LIGA KOBIET POLSKICH 14 GRUDNIA 2013 R.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Wykorzystanie środków europejskich w latach w województwie dolnośląskim
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE WRK. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 41% ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH PO 2000 ROKU 1949 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA.
ZATRUDNIALNOŚĆ OSÓB 50+ zmiany demograficzne w perspektywie roku 2030
Znaczenie podręcznika
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
ELEMENTY DIAGNOZY SPOŁECZNO – GOSPODARCZEJ W KONTEKSCIE PRZYGOTOWAŃ DO OPRACOWANIA REGIONALNEGO PLANU DZIAŁAŃ NA RZECZ UPOWSZECHNIANIA, ROZWOJU I PROMOCJI.
ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM - realizacja projektów współfinansowanych przez Europejski.
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
M AYDAY MODEL AKTYWNEGO WSPARCIA PRACOWNIKÓW I FIRM WOBEC ZMIAN STRUKTURALNYCH W GOSPODARCE Seminarium projektów Partnerów Społecznych Ministerstwo Rozwoju.
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
Priorytet VI Poddziałanie Działania służące wydłużaniu aktywności zawodowej Instytucja Pośrednicząca II Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Praca.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
Idea flexicurity w projektach innowacyjnych
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
„Rynek pracy w powiecie trzebnickim: struktura bezrobocia i miejsca pracy.”
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój mieszkańców województwa opolskiego poprzez wsparcie z Europejskiego Funduszu Społecznego Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu r.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bolesławcu realizuje projekt: Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, współfinansowany przez Unię Europejską
Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego.
dr Elwira Gross-Gołacka Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
“Jakość życia seniorów w XXI wieku”
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
Wsparcie osób niepełnosprawnych w komponencie regionalnym w ramach PO KL.
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
1 ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ZA ROK 2004 ORAZ PORÓWNANIE Z LATAMI.
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Instytut Statystyki i Demografii
kobiet – „Kobieta pracująca…”
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
Przedsiębiorcy z dotacją – inteligentne wsparcie w Małopolsce Roman Ciepiela Wicemarszałek Województwa Małopolskiego.
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO – 2020
Sejmowa Komisja Polityki Senioralnej Podsumowanie pracy Elżbieta Achinger Posłanka na Sejm RP.
Kobiety na rynku pracy.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Co to jest ZAZ Zakład Aktywizacji Zawodowej Definicja Przeznaczony jest dla osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia.
Rządowy Program na rzecz Aktywności Osób Starszych na lata Głównym celem programu jest tworzenie warunków do rozwoju aktywności społecznej osób.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Wdrażanie EFS w Polsce w latach Całość wsparcia EFS w Polsce na lata Podział środków finansowych w ramach PO KL: Alokacja finansowa.
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Program aktywizacji zawodowej absolwentów
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Równościowe zarządzanie projektem
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Zapis prezentacji:

LIGA KOBIET POLSKICH 14 GRUDNIA 2013 R. WSPÓŁPRACA ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH Z ADMINISTRACJĄ RZĄDOWĄ I SAMORZĄDOWĄ LIGA KOBIET POLSKICH 14 GRUDNIA 2013 R. Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

