lipiec.
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji ? Prowadzące: Kamila Helbin Karolina Szura.
Warszawa, kwiecień 2015r. Badanie opinii na temat organizacji igrzysk The World Games.
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
Komentarz Ankietę przeprowadzono wśród studentów ostatniego roku studiów stacjonarnych II stopnia kierunku Oceanografia wszystkich uruchomionych.
Postawy altruistyczne dominują niemal we wszystkich grupach wyróżnionych ze względu na cechy społeczno- demograficzne. Z jednej strony nieco częściej wykazują.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
WYNIKI BADANIA PROBLEMÓW I POTRZEB MIESZKAŃCÓW BĘBŁA przeprowadzonego w ramach projektu „SAMORZĄD Z INICJATYWĄ” Bębło, 22 Maja 2012r. Małgorzata Głuszak.
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Zapis prezentacji:

Uniwersytety Trzeciego Wieku Marta Cieślak Uniwersytety Trzeciego Wieku Badanie ankietowe marzec – maj 2009 Instytut Studiów Społecznych Uniwersytet Warszawski

Informacje o badaniu W prezentacji przedstawione są wyniki badania kwestionariuszowego polskich UTW, prowadzonego pod kierunkiem Pani Profesor Renaty Siemieńskiej-Żochowskiej Realizacja badania trwała od marca do maja 2009 r. Odpowiedzi udzieliło 71 UTW. Główne zagadnienia badawcze to: Kwestia aktywizacji osób starszych poprzez uczestnictwo w UTW: tworzenie i wykorzystywanie potencjału osób starszych Kontekst zewnętrzny działalności UTW: ich relacje z otoczeniem i mechanizmy wzajemnego oddziaływania pomiędzy UTW a innymi instytucjami Podstawowe pytania badawcze: Aktywizacja: tworzenie i wykorzystywanie kapitału społecznego osób starszych Badanie UTW jako instytucji i jej funkcjonowania w otoczeniu zewnętrznym Moje badanie analizuje UTW jako jedne z nielicznych obecnie w Polsce instytucji, które odpowiadają na potrzebę aktywności osób starszych, które postrzegają ich czas i wiedzę jako cenny zasób, na którego zmarnowanie nie powinniśmy sobie pozwalać. Chciałam przedstawić, w jaki sposób funkcjonowanie tych instytucji, z jednej strony opiera się na kapitale społecznym i kulturowym osób starszych – z drugiej natomiast – kapitał ten wzmacnia i aktywizuje, umożliwiając wykorzystanie nie tylko na rzecz samego UTW, ale i całej społeczności. Ponadto, chciałam stworzyć coś w rodzaju portretu polskich UTW, systematyzującego powszechną, często stereotypową wiedzę o tych instytucjach. Mam nadzieję, że zostanie ona chociaż w części wykorzystana w dyskusjach o UTW, które są coraz częstsze także w mediach, w opinii publicznej, wśród osób, które nie są bezpośrednio zaangażowane w to przedsięwzięcie.

UTW i ich słuchacze – informacje ogólne Formy organizacyjne: Połowę badanych UTW stanowiły samodzielne stowarzyszenia, dalsze 15% stanowiły jednostki funkcjonujące w ramach istniejących już wcześniej organizacji pozarządowych. UTW funkcjonujące w ramach uczelni wyższych i prowadzone przez samorządowe jednostki organizacyjne stanowiły odpowiednio 16 i 15% badanych instytucji. Większość z nich powstała po roku 2000 – co odzwierciedla gwałtowny wzrost liczby UTW w ostatnich kilku latach. Zdecydowaną większość słuchaczy UTW stanowią KOBIETY – w badanych UTW odsetek kobiet szacowany jest na ok. 87%.

Rok założenia badanych UTW Wzrost liczby wprowadza nową jakość działania. UTW są dostrzegane przez inne instytucje, stają się istotnym partnerem w projektach na rzecz lokalnej społeczności. Co najważniejsze, zaczynają odgrywać rolę rzecznika interesów osób starszych.

Liczebność UTW Większość słuchaczy wiąże się z UTW na dłuższy okres. W ok. 85% badanych UTW osoby uczęszczające do nic od co najmniej 2 lat stanowią zdecydowaną większość słuchaczy Średni odsetek nowych słuchaczy przyjętych przez badane UTW w bieżącym roku akademickim to ok. 24%. Większość słuchaczy wiąże się z UTW na dłużej – Z jednej strony oznacza to, iż UTW dobrze odpowiadają na potrzeby słuchaczy Z drugiej – są traktowane jako przedsięwzięcia „długofalowe”. Istnieje możliwość stworzenia więzi, poczucia identyfikacji z daną instytucją, co jest warunkiem rozwoju UTW.

Słuchacze UTW – struktura wieku OK. 40% UTW deklarowało, iż słuchaczami mogą zostać osoby będące na emeryturze lub rencie. Limit wieku stosuje ok. 30% badanych UTW, przy czym najczęściej jest to 50-55 rok życia. Pełną otwartość na wszystkich zainteresowanych deklaruje ok. 18% UTW.

