ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE MAŁYM I ŚREDNIM PRZEDSIĘBIORSTWEM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt współfinansowany częściowo przez Unię Europejską (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego)
Advertisements

Komunikacja społeczna i media – mgr Katarzyna Paliwoda
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP)
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
ROK WDRAŻANIA FUNDUSZY STRUKTURALNYCH MOCNE I SŁABE STRONY SYSTEMU
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
JASPERS – JEREMIE – JESSICA
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Katowice, 15 maja 2012.
Katedra Marketingu Usług
1.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Możliwości finansowania inwestycji Inicjatywa JEREMIE dla rozwoju regionu łódzkiego Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. Kutno, r.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
AUDYTY TECHNOLOGICZNE I TRANSFERY TECHNOLOGII DLA FIRM
DANE SZKOŁY Nazwa szkoły:
Tytuł prezentacji BGK Miasto, data Fundusz Regionu Wałbrzyskiego – najlepsze źródło finansowania Przedsiębiorstw na Dolnym Śląsku Fundusz Regionu.
Nazwa projektu. Czym się zajmujemy? Krótka charakterystyka działalności.
Problemy rynku pracy..
PROMOCJA TURYSTYKI WIEJSKIEJ W POLSCE DOŚWIADCZENIA I WYZWANIA
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Krajowy System Usług Kierunki rozwoju Krajowego Systemu Usług i jego oferta wsparcia przedsiębiorczości Warszawa, 26 listopada 2010 r. 1.
PRODUCENT (PRZEDSIĘBIORSTWO) JAKO PODMIOT W GOSPODARCE.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Kleczewie ID grupy: 97_75_p_G2
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Strategia przedsiębiorstwa
Dotacje i pożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Małopolskiego na lata Sylwia Bednarczyk-Mikuli.
LUBUSKI FUNDUSZ PORĘCZEŃ KREDYTOWYCH Lipiec - Sierpień 2014 r. Cykl spotkań „Pozadotacyjne instrumenty wsparcia lubuskich przedsiębiorców”
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Usługi informacyjne i doradcze Punktu Konsultacyjnego Krajowego Systemu Usług Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu.
26 kwietnia - 01 sierpnia 2013 r. na losowej próbie 1500 MSP.
Instrumenty promocji (narzędzia promocji).
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
Zintegrowana komunikacja marketingowa
Tytuł prezentacji BGK Miasto, data Wrocław, 2015 Pożyczki dla przedsiębiorców Województwa Dolnośląskiego.
1 Targi Zarządzania Zasobami Ludzkimi 8-9 kwiecień 2008 r. Warszawa Wanda Powałka Zespół Wdrażania Instrumentów Instytucjonalnych PARP „Punkty Konsultacyjne.
„Finansowanie rozwoju przedsiębiorstw w ramach Inicjatywy JEREMIE” fundusz pożyczkowy JEREMIE ARR S.A. w Koninie.
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Małgorzata Obuchowska Gembala Fundusz Górnośląski S.A.
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
Rozwój gospodarczy, celem funkcjonowania LGD Marek Przedniczek Prezes Zarządu LGD III Regionalna konferencja gospodarczo-ekonomiczna.
Kujawsko – pomorskie dla… … biznesu Wsparcie bezpośrednie – dotacje Tereny inwestycyjne Turystyka biznesowa Zostań swoim szefem Internet /społeczeństwo.
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim Przemysław Woliński Prezes Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego sp. z o.o.
Firmy globalne.
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Zapis prezentacji:

ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE MAŁYM I ŚREDNIM PRZEDSIĘBIORSTWEM DANE INFORMACYJNE UGP Nazwa szkoły Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Kleczewie ID UGP 97_75_P_G1 Kompetencja: Przedsiębiorczość ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE MAŁYM I ŚREDNIM PRZEDSIĘBIORSTWEM Temat projektowy: Semestr/rok szkolny: Piąty 2011/2012

ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE MAŁYM I ŚREDNIM PRZEDSIĘBIORSTWEM

I. Sektor MSP w Polsce. II. Źródła finansowania MSP. III. Marketing w przedsiębiorstwie. IV. Cykl życia produktu. V. Reklama. VI. Zarzadzanie marketingowe .

mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) Na kategorię mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) składają się przedsiębiorstwa, które zatrudniają mniej niż 250 pracowników i których roczny obrót nie przekracza 50 milionów euro, a/lub całkowity bilans roczny nie przekracza 43 milionów euro”. Wyciąg z art. 2 załącznika do zalecenia Komisji 2003/361/WE