ŹRÓDŁO DANYCH Dane źródłowe pochodzą z publikacji Raport końcowy - Diagnoza obecnej sytuacji kobiet i mężczyzn 50 + na rynku pracy w Polsce w ramach prac nad projektem "Wyrównywanie szans na rynku pracy dla osób 50+" realizowanych przez Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich ze Środków EFS zainicjowanym przez Departament Analiz Ekonomicznych i Prognoz Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. 2 Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

DZIAŁANIA LKP Z MPIPS Program FIO – Wzmocnienie potencjału organizacyjnego LKP. ASOS – Między nami pokoleniami. Rada społeczna 50+ w ramach projektu Wyrównywanie szans na rynku pracy dla osób 50+ Rada polityki senioralnej Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ Rada społeczna 50+ funkcjonuje w ramach projektu „Solidarność pokoleń”, którego celem jest osiągnięcie w perspektywie do 2020 r. wskaźnika zatrudnienia osób w wieku 55-64 lata na poziomie 50% (na koniec 2012 r. 38,7%, stopa bezrobocia w tej grupie wiekowej 7,4 %) Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ diagnoza Demografia: W ciągu ostatnich 5 lat trwanie życia osób 45+ wydłużyło się o 1 rok. Struktura wieku populacji: wśród osób w wieku 15-69 lat udział osób 50+ wzrósł z 31,9% do 34,1%. Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ diagnoza Kapitał ludzki: Wykształcenie, kompetencje i umiejętności osób po 50-tym roku życia często nie przystają do oczekiwań pracodawców. W grupie wieku 25-49 lat niemal 30% legitymuje się wykształceniem wyższym, podczas gdy w grupie 50+ tylko 12%. Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ diagnoza Kapitał ludzki – co na minus: nie musi obniżać się z wiekiem (zdrowie, zdolności kognitywne, siła fizyczna). Wśród osób w wieku 50+ w Polsce najsilniejszy spadek widoczny jest w przypadku sprawności fizycznej i kompetencji komputerowych Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ diagnoza Kapitał ludzki – co na plus: samoocena, zdolności interpersonalne - współpraca w grupie, łatwe nawiązywanie kontaktów ze współpracownikami, komunikatywność, Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ diagnoza Kapitał ludzki – co na plus: umiejętność rozwiązywania konfliktów, kompetencje organizacyjne i kierownicze, przedsiębiorczość. Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ diagnoza Uczenie się przez całe życie: Od lat bardzo niska jest aktywność edukacyjna dorosłych Polaków. Na tle pozostałych krajów Unii Europejskiej, Polska plasuje się na jednym z ostatnich miejsc. Zdecydowanie bierną edukacyjnie grupą są również osoby w wieku 45/50+. Zaobserwować można systematyczny spadek aktywności szkoleniowej i samokształceniowej w grupach wieku powyżej 45 lat Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ diagnoza Uczenie się przez całe życie: 1/3 Polaków w wieku 50-59/64 nigdy w życiu nie uczestniczyła w kursach, szkoleniach. Wraz z wiekiem spada również chęć do aktywności edukacyjnej. Wśród osób w wieku 18-34 lata chęć taką deklarowało około 31%, w grupie wieku 35-49 lat jest to 21%, zaś w grupie 50-59/64 lata – jedynie 10%. Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ diagnoza Uczenie się przez całe życie: W grupie wieku 50-59/64 lata częściej wskazywanym powodem rezygnacji ze szkoleń było przekonanie, że: w tym wieku nie ma sensu się dokształcać (15% wobec 2% w młodszych grupach wieku). ograniczenia spowodowane stanem zdrowia – ok. 10% wskazań. Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ diagnoza Osoby w wieku 50+ wobec Internetu: wśród prawie 13 mln Polaków w wieku 50+ z Internetu korzysta zaledwie 21,6% (2,8 mln), mimo że 40% posiada do niego dostęp w domu. Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ diagnoza Zarządzanie wiekiem: w firmach nadal stosunkowo rzadko spotykane jest zarządzanie wiekiem i długofalowe planowanie kariery zawodowej uwzględniające spersonalizowane plany szkoleniowe i systematyczną ocenę kompetencji. Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ diagnoza Zarządzanie wiekiem: Stosunkowo niewiele polskich firm stosuje rozwiązania, które ułatwiają pracę pracownikom 50+ i zwiększają jej efektywność, tym samym stosują różnego rodzaju metody zarządzania, które uwzględniają wiek pracowników. 