Danuta Umiastowska Uniwersytet Szczeciński Wydział Kultury Fizycznej i Promocji Zdrowia JAK REALIZOWAĆ TREŚCI EDUKACJI ZDROWOTNEJ NA ZAJĘCIACH WYCHOWANIA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Osobisty model zdrowego stylu życia.
Advertisements

Szkolny program profilaktyczny „Trzymaj formę”
w nowej podstawie programowej
I SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
Młodszy asystent Sekcji Promocji Zdrowia
PROGRAMU ROZWOJU KULTURY FIZYCZNEJ NA TERENIE GMINY KIWITY PROJEKT.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
GIMNASTYKA KOREKCYJNA DLA 6-LATKÓW
Scenariusz lekcji pływania.
pod hasłem Jesień pełna zdrowia
Nowy model realizacji wychowania fizycznego
ZAJĘCIA SPORTOWE KLASY I-III
Dr doc. Krzysztof Skalik
PROJEKT DZIECI DLA DZIECI PREZENTACJA DOBREJ PRAKTYKI Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 im. KEN w Puławach.
SPORT DZIECI I MŁODZIEŻY
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
Prezentacja działań z zakresu promocji zdrowia w Szkole Podstawowej nr 88 w Poznaniu w roku 2008 Poznań, styczeń 2009 r.
TRZYMAJ FORMĘ.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Danuta Umiastowska Uniwersytet Szczeciński Wydział Kultury Fizycznej i Promocji Zdrowia JAK REALIZOWAĆ TREŚCI EDUKACJI ZDROWOTNEJ NA ZAJĘCIACH WYCHOWANIA.
Danuta Umiastowska Uniwersytet Szczeciński Wydział Kultury Fizycznej i Promocji Zdrowia JAK REALIZOWAĆ TREŚCI EDUKACJI ZDROWOTNEJ NA ZAJĘCIACH WYCHOWANIA.
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki
Trzymamy formę- zdrowy styl życia
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Rok szkoły w ruchu - Ćwiczyć każdy może. Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich.
5 października 2013 r. zorganizowaliśmy VIII edycję Rajdu pieszego z udziałem pracowników szkoły, uczniów i rodziców. Impreza organizowana cyklicznie w.
Obszar nr 2. Wychowanie Fizyczne, alternatywne formy realizacji zajęć
Zespół Szkół w Słupnie Szkołą Promującą Zdrowie
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 14 w Opolu jest mocno zaangażowana w procesie edukacji zdrowotnej i w związku z powyższym przeprowadzone zostały liczne.
Obszar nr 3 – Edukacja zdrowotna. Scenariusz zajęć nr 2
Rok szkoły w ruchu - „Ćwiczyć każdy może”
Podsumowanie realizacji Ogólnopolskiej Akcji Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może organizowanej w ramach Roku Szkoły w Ruchu Szkoła Podstawowa.
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może Szkoła Podstawowa Nr 88 Im. Poznańskich Koziołków w Poznaniu Aktywności dzieci z: Oddziału.
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
w praktyce pedagogicznej
Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Zarzeczu
Rok szkolny 2011/2012.
PODSUMOWANIE II EDYCJI PROGRAMU „TRZYMAJ FORMĘ” w powiecie giżyckim
Szkoła Promująca Zdrowie
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Realizacja edukacji zdrowotnej na III i IV etapie edukacyjnym
Dbamy o prawidłowe i zdrowe odżywianie oraz aktywność społeczną.
Szkoła Promująca Zdrowie
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
TENIS ZIEMNY – ZDROWY STYL ŻYCIA Innowacja pedagogiczna
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Metoda ćwiczeń praktycznych Scenariusz zajęć
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Diagnoza stanu wyjściowego.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
Znaczenie wychowania fizycznego w nowoczesnym procesie kształcenia Kielce, 2015.
Metodyka rekreacji ruchowej
Debata na temat wychowania fizycznego w szkole.  Program „Wf z klasą”  Co to jest wf?  Zalety i wady naszych lekcji  Oczekiwania uczniów – propozycje.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Trzymaj Formę!-II edycja Zofia LIPKA – koordynator programu “Trzymaj Formę!”
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Wł. Broniewskiego w Kościanie rok szkolny 2011/2012.
Ruch to zdrowie ! „Człowiek nie przestaje biegać, dlatego że się starzeje. Człowiek się starzeje, dlatego że przestaje biegać”
Test Zuchory Temat: Sprawdzamy swoją sprawność fizyczną
PROGRAM „Szkolny Klub Sportowy”
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 w Brzegu SZKOŁĄ PROMUJĄCĄ ZDROWIE
Szkoła Promująca Zdrowie
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
TEORIA SPORTU dr Łukasz Radzimiński
KLASA SPORTOWA ROK SZKOLNY 2018/2019 IV SP w DYWITACH.
Zapis prezentacji:

