Wprowadzona w 2009 roku reforma systemu edukacji nałożyła na dyrektorów szkół obowiązek organizacji wewnątrzszkolnego doradztwa zawodowego. Po co w gimnazjum.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Advertisements

Rodzic jako doradca zawodowy
Zrealizowane działania w ramach OTK sprawozdanie 2010
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego na poziomie GIMNAZJUM
Poradnictwo Zawodowe II
Projekt „Edukacja ku Przyszłości”
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
Działania PPPP w Tarnowie
Opracowanie: Paulina Obijalska 2009/2010
Świadome i właściwe przygotowanie uczących się do wyboru ścieżki zawodowej, rozwijanie postaw do kształcenia ustawicznego i permanentnego, kształtowanie.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
PROJEKT PN. „KONIEC JĘZYKA ZA PRZEWODNIKA” JEST WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola pedagoga szkolnego w organizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa i zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia.
EDUKACJA NA RZECZ ORIENTACJI
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Poradnictwo zawodowe Oferta. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Busku - Zdroju udziela pomocy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej dzieciom.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Czym jest doradztwo zawodowe?
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum nr 12
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Misja Misją Gminnej Biblioteki Publicznej w Gorzkowicach jest zaspakajanie potrzeb czytelniczych, integracja i aktywizacja społeczności.
Doradztwo zawodowe w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym im
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
„Zasady współpracy w zakresie realizacji doradztwa zawodowego w mieście Białystok”
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
GMINAZJUM NR I IM. SZARYCH SZEREGÓW W NAMYSŁOWIE GR.II- 12 UCZNIÓW PROWADZĄCY IZABELA HELIŃSKA – PEDAGOG SZKOLNY/ DORADCA ZAWODOWY.
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Czy doradztwo zawodowe w edukacji może zdobyć swoją przedmiotową i podmiotową niezależność? dr Marian Piekarski Politechnika Krakowska Centrum Pedagogiki.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Biznes przy tablicy. OTWARTA FIRMA Idea programu Otwarta firma – Biznes przy tablicy to program przeznaczony dla uczniów szkół.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Ogólnopolski Tydzień Kariery 2015 r. „Poznaję siebie – poznaję zawody”- prowadzenie grupowych zajęć warsztatowych z uczniami klas drugich gimnazjum „Oferta.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Pomoc w dokonywaniu wyboru w zakresie edukacji,
Przykłady dobrych praktyk
Rola i zadania doradcy zawodowego w realizacji zadań edukacyjno-doradczych w szkole Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Wprowadzona w 2009 roku reforma systemu edukacji nałożyła na dyrektorów szkół obowiązek organizacji wewnątrzszkolnego doradztwa zawodowego. Po co w gimnazjum doradztwo zawodowe?  Ułatwienie młodemu człowiekowi poruszania się po rynku pracy  Rozpoznanie predyspozycji i dokonanie zgodnie z nimi wyboru szkoły i zawodu  Określenie swojej dalszej drogi kształcenia: -Liceum Ogólnokształcące -Technikum Zawodowe -Zasadnicza Szkoła Zawodowa

Poradnictwo zawodowe Długofalowe i wieloetapowe działania wychowawcze, towarzyszące jednostce w trakcie jej rozwoju zawodowego. Obejmuje ono udzielanie pomocy uczniom i dorosłym w planowaniu, tworzeniu i rozwoju kariery zawodowej, przynoszącej jednostce satysfakcję i zawodowy sukces

ORIENTACJA ZAWODOWA To wszystkie działania wychowawcze szkoły, rodziny, innych osób lub instytucji mające na celu przygotowanie uczniów wszystkich typów szkół i poziomów kształcenia do podejmowania kolejnych decyzji edukacyjno-zawodowych oraz planowania kariery zawodowej (Zawody Szkolnictwa Zawodowego, MEN, W-wa, 2005, s. 18)

Działania z zakresu preorientacji i orientacji zawodowej w PG 7 realizowane są w oparciu o Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego, który zawiera działania podejmowane przez szkołę w celu przygotowania uczniów: do wyboru dalszego kierunku kształcenia i zawodu, wejścia na rynek pracy, nabycia kompetencji niezbędnych we współczesnym świecie. Opracowaniem i realizacją Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego w PG 7 zajmuje się pedagog szkolny.

