Wieloletnie Ramy Finansowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Polityka spójności UE na lata 2014–2020
Nowa Perspektywa finansowa
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
ABC Funduszy Strukturalnych dla Nauki Poznań, 17 lutego 2004 Fundusze Strukturalne Unii Europejskiej Ewa Kocińska - RPK Poznań
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
Wymiar budżetu unijnego w odniesieniu do szeroko pojętej działalności gospodarczej.
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Polityka regionalna UE: ogólny zarys
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Refleksje nad przyszłością polityki spójności
Inwestowanie w regiony oraz kraje członkowskie UE
Polityka spójności UE na lata 2014–2020
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
Koncepcje Komisji Europejskiej wdrażania funduszy po 2013 roku Zespół ds. opracowania ramowego zintegrowanego programu regionalnego, 7 listopada, 2011.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Polityka spójności na lata
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
PROCES PROGRAMOWANIA ROZWOJU SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO NA LATA Konsultacje społeczne projektu Strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
Polska branża spożywcza wobec globalnego kryzysu surowcowego – przetrwać czy wygrać KATOWICE, Andrzej Butra – Podsekretarz Stanu.
Informacja na temat dokumentów programowych i pakietu legislacyjnego polityki rybołówstwa w Polsce oraz UE na lata
Seminarium wewnętrzne IETU, 13 marzec Fundusze Europejskie UE Fundusze Strukturalne Fundusz Spójności.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. Krajowy Punkt Kontaktowy Programu IEE Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji ( ) CIP Antonina.
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Warszawa, 23 luty 2011 r. Procedura budżetowa w UE – wnioski dla polskiej administracji.
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
MINISTRY OF AGRICULTURE AND RURAL DEVELOPMENT POROZUMIENIE w Radzie UE ds. Rolnictwa i Rybołówstwa z 25 czerwca 2013 r. WPR na lata 2014 – 2020.
Efektywne programowanie Bruksela, 3 kwietnia 2014 Dyrekcja Generalna do spraw Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego.
i inne dokumenty dotyczące perspektywy finansowej
Regionalny Program Operacyjny
Parlament Europejski - instytucja Unii Europejskiej będąca odpowiednikiem jednoizbowego parlamentu, której członkowie są wybierani są w bezpośrednich wyborach,
Perspektywa finansowa :
Prof. Danuta Hübner Bruksela, 30 Maja 2007
Rola spójności terytorialnej w rozwoju obszarów wiejskich Prof. dr hab. K. Duczkowska-Małysz Warszawa, lutego 2009.
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Komunikat Komisji do Rady Europejskiej COM(2008) 800 A European Economic Recovery Plan działania krótkoterminowe o charakterze antycyklicznym mające na.
Polityka klimatyczno-energetyczna w latach : propozycje KE, stanowisko MG, dalsze działania Warszawa, 28 stycznia r.
Dr Sebastian Stępień Budżet Unii Europejskiej na lata z punktu widzenia interesów Polski Sukces czy porażka negocjacji?
Polityka sp ó jności UE. Polityka sp ó jności w ujęciu czasowym 1957 r. W traktacie rzymskim pierwszy raz wspomniano o r ó żnicach regionalnych 1958 r.
Negocjacje Wieloletnich Ram Finansowych na l
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich a rozwój regionów wiejskich Janusz Rowiński Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
Rozważania na temat przyszłości spójności i współpracy terytorialnej Jan Březina, europoseł.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Zasady finansowania operacji realizowanych przez Jednostki Sektora Finansów Publicznych Paweł Antoniewicz Kunice, r.
II Forum Wiedzy i Innowacji
Europejski Fundusz Społeczny po 2013 r.
Europejski Fundusz Społeczny projekt rozporządzenia
ZESPÓŁ EKSPERCKI DS. EUROPEJSKIEJ I KRAJOWEJ POLITYKI STRUKTURALNEJ RP
Warszawa, niedziela, 14 kwietnia 2019
Zapis prezentacji:

Wieloletnie Ramy Finansowe 2014 - 2020 Sidonia Jędrzejewska Posłanka do Parlamentu Europejskiego Gniezno, 1 października 2011

(WRF) - budżet wieloletni Budżet UE Wieloletnie Ramy Finansowe (WRF) - budżet wieloletni WRF 2007 – 2013: 975.777 mld EUR – środki na zobowiązania = 1.12% DNB UE-27 925.576 mld EUR – środki na płatności = 1.06% DNB UE-27 Budżety roczne Budżet UE 2011 : 141.9 mld EUR – środki na zobowiązania = 1.13% DNB UE-27 126.5 mld EUR – środki na płatności = 1.01% DNB UE-27 Dla porównania budżet Polski na 2011 - 154.331 mld EUR

WRF 2007 – 2013

Budżet UE 2011

Budżet UE na 2012 – rozgrzewka przed negocjacjami WRF 2014 - 2020 2012 – przedostatni rok programowania finansowego UE - marginesy na wyczerpaniu Kryzys gospodarczy i wszechobecne oszczędności, przede wszystkim w odniesieniu do administracji Kryzys zadłużenia i pakiety ratunkowe dla Grecji, Irlandii, Portugalii, … Hiszpanii, Włoch? Populizm i uprawianie polityki krajowej kosztem polityki europejskiej

2012 - Komisja vs. Rada Komisja Rada UE 2012 (mld EUR) 2012 – 2011 (%) Zobowiązania 147,835 + 4% Płatności 132,738 + 4.9% 2012 (mld EUR) 2012 - 2011 (%) KE – RUE Zobowiązania 146,245 + 2.92% - 1,590 Płatności 129,088 + 2.02% - 3,650

Parlament Europejski Od czasu traktatu lizbońskiego PE ma zwiększone kompetencje w zakresie budżetów rocznych PE za hojnym budżetem UE, realizującym cele strategii Europa 2020 Stanowisko PE bliższe interesom Polski, ale Polska, sprawując Prezydencję w Radzie UE, musi reprezentować zdanie ogółu państw członkowskich W negocjacjach budżetu 2012 instytucje UE będzie reprezentować 3 Polaków: J. Buzek (PE), Janusz Lewandowski (KE) i J. Rostowski/ J. Dominik (RUE)

PE a Wieloletnie Ramy Finansowe Sprawozdanie PE w sprawie nowych wieloletnich ram finansowych z 8 czerwca 2011 r (tzw. raport Komisji SURE). PE postuluje: fundusze na wspólną politykę rolną i politykę spójności w następnych WRF nie powinny być niższe niż kwoty na 2007 – 2013 więcej środków na badania, innowacje, energię oraz transport nową kategorię regionów w polityce spójności – regiony pośrednie z dochodem między 75 a 90% średniej UE 7-letni okres programowania UE reformę finansowania Unii poprzez wprowadzenie nowych dochodów własnych, które zastąpiłyby system oparty na składkach z budżetów narodowych zwiększenie środków nowych WRF o co najmniej 5% w stosunku do obecnego budżetu wieloletniego, by osiągnąć cele strategii Europa 2020

KE i projekt WRF Projekt WRF autorstwa Komisji Europejskiej z 29 czerwca 2011 r. – oficjalny początek negocjacji Projekt WRF stara się pogodzić stanowiska PE i Rady Struktura nowych WRF ma odzwierciedlać cele strategii EU 2020 – inteligentny i włączający wzrost oraz rozwój sprzyjający włączeniu społecznemu 

2014 – 2020 vs. 2007 - 2013 Porównanie WRF mld EUR Różnica (%) 2007 – 2013 2014 - 2020 1. Inteligentny wzrost sprzyjający włączeniu społecznemu 444.5 490.9 10.2% - w tym konkurencyjność 77.8 114.9 47.7% - w tym infrastruktura 12.9 40.0 209.7% - w tym spójność 354.8 336.0 - 5.3% 2. Trwały wzrost gospodarczy: zasoby naturalne 421.1 382.9 - 9.1% - w tym wydatki związane z rynkiem i dopłaty bezpośrednie 322.0 281.8 - 12.5% 3. Bezpieczeństwo i obywatelstwo 12.4 18.5 49.9% - w tym wolność, bezpieczeństwo i sprawiedliwość 7.6 11.6 53.0% - w tym obywatelstwo 4.8 6.9 44.9% 4. Globalny wymiar Europy 56.8 70.0 23.2% 5. Administracja 56.9 62.6 10.1% - w tym wydatki administracyjne instytucji 48.4 50.5 4.2% 6. Wyrównania 0.9 Suma zobowiązań 993.6 1 025.0 3.2% % DNB UE - 27 1.12% 1.05%

Spadek funduszy na rolnictwo i spójność

Polityka Spójności - nowości Regiony pośrednie – 75-90% średniego PKB UE: 2/3 poziomu funduszy, które otrzymywały jako regiony konwergencji (<75% średniego PKB) wsparcie zmniejszające się wraz z doganianiem regionów konkurencyjności (>90%) „Connecting Europe facility” czyli instrument finansujący transgraniczą infrastrukturę w obszarze transportu, energetyki i technologii informacyjno-komunikacyjnych Ograniczenie przydziału środków w ramach polityki spójności do 2,5% DNB danego państwa członkowskiego (obecnie 4% DNB) Czasowe zezwolenie na zwiększenie współfinansowania od 5 do 10 p.p. ze strony UE, gdy państwo otrzymuje wsparcie zgodnie z art. 136 lub 143 TFUE

Polityka Spójności - więcej warunków, ale… Wprowadzenie zasady warunkowości i koncentracja na wynikach, m.in.: umowa o partnerstwie – między KE a państwem członkowskim, zobowiązanie partnerów na szczeblu krajowym i regionalnym do wykorzystania funduszy na realizację celów strategii Europa 2020 (wskazanie jasnych celów i wskaźników) – warunki ex ante rezerwa wykonania - zablokowanie 5% funduszy spójności na rzecz krajów, które poczynią największe postępy w realizowaniu umów o partnerstwie – warunki ex post Wspólne ramy strategiczne – obejmujące Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, EFS, Fundusz Spójności oraz Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich i Europejski Fundusz Morski i Rybacki – cel zapewnienie większej spójności źródeł finansowania Europejski Fundusz Społeczny - środki na EFS (przy zastosowaniu formuły 25/40/52 dla poszczególnych kategorii regionów) będą stanowić min. 25% puli środków na politykę spójności, czyli 84 mld EUR

Polityka Spójności mld EUR Fundusz Spójności* 68.7   mld EUR Fundusz Spójności* 68.7 Regiony konweregencji 162.6 Regiony pośrednie 39.0 Regiony konkurencyjności 53.1 Współpraca terytorialna 11.7 Specjalne przydziały na rzecz regionów peryferyjnych i słabo zaludnionych 0.9 SUMA 336.0 Connecting Europe facility for transport, energy and ICT 40.0 376.0 * Z Funduszu Spójności zostanie wydzielone 10 mld EUR na rzecz Connecting Europe Facility

Podział środków polityki spójności Polityka Spójności - więcej warunków, ale też więcej pieniędzy dla UE-12 Koncentracja polityki spójności na najbiedniejszych i najmniej rozwiniętych regionach Wg wyliczeń KE w l. 2014 – 2020 Polska mogłaby otrzymać nawet 80 mld EUR! Podział środków polityki spójności 2007 – 2013 2014 - 2020 UE-12 49% 43% UE -15 51% 57%

Polityka Spójności 2014-2020 - podział UE na regiony – symulacja KE

Instrument Connecting Europe Instrument Connecting Europe ma finansować transgraniczny transport, energię oraz technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK): 9,1 mld EUR dla sektora energetycznego, 31,6 mld EUR na transport (w tym 10 mld EUR w ramach Funduszu Spójności) 9,1 mld EUR na TIK W ramach Connecting Europe KE chce uruchomić możliwości korzystania z innowacyjnych narzędzi finansowania - cel przyspieszenie inwestycji i zwiększenie ich w stosunku do tego, co można by osiągnąć jedynie poprzez finansowanie ze środków publicznych

Wspólna Polityka Rolna W l. 2014 – 2020: na pierwsze filary WPR - 281,8 mld EUR na rozwój obszarów wiejskich - 89,9 mld EUR Wyrównywanie poziomu dopłat bezpośrednich między UE-15 a UE-12 „Greening” - 30 % dopłat bezpośrednich uzależnione od „zazielenienia” gospodarstw Państwa członkowskie będą mogły przesuwać fundusze z filaru pierwszego do filaru drugiego Ograniczanie poziomu płatności bezpośrednich dla dużych gospodarstw rolnych – oszczędności zostaną przeznaczone na rozwój obszarów wiejskich

Inne polityki Horyzont 2020 – wspólne ramy strategiczne w dziedzinie badań i rozwoju (7 PR + CIP + EIT) – 80 mld EUR + wsparcie funduszy strukturalnych Uproszczenie systemów finansowania Promocja partnerstwa publiczno-prywatnego i innowacyjnych systemów finansowania Jednolite zasady w odniesieniu do uczestnictwa, audytu, systemów wspierających, rozpowszechniania wyników i systemów zwrotu Nowa edukacja dla Europy – połączenie w jedną strukturę takich programów jak m.in. Lifelong Learning Programme, Erasmus Mundus oraz Youth in Action, czyli 15,2 mld EUR na edukację i szkolenia + wsparcie funduszy strukturalnych Horyzont 2020 – wspólne ramy strategiczne w dziedzinie badań i rozwoju (7 PR + CIP + EIT) ściśle związane z kluczowymi priorytetami polityk sektorowych jak zdrowie, bezpieczeństwo żywności, gospodarka ekologiczna, energia i zmiana klimatu Program Nowa edukacja dla Europy obejmie trzy główne priorytety. Po pierwsze, będzie on wspierał ponadnarodową mobilność edukacyjną. Surowe warunki dotyczące jakości mobilności i koncentracja na kluczowych celach polityki, przy których można osiągnąć masę krytyczną i uzupełnić je o inne programy unijne, będą miały zasadnicze znaczenie w zapewnieniu bardzo wysokiej europejskiej wartości dodanej. Po drugie, program będzie wspierał współpracę pomiędzy instytucjami edukacyjnymi a światem pracy w celu propagowania modernizacji edukacji, innowacji i przedsiębiorczości. Po trzecie, zapewni on wsparcie polityczne w celu zebrania dowodów na skuteczność inwestycji w edukację oraz pomoże państwom członkowskim we wdrażaniu skutecznych rozwiązań politycznych.

Inne polityki Migracja i sprawy wewnętrzne – 8,2 mld EUR i tylko 2 fundusze zamiast obecnych 4: Fundusz Migracyjno-Azylowy Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego Polityka klimatyczna - ochrona środowiska i działania związane ze zmianą klimatu zostaną włączone do kluczowych polityk UE, czyli wzrost udziału wydatków związanych z klimatem do co najmniej 20% poprzez wkłady z innych polityk Działania zewnętrzne - 70 mld EUR, w tym duży nacisk na Europejską Politykę Sąsiedztwa (m.in. Partnerstwo Wschodnie) Horyzont 2020 – wspólne ramy strategiczne w dziedzinie badań i rozwoju (7 PR + CIP + EIT) ściśle związane z kluczowymi priorytetami polityk sektorowych jak zdrowie, bezpieczeństwo żywności, gospodarka ekologiczna, energia i zmiana klimatu Program Nowa edukacja dla Europy obejmie trzy główne priorytety. Po pierwsze, będzie on wspierał ponadnarodową mobilność edukacyjną. Surowe warunki dotyczące jakości mobilności i koncentracja na kluczowych celach polityki, przy których można osiągnąć masę krytyczną i uzupełnić je o inne programy unijne, będą miały zasadnicze znaczenie w zapewnieniu bardzo wysokiej europejskiej wartości dodanej. Po drugie, program będzie wspierał współpracę pomiędzy instytucjami edukacyjnymi a światem pracy w celu propagowania modernizacji edukacji, innowacji i przedsiębiorczości. Po trzecie, zapewni on wsparcie polityczne w celu zebrania dowodów na skuteczność inwestycji w edukację oraz pomoże państwom członkowskim we wdrażaniu skutecznych rozwiązań politycznych.