Danuta Umiastowska Uniwersytet Szczeciński Wydział Kultury Fizycznej i Promocji Zdrowia JAK REALIZOWAĆ TREŚCI EDUKACJI ZDROWOTNEJ NA ZAJĘCIACH WYCHOWANIA FIZYCZNEGO GIMNAZJUM

Trochę teorii... ZDROWIE jak każda norma – jest szare, nieefektowne, niegodne uwagi lub wręcz niedostrzegalne. Jak wszystko co zwykle jest tylko tłem do niezwykłego. Maciej Demel

według Karty Ottawskiej W promocji zdrowia zwraca się szczególną uwagę na jednostkową i społeczną odpowiedzialność za zdrowie. Kształtowanie właściwych postaw jest efektem pracy wszystkich środowisk, w których funkcjonuje człowiek.

OSOBOWOŚĆ DBAJĄCA O ZDROWIE DBAŁOŚĆ O CIAŁO RADZENIE SOBIE ZE STRESEM KOREKTA BUDOWY CIAŁA NAWYK RUCHU HARTOWANIE ORGANIZMU SPRAWNOŚĆ FIZYCZNA HIGIENA OSOBISTA UMIEJĘTNOŚCI RUCHOWE DBANIE O POPRAWNĄ POSTAWĘ OSOBOWOŚĆ DBAJĄCA O ZDROWIE

Edukacja prozdrowotna – w której głównym kreatorem jest nauczyciel – to ciągły, rytmicznie i planowo realizowany proces, w którym ludzie uczą się dbać o zdrowie własne i innych, z równą troską. Zofia Żukowska

WYCHOWANIA FIZYCZNEGO WYCHOWAWCY KLAS PEDAGOGICZNA RADA NAUCZYCIEL WYCHOWANIA FIZYCZNEGO UCZNIOWIE RODZICE

Kształtowanie postaw prozdrowotnych opiera się na dostarczeniu uczniowi wiedzy na temat funkcjonowania własnego organizmu i sposobów diagnozowania jego reakcji na różne sytuacje (np. zmęczenie, stres, wysiłek fizyczny, choroba itp.) w połączeniu z umiejętnością zastosowania tego w praktycznym działaniu.

diagnoza sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego Kształtowanie u ucznia prozdrowotnych postaw na zajęciach wychowania fizycznego wymaga wyposażenia go w następujące umiejętności: diagnoza sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego zasady układania treningu zdrowotnego dbałość o poprawną sylwetkę

DIAGNOZA SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ Zna różne próby testowe pozwalające ocenić poziom zdolności motorycznych Z pomocą nauczyciela interpretuje uzyskane wyniki Wie jakie ćwiczenia należy wykonać, by poprawić uzyskane wyniki

DIAGNOZA ROZWOJU FIZYCZNEGO Zna sposób oceny poprawnej sylwetki Zna ćwiczenia korygujące różne wady postawy Wie jaka jest poprawna w jego wieku masa ciała Wie jak należy dbać o zacho-wanie poprawnej sylwetki

