Państwo 2.0. Nowy start MICHAŁ BONI, MINISTER ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI Warszawa, 14 marca 2012 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Advertisements

Pomorskie społeczeństwo wiedzy. Jak wykorzystać unijną szansę? Janusz Gałęziak.
innowacyjna wielkopolska
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Polityka spójności na lata
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Karol Jakubowicz Polityka w dziedzinie mediów elektronicznych w UE i Polsce: propozycje „Białej Księgi”
Program Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Województwa Lubuskiego na lata Zielona Góra, dnia 16 sierpnia 2010r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
1. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Usługi nowoczesnej administracji publicznej
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
STRATEGIA DIGITALIZACJI MINISTERSTWA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
M ANIFEST CYFRYZACYJNY Michał Boni - Minister Administracji i Cyfryzacji Warszawa, Lewiatan, dnia 20 lipca 2012 r. 1.
Uniwersytet Medyczny im
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Spotkania konsultacyjne
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Raport PIIT Warunki rozwoju rynku teleinformatycznego w Polsce w latach Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji Warszawa, 28 lipca 2005 roku.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Forward Looking Analysis of Grand Societal Challanges and Innovative Policies - FLAGSHIP Inteligentne specjalizacje a zmiana pozycji konkurencyjnej województwa.
Kołobrzeg, 27 października 2014 roku
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Cyfrowa Polka, cyfrowy Polak – portret niewyraźny Dr hab. Katarzyna Śledziewska Diagnoza kompetencji cyfrowych polskich małych i średnich przedsiębiorstw.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Inteligentna droga do miasta przyszłości
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Mój region w Europie Wsparcie dla nowoczesnych form świadczenia usług drogą elektroniczną w ramach Działania 4.3. RPO WK-P Rozwój komercyjnych e-usług.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
INTELIGENTE SPECJALIZACJE WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO – charakterystyka obszarów IS dla projektów realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

Państwo 2.0. Nowy start MICHAŁ BONI, MINISTER ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI Warszawa, 14 marca 2012 r.

Polska 2030 – Filary rozwoju CEL: rozwój mierzony poprawą jakości życia (wzrost PKB na mieszkańca w relacji do najbogatszego kraju UE (Holandia, 2009 – 45%; 2030 – więcej niż 65%) i zwiększenie spójności społecznej) Polaków dzięki stabilnemu, wysokiemu wzrostowi gospodarczemu, co pozwala na modernizację kraju Makroekonomiczne warunki rozwoju Polski do 2030 roku Filar innowacyjności (modernizacji) Nastawiony na zbudowanie nowych przewag konkurencyjnych Polski opartych o wzrost KI (wzrost kapitału ludzkiego, społecznego, relacyjnego, strukturalnego) i wykorzystanie impetu cyfrowego, co daje w efekcie większą konkurencyjność Filar terytorialnego równoważenia rozwoju (dyfuzji) Zgodnie z zasadami rozbudzania potencjału rozwojowego odpowiednich obszarów mechanizmami dyfuzji i absorbcji oraz polityką spójności społecznej, co daje w efekcie zwiększenie potencjału konkurencyjności Polski Filar efektywności Usprawniający funkcje przyjaznego i pomocnego państwa (nie nadodpowiedzialnego) działającego efektywnie w kluczowych obszarach interwencji

Filar innowacyjności – wzmocnienie – wehikuł innowacyjności TURBODOŁADOWANIE: Impet cyfrowy Kreatywność i innowacyjność gospodarki Wysokiej jakości edukacja na wszystkich poziomach TURBODOŁADOWANIE: Aspiracje społeczne Konkurencyjnej jakości badania naukowe i współpraca z gospodarką Rozwój postaw przedsiębiorczych i kompetencji zarządczych przedsiębiorców e-Państwo Informacja (otwarte zasoby) Infrastruktura (w tym infrastruktura teleinformatyczna)

Nowe czynniki rozwoju (procesy) Od analogu do digitalu: równoczesność zdarzeń, procesów w świecie; portale społecznosciowe a wspólnoty; bycie w sieci (demokratyzm uczestnictwa); szybkość decyzji (informacje – przetwarzanie); selekcja informacji (prawda/fałsz – dobro/zło); nowe kompetencje; nowa umowa: twórcy – użytkownicy; przejrzystość uzgadniania rozwiązań (nowego prawa) w relacji władza: partnerzy – interesariusze (decyzje, stanowienie prawa, konsultacje). Nowe generacje a postulat nowego obywatelstwa: międzypokoleniowe zmiany społeczne (luka, konflikt, solidarność); aspiracje społeczne (nowy konsumizm: mieć, aby być); wolność – internet jako dom, możliwość wyboru; uczestnictwo (demokracja partycypacyjna); wpływ na rzeczywistość (kontakty on line); open government; nie tylko dla obywatela, ale z obywatelem. Model „państwa optimum”: selektywna interwencja; nierówność: od dochodów do dostępu; rząd – samorząd (nowa harmonia).

