Projekt rozporządzenia Komisji Europejskiej w sprawie interoperacyjności zbiorów i usług danych przestrzennych dla II i III grupy tematycznej Państwowy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

SI CEPiK Przekazywanie danych o badaniach do
JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
ROMAN QUALITY SUPPORT - - cell:
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
PRG Państwowy Rejestr Granic
Zmiana ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne a mapa zasadnicza - Miasto Gliwice Ustroń października 2010.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
System nawigacji satelitarnej
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
elektronicznego fakturowania
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Problemy organizacji usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną wdrażanych przez MSWiA   współpraca między systemami lokalnymi a platformą ePUAP.
Cele Ustawy z dnia r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne i instrumenty ich osiągania.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Kierunki rozwoju systemów teleinformatycznych PZGiK wynikające z wprowadzonych i projektowanych zmian legislacyjnych eAdministracja.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Polskie i europejskie aspekty infrastruktury informacji przestrzennej
Plan prezentacji Informacje wprowadzające
„Projekt TERYT2 a rejestr TERYT”
USŁUGA POWSZECHNA ePUAP PISMO OGÓLNE
IV posiedzenie Grupy roboczej ds. energetyki
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Harmonizacja rozporządzeń wykonawczych do ustawy o IIP z perspektywy opracowywanych schematów aplikacyjnych UML Dr inż. Zenon Parzyński Warszawa
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Funkcjonowanie procedury notyfikacji w ramach dyrektywy 98/34/WE Koordynacja systemu notyfikacji na szczeblu krajowym Warsztaty legislacyjne w zakresie.
ZACHODNIOPOMORSKA INFRASTRUKTURA INFORMACJI PRZESTRZENNEJ
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Tworzenie infrastruktury informacyjnej dla polskiego
Regionalny Program Operacyjny
2/13 Portal Podatkowy e-Deklaracje 2.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Konferencja: e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość? Rafał Sowiński,
Adam Linsenbarth Instytut Geodezji i Kartografii Warszawa Europejska Infrastruktura Danych Przestrzennych w świetle finalnej wersji programu INSPIRE XIII.
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
Znaczenia Biuletynu Informacji Publicznej w realizacji prawa do informacji publicznej Katowice, dr Grzegorz Sibiga Instytut Nauk Prawnych PAN.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Departament Ewidencji Gospodarstw ARiMR
Zgłaszanie prac geodezyjnych
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
SIO źródło danych o kształceniu zawodowym i planowane zmiany.
Informacja dotycząca spełnienia warunku ex ante 4.1 i 4.2
Przygotowali: Anna Farion Dariusz Droździel
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
PROBLEMATYKA INFRASTRUKTUR INFORMACJI PRZESTRZENNEJ W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Zasady leżące u podstaw informatyzacji administracji publicznej
Zapis prezentacji:

Projekt rozporządzenia Komisji Europejskiej w sprawie interoperacyjności zbiorów i usług danych przestrzennych dla II i III grupy tematycznej Państwowy Instytut Geologiczny Państwowy Instytut Badawczy VIII posiedzenie Rady Infrastruktury Informacji Przestrzennej Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, 14 marca 2013 www.pgi.gov.pl

Plan prezentacji Rozporządzenie a inne akty prawne Przegląd rozporządzenia Rozporządzenie a tematy, dla których organem wiodącym jest Główny Geolog Kraju Konsekwencje rozporządzenia Przygotowanie do wdrożenia rozporządzenia Ułatwienia we wdrożeniu rozporządzenia Trudności we wdrożeniu rozporządzenia Działania PIG-PIB a wdrożenie rozporządzenia Podsumowanie VIII posiedzenie Rady Infrastruktury Informacji Przestrzennej Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, 14 marca 2013