85% pracodawców w ogóle nie zna koncepcji zarządzania wiekiem. Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ diagnoza Zarządzanie wiekiem: Stosunkowo niewiele polskich firm stosuje rozwiązania, które ułatwiają pracę pracownikom 50+ i zwiększają jej efektywność, tym samym stosują różnego rodzaju metody zarządzania, które uwzględniają wiek pracowników. 85% pracodawców w ogóle nie zna koncepcji zarządzania wiekiem. Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ diagnoza Zarządzanie wiekiem: Największa część społeczeństwa polskiego doświadcza gorszego traktowania ze względu na wiek oraz płeć. Największe znaczenie w procesie rekrutacji ma dla zatrudniających niepełnosprawność. Trudności w dostępie do pracy mają osoby niewidome oraz niesłyszące, nieco mniejsze – osoby poruszające się na wózku inwalidzkim. Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ diagnoza Organizacje pozarządowe: W Polsce według badań GUS działa ponad 76 tysięcy organizacji pozarządowych, wśród których: 68 tysięcy stanowią stowarzyszenia i inne organizacje członkowskie, 7 tysięcy – fundacje, prawie 2 tysiące – społeczne podmioty wyznaniowe Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ diagnoza Organizacje pozarządowe - funkcje: aktywizują społecznie nieaktywne zawodowo osoby 50+, dla wielu z nich aktywność społeczna jest kontynuacją lub alternatywą dla pracy zawodowej; organizują wolontariat, z którego korzystać mogą także osoby 50+; wspólnie z pracodawcami organizują wolontariat pracowniczy, który może być przygotowaniem do przejścia z kończącej się aktywności zawodowej w aktywność społeczną; Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ diagnoza Organizacje pozarządowe - funkcje: wspierają i organizują aktywność edukacyjną osób 50+, dzięki czemu mogą one podnosić i uzupełniać swoje kompetencje społeczne i kwalifikacje zawodowe; aktywizują zawodowo nieaktywne osoby 50+; tworzą miejsca pracy dla osób 50+. Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ diagnoza Indywidualna przedsiębiorczość: Z badań Bilans Kapitału Ludzkiego – edycja II wynika, iż 14% osób z grupy wieku 55-59/64 lata prowadzi własną pozarolniczą działalność gospodarczą, a 11% działalność gospodarczą rolniczą. Osoby w wieku 50+, częściej decydują się na pracę w formie własnej działalności (łącznie 25% badanych) niż młodsze grupy wieku (np. w grupie osób w wieku 25-34 lata działalność gospodarczą prowadzi tylko 13%, wśród osób w wieku 35-44 lat odsetek ten wynosi 17%. Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ diagnoza Indywidualna przedsiębiorczość: Według raportu Banku Światowego „Doing Business” z 2012, założenie nowej działalności gospodarczej w Polsce wymaga dopełnienia 6 procedur, trwa 32 dni, kosztuje 17,3 % dochodu osobistego oraz wymaga wkładu finansowego w wysokości co najmniej 14% własnych dochodów. Na tle 183 krajów ocenianych w rankingu pod względem łatwości założenia nowej firmy, Polska zajmuje dalekie 126 miejsce. Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ diagnoza Sprawowanie opieki przez osoby pracujące: Najczęstszymi opiekunami osób starszych są kobiety w wieku 50-69 lat, które zajmują się swoimi starszymi rodzicami lub teściami. Sprawuje ją 31% kobiet i 20% mężczyzn. Opieka ta ma na ogół charakter ciągły (codziennie lub rzadziej – kilka dni w tygodniu) oraz pochłania najczęściej powyżej 10 godzin tygodniowo. Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ diagnoza Sprawowanie opieki przez osoby pracujące: Negatywny wpływ na opiekuna ma sytuacja, gdy osoba starsza jest leżąca i wymaga całodobowej pełnowymiarowej opieki oraz sytuacja, w której kontakt z tą osobą jest utrudniony lub wręcz niemożliwy w wyniku zaawansowania choroby wpływającej znacząco na sprawność umysłową takiej osoby (najczęściej: Alzheimera, Parkinsona czy demencji - otępienia). Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ diagnoza Sprawowanie opieki przez osoby pracujące: Wpływ opieki na samopoczucie i zdrowie osób badanych jest tym bardziej znaczący im większe jest poczucie osamotnienia w wykonywaniu obowiązków opiekuńczych. Im więcej osób zaangażowanych jest w opiekę, tym mniejsze jest obciążenie psychiczne i fizyczne opiekuna W skład takiej opieki wchodzi pielęgnacja, mycie, karmienie, podawanie lekarstw, ubieranie, wizyty lekarskie, sprzątanie, gotowanie. Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ diagnoza Sprawowanie opieki przez osoby pracujące: Wyzwaniem jest wsparcie tych, którzy z jednej strony będą musieli nadmiernie angażować się w opiekę swoich starszych bliskich członków rodzin z powodu niemal nieistniejących rozwiązań, które by wspierały ich w tej opiece, ale z drugiej strony – przede wszystkim w świetle zmian przepisów o podwyższeniu wieku emerytalnym – na konieczność łączenia opieki z pracą. Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ diagnoza Zdrowie po 50+: O ile 43% Szwedów i 36% Szwedek w wieku 50+ ocenia swój stan zdrowia jako bardzo dobry lub doskonały, w Polsce jest to jedynie niecałe 10% mężczyzn i 6% kobiet Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ diagnoza Zdrowie po 50+: W przypadku grupy w wieku 55-59 lat, ponad 50% mężczyzn i prawie 50% kobiet wskazuje, że ma długotrwałe problemy zdrowotne (m.in. prawie 50% kobiet i prawie 40% mężczyzn wskazuje na podniesione ciśnienie krwi/nadciśnienie). Problem z cukrzycą ma ponad 14% kobiet i ponad 12% mężczyzn. W Polsce, w 2011 r. około 30% mężczyzn i około 20% kobiet paliło papierosy. Z problemem otyłości spotykamy się w Polsce niemal dwukrotnie częściej niż w krajach zachodnich. Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ diagnoza Zdrowie po 50+: Innym problemem wśród grupy osób w wieku 55-59 lat jest bezzębie, które występowało ogółem u 14,1% respondentów, w tym 16,2% kobiet i 11,6% mężczyzn. Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ diagnoza Zdrowie po 50+: U 24,4% osób w wieku 55-59 lat stwierdzono podejrzenie łagodnych zaburzeń poznawczych, a u 3,8% otępienie w lekkim stopniu nasilenia. Dodatkowo klinicznie znaczące objawy depresji stwierdzono u prawie 20% osób z grupy 55-59 lat oraz dla porównania u 29,7% osób starszych (65 i więcej lat). Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ strategia Strategia Rozwoju Kraju: O ważnej roli kapitału ludzkiego dla rozwoju kraju świadczy to, że jedną z dziewięciu sektorowych strategii jest „Strategia Rozwoju Kapitału Ludzkiego 2020” (SRKL). Jej celem ogólnym jest rozwijanie kapitału ludzkiego poprzez wydobywanie potencjału osób w taki sposób, by mogły one w pełni uczestniczyć w życiu społecznym, politycznym i ekonomicznym na wszystkich etapach życia. Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ strategia Strategia Rozwoju Kraju: W ramach działań na rzecz wydłużenia okresu aktywności zawodowej i zapewniania lepszej jakości funkcjonowania osób starszych planowany jest szereg działań mających na celu: ograniczanie czynników zniechęcających do zatrudniania bądź utrzymywania w zatrudnieniu osób w wieku 50+; Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ strategia Strategia Rozwoju Kraju: efektywna aktywizacja zawodowa niepracujących; dostosowanie rynku pracy do struktury demograficznej, w szczególności wzrostu liczby osób w wieku 50+ wśród pracujących m.in. przez elastyczne podejście do czasu pracy oraz dostosowanie miejsc pracy do możliwości starszych pracowników; Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ strategia Strategia Rozwoju Kraju: wyrównywanie szans różnych grup społeczno-demograficznych na rynku pracy, w tym osób niepełnosprawnych; rozwój opieki instytucjonalnej nad dziećmi i osobami wymagającymi wsparcia umożliwiając lepsze godzenie ról rodzinnych i zawodowych; Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ strategia Strategia Rozwoju Kraju: stworzenie warunków do rozwoju „srebrnej gospodarki”; promowanie edukacji osób starszych, zarówno w ramach uczenia się