Główne założenia nowej Podstawy Programowej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

Porównanie pożądanych umiejętności dzieci kończących edukację przedszkolną oraz kończących klasę pierwszą szkoły podstawowej.
Sześciolatek idzie do szkoły
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO DLA PRZEDSZKOLI, ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH ORAZ INNYCH FORM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO.
Sześciolatek idzie do szkoły
Dojrzałość szkolna Anna Suchodolska.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
UPOWSZECHNIENIE EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ W ŚWIETLE REFORMY OŚWIATOWEJ
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Znaczenie wychowania przedszkolnego
Obniżenie wieku rozpoczęcia obowiązku szkolnego –”Sześciolatki w szkole”. 6.
Sześciolatek w I klasie
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego.
PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Sześciolatek idzie do szkoły
PRZYGOTWANIE PRZEDSZKOLA I NAUCZYCIELI DO REFORMY PROGRAMOWEJ
Opracowanie graficzne: Przedszkole „JEDYNECZKA” w Morągu
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
SZKOŁA PODSTAWOWA nr 38 SERDECZNIE WITA RODZICÓW PRZYSZŁYCH UCZNIÓW KLAS PIERWSZYCH.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
6-LATEK W SZKOLE.
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Rozwijamy odpowiedzialnych, ciekawych życia, pełnych pokoju młodych ludzi, posiadających wiarę w siebie i szacunek dla innych. Dzieci same motywują się
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
Co powinno umieć dziecko, które rozpoczyna naukę w klasie pierwszej?
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA ?
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
8 września 2014 autor: Joanna Dembowa
Warszawa 2014r. W Przedszkolu nr 243 w miesiącach wrzesień – maj 2013/ 2014 r. przez powołany przez Dyrektora placówki zespół, przeprowadzona została.
,,NASZA BAJKA”. Inspiracją do podjęcia działań w zakresie tworzenia programu edukacji teatralnej stały się dla nas doświadczenia z pracy pedagogicznej.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
ELEMENTY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
Opracowała: Mirosława Lasecka
Przedszkole nr 57"Mały Książę" we Wrocławiu Wrocław ul. Chorzowska
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Program wychowania przedszkolnego. Motto „Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie - naucz, jeśli nie wie - wytłumacz, jeśli nie może – pomóż! Jeśli przy.
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Moje dziecko w szkole. Dziecko w oddziale przedszkolnym przygotowuje się do nauki czytania, pisania i edukacji matematycznej Uczeń w klasie I uczy się.
Wiadomości i umiejętności, które uczeń zdobywa na każdym etapie edukacyjnym, opisane są, zgodnie z ideą europejskiej struktury kwalifikacji, w języku.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
WYCHOWANIE MŁODEGO CZYTELNKIA
Edukacja wczesnoszkolna wg nowej podstawy programowej Aktualne przepisy prawa oświatowego Aktualne przepisy prawa oświatowego.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU „BEZPIECZNE PRZEDSZKOLE ”- ROK 1 Prezentacja grup: - - STOKROTKI - - SŁONECZKA - - DELFINY.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Opracowała: Mirosława Lasecka
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Zapis prezentacji:

Główne założenia nowej Podstawy Programowej. Różnice w Podstawie Programowej wychowania przedszkolnego i klasy I szkoły podstawowej

Co to jest podstawa programowa ? W polskim prawie oświatowym PODSTAWA PROGRAMOWA to obowiązkowy na danym etapie edukacyjnym zestaw treści nauczania oraz umiejętności, które muszą być uwzględnione w programie nauczania i umożliwiają ustalenie kryteriów ocen szkolnych i wymagań egzaminacyjnych. Podstawę programową dla wszystkich rodzajów szkół ogłasza minister odpowiedzialny za oświatę i wychowanie.

Aktualnie obowiązującą podstawę programową określa ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 23 grudnia 2008 r. W SPRAWIE PODSTAWY PROGRAMOWEJ WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO ORAZ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO W POSZCZEGÓLNYCH TYPACH SZKÓŁ . Rozporządzenie to zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17 Rozporządzenie można znaleźć np.: http://www.infor.pl/dziennik-ustaw,rok,2009,nr,4/poz,17, rozporzadzenie-ministra-edukacji-narodowej-w-sprawiepodstawy- programowej.html lub www.men.gov.pl zakładka reforma programowa, zakładka akty prawne.

Dlaczego warto zapoznać się dokładnie z podstawa programową? Podstawa dostarcza OBIEKTYWNYCH INFORMACJI pomocnych przy wyjaśnianiu wątpliwości i w szukaniu odpowiedzi na pytania dotyczące dalszej edukacji Państwa dzieci.   Podstawa programowa określa standardy i wymagania obowiązujące wszystkie przedszkola i szkoły w kraju.