Monitorowanie i sprawozdawczość Wspólne korzystanie z danych Prawo europejskie Dyrektywa 2007/2/WE ustanawiająca infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE) – 14.03.2007 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1205/2008 w sprawie wykonania dyrektywy 2007/2/WE w zakresie metadanych – 3.12.2008 Decyzja Komisji (WE) w sprawie wykonania dyrektywy 2007/2/WE w zakresie monitorowania i sprawozdawczości – 5.06.2009 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 976/2009 w sprawie wykonania dyrektywy 2007/2/WE w zakresie usług sieciowych – 19.10.2009 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 268/2010 w sprawie wykonania dyrektywy 2007/2/WE w odniesieniu do dostępu instytucji i organów Wspólnoty do zbiorów i usług danych przestrzennych państw członkowskich zgodnie ze zharmonizowanymi warunkami – 29.03.2010 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1089/2010 w sprawie wykonania dyrektywy 2007/2/WE w zakresie interoperacyjności zbiorów i usług danych przestrzennych – 23.11.2010 – w załączniku do rozporządzenia wyspecyfikowano wymagania dla tematów z I załącznika dyrektywy INSPIRE Rozporządzenie Komisji (WE) nr 102/2011 zmieniające rozporządzenie nr 1089/2010 … - 4.02.2011 - m.in. dodaje dozwolone wartości list kodowych. Metadane Monitorowanie i sprawozdawczość Usługi sieciowe Wspólne korzystanie z danych Specyfikacje danych VIII posiedzenie Rady Infrastruktury Informacji Przestrzennej Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, 14 marca 2013

Prawo krajowe i resortu środowiska Ustawa o infrastrukturze informacji przestrzennej – 4.03.2010 Rozporządzenie Ministra SWiA w sprawie Rady Infrastruktury Informacji Przestrzennej – 13.03.2010 Rozporządzenie Ministra SWiA w sprawie ewidencji zbiorów i usług danych przestrzennych objętych infrastrukturą informacji przestrzennej – 20.10.2010 Ustawa Prawo geodezyjne i kartograficzne – 17.05.1989 (Art. 4 ust. 1(a)-1(e), Art. 5, Art. 24(b)) Zarządzenie nr 37 Ministra Środowiska w sprawie powołania Zespołu do spraw infrastruktury informacji przestrzennej w resorcie środowiska – 10.08.2012 VIII posiedzenie Rady Infrastruktury Informacji Przestrzennej Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, 14 marca 2013

Przegląd rozporządzenia KE w sprawie interoperacyjności zbiorów i usług danych przestrzennych dla II i III grupy tematycznej Rozporządzenie Komisji (UE) zmieniające rozporządzenie nr 1089/2010 w sprawie wykonania dyrektywy 2007/2/WE w zakresie interoperacyjności zbiorów i usług danych przestrzennych: określa rozwiązania techniczne służące interoperacyjności zbiorów danych przestrzennych odpowiadających tematom I, II i III załącznika dyrektywy, zmienia istniejące rozwiązania techniczne służące interoperacyjności zbiorów danych przestrzennych odpowiadających tematom I załącznika dyrektywy dla zapewnienia ogólnej spójności rozwiązań technicznych służących interoperacyjności zbiorów danych przestrzennych. Dla osiągnięcia interoperacyjności w pojęciach i definicjach użytych w rozporządzeniu dla elementów tematów danych przestrzennych wymienionych w załącznikach I, II lub III dyrektywy zostały uwzględnione międzynarodowe normy.

Przegląd rozporządzenia KE w sprawie interoperacyjności zbiorów i usług danych przestrzennych dla II i III grupy tematycznej Projekt aktualizacji rozporządzenia zakłada, że należy: zmienić wymagania dotyczące list kodowych w celu bardziej elastycznego podejścia do określania ich wartości, złagodzić ograniczenie własności przestrzennych w celu umożliwienia dostępu do danych 2,5D, rozszerzyć temat „Systemy siatek georeferencyjnych” w celu przystosowania do wielorozdzielczej siatki opracowanej w oparciu o współrzędne geograficzne, rozszerzyć temat „Jednostki administracyjne” w celu opisania morskich jednostek administracyjnych, usunąć określone proponowane typy z tematów „Jednostki administracyjne” i „Hydrografia

Przegląd rozporządzenia KE w sprawie interoperacyjności zbiorów i usług danych przestrzennych dla II i III grupy tematycznej Rozporządzenie składa się z 15 artykułów odnoszących się do: Art. 1 Przedmiotu rozporządzenia; Art. 2 Definicji; Art. 3-5 Wspólnych typów, typów na potrzeby wymiany danych i klasyfikacji obiektów przestrzennych; Art. 6 i 7 List kodowych i wyliczeń oraz zasad kodowania; Art. 8 Aktualizacji danych przez państwa członkowskie; Art. 9 Zarządzania identyfikatorami; Art. 10 Cyklu życia obiektów przestrzennych; Art. 11 Czasowych systemów odniesienia Art. 12 Innych wymagań i zasad (dziedziny wartości własności przestrzennych, wyrażania wartości za pomocą jednostek SI, stosowania niektórych atrybutów, zastosowania wymagań z załącznika II rozporządzenia); Art. 13 Metadanych wymaganych do celów interoperacyjności; Art. 14 Sposobów prezentacji zbiorów danych przestrzennych za pomocą sieciowej usługi przeglądania; Art. 15 Wejścia rozporządzenia w życie.