formalnego, jak i pozaformalnego, z uwzględnieniem rozwoju kompetencji cyfrowych; Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ strategia Strategia Rozwoju Kraju: rozszerzenie oferty edukacyjnej adresowanej do seniorów i dopasowanie jej do potrzeb tej grupy wieku; rozwój kreatywności i innowacyjności osób uczących się; Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ strategia Strategia Rozwoju Kraju: ukierunkowanie kształcenia i szkolenia na zdobywanie kompetencji kluczowych; upowszechnienie uczenia się dorosłych i lepszej dostępności kształcenia ustawicznego; Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ strategia Strategia Rozwoju Kraju: rozwój krajowego systemu kwalifikacji oraz systemu walidacji; rozszerzenie stosowania narzędzi cyfrowych w kształceniu i szkoleniu; rozwijanie poradnictwa edukacyjno-zawodowego Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ strategia Strategia Rozwoju Kraju - cele: Dostosowanie kompetencji oraz podniesienie kwalifikacji osób 45+ z perspektywy potrzeb rynku pracy Uczenie się przez całe życie jako czynnik wspierający aktywność zawodową Wykorzystanie wiedzy, doświadczenia i umiejętności osób 50+ w rozwoju kompetencji młodszych pracowników Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ strategia Strategia Rozwoju Kraju: Uwzględnienie w rozwoju krajowego systemu kwalifikacji wspierania aktywności edukacyjnej osób po 50-tym roku życia. Rozwój idei i umiejętności zarządzania wiekiem. Wsparcie finansowe (dotacje i/lub pożyczki) oraz doradczo-konsultacyjne dla pracodawców wdrażających lub doskonalących rozwiązania w sferze długofalowego zarządzania wiekiem i planowania kariery zawodowej. Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ strategia Strategia Rozwoju Kraju: Rozwiązania mające na celu wspieranie utrzymania dobrego stanu zdrowia i kondycji fizycznej pracowników, jako podstawy zdolności do pracy: profilaktyka zdrowotna pracowników; odpowiednie wykorzystanie obowiązkowych badań okresowych do diagnozowania potencjalnych problemów zdrowotnych; upowszechnianie idei i możliwości uczestnictwa pracowników w zajęciach fizycznych i rekreacyjnych. Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ strategia Strategia Rozwoju Kraju: Rozwiązania mające na celu wspieranie utrzymania dobrego stanu zdrowia i kondycji fizycznej pracowników, jako podstawy zdolności do pracy: profilaktyka zdrowotna pracowników; odpowiednie wykorzystanie obowiązkowych badań okresowych do diagnozowania potencjalnych problemów zdrowotnych; upowszechnianie idei i możliwości uczestnictwa pracowników w zajęciach fizycznych i rekreacyjnych. Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ strategia Strategia Rozwoju Kraju: Przełamywanie stereotypów dotyczących starszych pracowników i promowanie wizerunku osób starszych, jako aktywnych, kompetentnych i wydajnych, mogących funkcjonować również w środowiskach rozwojowych i innowacyjnych. Jak to zrobić? Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ strategia Strategia Rozwoju Kraju: Kampanie informacyjno-promocyjne skierowane do społeczeństwa, w szczególności pracodawców przełamujące negatywne stereotypy dotyczące pracowników 50+ i promujące ich atuty; Upowszechnianie pozytywnych i dobrych przykładów dotyczących zatrudniania jak i aktywności starszych pracowników, np. poprzez konkursy na najstarszego pracownika; Specjalne honorowanie (np. poprzez wywiady prasowe, telewizyjne) pracodawców stosujących efektywne rozwiązania związane z zarządzaniem wiekiem. Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

RADA SPOŁECZNA 50+ Podsumowanie: Dla młodych „I Ty kiedyś będziesz podpierał się laseczką” Dla starszych: „Ten, kto ma spokojne i pogodne usposobienie, łatwiej przyjmuje starość” Platon Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich

KOORDYNATOR DS. PROMOCJI Alicja Kaszuba KOORDYNATOR DS. PROMOCJI DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ  Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich