Procedury i możliwości wykorzystania na terenie szkoły.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Dziecko przewlekle chore w przedszkolu/ szkole - aspekty prawne
Grupa Edukacyjna Aktywne Szkolenia Sp. z o. o
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
NAUCZANIE INDYWIDUALNE ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz
12 grudnia 2011r. POWIATOWE FORUM EDUKACYJNE. ZESPÓŁ ORZEKAJĄCY Zespół wydaje orzeczenie lub opinię na wniosek rodziców, prawnych opiekunów. Zespół wydaje.
Organizacja nauczania indywidualnego
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
MONITOROWANIE I EWALUACJA DZIAŁAŃ W ZAKRESIE IPET I PDW
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Prawo rodzica/opiekuna do uzyskiwania informacji na temat nauki szkolnej ucznia oraz do objęcia go pomocą.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Rozpatrywanie odwołań od orzeczeń wydanych przez publiczne poradnie psychologiczno - pedagogiczne Barbara Łaska Kuratorium Oświaty w Łodzi.
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
Zmiany w przepisach prawa oświatowego Narada dyrektorów
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Kształcenie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Kuratorium Oświaty w Łodzi Barbara Łaska.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
BARBARA WOLAŃSKA WRZESIEŃ 2011
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1) z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Indywidualne nauczanie
Nowe regulacje prawne zawarte zostały w rozporządzeniach:
Aspekty prawne wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Podstawy prawne, rola psychologa,
Prawidłowość wydawania orzeczeń i opinii
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wspieranie szkół i przedszkoli przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Krotoszynie Karina Bratborska Krotoszyn, dnia 25 lutego/7 marca 2014 r.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Dokumenty wydawane przez poradnie psychologiczno - pedagogiczne – zasady sporządzania oraz formy ich realizacji. Halina Tabor Patrycja Krasnowska Janina.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Bystrzycy Kłodzkiej wchodzi w skład utworzonego Zespołu Placówek o nazwie Powiatowe Centrum Doradztwa i Poradnictwa.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zmiany w prawie oświatowym
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ System poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpraca na linii przedszkole/szkoła.
Zapis prezentacji:

procedury i możliwości wykorzystania na terenie szkoły

Rozporządzenie MEN z dnia r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych ( Dz.U. 173, poz z 2008 roku) Rozporządzenie MEN z dnia r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych ( Dz.U. 5, poz. 46 z 2003 roku) Rozporządzenie MEN z dnia r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży ( Dz. U. 175, poz. 1086)

Rozporządzenie MEN z dnia r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz. U. 11, poz. 114 z 2003 roku)

orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno- wychowawczych orzeczenie o braku potrzeby kształcenia specjalnego orzeczenie o braku potrzeby indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania

zespoły orzekające wydają orzeczenia dla uczniów szkół mających siedzibę na terenie działania poradni w przypadku uczniów będących wychowankami burs, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych oraz młodzieżowych ośrodków socjoterapii, orzeczenia mogą wydawać również zespoły w poradniach właściwych ze względu na siedzibę placówki lub miejsce zamieszkania ucznia

orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci przed rozpoczęciem obowiązku szkolnego, orzeczenia o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego oraz orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydają zespoły działające w poradniach właściwych ze względu na miejsce zamieszkania ucznia

wniosek rodziców lub opiekunów prawnych zawierający uzasadnienie wydania orzeczenia, pracownicy poradni dokonują diagnozy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej dziecka oraz dokonują analizy dokumentacji zewnętrznej, do wniosku dołącza się posiadaną dokumentację medyczną, psychologiczno-pedagogiczną lub inną istotną dla sprawy, w celu uzyskania informacji o problemach dydaktycznych i wychowawczych ucznia, zespół może zasięgnąć opinii nauczycieli szkoły, do której uczeń uczęszcza, lub wychowawców placówki, w której uczeń przebywa, informując o tym wnioskodawcę

dyrektor PPP powołuje zespół orzekający, który rozpatruje wniosek i poprzez głosowanie uznaje potrzebę wydania orzeczenia lub brak takiej potrzeby, rodzic zapraszany jest na posiedzenie zespołu orzeczenie wydaje się w terminie 14 dni od posiedzenia zespołu, odbiera je rodzic (opiekun prawny) w 3 egzemplarzach od orzeczenia istnieje możliwość odwołania do Kuratorium Oświaty za pośrednictwem zespołu orzekającego, który wydał orzeczenie

niedowidzących i niewidzących niedosłyszących i niesłyszących z upośledzeniem umysłowym z autyzmem z niepełnosprawnością ruchową z niepełnosprawnościami sprzężonymi

