Programowanie i planowanie pracy nauczyciela polonisty

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstruowanie programu nauczania
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Od kompetencji do kwalifikacji
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Plan pracy dydaktycznej dla szkoły podstawowej i gimnazjum
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Program wychowawczy szkoły
Zanim wybierzesz program nauczania
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
Metodyka nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych
Zasady konstruowania programów projakościowych
SZPN - zadania Dyrektora szkoły
Opracowanie: Joanna Dembowa. rozporządzenia o nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego (z 23 grudnia 2008 r.). ustawa.
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Nowy model realizacji wychowania fizycznego
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Edward Krawczyński Nowa Podstawa Programowa z informatyki w rzeczywistości szkolnej RODN WOM Katowice 2012.
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
PLANOWANIE LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Projekt edukacyjny w gimnazjum
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Podstawa programowa a wybór podręcznika
Targi podręczników – matematyka Zespół Szkół Nr1 w Olkuszu.
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
POTRZEBY UCZNIA CUDZOZIEMCA
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
WYNIKI ANKIETY ewaluacyjnej dla nauczyciela: W jaki sposób analiza wyników sprawdzianu wpływa na planowanie i podejmowanie działań przez nauczycieli? kwiecień.
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
Treści kształcenia.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Praca metodą projektu edukacyjnego
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie specjalne
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Programowanie i planowanie pracy nauczyciela polonisty Tworzenie planu zajęć z języka polskiego w szkole ponadgimnazjalnej Opr. dr Anna Adamczuk-Stęplewska

Podstawa programowa Akt prawny: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17). Stanowi zapis treści programowych obowiązujących w obszarze podstawowego kształcenia ogólnego.

Podstawa Programowa Zespół wybranych: celów ogólnych, treści nauczania i kompetencji, tekstów kultury, które musi poznać i opanować każdy uczeń po ukończeniu danego etapu kształcenia.

Program nauczania Musi zawierać: cele kształcenia i wychowania, treści kształcenia, metody, osiągnięcia uczniów. Nadto: kanon treści sprecyzowanych w podstawie programowej jako ramę dla autorskich koncepcji, które mogą się różnicować nawiązując do różnych modeli kształcenia.

Pluralizm programowy Każdy program nauczania stanowi zbiór autorskich pomysłów i rozwiązań metodycznych, dlatego też, każdy z nich zawierać będzie własną: koncepcję kształcenia skoncentrowanej na treściach, której odpowiada model programu nauczania opartego na zbiorze zaplanowanych odgórnie wiadomości; koncepcję kształcenia zakładającej proces uczenia się, wobec której odpowiedni program nauczania jest zbiorem zadań dla ucznia; koncepcję kształcenia, dla której bazę stanowią relacje interpersonalne – program nauczania odwołujący się do tej koncepcji zbudowany jest z odpowiednio dobranych i skomponowanych celów

Pluralizm programowy Różnice te wskazują wyraźnie na odmienne drogi do uzyskania pożądanych efektów nauczania, skierowanych w stronę wszechstronnego rozwoju aktywności ucznia. Wskazują także na możliwość wielu wyborów i swobodnych oddziaływań dydaktycznych.

Pluralizm programowy Podstawową dominantą różnicującą funkcjonujące po 2002 roku programy nauczania języka polskiego na etapie ponadgimnazjalnym jest sposób ułożenia treści kulturowo- literackich i ich związek z zasadą podmiotowości ucznia.

Dominanta kompozycyjna programów nauczania do języka polskiego w szkole ponadgimnazjalnej chronologiczny układ treści łączący porządek historyczny (służący usystematyzowaniu i porządkowaniu wiedzy) z problemowym (kształcącym umiejętności i rozumienie poszczególnych zagadnień; problemowy układ treści bazują na osiągnięciach współczesnej wiedzy psychologicznej, pedagogicznej, lingwistycznej, filozoficznej, literacko-teoretycznej. Z nich wynika ich osłabiona struktura kompozycyjna, integracja różnych elementów kulturowych i literackich oraz nastawienie na maksymalną funkcjonalność .

Plan wynikowy Planowanie pracy na lekcjach języka polskiego na podstawie programu nauczania. Plan wynikowy stanowi pomoc dla nauczyciela, który obowiązany jest do rozplanowania materiału nauczania według wskazanej liczby godzin.

Jak korzystać z planu wynikowego? Blokowy układ zagadnień pozwala nauczycielowi samodzielne projektowanie poszczególnych jednostek lekcyjnych. Określa wymagania wobec ucznia po każdym bloku zagadnień. Informuje, jakie efekty pracy mają osiągnąć uczniowie po realizacji określonej grupy zagadnień. Wskazuje, jak sprawdzać określone umiejętności uczniów.

Plan wynikowy jako pomoc dydaktyczna Zapoznając się z planem wynikowym nauczyciel określa: czego uczniowie powinni się nauczyć jakich metod, technik i strategii użyć, aby zrealizować zaplanowane cele poprzez wykształcenie pożądanych umiejętności Jak sprawdzić poziom zdobytych kompetencji.

