RYZYKO DYSLEKSJI, Dysgrafii I Dysortografii

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dysleksja i dysortografia
Advertisements

CO WARTO WIEDZIEC O DYSLEKSJI?
WARSZTATY PRACA Z UCZNIEM
ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
JAK CZYTAĆ OPINIE Z PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
Joanna Dembowa 17 września 2012 , ODN Kalisz
Dysleksja Hanna Mazela.
Specyficzne trudności w uczeniu się
Opracowała mgr Maria Różańska
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
Jestem rodzicem dziecka z dysleksją
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
WCZESNE ROZPOZNAWANIE ZABURZEŃ O CHARAKTERZE DYSLEKTYCZNYM
Materiały przygotowane na zebranie rodzicielskie na temat:
DYSLEKTYK W DOMU I SZKOLE
DYSLEKSJA ROZWOJOWA Co to jest dysleksja rozwojowa Przyczyny
Dziecko dyslektyczne w szkole.
TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI – DYSKALKULIA Prezentację przygotowały.
Jak pracować z uczniem z dysleksją rozwojową
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Co to jest dysleksja?.
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
UCZE Ń Z DYSLEKSJ Ą ROZWOJOW Ą ZNA PRAWA UCZNIA DYSLEKTYCZNEGO I MO Ż E Z NICH KORZYSTA Ć ! §
Objawy DYSLEKSJI.
INTERPRETACJA OPINII PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Szkolenie Rady Pedagogicznej ZSM 2006/2007
NIEZBĘDNIK NAUCZYCIELA
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Dydaktyka ogólna.
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Analizator wzrokowy to:
Problem znany czy nieznany? Małgorzata Makara
Dysleksja.
JAK ROZUMIEĆ OPINIĘ Z PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Opracowała: Bożena Bełkot
SPECYFICZNE TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI DYSKALKULIA
ZABURZENIA W ROZWOJU PERCEPCYJNO-MOTORYCZNYM.
z dziećmi dyslektycznymi
Dysleksja Learning Disorder.
Dysleksja i trudności szkolne
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
DEFINICJA POJĘCIA DYSLEKSJI
Izabela Modzelewska mgr psychologii
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
DYSLEKSJA.
METODA DOBREGO STARTU.
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
Model edukacyjny Wyzwania w pracy z dziećmi mającymi trudności w czytaniu autor: Anna Kilian Projekt: Praktyka czyni mistrza Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
Publiczna Szko ł a Podstawowa nr 6 z Oddzia ł ami Integracyjnym im. Or ł a Bia ł ego ul. Paderewskiego 36 tel –
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
EUROPEJSKI TYDZIEŃ ŚWIADOMOŚCI DYSLEKSJI
GLOTTODYDAKTYKA.
to trudności w nauce czytania i pisania
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Ryzyko dysleksji i dysleksja
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
Co to jest dysleksja?.
Zapis prezentacji:

RYZYKO DYSLEKSJI, Dysgrafii I Dysortografii OPRACOWAŁA: JOANNA ZAMOJSKA

Co to jest dysleksja? Dysleksja to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu występujące u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Są one spowodowane zaburzeniami funkcji słuchowych, wzrokowych, ruchowych.

TRZY RODZAJE DYSFUNKCJI Dysleksja- trudności w czytaniu pojawiające się często z trudnościami w pisaniu. Dysgrafia- trudności w opanowaniu kaligrafii. Dysortografia- trudności w opanowaniu poprawnej pisowni (błędy ortograficzne)

DYSGRAFIA

TRUDNOŚCI DYSLEKSJA ROZWOJOWA: DYSLEKSJA, DYSGRAFIA, DYSORTOGRAFIA SPECYFICZNE NIESPECYFICZNE DYSLEKSJA ROZWOJOWA: DYSLEKSJA, DYSGRAFIA, DYSORTOGRAFIA UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE INTELIGENCJA NIŻEJ NIŻ PRZECIĘTNA ZANIEDBANIA ŚRODOWISKOWE WADY WZROKU , SŁUCHU

?

5. ryzyko dysleksji Już w wieku po niemowlęcym i przedszkolnym można dostrzec pierwsze symptomy zapowiadające trudności w czytaniu i pisaniu. Ryzyko wystąpienia dysleksji jest prawdopodobne w przypadku: - obciążenia genetycznego (występowanie dysleksji w rodzinie), - ciąży i porodu o nieprawidłowym przebiegu - dysharmonijnego rozwoju psychomotorycznego.