Modele państwa/ obywatelskości Ewolucja administracji publicznej („od zaświadczenia do oświadczenia”) Źródło: Polska 2030. Wyzwania rozwojowe

Partycypacja – współczesne role człowieka OBYWATEL PODATNIK PRACOWNIK KONSUMENT PRODUCENT/TWÓRCA Kontekst ACTA

Model otwartego rządu - „open government”- kontekst 4 przemiany cywilizacyjne technologiczna: internet, technologie mobilne, konwergencja mediów demograficzna: pokolenie cyfrowych tubylców, sieciowość współpracy demokracja: od reprezentacji do partycypacji administracyjna: w poszukiwaniu większej efektywności, dostępności, przydatności Rzeczywistość cyfrowa przenika każdą tkankę życia: prywatnego, publicznego, społecznego, biznesowego – staje się otoczeniem naturalnym, jak po rewolucji Gutenberga stał się druk. Cecha kluczową obiegów informacji, różnorodnych przekazów (wiedza, kultura, edukacja, zwykła informacja) jest ich konwergentny charakter - ujawnianie się w TV ( za chwilę cyfrowej), telefonach mobilnych, internecie (też stacjonarnym, i mobilnym), z wykorzystaniem „chmury”. Dzisiaj mówimy o młodej generacji jako „tubylcach w sieci”, za chwile wszyscy musimy stać się co najmniej paratubylcami – wspolpracujacymi przy wykorzystaniu sieciowych technologii i „sieciowej logiki” Źródło: Centrum Cyfrowe Projekt: Polska, Mapa drogowa otwartego rządu w Polsce, 2011.

Państwo optimum Uniknąć nadmiaru państwa (zbyt opiekuńcze, zbyt regulujące); Uniknąć modelu „państwa minimum”; Nowa definicja odpowiedzialności i interwencji; Zmiana modelu przeciwdziałania nierównościom: od problemu „dochodów” do problemu „dostępu”; Interwencja w sferze „DOSTĘPU”; Dobra publiczne (dostęp): edukacja, zdrowie, zabezpieczenie na starość, Internet (szerzej: wiedza i kultura); Równowaga własności i wolności; „Chwytanie” zmian cywilizacyjnych; Władza publiczna: rząd – samorząd (dawna synergia, potencjalny konflikt, harmonia kooperacji).

Warunki dla prorozwojowego impetu cyfrowego DŹWIGNIA CYFRYZACJI

innowacyjna gospodarka w innowacyjnym społeczeństwie Cel strategiczny Polski Cyfrowej Społeczeństwo cyfrowe charakteryzuje się zdolnością wykorzystania technologii cyfrowych wpływających na wszystkie sfery i poziomy życia społecznego, ekonomicznego czy kulturowego. Cel strategiczny: umiejętne i intensywne spożytkowanie ICT na rzecz rozwoju dostęp dla wszystkich innowacyjna gospodarka w innowacyjnym społeczeństwie zamiast sektora ICT - ICT w każdym sektorze otwarty rząd

(kompetencje, sposób uczenia się, dostępność urządzeń) E – podręcznik E- Szkoła E – szkoła (wyposażenie, sieć) E – uczeń (kompetencje, sposób uczenia się, dostępność urządzeń) E – podręcznik (wykorzystanie różnorodnych treści edukacyjnych obecnych w otwartych zasobach, personalizacja nauczania i samouczenia się) E – nauczyciel: coach i coachowany (nastawiony na uczenie kooperacji oraz personalizację uczenia). A więc co z dostępem ? jaka penetracja, jaka szybkość, jak realizować cele Agendy Cyfrowej, jaki rozwój infrastruktury, i jak pomyślany ( czy już wiemy jak wykorzystywać te 27 tys. Km światłowodów więcej od 2015 roku, czy jeszcze nie ?). Te dwie rzeczy: usługi i infrastruktura decydują o pozycji Polski w rankingach ( np. raport ONZ). Oprócz dostępu, nastawienia na użytkownika, usług elektronicznych administracji, niezbędne są duże projekty cywilizacyjne. Do najważniejszych należy CYFROWA SZKOŁA. To się dzieli na: E – szkołę ( wyposażenie, ale i SIEĆ - SZKOŁA) E – ucznia ( jego kompetencje i sposób uczenia się, dostępność urządzeń) E – podręcznik ( bardziej chodzi o treści edukacyjne, ich obecność w otwartych zasobach, różnorodnych, by pomogły w personalizacji nauczania i samo uczenia się) E – nauczyciela : coacha i coachowanego cały czas, nastawionego na uczenie kooperacji oraz personalizację, indywidualizację uczenia. Sens rozmowy o e – treściach edukacyjnych jest taki, że otwiera problem otwartości zasobów ( przygotowujemy ustawę) – do użytkowania, też i przetwarzania komercyjnego, jak to zrobiliśmy przy re – use. Z tego powinna płynąć siła potencjału innowacyjności i kreatywności polskiej gospodarki o nowych przewagach konkurencyjnych. Wypełnienie tych zadań dotyczących otwartości zasobów, domeny publicznej, modeli biznesowych dopasowanych do oczekiwania powszechności łatwego dostępu do dóbr kultury, edukacji, wiedzy i rozrywki - wymaga nowej umowy między twórcami – pośrednikami – użytkownikami, z zachowaniem reguł równowagi między własnością a wolnością. I jeszcze : bezpieczeństwem i odpowiedzialnością. Nad tym pracujemy dyskutując o Karcie Praw Podstawowych i Wolności w Internecie.