Finansowanie budżetu UE Obecnie ok. 85% budżetu UE jest finansowane ze składek narodowych oraz z zasobów opartych na VAT System niezgodny z traktatami UE Presja płatników netto na ograniczanie budżetu UE i tzw. sprawiedliwy zwrot (logika ”juste retour”) Rabaty od rabatów System bez wyraźnego powiązania z polityką UE Od lat dyskusja o potrzebie reformy tego systemu: Budget Review KE z października 2010 r. Sprawozdanie Komisji SURE PE

Finansowanie budżetu UE Propozycje KE na 2014 – 2020: dwa nowe źródła zasobów własnych: podatek od transakcji finansowych (FTT) i zmodyfikowany VAT likwidacja obecnego źródła VAT reforma systemu rabatów - zastąpienie obecnych rabatów systemem kwot ryczałtowych powiązanych z poziomem dobrobytu państw członkowskich – dotyczy UK, NL, SE i DK KE chce wprowadzić FTT i nowy VAT najpóźniej do 2018 r., ale… …procedura zmiany systemu finansowania wymaga jednomyślności w Radzie po konsultacji z PE + ratyfikacji państw członkowskich

Ewolucja źródeł finansowania budżetu UE

WRF - przepisy prawne Nowa procedura przyjmowania WRF – wg traktatu lizbońskiego Rada jednomyślnie przyjmuje WRF po uzyskaniu zgody PE (dotąd porozumienie międzyinstytucjonalne) W 2010 r. PE wymógł na Radzie udział w rozmowach o WRF 2014 – 2020 (pozytywna rola Węgier i Polski) Rada UE i PE współdecydują o ostatecznym kształcie rozporządzeń wdrażających WRF zaproponowanych przez KE WRF powinny zostać wynegocjowane do 2013 r., inaczej UE będzie funkcjonować na przedłużonym budżecie z 2013 r., ale bez podstaw prawnych dla większości programów i polityk UE (wyjątek rolnictwo)

Rada UE a WRF Traktat wymaga jednomyślności w Radzie, tymczasem… Wielka Brytania, Szwecja i Węgry z założenia odrzuciły projekt WRF jako bazę do negocjacji (28/07/11 – nieformalne spotkanie w Sopocie) 8 państw chce redukcji wydatków WRF o 120 mld EUR - Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Włochy, Finlandia, Szwecja, Austria, Holandia (list z 12/09/11) Dania, Hiszpania i Czechy obiecały, że dołączą do tej ósemki Tym 11 państwom nie podoba się struktura WRF, czyli umieszczenie poza głównym budżetem m.in. Funduszu Solidarności czy Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji … …, czyli negocjacje będą długie i trudne… Wielka Brytania postuluje co najmniej zamrożenie wydatków z unijnego budżetu i stanowczo broni swego rabatu w składce, wywalczonego w 1984 r. Szwecja nie uznała propozycji KE za podstawę do dalszych negocjacji, bowiem postuluje radykalne ograniczenie wydatków na tradycyjne dziedziny jak rolnictwo i rozwój uboższych regionów i przekierowanie środków na rozwój i innowacje Węgry Węgier argumentują, że wyliczając nowy budżet KE zaniżyła prognozy ich wzrostu gospodarczego w kolejnych latach, co zmniejszyło pulę ich środków dostępnych w ramach polityki spójności.