ORGANIZACJA TRENINGU ZDROWOTNEGO Wie jakie zmiany zachodzą w organizmie podczas wysiłku fizycznego Zna korzyści dla zdrowia będące efektem podejmowania aktywności ruchowej Potrafi dobrać formę aktywności ruchowej do możliwości swojego organizmu

ORGANIZACJA TRENINGU ZDROWOTNEGO Zna sposoby ergonomicznego podnoszenie i przenoszenie przedmiotów o różnej wielkości i różnym ciężarze Wie jak zorganizować swój dzień dzieląc go na czas pracy i odpoczynku Zna zasady prawidłowego odżywiania się Czuje potrzebę podejmowania uczestnictwa w różnych formach ruchu

PROPOZYCJE PRAKTYCZNYCH ROZWIĄZAŃ FORMA PRACY W ZESPOŁACH – TRYB ZMIENNY – NA JEDNYM ZE STANOWISK ZADANIE ZWIĄZANE Z EDUKACJĄ ZDROWOTNĄ Wymienia czynniki, które wpływają pozytywnie i negatywnie na zdrowie i samopoczucie – próbuje je opisać Rozwiązywanie krzyżówek lub układanie krzyżówek o problematyce zdrowotnej

PROPOZYCJE PRAKTYCZNYCH ROZWIĄZAŃ FORMA FRONTALNA – PROPOZYCJE ĆWICZEŃ RELAKSACYJNYCH Uczeń poznaje różne ćwiczenia pozwalające na rozluźnienie napięć i sytuacji stresowych (np. joga, ćwiczenia oddechowe itp.) FORMA FRONTALNA – TEST COOPERA Pomiar tętna spoczynkowego i po wykonaniu testu, umiejętność analizowania swoich wyników

PROPOZYCJE PRAKTYCZNYCH ROZWIĄZAŃ ORGANIZACJA FESTYNU PROZDROWOTNEGO DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM Kramik ze zdrową żywnością Więcej warzyw i owoców – konkurs na sałatki i surówki Pomiar ciśnienia tętniczego Oblicz swoje BMI Sprawdź swoją wydolność - próba Harwardzka

PROPOZYCJE PRAKTYCZNYCH ROZWIĄZAŃ UKŁADANIE INDYWIDUALNEGO TRENINGU ZDROWOTNEGO Poznanie swojego poziomu sprawności fizycznej Pomiar parametrów somatycznych Dobór formy ruchu do zainteresowań Zaplanowanie przebiegu treningu Ocena rezultatów realizowanego treningu

PRZYDATNE ADRESY STRON Z MATERIAŁAMI DO REALIZACJI EDUKACJI ZDROWOTNEJ wsse.szczecin.pl/docs/ozipz/tf/PORADNIK%20DLA%20 NAUCZYCIELI%20TF_2009_2010.pdf http://www.trzymajforme.pl/ http://www.wychowaniefizyczne.pl http://www.kondycjafizyczna.pl/

INNA KONCEPCJA BUDOWY TOKU LEKCYJNEGO WG DANUTY UMIASTOWSKIEJ Po dobrze przeprowadzonej lekcja wychowania fizycznego: na twarzach uczniów powinien gościć uśmiech ćwiczący są zmęczeni, ale zadowoleni

Czy dokładamy wszelkich starań, aby tym potrzebom sprostać? Czy tak jest rzeczywiście w naszych szkołach? zgodnie z którym prowadzimy Czy tok lekcyjny zajęcia nam to umożliwia? szkoła nie domaga się pewnych zmian w sposobie prowadzenia Czy współczesna lekcji?

