mgr Mirosława Marszałek „DORADZTWO ZAWODOWE”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Rodzic jako doradca zawodowy
Zrealizowane działania w ramach OTK sprawozdanie 2010
PROCES PODEJMOWANIA DECYZJI ZAWODOWEJ PRZEZ MŁODZIEŻ
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego na poziomie GIMNAZJUM
Doradztwo zawodowe w gimnazjum
Poradnictwo Zawodowe II
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
dr Elżbieta Męcina-Bednarek
Funkcjonowanie doradcy zawodowego w szkole ponadgimnazjalnej w opinii rodziców i uczniów Zespołu Szkół Nr 5 im. Jana Pawła II w Lublinie Ewa Czarnacka.
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
17-23 października 2011 r.. To specjalista, który wspiera proces podejmowania decyzji zawodowych oraz pomaga w poszukiwaniu pracy. To specjalista, który.
Uzależnienia a rozwój dziecka
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Rozwój zawodowy człowieka
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Kilka słów o genezie projektu FAMICO
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
Priorytet 2 Wzmacnianie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.1. Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości.
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Czym jest doradztwo zawodowe?
Rola szkoły ponadgimnazjalnej w procesie przygotowania ucznia do życia we współczesnym społeczeństwie Jerzy Fraś.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
PLANOWANIE KARIERY ZAWODOWEJ
Szkolenie dla opiekunów Centów
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Młodzi dla Cekowa Projekt na Sejm Dzieci i Młodzieży
w praktyce pedagogicznej
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum nr 12
Co dalej Gimnazjalisto ?
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Jak wybrać zawód?.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Kwiecień 2014 r. Debata.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
M OJA PRZYSZŁOŚĆ – MÓJ WYBÓR Projekt na rzecz lokalnego rynku pracy w ramach projektu RozPRACUJ to z biblioteką.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
GMINAZJUM NR I IM. SZARYCH SZEREGÓW W NAMYSŁOWIE GR.II- 12 UCZNIÓW PROWADZĄCY IZABELA HELIŃSKA – PEDAGOG SZKOLNY/ DORADCA ZAWODOWY.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Czy doradztwo zawodowe w edukacji może zdobyć swoją przedmiotową i podmiotową niezależność? dr Marian Piekarski Politechnika Krakowska Centrum Pedagogiki.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Zdecydowana większość młodzieży pytanej o to, kto jest dla niej najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców, następnie kolegów.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
EWALUACJA DOTYCZĄCA BADANIA LOSÓW ABSOLWENTÓW (rocznik ) w Publicznym Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie.
Badanie losów edukacyjnych absolwentów
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Przykłady dobrych praktyk
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

mgr Mirosława Marszałek „DORADZTWO ZAWODOWE” Uwarunkowania gimnazjalistów w wyborze zawodu i dalszej drogi kszatłcenia mgr Mirosława Marszałek „DORADZTWO ZAWODOWE”

to źródło wszelkiego postępu „Doskonalenie siebie to źródło wszelkiego postępu i rozwoju moralnego” Konfucjusz

GIMNAZJALISTA - NASTOLATEK to dziecko w okresie tzw. „burzy i naporu” GIMNAZJALISTA - NASTOLATEK to dziecko w okresie tzw. „burzy i naporu”. Nie jest jeszcze „młodym dorosłym”, jak u wielu wskazywałby na to wygląd zewnętrzny. Jego potrzeby, zwłaszcza emocjonalne, są potrzebami dziecka. Potrzebuje więc miłości, akceptacji, poczucia bezpieczeństwa, a nade wszystko chce wiedzieć, że komuś naprawdę na nim zależy.

Określenie swojej kariery zawodowej stanowi dla gimnazjalisty duży problem. W wieku 15 - 16 lat ten młody człowiek nie potrafi jeszcze dokładnie określić swojej przyszłości. Ma szerokie, nieskonkretyzowane zainteresowania.Często działa po omacku, niejednokrotnie podejmując błędne decyzje.

Zdarza się, że działa w trojaki sposób: nie wie, co robić i nie robi nic,czekając aż sytuacja sama się wyjaśni, np. ktoś podejmie za niego decyzję; dostrzega tylko jedną stronę i wkłada całą energię, żeby dany pomysł zrealizować,np. może upierać się nad kierunkiem zupełnie nieadekwatnym do swoich możliwości; widzi wiele możliwości i zastanawia się, który wybór będzie najwłaściwszy.

Wybór szkoły ponadgimnazjalnej i planowanie kariery zawodowej to konieczność, przed jaką staje każdy nastolatek. Praca powinna być nie tylko źródłem dochodu, ale także zawodowej satysfakcji wynikającej z rozwijania swoich pasji, realizowania zainteresowań i rozwoju osobistego.

Podjęcie decyzji dotyczącej dalszej drogi kształcenia nie powinno być sprawą chwili, lecz procesem decyzyjnym, trwającym dłuższy czas. Dobry wybór musi być zgodny z zainteresowaniami i predyspozycjami ucznia, musi gwarantować w przyszłości właściwy start na rynku pracy.