Co zawiera podstawa programowa? Nowe przepisy, które obowiązują od 1 września 2009 r. zawierają opis poszczególnych etapów edukacji, określają cele kształcenia , zadania szkoły i przedszkola , treści nauczania oraz zalecane warunki i sposoby realizacji.

oraz innych form wychowania przedszkolnego stanowi Każdy etap edukacji posiada własną PODSTAWĘ PROGRAMOWĄ Podstawa programowa dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych / tzw. „zerówek”/ oraz innych form wychowania przedszkolnego stanowi ZAŁĄCZNIK nr 1 do Rozporządzenia.

Realizacja celów wychowania przedszkolnego w podstawie programowej określona jest z uwzględnieniem WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECI, WYCHOWANIA I KSZTAŁCENIA w następujących obszarach: 1. kształtowanie umiejętności społecznych; 2. kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych; wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku; 3. wspomaganie rozwoju mowy dzieci; 4. wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia; 5. wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci; 6. wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych; 7. wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem;

które powinno posiadać dziecko kończące edukację przedszkolną. 8. wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec; 9. wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne; 10. wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych; 11. pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń; 12. wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt; 13. wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną; 14. KSZTAŁTOWANIA GOTOWOŚCI DO NAUKI CZYTANIA I PISANIA; 15. wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne. Do każdego z tych obszarów dołączony jest opis szczegółowych umiejętności, które powinno posiadać dziecko kończące edukację przedszkolną.

ABSOLWENT PRZEDSZKOLA czyli dziecko kończące przedszkole to: W świetle obowiązującego prawa oświatowego w okresie przejściowym reformy ABSOLWENT PRZEDSZKOLA czyli dziecko kończące przedszkole to: dziecko, które ukończyło grupę 5 latków w przedszkolu dziecko, które ukończyło „zerówkę” w szkole lub przedszkolu Nie ma specjalnej Podstawy Programowej dla oddziałów przedszkolnych tzw. „ zerówek” w szkole

Podstawa programowa dla szkół podstawowych zawarta jest w ZAŁĄCZNIKU NR 2 do rozporządzenia. Dzieli się ona na dwa etapy edukacyjne: I etap edukacyjny obejmujący klasy I – III szkoły podstawowej – edukacja wczesnoszkolna realizowana w formie KSZTAŁCENIA ZINTEGROWANEGO II etap edukacyjny obejmujący klasy IV – VI.

W opisie wiadomości i umiejętności ucznia w zakresie nauczania zintegrowanego WYDZIELONO WYMAGANIA DLA KLASY I Według autorów reformy programowej podstawą takiego wyodrębniania jest chęć podkreślenia ciągłości procesu edukacji rozpoczętego w przedszkolu i kontynuowanego w szkole podstawowej.

Obszary, obejmujące treści nauczania w klasie I szkoły podstawowej to: 1. Edukacja polonistyczna – wspomaganie rozwoju umysłowego w zakresie wypowiadania się. Dbałość o kulturę języka. POCZĄTKOWA NAUKA CZYTANIA I PISANIA. Kształtowanie umiejętności wypowiadania się w małych formach teatralnych. 2. JĘZYK NOWOŻYTNY. Wspomaganie dzieci w porozumiewaniu się z osobami, które mówią innym językiem. 3. Edukacja muzyczna. Wychowanie do odbioru i tworzenia muzyki: śpiewanie i muzykowanie, słuchanie i rozumienie. 4. Edukacja plastyczna. Poznawanie architektury, malarstwa i rzeźby. Wyrażanie własnych myśli i uczuć w różnorodnych formach plastycznych. Przygotowanie do korzystania z medialnych środków przekazu.

5. Edukacja społeczna. Wychowanie do zgodnego współdziałania z rówieśnikami i dorosłymi. 6. Edukacja przyrodnicza. Wychowanie do rozumienia i poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej. 7. Edukacja matematyczna. Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz kształtowanie wiadomości oraz umiejętności matematycznych dzieci. 8. ZAJĘCIA KOMPUTEROWE 9. Zajęcia techniczne. Wychowanie do techniki (poznawanie urządzeń, obsługiwanie i szanowanie ich) i działalność konstrukcyjna dzieci. 10. Wychowanie fizyczne. Kształtowanie sprawności fizycznej dzieci i edukacja zdrowotna. 11. Etyka. Przybliżanie dzieciom ważnych wartości etycznych na podstawie baśni, bajek i opowiadań, a także obserwacji życia codziennego.