WAŻNE!!! Stanisław Strzyżewski 7 zadań pedagogicznych 3 zasady budowy lekcji: wszechstronności, zmienności pracy stopniowego natężenia wysiłku Władysław Pańczyk 5 efektów lekcji: psychomotoryczny, utylitarny, zdrowotny, psychospołeczny i wychowawczo-aksjologiczny

BUDOWA TOKU LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO (PROPOZYCJA WŁASNA) CZĘŚĆ LEKCJI OGNIWO LEKCJI Część wstępna (10 minut) 1.Ćwiczenia porządkowo-wychowawcze 2.Ćwiczenia, zabawa lub gra o charakterze ożywia-jącym 3.Ćwiczenia kształtujące wolne Część główna (28 minut) 1.Ćwiczenia wprowadzające do danej dyscypliny 2.Ćwiczenia nauczane 3.Ćwiczenia doskonalone 4.Zastosowanie poznanych elementów w praktycz-nym działaniu (gra drużynowa, pokonanie toru przeszkód, konkurs skoków lub rzutów) Część końcowa (7 minut) 1.Ćwiczenie o charakterze uspokajającym 2.Ćwiczenia porządkowe i podsumowanie lekcji

1. Ćwiczenia wprowadzające do danej dyscypliny 2. Ćwiczenia nauczane GIMNASTYKA GRY ZESPOŁOWE OGNIWA LEKCJI 1. Ćwiczenia wprowadzające do danej dyscypliny 2. Ćwiczenia nauczane 3. Ćwiczenia doskonalone 4. Zastosowanie poznanych elementów w praktycznym działaniu GRY I ZABAWY LEKKA ATLETYKA

Ćwiczenia kształtujące według Jezierskiego, Szota, Młokosiewicz GIMNASTYKA Ćwiczenia kształtujące według Jezierskiego, Szota, Młokosiewicz Ćwiczenia stosowane: równoważne, zwinnościowe, podpory, zwisy, skoki Zastosowanie poznanych elementów w praktycznym działaniu: układ ćwiczeń wolnych, zwinnościowy tor przeszkód, piramidy dwójkowe i trójkowe

Ćwiczenia kształtujące w formie zabaw dla dzieci młodszych GRY I ZABAWY Ćwiczenia kształtujące w formie zabaw dla dzieci młodszych Zabawy i gry ruchowe orientacyjno-porządkowe, na czworakach, z mocowaniem, bieżne, skoczne, rzutne, kopne (stosownie do wieku uczniów) Zastosowanie poznanych elementów w praktycznym działaniu: gry drużynowe, wyścigi rzędów z przy-borami konwencjonalnymi i niekonwencjonalnymi

Ćwiczenia kształtujące z piłkami GRY ZESPOŁOWE Ćwiczenia kształtujące z piłkami Elementy techniki wykorzystywane w grze Elementy taktyki gry Zastosowanie poznanych elementów w praktycznym działaniu: gra ruchowa, wyścigi rzędów (z kozłowa-niem, prowadzeniem piłki nogą itp.), małe gry, gra szkolna, gra uproszczona, gra właściwa

LEKKA ATLETYKA Bieg Skok Rzut Zastosowanie poznanych elementów w praktycznym działaniu: konkurs skoku w dal, konkurs skoku wzwyż, mała zabawa biegowa, duża zabawa biegowa, gra w palanta, gra w kwadranta, wyścigi rzędów, sztafety wahadłowe

PROBLEM - przezwyciężenie niechęci uczniów do ćwiczeń Najczęściej popełniane błędy w szkole: przysłowiowe „lekcje na macie” niezauważanie mniej sprawnych wspólne zajęcia dziewcząt i chłopców w starszych klasach lekceważenie zainteresowań wychowanków brak prawdziwych zajęć ruchowych w nauczaniu zintegrowanym

PROBLEM - przezwyciężenie niechęci uczniów do ćwiczeń Najczęściej popełniane błędy rodzicielskie: wygórowane ambicje – MÓJ NAJLEPSZY! nadopiekuńczość – BEZPIECZNIEJ W DOMU PRZED MONITOREM NIŻ GRAJĄC W PIŁKĘ NA PODWÓRKU zwolnienie na życzenie – NIE ĆWICZ, BO SIĘ SPOCISZ I ZMĘCZYSZ!

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ!