Nasza szkoła bierze udział w projekcie,,Wespół w zespół z Matematyką bez Granic' realizowanym przez Polskie Towarzystwo Matematyczne w okresie od r. do r. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Do projektu przystąpiła klasa I b, wraz z nauczycielem matematyki Marzeną Mrzygłód.
O Projekcie,,Wespół w zespół z Matematyką bez Granic. Celem Projektu,,Wespół w zespół z Matematyką bez Granic'' jest podniesienie kompetencji kluczowych – matematycznych i społecznych - uczniów ze szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w zakresie kształtowania umiejętności opisywania w języku matematyki otaczającego świata, stawiania hipotez i ich weryfikowania, rozwiązywania problemów w twórczy sposób, integracji klasy, skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, efektywnego współdziałania w zespole, interdyscyplinarnego spojrzenia na otaczającą rzeczywistość z uwzględnieniem znajomości języków obcych. Z założenia, w przypadku uczniów szkół ponadgimnazjalnych, kształtowane umiejętności mają wspierać proces wspólnego, bardziej efektywnego przygotowania się uczniów do matury z matematyki i języka obcego. W Projekcie weźmie udział 360 klas z terenu województw: kujawsko-pomorskiego, lubuskiego i zachodniopomorskiego wraz ze swoimi nauczycielami matematyki. Udział w Projekcie jest bezpłatny.
Wymagania stawiane uczestnikom Projektu. Na zajęciach pozalekcyjnych z matematyki uczniowie rozwijają umiejętności współdziałania w zespole realizując wyznaczony cel. Tym celem jest wspólne rozwiązanie zestawu zadań z matematyki w ciągu 90 minut. W rozwiązywaniu zestawu zadań będzie uczestniczyć cała klasa, pracując w odpowiednio dobranych grupach. W ciągu roku szkolnego uczniowie będą rozwiązywać siedem zestawów zadań. Tematyka zadań będzie obejmować różne działy matematyki zgodne z programem nauczania i uwzględniać jej korelację z innymi przedmiotami nauczania szkolnego. Będzie uwzględniać konstruowanie, wycinanie, naklejanie różnych figur płaskich w celu tworzenia z nich nowych konfiguracji, budowanie modeli brył o zadanych własnościach, itp. Zadania będą nawiązywać do konkretnych sytuacji życiowych i pokazywać przykłady zastosowania matematyki w życiu codziennym. Zestawy zadań będą zróżnicowane pod względem stopnia trudności. Jedno zadanie zostanie podane w języku obcym (angielski, niemiecki, francuski, włoski lub hiszpański). Zadaniem uczniów jest przetłumaczenie, rozwiązanie, a następnie podanie rozwiązania w jednym, wybranym języku obcym. Uczniowie będą również zobligowani do wzięcia udziału jako zespół klasowy w bezpłatnym Międzynarodowym Konkursie,,Matematyka bez Granic'' w trzecim roku realizacji Projektu. Wszelkie dodatkowe informacje dotyczące projektu, można znaleźć na stronie internetowej
Klasa I b na zajęciach z matematyki w ramach projektu. W ciągu roku szkolnego 2009/2010 pracowaliśmy nad sześcioma pakietami edukacyjnymi, każdy dotyczył innej tematyki. W ramach jednego bloku tematycznego odbywały się 4 godziny zajęć. Na zajęciach pracowaliśmy zawsze w grupach. Do naszych zadań należało wybranie nazwy zespołu, opracowanie logo i oczywiście rozwiązanie zadań. W trakcie zajęć mogliśmy korzystać z kalkulatorów i słowników. Każdy z pakietów składał się z trzech części: Pierwsza to ćwiczenia otwierające. Na tych zajęciach rozwiązywaliśmy cztery zadania, jedno w języku angielskim. Każda grupa dostała zestaw zadań i pod koniec lekcji omawialiśmy ich rozwiązania. W tej części mogliśmy liczyć na wsparcie ze strony nauczyciela. Druga to,,Rozwiążmy to razem. Na tych zajęciach pracowaliśmy przez 2 godziny lekcyjne. Otrzymywaliśmy jeden zestaw 10 zadań na całą klasę. Każda grupa dostawała po dwa zadania i po ich rozwiązaniu wymienialiśmy się nimi. Nasza praca była samodzielna. Trzecia część to podsumowanie pracy z poprzednich zajęć. Omówienie zadań, ich ocenienie i wybranie zadań do wysłania. Wysyłamy jedno rozwiązanie, każdego z zadań wraz z logiem zespołu, który je wykonał. Przykładowy pakiet zadań,,W trzy D.
Praca w grupach.
Rozwiązujemy zadanie w języku angielskim.
Rysujemy logo.
Nasza Pani czasem nam pomaga.
Efekt naszej pracy.
Nasze pomysły na nazwy grup.
Jak widać po naszych minach fajnie się bawimy.
Po roku pracy otrzymaliśmy certyfikat.
Ranking: Zachodniopomorskie - Gimnazjum Koszalin, Gimnazjum nr 7, klasa 1 b Miejsce w rankingu na tle innych klas (wg osiągniętej liczby punktów za zadania z pakietów edukacyjnych):
Pracujemy dalej? W tym roku szkolnym kontynuujemy naszą pracę w projekcie i mamy nadzieję, że tak będzie też w klasie III. Po zakończeniu projektu pochwalimy się naszym wynikiem w Międzynarodowym Konkursie,,Matematyka bez Granic'. Po pierwszym roku zajęć zajęliśmy 8 miejsce w rankingu szkół gimnazjalnych w województwie zachodniopomorskim, wśród szkół biorących udział w projekcie.