CELE ORIENTACJI I PORADNICTWA ZAWODOWEGO 1.Przygotowanie ucznia do trafnego wyboru drogi dalszego kształcenia i zawodu. 2.Przygotowanie rodzic ó w do efektywnego wspierania dzieci w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych. 3. Kształtowanie postawy proaktywności zawodowej. 4. Wyzwalanie aktywności uczni ó w w kierunku samopoznania i samooceny. 5. Rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, stresowych, dokonywania właściwych wybor ó w. 6. Rozwijanie świadomości własnych zdolności, umiejętności, kwalifikacji potrzeb, wartości i zainteresowań w aspekcie życzeniowym i rzeczywistym. 7. Pomoc uczniom w poznawaniu zawod ó w, szk ó ł ponadgimnazjalnych, rynku pracy. 8. Kształtowanie postaw odpowiedzialności za sw ó j rozw ó j i przyszłość.

FORMY REALIZACJI ZADAŃ PROGRAMU Poradnictwo indywidualne obejmuje: rozmowy i wywiady doradcze, diagnozowanie predyspozycji zawodowych poprzez badania testowe.  Celem poradnictwo indywidualnego jest pomoc uczniowi w : poznawaniu własnych predyspozycji i ograniczeń, określeniu preferencji i zainteresowań, wzbudzaniu autorefleksji, określeniu słabych i mocnych stron w kontekście planów i aspiracji zawodowych, budowaniu poczucia własnej wartości, tworzeniu indywidualnego planu działania.  Udzielanie informacji edukacyjno – zawodowej polega na dostarczaniu wiedzy na temat: - aktualnej oferty szkół, - kryteriów przyjęć, - charakterystyki zawodów.

Grupowe formy poradnictwa zawodowego, realizowane są poprzez: zajęcia warsztatowe, prezentacje multimedialne i dyskusje, badania testowe (kwestionariusze, ankiety, testy), warsztaty zawodoznawcze, filmy edukacyjne, wystawki informacyjne, wycieczki zawodoznawcze, dni otwarte i udział w Tygodniu na Rzecz Kariery, uczestnictwo w konkursach z zakresu preorientacji zawodowej, pedagogizację rodzic ó w, spotkania diagnostyczne i informacyjne z osobami i instytucjami wspierającymi szkołę w zakresie preorientacji zawodowej (Lokalne Centrum Doradztwa Zawodowego, Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2).

PORADNICTWO GRUPOWE I INDYWIDUALNE realizowane jest we współpracy z LCDZ i PPP nr 2 W każdym roku szkolnym uczniowie uczestniczą w cyklu zajęć aktywizujących do wyboru zawodu i kierunku dalszego kształcenia. Są to: Zajęcia informacyjno-aktywizujące, prowadzone przez doradców zawodowych z LCDZ na temat : "Czynniki wyboru zawodu" – dla uczniów klas III "Poznaję świat zawodów i ścieżki edukacyjne" – dla uczniów klas II "Twórcze myślenie jako element planowania przyszłości zawodowej" – dla uczniów klas I Zajęcia warsztatowe : „Poznaję siebie – planuję – decyduję” – warsztaty dla uczniów klas III organizowane w LCDZ. Celem zajęć jest wspieranie młodzieży w wyborze szkoły ponadgimnazjalnej, zawodu oraz w planowaniu kariery zawodowej. W bieżącym roku szkolnym wzięło w nich udział 15 uczniów. Warsztaty odbyły się w formie 5 spotkań grupowych trwających 1,5 godziny. Tematyka zajęć to m.in. badanie zainteresowań i predyspozycji zawodowych, rozwój umiejętności interpersonalnych, informacje zawodoznawcze, charakterystyki zawodów, tworzenie planów działania.