Pierwsze symptomy mogą pojawić się już u dziecka 3-4-letniego - mała sprawność ruchowa, opóźniony rozwój ruchowy (dziecko późno zaczyna chodzić, siadać, może w ogóle nie raczkować), - niechęć do zabaw ruchowych, - mała sprawność dziecka w samoobsłudze (zapinanie guzików, wkładanie ubrań, wiązanie sznurowadeł), - niechęć do rysowania, układania klocków, puzzli, - opóźniony rozwój mowy, - przekręcanie wyrazów (dziecko mówi „kordła” zamiast kołdra, „fusit” zamiast sufiT, tlaktor zamiast traktor itp.), - trudności z zapamiętywaniem pór roku, dni tygodnia.

W wieku 5-6 lat mogą występować następujące symptomy kłopoty z zapamiętywaniem wierszyków, piosenek, - trudności z odróżnianiem lewej i prawej strony ciała, - leworęczność lub oburęczność, - kłopoty z odwzorowywaniem szlaczków, prostych figur geometrycznych, - nie odróżnianie głosek podobnych słuchowo, - kłopoty z dzieleniem i składaniem słów z głosek i sylab, - gramatyczne błędy w wymowie, - trudności w początkowej nauce czytania.

Objawy dysleksji w klasach I-III W zakresie czytania: - mało błędów przy wolnym tempie czytania i prymitywnej technice (głoskowanie lub sylabizowanie z wtórną syntezą słowa) ze słabym rozumieniem przeczytanego tekstu lub - bardzo szybkie tempo czytania z wieloma błędami, dziecko domyśla się treści na podstawie kontekstu, często niewłaściwie i słabo rozumie przeczytany tekst albo: występują pojedyncze objawy: - niewłaściwe tempo czytania, - nieodpowiednia do poziomu edukacji technika czytania.

W zakresie pisania Przy zaburzonych funkcjach wzrokowych dziecko może: - popełniać błędy podczas przepisywania tekstów ze wzoru, - mieć trudności z zapamiętaniem alfabetu, kształtu liter rzadziej występujących lub o skomplikowanej strukturze (F, H, Ł, G), - mylić litery o podobnym kształcie l-t-ł, m-n, u-y, o-a-e, a-ą, e-ę, mylić litery różniące się położeniem w przestrzeni: p-b-d-g, m-w, n-u.

W zakresie pisania Przy zaburzonych funkcjach słuchowo-językowych dziecko może: - mieć nasilone trudności w pisaniu ze słuchu, - mylić litery odpowiadające głoskom podobnym pod względem słuchowo-artykulacyjnym z-s, w-f, d-t, k-g, - mieć trudności z zapisywaniem zmiękczeń, mylić głoski i-j, - mieć problemy z zapisywaniem głosek nosowych ą-om, ę-en, - często opuszczać, dodawać, przestawiać, podwajać litery i sylaby, - pisać wyrazy bezsensowne.

W zakresie pisania - nieprawidłowo trzymać długopis, ołówek, itp., Przy opóźnionym rozwoju ruchowym i koordynacji wzrokowo-ruchowej dziecko może: - nieprawidłowo trzymać długopis, ołówek, itp., - mieć nadmierny lub zbyt słaby nacisk długopisu na papier, - pisać wolno, sygnalizować szybkie męczenie się ręki, - pisać niekształtne litery, - nie przestrzegać liniatury, - nieprawidłowo łączyć litery, - mieć mało czytelne pismo.

Problemy dyslektyka w życiu codziennym Wbrew obiegowym opiniom „dyslektykom” wcale nie jest w życiu łatwiej. Ich trudności nie znikają, zmienia się jedynie ich charakter. Przejawia się to między innymi: - w przekręcaniu nazwisk i nazw, - trudnościami ze zautomatyzowaniem własnego podpisu, - trudnościami w wypełnianiu formularzy, - problemami z nauką jazdy samochodem, - kłopotami z nauczeniem się układów tanecznych na kursie tańca, - zapamiętaniem i dokładnym przekazaniem informacji odebranych przez telefon,

Problemy dyslektyka w życiu codziennym - płynnym nazwaniem miesięcy w prawidłowej i odwróconej kolejności, - myleniem numerów autobusów 95-59, - myleniem kolejności cyfr przy wykręcaniu numeru telefonicznego, - myleniem dat i godzin, - kłopotami z zapamiętaniem numerów telefonów, danych liczbowych, - kłopotami z planowaniem, organizacją i zarządzaniem czasem, materiałami oraz zadaniami, - trudnościami z odróżnianiem strony prawej od lewej, - kłopotami z czytaniem mapy lub orientowaniem się w nieznanym terenie.

Co w klasach starszych? Towarzyszące dysleksji zaburzenia powodują trudności uczniów w wielu przedmiotach, nie tylko na języku polskim. Dotyczy to: geografii - zła orientacja na mapie, w stronach świata, arytmetyki - odczytywanie liczb od prawej do lewej strony, mylenie znaków nierówności, trudności z przestrzenną organizacją zapisu działań w „słupkach”, trudności z operowaniem długimi liczbami, z wieloma zerami lub miejscami po przecinku, liczenie w pamięci, tabliczka mnożenia, geometrii - rysunek uproszczony, schematyczny, chemii - zapisywanie łańcuchów reakcji chemicznych,

muzyki - czytanie i zapis nut, języków obcych - zapamiętywanie słówek, odróżnianie podobnych wyrazów, prawidłowa wymowa, biologii - opanowanie terminologii, historii - zapamiętywanie nazwisk, nazw, dat, orientacja w czasie- chronologia, kultury fizycznej - niektóre ćwiczenia, np. równoważne, układy gimnastyczne, szybkie bieganie, rzuty do celu piłką, celne odbijanie piłki. sztuki (geometria, biologia, geografia) - rysowanie.

Nie należy zwalniać ucznia z obowiązku pracy nad problemem Otrzymanie opinii stwierdzającej dysleksję nie jest ostatnim, ale pierwszym krokiem na drodze do pokonania trudności Nie należy zwalniać ucznia z obowiązku pracy nad problemem

poradni psychologiczno-pedagogicznej. W przypadku podejrzewania dysleksji dziecko powinno być zdiagnozowane w specjalistycznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Badanie przeprowadza się na wniosek rodzica lub za pośrednictwem szkoły

POMOC SPECJALISTYCZNA Udział w zajęciach korekcyjno- kompensacyjnych i wyrównawczych. Dostosowanie wymagań szkolnych do możliwości ucznia. Zwolnienie z nauki drugiego języka obcego. Wyrównywanie szans podczas egzaminów.

Zasady pracy zadania wykonywać w tym samym miejscu i (najlepiej) o tej samej porze, należy pozwolić dziecku odpocząć przed przystąpieniem do ćwiczeń, miejsce do pracy powinno być uprzątnięte, trzeba zadbać o ciszę, mózg wymaga rozgrzewki, czyli ćwiczeń wstępnych (najlepiej w formie zabawy), w pracy warto wykorzystywać skojarzenia, podczas ćwiczeń w czytaniu nie należy przyjmować zbyt wygodnej pozycji, bo to rozleniwia, należy wyposażyć się w odpowiednie pomoce do ćwiczeń.

Ćwiczenia w czytaniu Oprzeć naukę czytania na interesującym tekście. Czytać z dzieckiem na zmianę. Czytać książki z dużym drukiem i kolorowymi obrazkami. Nie ponaglać dziecka. Sprawdzać rozumienie tekstu.

Ćwiczenia w pisaniu Zezwolić na pisanie ołówkiem. Wskazać błędy i mobilizować do samokontroli. Utrwalać zasady pisowni. Prace domowe odrabiać w brudnopisie. Po sprawdzeniu i omówieniu błędów przepisywać do zeszytu. Dzieci leworęczne- nie przestawiać na rękę prawą

Czego nie robić? nie tłumaczyć trudności dziecka wyłącznie lenistwem, nie porównywać z rówieśnikami lub rodzeństwem, nie liczyć na natychmiastowe efekty, nie krytykować i nie ośmieszać, nie usprawiedliwiać niechęci do wykonywania ćwiczeń, nie odrabiać za dziecko prac domowych, nie poprawiać błędów w pracach pisemnych (dziecko powinno się nauczyć pracować ze słownikiem ortograficznym)

1 OSOBA W KLASIE Z GŁĘBOKĄ DYSLEKSJĄ 10 % POPULACJI TRUDNOŚCI DYSLEKTYCZNE 4 % GŁĘBOKA DYSLEKSJA 1 OSOBA W KLASIE Z GŁĘBOKĄ DYSLEKSJĄ

Dziękuję za uwagę