Plan wynikowy a podręcznik Podstawą opracowania planu wynikowego jest podręcznik, będący podstawowym zbiorem tekstów kultury wraz z obudową metodyczną.

Programowanie i planowanie pracy nauczyciela polonisty - WNIOSKI PODSTAWA PROGRAMOWA PROGRAM NAUCZANIA PLAN WYNIKOWY PODRĘCZNIK

Przykład planowania tematów lekcji w oparciu o plan wynikowy dla kl Przykład planowania tematów lekcji w oparciu o plan wynikowy dla kl. III Tematyka: Zawsze człowiek… W stronę powieści psychologicznej. Liczba godzin: 6 Treści kształcenia, pojęcia, zagadnienia (PP) rozpoznaje zasadę kompozycyjną powieści (inwersja czasowa) i określa jej funkcję (przedstawienie motywów działania oraz złożoności prawdy o człowieku) – *wyjaśnia, na czym polega nowatorstwo kompozycji utworu (wykorzystuje wiadomości z ramki Wielka proza światowa) – przedstawia charakterystykę głównego bohatera powieści; zwraca uwagę na różne źródła informacji i relatywność o niej prawdy – określa punkt widzenia narratora powieści – formułuje własną ocenę postaci Zenona, uzasadnia ją; dostrzega tragizm bohatera i *wskazuje jego społeczne i psychologiczne źródła – relacjonuje i komentuje refleksje narratora Granicy na temat ludzkiego życia – interpretuje tytuł powieści, dostrzegając jego wieloznaczność (płaszczyzna psychologiczno-moralna, społeczno-polityczna, filozoficzna itp.)

Przykład planowania tematów lekcji w oparciu o plan wynikowy dla kl Przykład planowania tematów lekcji w oparciu o plan wynikowy dla kl. III Treści kształcenia, pojęcia, zagadnienia (PR) wskazuje różne płaszczyzny interpretacji powieści (psychologiczno- moralną, polityczno-społeczną, filozoficzną),omawia je, odwołując się do treści utworu – przedstawia wydarzenia ukazane w powieści z punktu widzenia różnych postaci (Zenona, Elżbiety, Justyny, pani Kolichowskiej); wyciąga wnioski – zabiera głos w dyskusji na temat prawdy w życiu człowieka, relatywizmu ocen, istnienia obiektywnych norm moralnych (odnosi swoje sądy do Granicy i innych utworów) – wyjaśnia, czym jest egocentryzm i jak przejawia się on w ocenach postaci powieściowych – komentując postępowanie postaci powieściowych, wypowiada swój sąd na temat „wdrukowanego schematu postępowania” – wskazuje i *interpretuje obecność motywu maski w powieści

Tematy lekcji do analizy Granicy Z. Nałkowskiej Granica Zofii Nałkowskiej jako powieść psychologiczna. (1 godzina) rozpoznaje zasadę kompozycyjną powieści (inwersja czasowa) i określa jej funkcję (przedstawienie motywów działania oraz złożoności prawdy o człowieku), -wyjaśnia na czym polega nowatorstwo kompozycji utworu (wykorzystuje informacje z ramki Wielka proza światowa) -wskazuje różne interpretacje powieści (psychologiczno-moralna, polityczno-społeczna, filozoficzna), omawia je w odniesieniu do treści utworu.

Tematy lekcji do analizy Granicy Z. Nałkowskiej 2. Granica Z.Nałkowskiej jako projekcja prawdy o człowieku. (2 godziny) -przedstawia charakterystykę głównego bohatera powieści, zwraca uwagę na różne źródła informacji i relatywność oceny tej postaci, próbuje dociec o niej prawdy, -przedstawia wydarzenia ukazane w powieści z punktu widzenia różnych postaci (Zenona, Elżbiety, Justyny, pani Kolichowskiej), wyciąga wnioski, -formułuje własną ocenę postaci Zenona Ziembiewicza- bohatera tragicznego (źródła psychologiczne i społeczne jego tragizmu), -relacjonuje i komentuje refleksje narratora Granicy na temat ludzkiego życia.

Tematy lekcji do analizy Granicy Z. Nałkowskiej 3. Wielopłaszczyznowość powieści Z. Nałkowskiej Granica. (1 godzina) -interpretuje tytuł powieści, dostrzegając jego wieloznaczność (płaszczyzna psychologiczno-moralna, społeczno polityczna, filozoficzna).

Tematy lekcji do analizy Granicy Z. Nałkowskiej 4. Twarze i maski bohaterów powieści Z. Nałkowskiej Granica. (1-2 godziny PR) Uczeń wyjaśnia, czym jest egocentryzm i jak przejawia się on w ocenach postaci powieściowych, stosuje definicję „teorii cienia” Junga w odniesieniu do postaci Zenona Ziembiewicza, bierze udział w dyskusji na temat ról społecznych i ich wpływ na życie bohaterów powieści Nałkowskiej i innych poznanych utworów (np. Przedwiośnie Żeromskiego, Ferdydurke Gombrowicza, Cudzoziemki Kuncewiczowej, Noce i dnie Dąbrowskiej), analizuje sposoby kreowania kobiet w powieściach z gatunku prozy realistycznej dwudziestolecia międzywojennego.