Geologia Zasoby energetyczne Zasoby mineralne Przegląd rozporządzenia KE w sprawie interoperacyjności zbiorów i usług danych przestrzennych dla II i III grupy tematycznej Rozporządzeniu towarzyszą 4 załączniki: Załącznik I Wspólne typy, definicje i wymagania – podaje typy danych i obiektów wspólne dla wszystkich tematów dyrektywy INSPIRE Załącznik II Wymagania dotyczące tematów danych przestrzennych wymienionych w załączniku I do dyrektywy 2007/2/WE – podaje specyfikacje danych przestrzennych dla 9 tematów z załącznika I INSPIRE Załącznik III Wymagania dotyczące tematów danych przestrzennych wymienionych w załączniku II do dyrektywy 2007/2/WE – podaje specyfikacje danych przestrzennych dla 4 tematów z załącznika II INSPIRE Załącznik IV Wymagania dotyczące tematów danych przestrzennych wymienionych w załączniku III do dyrektywy 2007/2/WE – podaje specyfikacje danych przestrzennych dla 21 tematów z załącznika III INSPIRE Dla każdego tematu określono typy obiektów przestrzennych i typy danych, ich atrybuty, role asocjacji, ograniczenia, Podane zostały także listy kodowe (dozwolonych wartości) odpowiednie dla atrybutów i ról asocjacji poszczególnych typów obiektów przestrzennych lub typów danych. Geologia Zasoby energetyczne Zasoby mineralne

Rozporządzenie a tematy, dla których organem wiodącym jest Główny Geolog Kraju Załącznik III Wymagania dotyczące tematu danych przestrzennych geologia wymienionego w załączniku II do dyrektywy 2007/2/WE

Rozporządzenie a tematy, dla których organem wiodącym jest Główny Geolog Kraju Załącznik III Wymagania dotyczące tematu danych przestrzennych geologia wymienionego w załączniku II do dyrektywy 2007/2/WE Załącznik IV Wymagania dotyczące tematu danych przestrzennych zasoby energetyczne wymienionego w załączniku III do dyrektywy 2007/2/WE

Rozporządzenie a tematy, dla których organem wiodącym jest Główny Geolog Kraju Załącznik III Wymagania dotyczące tematu danych przestrzennych geologia wymienionego w załączniku II do dyrektywy 2007/2/WE Załącznik IV Wymagania dotyczące tematu danych przestrzennych zasoby energetyczne wymienionego w załączniku III do dyrektywy 2007/2/WE Załącznik IV Wymagania dotyczące tematu danych przestrzennych zasoby mineralne wymienionego w załączniku III do dyrektywy 2007/2/WE

Konsekwencje rozporządzenia Zgodnie z aktualną mapą drogową INSPIRE przyjęcie rozporządzenia w zakresie interoperacyjności zbiorów i usług danych przestrzennych dla tematów danych z załącznika II i III dyrektywy powinno nastąpić do października 2013 r. Zgodnie z aktualną mapą drogową INSPIRE wdrożenie rozporządzeń w zakresie interoperacyjności powinno nastąpić zgodnie z poniższymi terminami: Rozporządzenie w zakresie interoperacyjności zbiorów i usług danych przestrzennych Rodzaj zbiorów danych przestrzennych Tematy z załączników dyrektywy INSPIRE Data wdrożenia wg INSPIRE Roadmap 1089/2010 z 23.11.2010 Nowe i gruntownie przeorganizowane Z załącznika I 23.11.2012 Będące w użyciu w dniu przyjęcia rozporządzenia 23.11.2017 102/2011 z 4.02.2011 (zmieniające 1089/2010) 4.02.2013 4.02.2018 Projekt rozporządzenia 2013 (zmieniający 1089/2010) Z załącznika II i III 10.2015 10.2020