I. Sektor MSP w Polsce Aktywność małych i średnich przedsiębiorstw odgrywa zasadniczą rolę w rozwoju gospodarczym Polski. Podmioty te mają fundamentalne znaczenie dla zrównoważonego funkcjonowania gospodarki, pozwalającego na czerpanie korzyści z efektów dynamicznego rozwoju przez przyszłe pokolenia. Ponad 1,6 mln podmiotów sektora MSP w Polsce, to dominująca siła naszej gospodarki oraz źródło wzrostu, innowacji, zatrudnienia i integracji społecznej. Małe i średnie przedsiębiorstwa cechują się elastycznością i łatwością dostosowania do sytuacji rynkowej oraz reagowania na potrzeby rynku. Wciąż liczba nowo powstałych przedsiębiorstw jest większa od tej dotyczącej zlikwidowanych podmiotów, co świadczy o wysokim potencjale przedsiębiorczości Polaków.

Ostatnie 23 lata pokazały, że Polacy są narodem, który przedsiębiorczość ma we krwi. Dziś firmy działające w Polsce są miejscem pracy dla ponad sześciu i pół mln osób. Aż 7 na 10 pracujących to osoby zatrudnione w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Poziomem przedsiębiorczości nie odstajemy od reszty Europy. Pod względem liczby aktywnych przedsiębiorstw zajmujemy szóste miejsce w Unii Europejskiej. Źródło : http://www.parp.gov.pl/files/74/81/469/12554.pdf

Źródło : http://ec. europa Źródło : http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/files/sme_definition/sme_us er_guide_pl.pdf

II. Źródła finansowania MSP Najpopularniejszym źródłem finansowania MSP są kredyty bankowe, szczególnie kredyty w rachunku bieżącym a także leasing samochodów, maszyn i urządzeń. Wymagania banków są często trudne do spełnienia nawet dla firm z pewnym doświadczeniem ale nie dysponujących na przykład odpowiednimi kapitałami lub zabezpieczeniami. W takich przypadkach alternatywnym źródłem finansowania mogą być pożyczki oferowane przez fundusze pożyczkowe, zarówno ogólnopolskie, jak i o zasięgu regionalnym. Oprócz nich w Polsce działa BGK. jako Menedżer Funduszy Powierniczych w ramach inicjatywy JEREMIE (Joint European Resources for Micro-to-Medium Enterprises – Wspólne europejskie zasoby dla MSP).

Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) w ramach tego mechanizmu daje wsparcie kapitałowe które otrzymują zarówno pośrednicy finansowi (na przykład fundusze poręczeniowe), jak i przedsiębiorcy. Dzięki funduszom unijnym poszerzył się katalog źródeł finansowania dostępnych dla przedsiębiorstw. Doceniając rolę małych i średnich firm dla gospodarki, Unia Europejska kieruje bezpośrednio do nich szereg programów. Najbardziej pożądaną przez przedsiębiorców formą wsparcia są dotacje. Szczególnie promowane są projekty służące podniesieniu poziomu technologicznego i innowacyjności przedsiębiorstw oraz wytwarzanych przez nie produktów. Dotowane są nie tylko przedsięwzięcia inwestycyjne, ale też usługi doradcze i szkolenia.

III. Marketing w przedsiębiorstwie 1. Pojęcie marketingu marketing to działalność która polega na rozpoznawaniu, kształtowaniu i zaspokajaniu potrzeb odbiorców, co z jednej strony daje korzyści samym odbiorcom, z drugiej zapewnia korzyści ekonomiczne firmie: zysk i ekspansje rynkowe 2. Co było przyczyną rozwoju marketingu? a) postęp techniczny i wzrost wydajności pracy, które doprowadziły do wzrostu produkcji oraz trudności ze zbytem b) zaostrzenie się konkurencji c) wzrost zamożności ludności d) rozwój środków masowego przekazu głownie telewizji 3. Podstawowe zadania marketingu - rozpoznanie potrzeb odbiorców - przygotowanie odpowiedniej oferty rynkowej - skoordynowanie działań personelu produkcyjnego, służb finansowych i handlowych - dostarczenie satysfakcji odbiorcom - osiągnięciu celu przedsiębiorstwa

IV. Cykl życia produktu .

V. Reklama Reklama jest podstawowym i najważniejszym elementem marketingu! Reklama  to  informacja połączona z komunikatem perswazyjnym. Zazwyczaj ma na celu skłonienie do nabycia lub korzystania z określonych towarów lub usług oraz promowanie marki. Ważną cechą odróżniającą w komunikacji poprzez media reklamę od public relations (PR) jest to, że reklama jest formą płatną, tzn. reklamodawca płaci mediom za nadanie komunikatu reklamowego i ma nad tym komunikatem pełną kontrolę.