W ramach współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 2 przeprowadzane są: Badania testowe Pracownicy działu poradnictwa zawodowego każdego roku przeprowadzają badania testowe – w klasie II zainteresowań uczniów, a w klasie III badanie ich uzdolnień i predyspozycji. Wyniki testów omawiane są z uczniami lub z uczniami i ich rodzicami na indywidualnych spotkaniach. Badania zawodoznawcze i poradnictwo dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i problemami zdrowotnymi Badania diagnostyczne: - uczniów z ograniczeniami zdrowotnymi w wyborze zawodu i kierunku kształcenia; - kandydatów do nauki zawodu, którzy nie ukończyli szesnastego roku życia; - uczniów z trudnościami w nauce w celu skierowania ich do alternatywnych form kształcenia.

Tydzień na Rzecz Kariery Nasi uczniowie biorą aktywny udział w „Tygodniu na Rzecz Kariery”. Jest to przedsięwzięcie skierowane do uczniów klas III gimnazjum. Celem „Tygodnia…” jest wspieranie młodzieży gimnazjalnej w świadomym wyborze ścieżki edukacyjnej i zawodowej, poprzez umożliwienie jej bezpośredniego kontaktu z różnymi zawodami. W ramach Tygodnia na Rzecz Kariery uczestniczyliśmy w:

Warsztatach zorganizowanych w szkołach ponadgimnazjalnych zawodowych, w trakcie których uczniowie mieli możliwość zapoznania się ze specyfiką zawodów w ZSE, ZSM, ZSG, ZSTiO, ZSH-E, ZSR. Warsztaty polegają na obserwacji czynności zawodowych, demonstrowanych przez nauczycieli zawodu/uczniów lub bezpośrednim kontakcie ze stanowiskiem pracy, na którym uczniowie danej szkoły nabywają umiejętności zawodowe.

Spotkaniach z przedstawicielami zawodów reprezentujących wybrane obszary zawodowe z dziedziny prawa, nauk społecznych i kultury, specjaliści ds. zdrowia, technologii informacyjno- komunikacyjnych, nauk fizycznych, matematycznych i technicznych. W bieżącym roku prezentowane były następujące zawody: architekt, inżynier biomedyczny, grafik projektowy, informatyk, administrator baz danych, programista.

Dniach otwartych zorganizowanych w tych liceach ogólnokształcących, które cieszyły się wśród uczniów największym zainteresowaniem.

Wycieczkach zawodoznawczych, w trakcie których uczniowie mieli okazję uzyskać informacje na temat działalności firm ChM Lewickie Sp. z o.o, SaMASZ i Rycar Sp. z o.o., obejrzeć stanowiska pracy, jak również poznać wymagania stawiane kandydatom zainteresowanym pracą w tych zakładach. Firma ChM Lewickie Sp. z o.o. produkuje innowacyjne implanty i narzędzia dla ortopedii oraz traumatologii, firma Rycar Sp. z o.o. zajmuje się serwisem, doradztwem, obsługą i naprawą aut oraz sprzedażą aut i motocykli, natomiast SaMASZ Sp. Z o.o. jest producentem maszyn rolniczych i komunalnych oraz pługów do odśnieżania.