Przygotowanie do wdrożenia rozporządzenia Każdy z tematów danych przestrzennych był przedmiotem prac zespołu ekspertów. W skład zespołu zajmującego się opracowaniem specyfikacji dla tematów Geologia i Zasoby mineralne (Tematic Working Group Geology and Mineral Resources) wchodził ekspert z PIG-PIB. Zespoły ekspertów opracowały wytyczne będące podstawą przygotowania rozporządzenia. Wytyczne opracowano zgodnie z jednolitą metodyką, międzynarodowymi normami i biorąc pod uwagę materiały i opinie kilkuset organizacji typu Spatial Data Interest Community SDIC oraz Legally Mandated Organization LMO, wśród nich wiele polskich, w tym PIG-PIB. PIG-PIB przeprowadził dwukrotne testowanie specyfikacji danych INSPIRE dla tematów Geologia, Zasoby energetyczne i Zasoby mineralne: W 2011 r. wersji 2.0 specyfikacji na potrzeby Komisji Europejskiej przygotowującej rozporządzenie, W 2012 r. wersji 3.0 specyfikacji na potrzeby przyszłego wdrożenia rozporządzenia dla tych tematów przez PIG-PIB

Przygotowanie do wdrożenia rozporządzenia Testowanie specyfikacji danych INSPIRE dla tematów Geologia, Zasoby energetyczne i Zasoby mineralne w 2012 r.: Nazwa dokumentu użytego w testowaniu zgodności specyfikacji danych PIG-PIB ze specyfikacjami INSPIRE D2.8II/III.4 INSPIRE Data Specification on Geology – Draft Guidelines v3.0 D2.8.III.20 INSPIRE Data Specification on Energy Resources – Draft Guidelines v3.0 D2.8.III.21 Data Specification on Mineral Resources – Draft Guidelines v3.0 Nazwa testowanego zbioru danych PIG-PIB Mapa geologiczna Polski 1:500 000 (MGP500) Mapa geologiczna Polski 1:200 000 (MGP200) Szczegółowa mapa geologiczna Polski 1:50 000 (SMGP) Mapa litogenetyczna Polski 1:50 000 (MLP50) Mapa hydrogeologiczna Polski 1:50 000 (MHP) System Przetwarzania Danych PSH (SPD PSH) Centralny Bank Danych Hydrogeologicznych (CBDH) System Gospodarki i Ochrony Bogactw Mineralnych MIDAS3, podsystem Centralnej Bazy Danych Geologicznych

Ułatwienia we wdrożeniu rozporządzenia W ostatecznych wersjach specyfikacji danych testowanych w 2012 r. znacznie uogólniono listy kodowe co powinno ułatwić transformację danych do zaproponowanych modeli danych INSPIRE. W przypadku baz danych dotyczących otworów geologicznych nie przewidujemy większych problemów z wdrożeniem (dzięki uwzględnieniu większości naszych uwag przesłanych w trakcie testowania modeli danych w 2011 r.) Nazwa dokumentu użytego w testowaniu zgodności specyfikacji danych PIG-PIB ze specyfikacjami INSPIRE D2.8II/III.4 INSPIRE Data Specification on Geology – Draft Guidelines v3.0 D2.8.III.20 INSPIRE Data Specification on Energy Resources – Draft Guidelines v3.0 D2.8.III.21 Data Specification on Mineral Resources – Draft Guidelines v3.0 Transformacja atrybutów łatwa – gromadzone atrybuty odpowiadają atrybutom INSPIRE Dla MGP500 i dla MLP50 - prosta struktura z zamkniętymi słownikami Większość elementów modelu INSPIRE posiada swoje odpowiedniki w bazie MIDAS3. Dla 5 atrybutów bazy MIDAS3

Trudności we wdrożeniu rozporządzenia Problem braku niektórych danych w bazach geologicznych tylko w części rozwiązuje mechanizm voidable przewidziany rozporządzeniem pozwalający nieznaną wartość zastąpić wartością void. Dla tematów Geologia, Zasoby energetyczne i Zasoby mineralne na 232 określone atrybuty i role asocjacji przewidziano możliwość zastosowania wartości void dla ok. 60% z nich. Transformacja atrybutów trudna – dane są gromadzone ale transformacja będzie wymagała dodatkowych nakładów pracy Dla SMGP i MGP200 ze względu na liczbę danych, ich komplikację, nie zamknięte słowniki (mapy w wersji cyfrowej są zbiorami otwartymi) wymaga dużych nakładów pracy i kosztów (minimum kilkuset tysięcy zł) W przypadku kilku atrybutów w MIDAS3 będą wymagane dodatkowe nakłady pracy w celu ich pozyskania z różnych tabel bazy lub obliczeń na podstawie kilkunastu kolumn danych – szacowany koszt kilkaset tysięcy zł Dla 27 atrybutów w MIDAS3, tylko 15 ma możliwość przypisania wartości void – szacowany koszt kilkaset tysięcy zł Transformacja atrybutów niemożliwa – brak gromadzonych danych Dla 24 atrybutów w CBDH, tylko 13 ma możliwość przypisania wartości void W bazach PIG-PIB nie są gromadzone dane na temat zasobów odnawialnych Inna granica wartości opałowej przyjęta jako element definicji pojęcia węgiel kamienny – dostosowanie do specyfikacji INSPIRE wymagałoby zmiany w ustawie Prawo geologiczne i górnicze oraz trudnych do oszacowania kosztów (ponownego przeglądu dokumentacji złóż węgla, kategoryzacji złóż zgodnie z definicją INSPIRE, modyfikacji bazy MIDAS3) Dla 21 atrybutów w MIDAS3, tylko 12 ma możliwość przypisania wartości void

