POLITYKA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI URZĄD MIEJSKI W GDAŃSKU POLITYKA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI NA PRZYKŁADZIE MIASTA GDAŃSKA MACIEJ LISICKI ZASTĘPCA PREZYDENTA MIASTA GDAŃSKA PREZES ZARZĄDU POLSKIEJ UNII MOBILNOŚCI AKTYWNEJ Warszawa , 18 czerwca 2013r.
AGENDA INSPIRACJE TRANSPORT PUBLICZNY POLITYKA PARKINGOWA POLITYKA ROWEROWA PODSUMOWANIE
INSPIRACJE
SĄ TRZY FAZY UJAWNIANIA SIĘ PRAWDY ARTUR SCHOPENHAUER SĄ TRZY FAZY UJAWNIANIA SIĘ PRAWDY NAJPIERW PRAWDA JEST OŚMIESZANA POTEM SPOTYKA SIĘ Z GWAŁTOWNYM OPOREM A NA KOŃCU TRAKOWANA JEST JAKO OCZYWISTOŚĆ fot: schopenhauer.net
TRANSPORT PUBLICZNY
LICZBA AUT NA 1000 MIESZKAŃCÓW INFORMACJE PODSTAWOWE POWIERZCHNIA 261,96 km2 LICZBA LUDNOŚCI 460 517 POLSKA GĘSTOŚĆ ZALUDNIENIA os./km2 1758 LICZBA AUT NA 1000 MIESZKAŃCÓW 496
SKM – SZYBKA KOLEJ MIEJSKA fot: schopenhauer.net
INTERMODALNOŚĆ fot: schopenhauer.net
TRAMWAJE – STAN TABORU 3.
ILOŚĆ WOZO-KILOMETRÓW W LATACH 2006 - 2012 fot: schopenhauer.net
DŁUGOŚĆ LINII TRAMWAJOWYCH TRAMWAJE ILOŚĆ TRAMWAJÓW 122 Z NISKĄ PODŁOGĄ 74% DŁUGOŚĆ LINII TRAMWAJOWYCH 116,7 km fot: schopenhauer.net
DŁUGOŚĆ LINII AUTOBUSOWYCH AUTOBUSY ILOŚĆ AUTOBUSÓW 225 Z NISKĄ PODŁOGĄ 100% DŁUGOŚĆ LINII AUTOBUSOWYCH 803 km fot: schopenhauer.net
CENY BILETÓW 1/2 LICZBA BILETÓW JEDNORAZOWYCH, KTÓRE MOŻNA NABYĆ ZA RÓWNOWARTOŚĆ CENY BILETU MIESIĘCZNEGO W 2006
CENY BILETÓW 2/2 34,0 Gdańsk LICZBA BILETÓW JEDNORAZOWYCH, KTÓRE MOŻNA NABYĆ ZA RÓWNOWARTOŚĆ CENY BILETU MIESIĘCZNEGO W 2012
RELACJA CENY NAJDROŻSZEGO I NAJTAŃSZEGO BILETU ZTM GDAŃSK POLITYKA BILETOWA 94 34 RELACJA CENY NAJDROŻSZEGO I NAJTAŃSZEGO BILETU ZTM GDAŃSK fot: schopenhauer.net
CENY BILETÓW – AKCEPTACJA ZMIANY STRUKTURA SPRZEDAŻY BILETÓW WG WARTOŚCI NOMINALNEJ Z UWZGLĘDNIENIEM PROWIZJI MZKZG Z PODZIAŁEM NA BILETY JEDNORAZOWE I OKRESOWE ZA OKRES OD 2007 DO ( I– XI ) 2011 fot: schopenhauer.net
BADANIE JAKOŚCI ŻYCIA W 75 EUROPEJSKICH MIASTACH ZADOWOLENIE Z TRANSPORTU PUBLICZNEGO 2006 BADANIE JAKOŚCI ŻYCIA W 75 EUROPEJSKICH MIASTACH raczej niezadowolony nie niezadowolony raczej zadowolony bardzo zadowolony
ZADOWOLENIA Z TRANSPORTU PUBLICZNEGO ZADOWOLENIE Z TRANSPORTU PUBLICZNEGO 2006 - 2009 ZADOWOLENIA Z TRANSPORTU PUBLICZNEGO 6% WZROST fot: schopenhauer.net
OCENA DZIAŁALNOŚCI WŁADZ MIASTA Źródło : RAPORT Z BADAŃ SOCJOLOGICZNYCH PRZEPROWADZONYCH W GDAŃSKU W 2011 ROKU NA TEMAT OCENY DZIAŁALNOŚCI WŁADZ MIASTA ORAZ NIEKTÓRYCH ASPEKTÓW ŻYCIA MIASTA; PRACOWNIA REALIZACJI BADAŃ SOCJOLOGICZNYCH UNIWERSYTETU GDAŃSKIEGO; GDAŃSK 2012 R. fot: schopenhauer.net
WYDATKI, DOCHODY ORAZ POKRYCIE KOSZTÓW WPŁYWAMI W LATACH 2005-2010 WYDATKI I DOCHODY WYDATKI, DOCHODY ORAZ POKRYCIE KOSZTÓW WPŁYWAMI W LATACH 2005-2010 fot: schopenhauer.net
SPECJALNE REZERWY TERENU MYŚLĄC O PRZYSZŁOŚCI 1/2 SPECJALNE REZERWY TERENU NA ROZWÓJ INFRASTRUKTURY ZWIĄZANEJ Z TRANSPORTEM PUBLICZNYM W PRZYSZŁOŚCI
ŁATWIEJSZY, BARDZIEJ EFEKTYWNY ROZWÓJ TRANSPORTU PUBLICZNEGO MYŚLĄC O PRZYSZŁOŚCI 2/2 ŁATWIEJSZY, BARDZIEJ EFEKTYWNY ROZWÓJ TRANSPORTU PUBLICZNEGO
INTELIGENTNY SYSTEM ZARZĄDZANIA RUCHEM ZIELONA FALA- TRISTAR PROJEKT TRZECH MIAST: GDAŃSK, SOPOT, GDYNIA INTELIGENTNY SYSTEM ZARZĄDZANIA RUCHEM POPRAWA BEZPIECZEŃSTWA NA DROGACH
POLITYKA PARKINGOWA
STAWKI OPŁAT ZA PARKOWANIE MAKSYMALNE DOZWOLONE PRAWEM STAWKI 2007 1h – 1,00 2h – 1,10 3h – 1,15 4h – 1,50 2008+ STAWKI OPŁAT ZA PARKOWANIE 1h – 1,50 2h – 1,63 3h – 1,87 wzrost za 1h – 50% za 2h – 63% za 3h – 87% za 4h+ – 0%
STREFA A STREFA B STREFA C MAKSYMALNE DOZWOLONE PRAWEM STAWKI OGRANICZONEGO I KONTROLOWANEGO PARKOWANIA STREFA A OGRANICZONEGO PARKOWANIA STREFA B NIEOGRANICZONEGO PARKOWANIA STREFA C
LIBERALIZACJA POLITYKI TAKSÓWKOWKEJ 2008 –UWOLNIENIE CEN I LIMITÓW LICENCJI 2006 1693 2007 LICZBA TAKSÓWEK 1690 2008 2011 2100 2295 2012 2393
POWIERZCHNIA ULIC WYŁĄCZONYCH Z RUCHU KOŁOWEGO W ŚRÓDMIEŚCIU CIĄGI PIESZE POWIERZCHNIA ULIC WYŁĄCZONYCH Z RUCHU KOŁOWEGO W ŚRÓDMIEŚCIU 2007 20 380m2 2012 22 750m2 czerwiec 2013 32 969m2
POLITYKA ROWEROWA
ŚRODKI TWARDE (INFRASTRUKTURALNE) ŚRODKI MIĘKKIE (PROMOCYJNE) ŚRODKI ZEWNĘTRZNE ŚRODKI TWARDE (INFRASTRUKTURALNE) W LATACH 2007 - 2014 233 944 996 PLN 20 850 464 PLN ŚRODKI MIĘKKIE (PROMOCYJNE) W LATACH 2007 - 2014
DROGI ROWEROWE I STREFY USPOKOJONEGO RUCHU
DŁUGOŚĆ ODCINKÓW USPOKOJONEGO RUCHU STREFY USPOKOJONEGO RUCHU 2006 2,02 2007 DŁUGOŚĆ ODCINKÓW USPOKOJONEGO RUCHU 2,10 2008 2012 0,10 365 2013 63 + 432 km 30,9% CAŁKOWITEJ DŁUGOŚCI DRÓG
107 km 13,6 km 0,43 km TRASY I DROGI ROWEROWE 1/2 DROGI ROWEROWE KONTRAPASY 13,6 km PASY ROWEROWE W JEZDNI 0,43 km
71,9 km 15,9 km 10,6 km 8,6 km 0,75 km TRASY I DROGI ROWEROWE 2/2 DROGI GRUNTOWE 71,9 km CIĄGI PIESZO-ROWEROWE 15,9 km CHODNIKI Z DOPUSZCZONYM RUCHEM ROWEROWYM 10,6 km CIĄGI PIESZO-JEZDNE 8,6 km PASY AUTOBUSOWO-ROWEROWE 0,75 km
945 LICZBA MIEJSC PARKINGOWYCH PARKINGI ROWEROWE 945 LICZBA MIEJSC PARKINGOWYCH
PODSUMOWANIE
IZOLOWANYCH DZIAŁAŃ DO PODEJŚCIA SYSTEMOWEGO PODSUMOWANIE1/5 OD IZOLOWANYCH DZIAŁAŃ DO PODEJŚCIA SYSTEMOWEGO
PODSUMOWANIE2/5 POPRAWA JAKOŚCI DIALOGU Z MIESZKAŃCAMI WYNIKAJĄCA Z ABSORBCJI DOŚWIADCZEŃ SPRAWDZONYCH ZA GRANICĄ
JAKOŚCI PRZESTRZENI PUBLICZNEJ PODSUMOWANIE 3/5 UWAGA SKUPIONA NA POPRAWIE JAKOŚCI PRZESTRZENI PUBLICZNEJ A NIE TYLKO NA TWORZENIU NOWYCH ELEMENTÓW INFRASTRUKTURY
AKTYWNEJ MOBILNOŚCI PODSUMOWANIE 4/5 PROMOCJA SKUTKUJE POPRAWĄ ZDROWIA FIZYCZNEGO I KONDYCJI FINANSOWEJ MIESZKAŃCÓW I SAMEGO MIASTA
PODSUMOWANIE 5/5 POTRZEBA KONTYNUACJI DZIAŁAŃ
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