Warunki dla konkurencyjności rynku szkolnictwa wyższego Gospodarka-Edukacja-Nauka Seminarium Otwartość, mobilność i umiędzynarodowienie uczelni, a konkurencyjność szkolnictwa wyższego w Polsce do 2040 roku 17 XII 2013 Prof. Andrzej Rabczenko Pracodawcy RP
Warunki dla konkurencyjności szkolnictwa wyższego: Edukacja na najwyższym poziomie (zorientowana na praktykę) Nauka w czołówce światowej Silny związek Nauki z Gospodarką
Co do tego jest potrzebne? Przebudowa systemu Gospodarka-Edukacja-Nauka
Kluczowe elementy zmian Współpraca Edukacji i Nauki z Administracją Struktura uczelni Sposób transferu wiedzy z Nauki do Gospodarki
Niezbędne posunięcia Przegląd zasad finansowania Inny związek Edukacji i Nauki Miejsce Nauki w Gospodarce
Czy zmiany są niezbędne? Krótki przykład stanu obecnego Jak finansowana jest edukacja wyższa w uczelniach publicznych?
MNiSW wypracowało algorytm: Dotacja podstawowa Składnik studencko-doktorancki Przeciętna kosztochłonność Składnik kadrowy Składnik badawczy Składnik wymiany
Razem ok. 60 współczynników! Składnik dostępności kadry Gdzie Razem ok. 60 współczynników!
A co z finansowaniem nauki i transferu wiedzy?
Problemy systemowe Gospodarka Nauka Edukacja
Administracja i G-E-N Gospodarka Gospodarka A A Nauka Edukacja
Pracodawcy RP proponują: Spójny system Gospodarka-Edukacja-Nauka GEN
Proste myślenie o Edukacji Autonomiczna edukacja finansowana z czesnego Indywidualne ścieżki studiów Kontrola efektów studiowania I etap studiów – szkoła zawodu
Proste myślenie o Nauce Zadaniowe finansowanie badań naukowych Zmiany mechanizmów konkursowych Fundusz projektów własnych Projekty narodowe
Proste myślenie o związku Nauki z Gospodarką Finansowanie „proof of concept” Proaktywna rola biur transferu wiedzy Repozytorium Własności Intelektualnej
Równouprawnienie karier Edukator Kreator nauki Kreator aplikacji praktycznych Kompilator „Rzemieślnik” nauki
Koncepcja Centrów Wiedzy Tworzenie wiedzy: Instytuty n/b uczelniane, PAN, resortowe … Przetwarzanie wiedzy: Centra zaawansowanych technologii, unikalnych konstrukcji … Kumulacja wiedzy: Centra monitoringu zjawisk politycznych, kulturowych … Praktykowanie wiedzy: Kliniki medyczne, prawne, ośrodki aparatury unikalnej, pracownie referencyjne …
Cel strategiczny - współpraca Gospodarka Edukacja Nauka
Centralne zarządzanie? Swoboda kontrolowana przez potrzeby? Konieczna debata Paradygmat systemu Centralne zarządzanie? czy Swoboda kontrolowana przez potrzeby?
Polska – Kraj czeladników czy inżynierów?
Dziękuję A.Rabczenko@PracodawcyRP.pl