„Praca jest jednym z tych aspektów, aspektem odwiecznym i pierwszoplanowym, zawsze aktualnym i wciąż na nowo domagającym się, by o niej myśleć i świadczyć (...)” Jan Paweł II

Kto najlepiej może pomóc gimnazjaliście w podjęciu decyzji dotyczącej szkoły ponadgimnazjalnej, a co za tym idzie drogi zawodowej? Niewątpliwie jest to środowisko, w którym ten młody człowiek dorasta. Zasadniczą rolę odgrywa tu: - rodzina - szkoła - grupa rówieśnicza.

Rodzina jest tym czynnikiem, który w procesie orientacji zawodowej odgrywa bardzo ważną rolę.To właśnie rodzice są pierwszymi i najważniejszymi wychowawcami i nauczycielami. To w rodzinie dziecko poznaje, co w życiu liczy się najbardziej, zdobywa pierwsze umiejętności i pierwsze wiadomości o pracy. To właśnie od postawy rodziców w dużej mierze zależy droga życiowa dziecka, wybór szkoły,czy też zaniechanie dalszego kształcenia się.

Postawa rodziców wobec wyboru drogi zawodowej może być: obojętna - „jak sobie samo wybierze, to nie będzie na nikogo narzekało”; narzucająca decyzje - rodzice podejmują decyzję za dziecko współpracująca w podjęciu decyzji - razem z dzieckiem zastanawiają się nad właściwym wyborem

pozycja społeczna rodziców (tzw. prestiż), kultura osobista rodziców, Co najczęściej decyduje o wyborze dalszego kierunku kształcenia i zawodu przez gimnazjalistę? pozycja społeczna rodziców (tzw. prestiż), kultura osobista rodziców, wykształcenie rodziców, styl życia rodziców, aspiracje (często niespełnione) i dążenia rodziców, miejsce zamieszkania.

Wpływ rodziców na wybór dalszej drogi zawodowej może być: pozytywny - rodzice pomagają swojemu dziecku w dokonaniu prawidłowego wyboru, szanują jego zdanie, ufają mu; negatywny – rodzice nie doceniają umiejętności dziecka, nie akceptują jego zdania i jego wyboru, poprzez narzucenie swojej woli, zniechęcają dziecko do poszukiwania nowych

Planowanie kariery zawodowej jest procesem trudnym i długotrwałym Planowanie kariery zawodowej jest procesem trudnym i długotrwałym. Możemy podzielić go na kilka etapów, w których biorą udział zarówno rodzice, jak i dziecko:

odkrycia - poprzez zabawę dziecko odkrywa przyjemność nauki; harmonia - rodzice mogą zauważyć na tym etapie szczególne zainteresowania dziecka i powinni pozwolić na ich dalszy rozwój; na tym etapie, można określić zawodowe i osobowe zasoby dziecka; ukierunkowanie - „mapa zainteresowań”, to wprowadzanie dziecka w świat zawodów; wybór - następuje podjęcie wyboru szkoły ponadgimnazjalnej, należy wówczas zebrać jak najwięcej informacji na temat wybranej szkoły.

Rodzice nie powinni wybierać kariery zawodowej za dziecko, ale powinni być jego doradcami. Nie mogą wybierać czy doradzać zawodu, który w ich mniemaniu jest szanowany lub zgodny z tradycją rodzinną, jeśli nie jest odpowiedni dla dziecka. Muszą pamiętać, że wybór pod presją może wywołać skutek odwrotny do zamierzonego. Najlepsza decyzja- to decyzja podjęta wspólnie.

„Wasze dzieci nie są waszymi dziećmi „Wasze dzieci nie są waszymi dziećmi. Są one synami i córkami tęsknoty Życia. Przyszły one przez was, ale nie od was. I choć zostają z wami, jednak nie należą do was. Możecie usiłować upodobnić się do nich, ale nie czyńcie ich na swoje podobieństwo ...” Kahil Gibran

Bibliografia Bielak B.: Pomoc rodzica w rozwoju zawodowym swojego dziecka, e-duk@tor z@wodowy. Kujawa D.: Opieka rodziny nad dzieckiem w procesie orientacji zawodowej, „Wychowawca” 2005/11. Kukla D.: Podstawowe środowiska prowadzące wstępną preorientację zawodową młodego człowieka- rodzina, e-duk@tor z@wodowy. Sołtysińska G.iI Woroniecka J. (red.): Przygotowanie uczniów gimnazjum do wyboru zawodu, Warszawa 2001. Pawlak J.: Jak wspierać młodzież w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych?, „Wychowawca” 2005/1. Podolska- Filipowicz E.: Podstawy zawodoznawstwa, orientacji i poradnictwa zawodowego, Bydgoszcz 1996.

Dziękujemy za uwagę!