Kształtowanie gotowości do czytania i pisania Czy są różnice w wymaganiach dla absolwenta przedszkola /w tym „zerówki”/ oraz ucznia kl. I? Wymagania dla absolwenta przedszkola / tj. grupy 5 latków oraz tzw. „zerówki”/ i ucznia klasy I w tych samych obszarach edukacyjnych są RÓŻNE Przykładowo przedstawiamy dwa obszary: Kształtowanie gotowości do czytania i pisania Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci

Jakie umiejętności w zakresie czytania i pisania wymagane są od absolwenta przedszkola? Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w klasie I powinno: potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenia typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki; potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach; dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania; interesuje się czytaniem i pisaniem; jest gotowe do nauki czytania i pisania; słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami; układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej;

Czego dotyczą wymagania w stosunku do ucznia kończącego klasę I ? Dziecko kończące I klasę: rozumie sens kodowania oraz dekodowania informacji; odczytuje uproszczone rysunki, piktogramy, znaki informacyjne i napisy, zna wszystkie litery alfabetu, czyta i rozumie proste, krótkie teksty, pisze proste, krótkie zdania: przepisuje, pisze z pamięci; dba o estetykę i poprawność graficzną pisma (przestrzega zasad kaligrafii), posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie, interesuje się książką i czytaniem; słucha w skupieniu czytanych utworów (np. baśni, opowiadań, wierszy), w miarę swoich możliwości czyta lektury wskazane przez nauczyciela, korzysta z pakietów edukacyjnych (np. zeszytów ćwiczeń i innych pomocy dydaktycznych) pod kierunkiem nauczyciela;

Jakie umiejętności w zakresie wychowania społecznego wymagane są od absolwenta przedszkola? /dzieci z grupy 5- latków oraz tzw. „zerówka”/ Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w klasie I : obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy; przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych; w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań; wie, że nie należy chwalić się bogactwem i nie należy dokuczać dzieciom, które wychowują się w trudniejszych warunkach, a także, że nie należy wyszydzać i szykanować innych; umie się przedstawić: podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania; wie, komu można podawać takie informacje.

Dziecko kończące I klasę : Czego dotyczą wymagania edukacji społecznej dla ucznia kończącego klasę I ? Dziecko kończące I klasę : potrafi odróżnić, co jest dobre, a co złe w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi; wie, że warto być odważnym, mądrym i pomagać potrzebującym; wie, że nie należy kłamać lub zatajać prawdy; współpracuje z innymi w zabawie, w nauce szkolnej i w sytuacjach życiowych; przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych, grzecznie zwraca się do innych w szkole, w domu i na ulicy; wie, co wynika z przynależności do rodziny, jakie są relacje między najbliższymi, wywiązuje się z powinności wobec nich; ma rozeznanie, że pieniądze otrzymuje się za pracę; dostosowuje swe oczekiwania do realiów ekonomicznych rodziny; zna zagrożenia ze strony ludzi; wie, do kogo i w jaki sposób należy się zwrócić o pomoc; wie, gdzie można bezpiecznie organizować zabawy, a gdzie nie można i dlaczego; potrafi wymienić status administracyjny swojej miejscowości (wieś, miasto); wie, czym zajmuje się np. policjant, strażak, lekarz, weterynarz; wie, jak można się do nich zwrócić o pomoc; wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a Polska znajduje się w Europie; zna symbole narodowe (flaga, godło, hymn narodowy), rozpoznaje flagę i hymn Unii Europejskiej.

REFORMA SYSTEMU OŚWIATY określa, że w okresie przejściowym tj REFORMA SYSTEMU OŚWIATY określa, że w okresie przejściowym tj. do 2012 roku Państwo podejmujecie decyzję o tym, jaką ścieżkę edukacyjną powinno realizować Państwa dziecko. Podstawą tej decyzji powinna być ocena gotowości szkolnej dziecka, jako niezbędnej do osiągnięcia sukcesów szkolnych.

Każdy z Państwa zna swoje dziecko najlepiej, wystarczy zatem: obiektywna ocena jego umiejętności i wiadomości /min. na podstawie wymagań stawianych absolwentom przedszkola przez Podstawę Programową/ świadomość , jakie wymagania niesie za sobą wybór „zerówki” lub I klasy / min. po analizie Podstawy Programowej/ odrobina intuicji i przede wszystkim wiara w możliwości własnego dziecka

W podejmowaniu decyzji życzymy Państwu życiowej rodzicielskiej mądrości.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Opracowanie: Renata Reszka na podstawie: ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 23 grudnia 2008 r. W SPRAWIE PODSTAWY PROGRAMOWEJ WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO ORAZ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO W POSZCZEGÓLNYCH TYPACH SZKÓŁ . MATERIAŁÓW PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ NR 13 W WARSZAWIE