POLITYKA RZĄDU WOBEC SAMORZĄDÓW. SAMORZĄDNOŚĆ największy sukces 20 lat wolnej Polski! źródło cywilizacyjnego rozwoju kraju gwarancja racjonalnego wydatkowania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Finanse Publiczne Temat pracy: Porównanie strategii ograniczania deficytu i zadłużenia publicznego w kolejnych rządach pod wybranymi kryteriami, proszę.
Advertisements

Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
2 PODSTAWOWE WIELKOŚCI BUDŻETOWE REALIZACJA PLANU W I PÓŁROCZU 2012 R.
BUDŻET MIASTA MIELCA NA 2011 ROK. Ogólne założenia przyjęte przy konstruowaniu budżetu 2011 Wskaźnik wzrostu wynagrodzeń 5,2% (z wyjątkiem pracowników.
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
Budżet 2007 – krok wstecz. Budżet państwa 2007 Rezygnacja z naprawy finansów publicznych Brak wykorzystania dobrej koniunktury do zmniejszenia deficytu.
Czy deficyt finansów publicznych może być cnotą ? dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa, 05 kwietnia, 2007 r.
PROPOZYCJE STAWEK PODATKÓW I OPŁAT LOKALNYCH NA 2013.
Banki w systemie wdrażania funduszy strukturalnych w latach
Polityka fiskalna budżet państwa i dług publiczny
Synteza projektu Budżetu Województwa Lubuskiego na 2010 rok 23 listopada 2009 r. Zarząd Województwa Lubuskiego.
PODSTAWOWE POJĘCIA.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Informacja o realizacji budżetu w 2012 rok Warszawa r. Komisja Infrastruktury i Inwestycji Rady Miasta.
1 Warszawa, 7 kwietnia 2010 r. SPRAWOZDANIE ROCZNE Z REALIZACJI BUDŻETU ZA 2009 ROK POSIEDZENIE KOMISJI BUDŻETU I FINANSÓW RADY MIASTA.
Seminaria magisterskie Studia stacjonarne II stopnia
Wieloletnia Prognoza Finansowa miasta Tychy
Jarosław Hermaszewski Skarbnik Gminy
Wykonanie dochodów i wydatków Województwa Dolnośląskiego w latach 1999 – 2011, przewidywane wykonanie 2012 r. oraz projekt uchwały budżetowej na 2013 r.
Warszawa 17 grudnia 2009 r. PROJEKT BUDŻETU NA 2010 ROK SESJA RADY MIASTA WYSTĄPIENIE PANI HANNY GRONKIEWICZ-WALTZ PREZYDENT MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY.
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Finanse publiczne w świetle statystyk
Projekt uchwały budżetowej na 2013 rok
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
PREZYDENT MIASTA TYCHY Wykonanie budżetu miasta Tychy za 2011 rok.
Bank Gospodarstwa Krajowego dla miast XXXII Zgromadzenie Ogólne Związku Miast Polskich Poznań, 3-4 marca 2011 r. Tomasz Mironczuk Prezes Zarządu.
SEKTOR BANKOWY WOBEC FINANSOWANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH
Górnośląska Agencja Przekształceń Przedsiębiorstw S.A.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
Dochody JST Warszawa 28 maja 2013.
Wieloletnia Prognoza Finansowa i PROJEKT BUDŻETU POWIATU NA 2012 ROK Listopad 2011.
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Uchwała nr 7/14 Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strzelcach Krajeńskich z dnia 15 kwietna 2014r. W sprawie wniosku o udzielenie absolutorium Burmistrzowi.
LEKCJA 3 MĄDRE ZARZĄDZANIE WŁASNYM BUDŻETEM. BUDŻET Zestawienie wpływów i wydatków pieniężnych pojedynczej osoby, grupy, rodziny dotyczące pewnego okresu.
Źródło: Dział Badań i Analiz firmy Emmerson S.A. na podstawie danych Wojewódzkich Urzędów Statystycznych Aktualna sytuacja na rynku mieszkaniowym. Prognozy.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
Program „Moje Boisko-Orlik 2012” w województwie śląskim Katowice, 13 maja 2008 r.
Finansowanie inwestycji Jednostek Samorządu Terytorialnego
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Zasady generalne zarządzania finansami to: 1.Skupienie uwagi nie na kwotach, ale na tendencjach i strukturach. 2.Stała znajomość długoterminowego wpływu.
1Warszawa, 25 listopada 2013 r. BUDŻET WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA 2014 R. I PROGRAM OSTROŻNOŚCIOWY 25 listopada 2013 r. (poniedziałek)
Narzędzia wspomagające procesy zarządzania w gminach wiejskich Ossa, dnia września 2014 roku.
PRZYGOTOWAŁA MAŁGORZATA PAJEK ANALIZA WYKONANIA BUDŻETU GMINY KARCZEW ZA 2009 ROK.
FINANSOWANIE SAMORZĄDÓW Kielce, 9 września 2015r.
Projekt budżetu Gminy Miejskiej Chojnice 2016 r..
Finansowe skutki dla JST podniesienia kwoty wolnej od podatku PIT do 8000 zł.
(Przyjęty Uchwałą Nr CCXIII/769/14 Zarządu Powiatu w Rykach z dnia 13 listopada 2015 r. PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ POWIATU RYCKIEGO NA LATA.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
PROJEKT BUDŻETU POWIATU BOLESŁAWIECKIEGO NA ROK 2016
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
Prawo finansowe MSFRiU II r. r.a. 2015/2016 grupy C 8, C 1, C 2 dzień zajęć – wtorek 6.10, 13.10, 20.10, 27.10, 3.11, 10.11, 17.11,
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE ZA ROK PlanWykonanie% DOCHODY zł zł101 WYDATKI zł zł94 NADWYŻKA-
ŁÓDŹ KREUJE INWESTYCJE. Inwestycje w Łodzi w latach
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Procedura ograniczania deficytu a rozwój miast Ryszard Grobelny Prezydent Miasta Poznania.
PROJEKT BUDŻETU GMINY NA 2016 ROK Sesja Rady Miejskiej w Czechowicach–Dziedzicach 29 grudzień 2015 r.
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
Budżet Miasta Gdańska na rok Budżet na 2006 r. - dochody, wydatki i deficyt.
PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2011 ROK. Nowe uwarunkowania wynikające z ustawy o finansach publicznych nowa uchwała: WIELOLETNIA PROGNOZA FINANSOWA na lata.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wałbrzych – Książ, grudzień 2015 dr inż. Elżbieta Berezowska Skarbnik Województwa Dolnośląskiego.
Sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2009 GMINA ŚWIEBODZICE.
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY ŁUŻNA ZA 2011 ROK.
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Finanse jednostek samorządu terytorialnego – opracowywane zmiany w prawie Dr Jerzy Kwieciński, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Członek Rady Ministrów,
PROJEKTU BUDŻETU NA 2015 ROK
Ministerstwo Finansów
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Zapis prezentacji:

POLITYKA RZĄDU WOBEC SAMORZĄDÓW

SAMORZĄDNOŚĆ największy sukces 20 lat wolnej Polski! źródło cywilizacyjnego rozwoju kraju gwarancja racjonalnego wydatkowania publicznych pieniędzy

BUDŻETY W POLSCE (WYDATKI) SAMORZĄDY 170 mld RZĄD 300 mld 63,8% 36,2%

INWESTYCJE PUBLICZNE WYDATKI NA INWESTYCJE 5% 23,5% WYDATKI NA INWESTYCJE RZĄDSAMORZĄDY

ZADŁUŻENIE PUBLICZNE 669,9 mld 5,8% 94,2% RZĄD SAMORZĄDY

BUDŻET, ZADŁUŻENIE, INWESTYCJE ZADŁUŻENIE 300 mld 208% budżetu* RZĄDSAMORZĄDY 300 mld 2/3 finansów publicznych BUDŻET WYDATKI INWESTYCYJNE 15 mld 5% budżetu ZADŁUŻENIE 40 mld 26,7 % budżetu WYDATKI INWESTYCYJNE BUDŻET 170 mld 1/3 finansów publicznych

BUDŻET, ZADŁUŻENIE, INWESTYCJE ZADŁUŻENIE 300 mld 208% budżetu* RZĄDSAMORZĄDY 300 mld 2/3 finansów publicznych BUDŻET WYDATKI INWESTYCYJNE 15 mld 5% budżetu ZADŁUŻENIE 40 mld 26,7 % budżetu WYDATKI INWESTYCYJNE BUDŻET 170 mld 1/3 finansów publicznych

BUDŻET, ZADŁUŻENIE, INWESTYCJE RZĄDSAMORZĄDY 300 mld ok.2/3 finansów publicznych BUDŻET ZADŁUŻENIE 623 mld 227% dochodów* WYDATKI INWESTYCYJNE (MAJĄTKOWE) 15 mld 5% budżetu ZADŁUŻENIE 40 mld 26 % dochodów 40 mld 23,5 % budżetu WYDATKI INWESTYCYJNE BUDŻET 170 mld ok.1/3 finansów publicznych * liczone jak dla samorządów

ZADŁUŻENIE RZĄDU (liczone jak dla samorządów) PONAD 227 % Temat zastępczy: ZADŁUŻENIE SAMORZĄDÓW ŚREDNIE ZADŁUŻENIE SAMORZĄDÓW 26% 60 % GRANICA USTAWOWA

DECYZJE MINISTRA FINANSÓW Z DNIA 23 GRUDNIA 2010 (§ 3 p.2 RMF) Zmiana sposobu liczenia zadłużenia - sztuczne podniesienie wskaźnika poziomu zadłużenia samorządów (włączenie do wskaźnika zadłużenia odroczonych płatności, partnerstwa publiczno- prywatnego, cesji) tak, aby miasta i wsie nie mogły zaciągać zobowiązań.

SKUTKI I DECYZJI MINISTRA FINANSÓW radykalne ograniczenie możliwości finansowych samorządów niemożność pozyskiwania środków unijnych wstrzymanie inwestycji likwidacja projektów PPP ograniczenie możliwości korzystania z kredytów organicznie możliwości korzystania z odroczonych płatności ograniczenie przyszłych dochodów państwa w tym samorządów WYHAMOWANIE ROZWOJU GOSPODARCZEGO KRAJU

Temat realny: NADMIERNY DEFICYT ROK % DEFICYT PAŃSTWA 3% PRÓG MAKSYMALNY ZALECANY PRZEZ KOMISJĘ EUROPEJSKĄ 9% 8% 7% 6% 5% 4% 3% 2% 1% DEFICYT SAMORZĄDÓW DEFICYT RZĄDU 8% 1%

PROPOZYCJA SAMORZĄDÓW % 3 % budżet państwa 300 mld budżet samorządów 170 mld 2/3 1/3 DEFICYT 2% 1% 3% DEFICYT NA 2012 około

Polska według samorządów Polska według rządu