Działania public relations muszą mieć charakter neutralny Działania public relations muszą mieć charakter neutralny. Oznacza to, że nie możemy tworzyć kolejnego kanału przekazywania treści marketingowych. Jest to podstawowy błąd, który niszczy reputację firmy. PR nie może przekonywać ani perswadować – powinien informować. Pewien poziom manipulacji jest tutaj oczywiście zaimplementowany ale kreowanie wizerunku odbywa się tu zupełnie inaczej niż przy działaniach marketingowych. PR nie oferuje nic poza informacjami. Jego zadaniem jest naświetlanie pożądanych działań firmy i łagodzenie skutków aspektów stawiających przedsiębiorstwo w niekorzystnym świetle. Kluczowym elementem jest tu etyka. Duża część definicji PR zawiera przymiotnik „etyczny/etyczna” a mówienie o „czarnym PR” przez większość fachowców jest określana jako poważne nieporozumienie. „Spin”, czyli tak zwany czarny PR, jest działaniem polegającym de facto na wprowadzaniu w błąd i podawaniu nieprawdziwych informacji, przez co nie spełnia definicji PR.

VI. Zarządzanie marketingowe Pierwszym elementem zarzadzania marketingowego to: Strategia – jest to sztuka planowania najlepszego sposobu osiągania sukcesów lub osiągania przewagi w dłuższym okresie. Strategia marketingowa polega na najkorzystniejszym doborze zasobów i kadr do realizacji celów marketingowych przedsiębiorstwa , wykorzystywania nadarzających się okazji, ograniczania ryzyka.

Proces tworzenia strategii marketingowych to rozpoznawanie celów marketingowych (muszą być poddane analizie i z punktu widzenia ważności i zależności hierarchicznych) formułowane cele marketingowe – wzrost sprzedaży, określanie wzrostu udziału w rynku, poprawa jakości produktu, nowa, odmienna strategia cen, działania w obszarze kanałów dystrybucji, efektywne wykorzystywanie nakładów na B+R

Strategie marketingowe Podział strategii: rynek ogólny – opiera się na założeniu, ze przeciętny nabywca ma podobne potrzeby i dlatego większość z nich można zaspokajać z pomocą jednego marketingu mix i marketing mix koncentruje się na jednym produkcie, adresie cen, wspólnym systemie dystrybucji; odnosi się do produktów homogenicznych (jednorodnych) rynek docelowy – zmusza do wyróżnienia segmentów rynku docelowego i oznacza dopracowanie marketingu mix dla szczególnych potrzeb np. książki, opakowania

Strategia wzrostu zysku: wzrost nakładów inwestycyjnych wzrost wydajności poprawa pozycji na rynku wzrost jakości produkcji Strategia wzrostu sprzedaży: penetracja rynku rozszerzanie rynku (poziome, koncentryczne, konglomeratowe) różnicowanie produktu integracja (produkcji i dystrybucji)

Główne części planu marketingowego: streszczenie dla zarządu analiza ogólnej sytuacji przedsiębiorstwa analiza środowiska rynek docelowy cele działalności marketingowej strategie marketingowe program wdrążenia planu marketingowego budżet i kontrola działalności marketingowej podsumowanie załączniki

Podział planów marketingowych: długookresowe krótkookresowe średniookresowe II strategiczne taktyczne operacyjne

Oczywiście w dzisiejszych czasach najistotniejszy jest Internet i odpowiednie pozycjonowanie SEM/SEO. Sama strona przestaje być wizytówką – to obecnie najskuteczniejszy i najbardziej efektywny instrument pro-sprzedażowy. Będąc na stronie www potencjalni klienci podejmują pierwszą decyzję – dzwonią dopytać o szczegóły, albo po prostu odwiedzają firmę celem bezpośredniej weryfikacji oferty. Przed tym jednak trzeba wiedzieć jak poustawiać reklamę w przeglądarkach, aby każdy konsument, który poszukuje naszych produktów lub usług w danym mieście trafił na naszą ofertę. Naszym zdaniem najnowocześniejszą formą marketingu jest Google AdWords to efektywna forma reklamy tekstowej w najpopularniejszej w Polsce wyszukiwarce.

Źródła: http://marketing.nf.pl http://dyrektor.nf.pl http://Adwords.google.com http://ec.europa.eu/enterprise/ http://www.parp.gov.pl/files/74/81/469/12554.pdf

Dziękujemy za uwagę 