CYFROWA GOSPODARKA Firmy, instytucje, użytkownicy wobec rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych Wykorzystanie danych w małych firmach Dominika Czerniawska 26 czerwca 2012
Duże nasycenie ICT, również w małych i średnich firmach Konserwatywny sposób wykorzystywania ICT Rozwój firm opartych o działalność w internecie (e- handel, e-usługi) Zmiany w dostępie do informacji i danych dzięki technologiom infromacyjno-komunikacyjnym -2-
Rodzaje informacji Informacje o nowych produktach i technologiach Informacje o sytuacji gospodarczej Informacje o klientach Informacje o zmianach w prawie -3- Skąd czerpią informacje/dane? Poszukiwanie ofert, szkolenia, prasa fachowa Raporty i analizy instytucji publicznych, firm doradczych, badawczych Obserwacje zachowań, badania opinii Instytucje publiczne, doradztwo (np. podatkowe), prasa
Źródła czerpania danych o klientach Dane behawioralne: Analiza zachowań na stronie (web analytics) API serwisów społecznościowych Dane geolokacyjne Dane z rynku finansowego (np. karty kredytowe) Dane o opiniach: Badania sondażowe Focusy Analiza treści (np. forów internetowych) Dane rynkowe dotyczące zapotrzebowania na produkty i usługi, grup docelowych, trendów makro i micro ekonomicznych Raporty instytucji państwowych (np. Punkty Konsultacyjne Krajowego Systemu Usług) Raporty badawcze (np. dotyczące grup zagrożonych wykluczeniem cyfrowym w rozwoju e-usług) -4-
Dane o zachowaniach na stronie Zbieranie danych o zachowaniach swoich klientów na stronach jest popularne ja bardzo śledzę na Google – Google Analytics, jest taki system, który mi statystyki robi, ile ja mam wejść dziennie na stronę internetową, z którego regionu kraju. Mamy wyszczególnione miasta, skąd jest najwięcej kliknięć – czy to są unikalne kliknięcia, czy to są odwiedziny stałe, jaki czas spędzają. Analizy są bardzo ograniczone Mam podgląd taki, że przez co zostało zrobione zamówienie. Czasami sobie osobę na własną rękę w Google, można każdego w ten sposób sprawdzić, pan jest menadżerem i prowadzi do tego klub karate, także raczej od tej strony. Sprawdzam jaki jest poziom danej osoby. R:[…]jak ktoś składa zamówienie na stronie, to jakby zbieramy o nim informację skąd przyszedł, na jakie hasło przykładowo w Google wpisał. Co robił na stronie. Czyli czego szukał, po jakich stronach chodził, ile tam spędził czasu. Czyli każde zamówienie możemy prześledzić, że tak powiem całą drogą, kto, jak, czego szukał. B: I wykorzystujecie państwo te analizy? R: Jakoś nie tak bardzo, ale to jest tak, że ja sobie patrzę jak wchodzą ludzie. Jeżeli widzę, że ktoś czegoś szuka i wyskakują mu, że tak powiem, złe wyniki niż powinny. Wtedy zmieniam to tak, żeby wychodziły dobre, tak. Dane o zachowaniach na stronie nie są wykorzystywane do optymalizacji stron -5-
Testowanie strategii marketingowych Wiedza o strategiach marketingowych w internecie […] to jest coś, co wszyscy niedawno odkryli – Facebook jest w ogóle nie sprzedażowy, tak naprawdę jest bardziej po to, żeby budzić świadomość marki i pokazywać, ale tak naprawdę na FB 10%, którzy są naszymi fanami są naszymi klientami w rzeczywistości. A druga rzecz, że nawet jak klienci są na FB to jest to ta część, która najmniej się udziela, a udzielają się ci, którzy prawdopodobnie nigdy nic kupili Wybór strategii marketingowych […] ważne jest to, żeby, w ogóle na stronach, żeby tam się coś działo cały czas. Ktoś wchodzi dziś, jutro, są klienci, którzy wchodzą codziennie na stronę, ale wchodzą dlatego że wiedzą, że tam może się coś nowego wydarzyć, prawda? Że może być jakiś nowy artykuł, napiszę o czymś tam, albo jakieś nowe produkty dodam, albo... No po to wchodzą mniej więcej, niekoniecznie kupować, jest to jedna z części tego hobby modelarstwa, obserwowanie innych, też zdobywanie wiedzy poprzez to. Potrzeba analiz ad hoc partyzantka w zdobywaniu takich danych, że zgłosiła się do nas dziewczyna, która prowadzi bardzo popularnego bloga urodowego […] zaczęliśmy z nią współpracę, wysłaliśmy jej trochę produktów, żeby je pokazała, sprawdziła, zareklamowała je[…]. Zrobiliśmy coś takiego, że daliśmy jej rabat takiej niestandardowej wysokości, to znaczy zwykle nasi klienci mają rabat 5%, a dla jej widzów czy czytelników był rabat 6% […] jedynie po wysokości rabatu ja widzę skąd jest jakiś klient, jak jest 6% to widzę, że to są osoby od tej dziewczyny. -6-
Bariery w wykorzystaniu danych Wiedza O znaczeniu decyzji podejmowanych na podstawie danych O źródłach pozyskiwania danych O sposobie interpretacji danych Koszty pozyskania danych i ich interpretacji Technologia umożliwiająca zbieranie danych Czas -7-