Jak skutecznie zarządzać ryzykiem podatkowym?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wspólnotowe Prawo Podatkowe
Advertisements

MunSol System zarządzania informacją i sprawami INFORMACJE PODSTAWOWE
Platforma Informacji Medycznych
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
Zarządzanie Ryzykiem Operacyjnym
w Bankach Spółdzielczych z wykorzystaniem rozwiązań Wdrożenie wymagań NUK w Bankach Spółdzielczych z wykorzystaniem rozwiązań Asseco Poland S.A. Zawiercie,
Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
BADANIE SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH
Definicja rachunkowości zarządczej
Rola audytu wewnętrznego w systemie zapewnienia
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Koncepcje i rozwiązania praktyczne stosowania e-faktur
Zmiany w Ordynacji podatkowej w zakresie kontroli podatkowej obowiązujące od 1 stycznia 2007 r. Zawiadamianie podatników o planowanej kontroli podatkowej.
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
AUDYT BANKOWY PRZYGOTOWAŁA MONIKA ZOWCZAK - PORADA.
Wojciech Krok Członek Rady Podatkowej PKPP Lewiatan
Ryzyko podatkowe Jerzy Martini Rada Podatkowa przy PKPP Lewiatan
PROJEKT 1.19 ZINTEGROWANY SYSTEM WSPARCIA EKONOMII SPOŁECZNEJ POŻYCZKI DLA PRZEDSIĘBIORSTW EKONOMII SPOŁECZNEJ - ROLA DORADCY BIZNESOWEGO OWES W SYSTEMIE.
Wdrożenie MiFID – nowe obowiązki dla domów maklerskich
Zarządzanie projektami
Składanie deklaracji podatkowych – e-Podatki
DOKUMENTACJA CEN TRANSFEROWYCH
Sprawozdawczość finansowa
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
GRC.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.

CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta Tamara Ossowska Zakopane, 21 czerwca 2001.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Pomoc publiczna oraz zarządzanie ryzykiem podatkowym w Centrach Usług
OUTSOURCING USŁUG PODATKOWYCH (W ASPEKCIE REDUKCJI POZIOMU RYZYKA PODATKOWEGO SPÓŁKI) Kraków, 7 listopada 2007 r. dr hab. Krzysztof G. Szymański Biegły.
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
DOKUMENTACJA CEN TRANSFEROWYCH
Planowanie przepływów materiałów
Prezentacja na Side Event, Barcelona
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
Wsparcie w prawidłowości rozliczeń podatkowych unikania opodatkowania
Rozwój katalogu usług cyfrowych dla klientów Administracji Podatkowej i Kontroli Skarbowej w zakresie centralizacji obsługi podatków CIT i VAT oraz obsługi.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Praktyczne.
D ORADZTWO P ODATKOWE Jak efektywnie zarządzać podatkami?
Ordynacja podatkowa Przepisy ogólne. Praktyczne i teoretyczne przesłanki wyodrębnienia gałęzi prawa podatkowego. O wyodrębnieniu danej gałęzi decydują.
Zarządzanie ryzykiem w projektach Poznań, r.
Specjalność: Rachunkowość i podatki Katedra Finansów Publicznych Katedra Rachunkowości Katowice, czerwiec 2016 r.
P ROCEDURY PODATKOWE Z AGADNIENIA OGÓLNE dr hab. H. Dzwonkowski, prof. nadzw. UŁ.
Menedżer finansowy Katedra finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń gospodarczych Katowice,
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
Katedra finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń gospodarczych
Efektywne planowanie i monitorowanie portfela inwestycji z Hadrone PPM
Przetwarzanie danych osobowych - dokumentacja
Sprawozdawczość finansowa
Zarządzanie ryzykiem - element kontroli zarządczej
Doradca podatkowy nieodłączny partner Twojego biznesu
Specjalność Menedżer finansowy
Piotr Jóśko Z-ca Dyrektora
Zapis prezentacji:

Jak skutecznie zarządzać ryzykiem podatkowym? Grażyna Młynarczyk

Plan prezentacji Czynniki kształtujące ryzyko podatkowe Ryzyko podatkowe w Polsce – wybrane statystyki Metody zarządzania ryzykiem podatkowym

Zarządzanie Ryzykiem Podatkowym Działania mające na celu opracowanie i wdrożenie wewnętrznych procedur (w tym automatycznych i manualnych) mających na celu zapewnienie: Przestrzegania prawa podatkowego i wymogów ustawowych Identyfikacji ryzyk podatkowych Efektywności podatkowej Właściwego funkcjonowania wewnętrznych funkcji podatkowych Minimalizacji ryzyka podatkowego oraz wpływu tego ryzyka na sprawozdania finansowe Monitorowania zmian w prawie podatkowym

Czynniki kształtujące ryzyko podatkowe

Czynniki kształtujące ryzyko podatkowe TRADYCYJNE NOWE Złożoność prawa podatkowego Odpowiedzialność karnoskarbowa Sprawozdawczość finansowa Zwiększone wymogi regulacyjne (na przykład uregulowania SOX, projekt VIII Dyrektywy) Nacisk na ład korporacyjny Rosnące oczekiwania udziałowców Odpowiedzialność podmiotów zbiorowych + Przed SOX Po SOX

Źródła ryzyka podatkowego Zewnętrzne Wewnętrzne Niestabilne prawo podatkowe Zmieniające się interpretacje prawa podatkowego (w tym orzeczenia sądów) Fiskalizm organów skarbowych Zmiany w innych przepisach prawa Zmienne uwarunkowania rynkowe Niewystarczające kompetencje pracowników Niewłaściwy i/lub niezdefiniowany podział obowiązków Brak jasnych i skutecznych wewnętrznych procedur podatkowych Brak wymiany informacji między działami finansowymi i merytorycznymi Braki w dokumentacji Brak zaangażowania działu podatkowego w operacje gospodarcze Niewykorzystany potencjał w zakresie funkcji podatkowych stosowanych systemów informatycznych + +

Skutki braku skutecznego zarządzania ryzykiem podatkowym Skutki ustawowe Skutki biznesowe Zaległości podatkowe (odsetki karne, sankcje, utrata prawa do ulg) Odpowiedzialność karnoskarbowa (KKS) Odpowiedzialność podmiotów zbiorowych Naruszenie wymogów sprawozdawczości finansowej Naruszenie innych wymogów ustawowych (w tym w zakresie sprawozdawczości giełdowej) Nieopłacalne decyzje dot. prowadzonej działalności Mało konkurencyjna oferta produktów Zwiększona podstawa opodatkowania Nadpłata podatków Utrata reputacji +

Ryzyko podatkowe w Polsce - wybrane statystyki

Udział wpływów z przypisów w przychodach budżetowych z tytułu podatków (%)

Wartość przypisów dokonanych w ramach kontroli UKS (w tys. zł)

Wartość przypisów wynikających z decyzji wydanych przez UKS i US (w tys. zł)

Nowe sprawy w NSA w roku 2004

Przekazane do ponownego rozpatrzenia Wyniki spraw NSA w roku 2004 1% inne 23% Przekazane do ponownego rozpatrzenia 2% Rozpatrzone 74% Odroczone/ umorzone

Jak zarządzać ryzykiem podatkowym?

Obszary ryzyka podatkowego Zewnętrzne Bardzo ograniczone możliwości zarządzania Zarządzanie ryzykiem podatkowym Wewnętrzne

Zarządzanie ryzykiem podatkowym Kompetencje pracowników Procedury Systemy informatyczne

Zarządzanie ryzykiem podatkowym Kompetencje pracowników Procedury Systemy informatyczne Jasno określony zakres odpowiedzialności Efektywna polityka szkoleniowa Sformalizowane procedury podatkowe oraz w zakresie obiegu dokumentów Pisemne instrukcje podatkowe dla pracowników spoza działu finansowego Wymiana informacji między działem finansowym i pozostałymi działami Procedury dot. prowadzenia sporów z organami podatkowymi Zgodność procedur z systemami informatycznymi Odpowiednio dostosowana funkcjonalność podatkowa Minimalny zakres ręcznego przetwarzania danych Integracja danych z różnych systemów informatycznych

Jak zarządzać ryzykiem podatkowym – KOMPETENCJE PRACOWNIKÓW Opracowanie struktury funkcji podatkowych Obsługa bieżąca Planowanie podatkowe Koordynacja w zakresie podatków Wewnętrzne funkcje kontrolne Wewnętrzne doradztwo podatkowe Zarządzanie wiedzą Polityka szkoleniowa Szkolenia dostosowane do konkretnych wymogów Edukacja podatkowa dla personelu spoza działu finansowego, zajmującego się rozliczeniami podatkowymi Okresowa weryfikacja wiedzy Ocena jakości szkoleń Dostęp do profesjonalnych źródeł informacji (LEX, czasopisma, bieżący kontakt z doradcami podatkowymi itp.) Właściwa wymiana informacji między działem finansowym/ podatkowym i pozostałymi działami Jasne określenie zakresu odpowiedzialności osób zaangażowanych w rozliczenia podatkowe (w tym personelu spoza działu finansowego)

Jak zarządzać ryzykiem podatkowym – PROCEDURY Kompletne procedury pisemne określające: Zakres odpowiedzialności dla poszczególnych działów/ osób w przedsiębiorstwie Obieg informacji i dokumentów Niezbędne zaangażowanie i pomoc ze strony działów merytorycznych Wymogi dokumentacyjne Harmonogram zadań/ terminy Procedura akceptacji decyzji w zakresie traktowania podatkowego zdarzeń gospodarczych Metodologia kwantyfikacji ryzyka podatkowego Właściwe wdrożenie/ zakomunikowanie procedur Monitorowanie efektywności i poprawności procedur (w tym okresowe weryfikacje i konieczne korekty)

Jak zarządzać ryzykiem podatkowym – SYSTEMY INFORMATYCZNE Dostosowane do konkretnych wymogów i zoptymalizowane funkcje podatkowe w systemach informatycznych zapewniające większą przejrzystość rachunkowości i sprawozdawczości podatkowej dzięki następującym elementom: Modelowa struktura danych Dostosowana do wymogów przedsiębiorstwa struktura kodów oraz algorytmów podatkowych Format sprawozdań Zminimalizowane manualne przetwarzanie danych Integracja danych z różnych systemów informatycznych Aktualizacja funkcjonalności systemów informatycznych w celu uwzględnienia zmian w przepisach podatkowych i ich interpretacjach

Dziękuję za uwagę Grazyna.Mlynarczyk@pl.ey.com