Wykształcenie UTW jest przedsięwzięciem osób posiadających przynajmniej średnie wykształcenie – choć nie ma tu żadnych formalnych wymogów. Jest to istotna informacja, z której osoby „z zewnątrz” często nie do końca zdają sobie sprawę: po pierwsze, UTW są czasem traktowane jako „lek na całe zło” czyli jako zaspokojenie wszystkich potrzeb edukacyjno-rozrywkowych w całej Polsce. Tymczasem istnieje grupa, o którą trzeba zadbać... po drugie, charakter edukacyjny UTW często jest niedoceniany.W dyskusji publicznej dotyczącej UTW, która toczy się w mediach, akcent kładziony jest na zajęcia integrujące osoby starsze z otoczeniem, szczególnie na zajęcia międzypokoleniowe. Wartość edukacyjna jako taka jest na dalszym planie – być może dlatego, że jest mniej „medialna”. Należy zatem podkreślić, iż słuchacze UTW nie są grupą reprezentatywną dla osób starszych w Polsce. Już samo określenie „słuchacz”, używane w formie „męskiej” jest nieco mylące, ponieważ są to przede wszystkim kobiety – wykształcone kobiety.

Wykłady Podstawowym elementem działalności UTW są wykłady, organizowane zazwyczaj raz w tygodniu. W 70% UTW wykłady bywają organizowane przez słuchaczy, przy czym najczęściej – w UTW funkcjonujących jako organizacje pozarządowe lub ich części. Jest to jednak raczej zaangażowanie okazjonalne. Regularnie i często wykłady przez słuchaczy są prowadzone w co siódmym UTW.

Aktywność słuchaczy Działalność UTW w znacznej mierze opiera się o pracę słuchaczy. W realizację zadań takich jak: prowadzenie zapisów, udzielanie informacji, opracowywanie programu dydaktycznego, zapraszanie wykładowców, ubieganie się o granty i dotacje - w 75 – 80% UTW zaangażowani są słuchacze. W ok 50% zadania te realizowane są wyłącznie przez słuchaczy pracujących bezpłatnie. Jeszcze wyższe jest zaangażowanie słuchaczy w przypadku zajęć dodatkowych, takich jak organizacja imprez okolicznościowych czy wyjazdów. W ponad 80% UTW w realizację tych zadań zaangażowani są słuchacze, natomiast wyłącznie słuchacze pracujący bezpłatnie prowadzą je w blisko 60% UTW. Należy podkreślić, iż UTW są przede wszystkim dziełem osób starszych. Stanowią też dla nich platformę aktywności, umożliwiającą pełnienie funkcji, działalność organizacyjną, kreatywność – co często kompensuje utracone role zawodowe. Jedynym wyjątkiem są kwestie administracyjne i księgowe. Słuchacze są w nie zaangażowani w ok. 56% UTW, natomiast w wyłącznie na bezpłatnej pracy słuchaczy opiera się odpowiednio 38 i 24% UTW.

Aktywność słuchaczy – ocena zaangażowania W prowadzenie prac UTW angażuje się średnio 15% słuchaczy, przy czym wartość ta różni się zależnie od formy organizacyjnej UTW. Najwyższa jest w UTW działających jako organizacje pozarządowe lub ich części, najniższa natomiast –w UTW działających w ramach jednostek samorządowych. Jako potrzebną, pracę słuchaczy oceniło 83% respondentów. Wskazywane uzasadnienia, to: Obniżenie kosztów funkcjonowania UTW Możliwość aktywizacji osób starszych Możliwość wykorzystania wiedzy i potencjału osób starszych Integracja słuchaczy, zwiększenie ich identyfikacji z UTW

Otoczenie zewnętrzne UTW – instytucje, z którymi najczęściej nawiązywana jest współpraca Organizacje pozarządowe i społeczne zajmujące się: edukacją (30%) turystyką i regionem (22,5%) zdrowiem i medycyną (22,5%) problemami osób starszych (22,5%) sportem (17%) Inne UTW w Polsce (18%) Uczelnie wyższe (40%) UTW Kościół i organizacje religijne (13%) Przedstawiciele władz (48%)

Akcje „międzypokoleniowe” W badanych UTW w niemal połowie przeprowadzono wspólne akcje słuchaczy z dziećmi i/lub młodzieżą. Inicjatorem tych akcji w przeważającej liczbie przypadków był UTW. Zainteresowanie młodzieży udziałem w takich akcjach oceniane jest jako relatywnie niższe, niż pozostałych uczestników. Potrzebna jest współpraca instytucji zewnętrznych. Warto zwrócić uwagę, iż inicjatorem akcji jest przeważnie UTW. Staje się istotnym partnerem w procesie edukacji dzieci i młodzieży. Warto zwrócić uwagę, że słuchacze są nieco bardziej zadowoleni z akcji z młodzieżą, natomiast zainteresowanie młodzieży jest oceniane słabiej niż dzieci. To jest pole do działania, do rozwijania.

Czy w ostatnich trzech latach nastąpiły zmiany w pozyskiwaniu przez UTW: W obszarze „kapitału ludzkiego” odczuwamy zmiany na lepsze (czyli wykładowcy i zaangażowanie słuchaczy) natomiast w obszarze „kapitału ekonomicznego” na gorsze.

Dziękuję za uwagę m.d.cieslak@uw.edu.pl