Cyfrowe treści edukacyjne E- Szkoła DŹWIGNIA CYFRYZACJI Cyfrowe treści edukacyjne Nauczanie z wykorzystaniem ICT wszystkich przedmiotów Komplet wysokiej jakości bezpłatnych treści edukacyjnych realizujących całą podstawę programową Zmiana modelu nauczania w kierunku rozwijania kreatywności, krytycznego myślenia i kooperacji Personalizacja nauczania Przygotowany nauczyciel Odpowiedni sprzęt Internet >20 Mb/s Źródło: New York Times

Wskaźniki rozwoju E-Government RAPORT ONZ 2012 kraj/region e-government index online service component telecom infrastructure human capital Polska 0,6441 0,5359 0,4921 0,9044 Swiat 0,4882 0,4328 0,3245 0,7173 Europa 0,7188 0,6189 0,646 0,8916 W aktualnym rankingu dla usług e-government ONZ Polska spadła z pozycji 45 na 47, za Malezją (40), Arabią Saudyjską (41), Łotwą (42), Kolumbią (43), Barbadosem (44), Cyprem (45), Czechami (46). Pierwsza 3: Korea, Holandia, Wielka Brytania. W stosunku do średniej światowej jesteśmy nadal lepsi w indeksie całościowym oraz poszczególnych: * usługach online, * infrastruktury telekomunikacyjnej, * kapitału ludzkiego, ale regionalnie już tylko w indeksie kapitału ludzkiego. Źródło: eGovernment Survey 2012 United Nations

E-Government w Estonii PROJEKT X-ROAD Zainicjowany w latach 90-tych projekt X-ROAD mający na celu stworzenie bezpiecznego, zestandaryzowanego otoczenia sieciowego dla połączonych i komunikujących się systemów informatycznych administracji. W latach 2000-2003 uruchomiono portal dostępu do usług e-administracji przez internet i urządzenia mobilne www.eesti.ee. Ponad 28 tys. firm i organizacji rządowych korzysta z infrastruktury X-ROAD. Umożliwia ona dostęp do danych zgromadzonych w 65 bazach danych. Obsługuje liczbę zapytań na poziomie 2,5 mln miesięcznie. . Źródło: eEstonia Story eGovernment Academy 2012

Informatyzacja administracji publicznej – działania przegląd projektów teleinformatycznych realizowanych w administracji publicznej - porządek w „stajni Augiasza” wypracowanie i przyjęcie konkretnych ustaw: świadczenie usług administracyjnych i i usług biznesowych droga elektroniczną, Prawo Telekomunikacyjne, otwarte zasoby debata cywilizacyjna nt. wolności w internecie (dane osobowe, prawo do zapomnienia, etc.) Program Operacyjny Cyfrowa Polska Plan Informatyzacji Państwa (PIP) wprowadzenie nowych, zdrowych, przejrzystych relacji z biznesem ugruntowanie zasady: jasne reguły – jak najmniej regulacji POLSKI MODEL WIKINOMICS! przygotowanie „mapy drogowej” dla projektów e-usług administracji na najbliższe lata

MAPA DROGOWA – co jest potrzebne? zasady generalne i architektura całości (logika „stania na nogach”) dostęp szerokopasmowy do szybkiego Internetu nastawienie na usługi i użytkownika środowisko konwergentne usług model uwierzytelniania i identyfikacji integracja rejestrów interoperacyjność i kompatybilność otwarte zasoby wspólne korzyści (obywatel, państwo, biznes) równowaga: wolność- własność, bezpieczeństwo - odpowiedzialność

Obywatel 2030 2011 2009 Fotografia przedstawia Zoję Owsiańską Źródło: Centrum Informacyjne Rządu Fotografia przedstawia Zoję Owsiańską Źródło: Rodzice