niedostosowanych społecznie zagrożonych niedostosowaniem zagrożonych uzależnieniem z zaburzeniami zachowania

warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, formy stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron ucznia oraz inne formy pomocy psychologiczno- pedagogicznej najkorzystniejsze dla dziecka formy kształcenia specjalnego

przedszkolu lub szkole ogólnodostępnej przedszkolu lub szkole integracyjnej lub oddziale integracyjnym przedszkolu lub szkole specjalnej lub oddziale specjalnym ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym szkole zorganizowanej w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, młodzieżowym ośrodku socjoterapii specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym

zespół orzekający określa wszystkie najkorzystniejsze dla dziecka formy kształcenia rodzic wybiera dla swojego dziecka jedną z nich

orzeczenie wydaje się na okres roku szkolnego, etapu edukacyjnego albo okresu kształcenia w danej szkole orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów szkół podstawowych z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim wydaje się na okres każdego etapu edukacyjnego

na podstawie orzeczenia nauczyciele przygotowują indywidualny program dostosowany do rodzaju niepełnosprawności ucznia dyrektor szkoły organizuje zajęcia rewalidacyjne prowadzone przez specjalistę orzeczenie stanowi podstawę do dostosowania warunków i formy sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, maturalnego i zawodowego – zgodnie z wytycznymi OKE

uczeń niepełnosprawny może mieć wydłużony o 1 rok etap edukacyjny na podstawie orzeczenia organizuje się dla ucznia pomoc psychologiczno-pedagogiczną na terenie szkoły

którym stan zdrowia znacznie utrudnia lub uniemożliwia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły

wydaje się na czas wskazany w zaświadczeniu lekarskim, nie krótszy niż 30 dni zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka musi zawierać: okres w którym stan zdrowia dziecka uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola/szkoły rozpoznanie choroby zakres w jakim dziecko, któremu stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola/szkoły może brać udział w obowiązkowych zajęciach

uczeń szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie dostarcza zaświadczenie określające możliwość dalszej realizacji praktycznej nauki zawodu, wydane przez lekarza medycyny pracy

z dzieckiem/uczniem, któremu stan zdrowia uniemożliwia uczęszczanie do szkoły zajęcia odbywają się w miejscu pobytu dziecka ( domu rodzinnym, placówce opiekuńczo- wychowawczej) z dzieckiem/uczniem, któremu stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły zajęcia mogą być też realizowane z grupą lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu

o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju ( jedyna opinia wydawana decyzją zespołu orzekającego) w sprawie wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej w sprawie odroczenia spełniania obowiązku szkolnego w sprawie pozostawienia ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie

w sprawie dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się W sprawie zwolnienia ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego

w sprawie udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki w sprawie przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy w sprawie przyjęcia ucznia nie rokującego ukończenia gimnazjum dla młodzieży do gimnazjum dla dorosłych w sprawie braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych

w sprawie zawarcia umowy o pracę z młodocianym w celu przygotowania zawodowego w sprawie przystąpienia ucznia, absolwenta ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się do: sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu zawodowego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia- zgodnie z zaleceniem OKE

w sprawie przyjęcia do klasy I szkoły ponadgimnazjalnej kandydata z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia w sprawie objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej w sprawie objęcia pomocą psychologiczno- pedagogiczną na terenie przedszkola/szkoły inne opinie np. dla potrzeb szkoły, sądu, lekarzy

nie jest to, w pełni, uregulowane w przepisach, zależne jest to od sprawy czego dotyczy opinia opinie dotyczące dostosowania warunków sprawdzianu lub egzaminu dla uczniów dyslektycznych winna być wydana: po klasie III szkoły podstawowej po klasie VI szkoły podstawowej w okresie czterech lat poprzedzających egzamin dojrzałości

opinię wydaje się na pisemny wniosek rodziców dziecka. Na wniosek lub za zgodą rodziców dziecka można przekazać kopię opinii przedszkolu/szkole, do której uczęszcza dziecko. opinia zawiera wskazanie odpowiedniej formy pomocy, w szczególności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w przedszkolu/szkole, stosownie do potrzeb dziecka

służy jako dokument umożliwiający: organizację pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla danego ucznia, ukierunkowuje ten proces przyjęcie ucznia do danego typu szkoły, zastosowanie odpowiedniej formy organizacyjnej pomoc uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi niezbędne jest zapoznanie z treścią opinii wszystkich nauczycieli uczących ucznia opinia stanowi początek pomocy na rzecz ucznia

Opracował: Wojciech Żywczok