Działania wspierające nauczycieli, pedagogów: Realizowane są poprzez udział nauczycieli i pedagogów w konferencjach, szkoleniach, warsztatach, spotkaniach szkoleniowo - informacyjnych, w pracach zespołu zespołu doskonalącego z zakresu doradztwa. W br. szkolnym pedagog uczestniczyła m.in. w warsztatach na temat: - „Predyspozycje uczniów gimnazjów podstawą wyboru ścieżki edukacyjno – zawodowej” - „Ścieżki edukacyjno - zawodowe w kształceniu zawodowym”, - wraz z uczniami w konferencji „Kształcenie zawodowe – egzaminy zewnętrzne – rynek pracy”

Działania wspierające rodziców: W ramach pedagogizacji rodzice uczni ó w klas III mieli możliwość uczestniczenia w spotkaniach na temat: - „ Jak świadomie wspierać dziecko w wyborze ścieżki kariery ” - „ System kształcenia a możliwości wsparcia ucznia i rodzica w wyborze ścieżki edukacyjnej i zawodowej ” - „Rekrutacja Zmiany w strukturze szkolnictwa ponadgimnazjalnego” prowadzonych przez doradc ó w zawodowych z LCDZ

Uczniowie naszej szkoły odnoszą liczne sukcesy w konkursach organizowanych przez LCDZ „MOJA PASJA POCZ Ą TKIEM DROGI DO KARIERY” „PLANER KARIERY” „TURNIEJ WIEDZY O ZAWODACH”

„Moja pasja początkiem drogi do kariery” Celem konkursu jest rozwijanie zainteresowań młodzieży oraz ukazanie możliwości wykorzystania swoich pasji w planowaniu ścieżki kariery. I miejsce zdobyła Gabriela Kozubska za prezentację pt. „Ciałem w Polsce, duszą w Japonii” Magdalena Siemieńczuk otrzymała wyróżnienie za prezentację pt. „Kiedy Moda jest pasją…” rok szkolny2014/2015

Gabriela Kozubska (I miejsce)

Magdalena Siemieńczuk (klasa III c - wyróżnienie)

W roku szkolnym 2013/2014 Dominika Śliżewska zajęła II miejsce za prezentację pt.: „Muzyka we mnie – w muzyce ja”

We wcześniejszych latach nasi uczniowie także brali aktywny udział i osiągali sukcesy w tym konkursie.

Celem konkursu jest rozwijanie zainteresowań młodzieży oraz ukazanie możliwości wykorzystania swoich pasji w planowaniu ścieżki kariery. Zadaniem ucznia jest stworzenie przy pomocy opiekuna (nauczyciela, pedagoga) planu działania, dotyczącego własnej ścieżki edukacyjnej oraz kariery zawodowej w perspektywie wykonywania wymarzonego zawodu. „PLANER KARIERY”

X edycja konkursu „Planer kariery” 2014/2015 I miejsce – Gabriela Kozubska – PG 7 w Białymstoku II miejsce – Magdalena Wasyluk – PG 7 w Białymstoku II miejsce – Damian Orzechowski – PG 7 w Białymstoku

IX edycja konkursu „PLANER KARIERY” 2013/2014 II miejsce zajął Łukasz Frankowicz.

Nasi uczniowie nagradzani we wcześniejszych edycjach tego konkursu.

Turniej Wiedzy o Zawodach Celem konkursu jest popularyzacja wiedzy z zakresu problematyki zawodoznawczej, motywowanie uczniów do pogłębiania wiedzy o zawodach, rozwijanie zainteresowań młodzieży w tym zakresie oraz kształtowanie postaw i myślenia przedsiębiorczego. Turniej ma wspierać uczniów w kształtowaniu postaw sprzyjających ich świadomym wyborom edukacyjno-zawodowym. Udział w konkursie daje uczestnikom aktualną i rzetelną wiedzę na temat różnorodności świata zawodów, ścieżek edukacyjnych, które do nich prowadzą, jak również charakteru zadań w konkretnych zawodach.

W bieżącym roku szkolnym z naszej szkoły w konkursie brało udział 25 osób. Do finału zakwalifikował się jeden uczeń – Damian Orzechowski z klasy III b (I miejsce w etapie międzyszkolnym).

W roku szkolnym 2012/2013 laureatem konkursu został Tomasz Drwal, natomiast finalistami Paula Wojtecka i Marcin Kralisz.