Działania PIG-PIB a wdrożenie rozporządzenia Jednym z celów strategicznych PIG-PIB jest realizacja wymagań UE, w tym dyrektywy INSPIRE. PIG-PIB realizuje projekty kluczowe z punktu widzenia wdrażania dyrektywy INSPIRE: Zintegrowany system informatyczny PIG-PIB, oparty o architekturę SOA – ZSI PIG-PIB, Harmonizacja zbiorów danych przestrzennych, dla których organem wiodącym jest Główny Geolog Kraju: koordynacja i rozwój Zintegrowanego Systemu Przestrzennej Informacji Geologicznej IKAR w latach 2012 - 2015 - IKAR.

Działania PIG-PIB a wdrożenie rozporządzenia Celami projektów ZSI PIG-PIB i IKAR jest: Dostosowanie systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych w zakresie geologii do wymagań nałożonych m.in. przez poniższe akty prawne: Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U.05.64.565 z późn. zm.), Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz. U. 2012.526), Dyrektywy 2007/2/WE ustanawiająca infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE) z dnia 14 marca 2007 r., Ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej IIP (Dz. U. Nr 76 poz. 489). Zwiększenie dostępności zasobów informacyjnych administracji publicznej oraz usług publicznych w formie cyfrowej. Zapewnienie usług udostępniania danych oraz aktualnej informacji geologicznej klientom wewnętrznym i zewnętrznym oraz osiągnięcie statusu referencyjności rejestrów gromadzących powyższą informację. Uzyskanie poprzez działania techniczne oraz organizacyjne takiego stanu aby każdy użytkownik zainteresowany informacją geologiczną miał możliwość jej uzyskania w jednym miejscu poprzez wyszukiwanie za pomocą katalogu metadanych oraz dostępu do interoperacyjnych zbiorów i usług danych przestrzennych pozostających w zasobach PIG-PIB.

Działania PIG-PIB a wdrożenie rozporządzenia Schemat budowanej architektury logicznej ZSI PIG-PIB IKAR Na diagramie zaznaczone zostały, zarówno komponenty, które już funkcjonują w zasobach IT, a będą podlegały dostosowaniu do nowej architektury jak również komponenty planowane do budowy w ramach realizacji projektu. Komponenty zostały wyróżnione kolorami, gdzie: komponenty oznaczone kolorem zielonym – będą podlegały dostosowaniu oraz integracji do nowego rozwiązania; komponenty oznaczone kolorem niebieskim – zostaną zaprojektowane i zbudowane w ramach projektu ZSI PIG-PIB; komponenty oznaczone kolorem jasno zielonym – będą podlegały integracji na poziomie systemu IKAR.

Działania PIG-PIB a wdrożenie rozporządzenia PIG-PIB angażuje się na poziomie europejskim, w realizację projektów i prac związanych z wdrożeniem Dyrektywy INSPIRE: Scoping Study a pan-European Geological Data Infrastructure EGDI-Scope (FP7), EU Information and Policy Support System for Sustainable Supply of Europe with Energy and Mineral Resources (FP7), Spatial Information - INSPIRE Expert Group of EuroGeoSurveys.

Podsumowanie Działania i projekty realizowane przez PIG-PIB nie obsłużą wszystkich wymagań narzuconych przez omawiane rozporządzenie w zakresie interoperacyjności zbiorów i usług danych przestrzennych dla II i III grupy tematycznej. Dla przeprowadzenia transformacji modeli zbiorów danych przestrzennych będących w użyciu w dniu wejścia w życie rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie 1089/2010 (2013 r.) będzie konieczne uruchomienie pracochłonnych i kosztownych projektów w latach 2014-2020.