PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w egzaminie maturalnym od 2015 r.
Advertisements

Egzamin maturalny w 2012 roku.1 Egzamin maturalny w 2012 roku Warszawa,12 września 2012 r.
Jak korzystać z literatury popularnonaukowej
NOWA MATURA Z JĘZYKA ROSYJSKIEGO
- czyli co każdy uczeń wiedzieć powinien o zewnętrznym egzaminie maturalnym.
EGZAMIN MATURALNY 2012 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku.
Egzamin maturalny od 2005 roku.1 Egzamin maturalny od 2005 roku! Opracował Grzegorz Sitko IV LO im. Adama Mickiewicza w Warszawie.
Wyszukiwanie informacji
Nie zapomnij podać informacji z których źródeł korzystasz!
PODSTAWOWE ŹRÓDŁA INFORMACJI W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa,20 sierpnia 2007 r.
WARSZTAT INFORMACYJNY BIBLIOTEKI
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
MATURA Dokładne informacje dotyczące procedury zdawania egzaminu maturalnego w maju 2013r. zamieszczone są na stronie CKE w zakładce Egzamin maturalny:
1. Egzamin maturalny przeprowadza się jeden raz w roku w sesji: 2 Egzamin maturalny od 2005 roku. wiosennej Harmonogram przeprowadzania egzaminu ustala.
Bibliografia załącznikowa
EGZAMIN MATURALNY w 2014 roku
OPISY BIBLIOGRAFICZNE I ZESTAWIENIA TEMATYCZNE DLA KLAS III LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO.
Redagowanie bibliografii załącznikowej
Egzamin maturalny w 2007 roku.1 Egzamin maturalny w 2007 roku Aktualizacja: Halina Sitko Centralna Komisja Egzaminacyjna, wrzesień 2006 r.
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
Konspekt, a scenariusz (teza 13).
Zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych MATURA od 2007 roku Materiały zebrała i opracowała mgr Barbara Adamiak.
MATURA Podstawa prawna. 2. Egzamin maturalny – cóż to takiego? 3. Deklaracja maturalna. 4. Zwolnienie z egzaminu. 5. Harmonogram egzaminu maturalnego.
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
Wieruszów 2003 NOWA MATURA (Dz. U. Nr 26 z r.) Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Stanisława Staszica w Wieruszowie.
EGZAMIN MATURALNY ’2005 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 .IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy.
1 Egzamin maturalny w 2015 roku podstawowe informacje.
Adres bibliograficzny czyli paszport książki. Adres bibliograficzny – to uporządkowany zapis pozwalający precyzyjnie określić pozycję wydawniczą itp.
Opracowała: Edyta Guznowska – nauczyciel-bibliotekarz
MATURA Procedury organizowania i przeprowadzania egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2012/2013.
Egzamin gimnazjalny 2014 część humanistyczna – 23 kwietnia 2014 r.
EGZAMIN MATURALNY ’2015 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Modyfikacja egzaminu maturalnego
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
XIII LO semestr I do r. Wystawienie przewidywanych ocen semestralnych r. Poinformowanie rodziców o przewidywanych ocenach semestralnych.
1 Egzamin maturalny i zawodowy w 2015 roku podstawowe informacje Egzamin maturalny i potwierdzający kwalifikacje zawodowe – technik informatyk w 2015 roku.
Informacja o maturze w 2015 roku. Matura od 2015 roku Lista przedmiotów obowiązkowych nie ulega zmianie w porównaniu do obecnie obowiązujących: język.
Bibliografia załącznikowa obowiązująca w Bielskiej Szkole Przemysłowej
1 Zasady przeprowadzenia egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2014/2015.
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
MATURA Podstawa prawna Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Szkoła Podstawowa nr 8 w Dąbrowie Górniczej. Sprawdzian obejmuje wiadomości i umiejętności zawarte w wymaganiach określonych w podstawie programowej kształcenia.
OPIS BIBLIOGRAFICZNY PN-ISO 690
Sprawdzian z języka angielskiego w klasie szóstej
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Informator dla rodziców
EGZAMIN MATURALNY ’2016 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Egzamin maturalny maj Egzamin maturalny jest przeprowadzany na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz sprawdza,
18, 19, 20 kwietnia 2016 Podstawę prawną przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego stanowią następujące akty prawne: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
Nowa matura – od roku 2015 Informacje ogólne. Przedmioty obowiązkowe Język polski – część pisemna (poz. podst.) + część ustna Język angielski – część.
Egzamin maturalny w roku szkolnym 2015/2016 Spotkanie informacyjne dla uczniów –
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Bibliografia. Uporządkowany spis książek i artykułów, który wydawany jest osobno lub dołączany do prac naukowych i popularnonaukowych. Bibliografia ma.
Egzamin gimnazjalny Informacje dla rodziców uczniów klas trzecich Egzamin * kwiecień * 2016r.
Egzamin maturalny w 2009 roku.1 Egzamin maturalny w 2009 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa, 1 września 2008 r.
2 3 W części ustnej (bez określania poziomu) język polski język obcy nowożytny W części pisemnej język polski (poziom podstawowy) język obcy nowożytny.
BIBLIOGRAFIA ZAŁĄCZNIKOWA
EGZAMIN MATURALNY w 2018 roku
MATURA 2018.
NOWA MATURA OD ROKU 2016.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Poradnik: Polska Bibliografia Lekarska - Jak szukać literatury na wybrany temat w Bibliotece i Centrum Informacji Naukowej PMWSZ w Opolu.
Warsztat informacyjny Biblioteki Szkolnej Zespołu Szkół w Gogołowej
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018.
INFORMACJE O EGZAMINIE GIMNAZJALNYM DLA RODZICÓW ROK SZKOLNY2017/2018
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2019 EGZAMIN ÓSMOKLASISTY 2019
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY 2018/2019
Zapis prezentacji:

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO .

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO Celem dzisiejszego wykładu jest pomoc w przygotowaniu do egzaminu ustnego. Zostaną tu omówione przepisy związane z tym egzaminem, opracowanie bibliografii i wskazówki, jak przygotować prezentację maturalną na przykładzie tematu językowego.

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO Egzamin ustny jest przeprowadzany i oceniany w szkole, do której uczęszcza uczeń. Egzamin jest zdawany tylko na jednym poziomie.

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO Ocenę z egzaminu wystawia szkolny zespół egzaminacyjny, w skład którego wchodzi jeden polonista z Twojej szkoły i polonista z innej szkoły. Przewodniczącym zespołu jest nauczyciel posiadający wpis do ewidencji OKE. W zespole egzaminacyjnym nie może zasiadać nauczyciel, który Cię uczył języka polskiego w ostatnim roku szkolnym.

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO Egzamin trwa około 25 minut. Składa się z dwóch części: * prezentacji przygotowanego tematu * rozmowy z egzaminatorem. Prezentacja trwa 15 minut, zaś rozmowa nie powinna przekraczać 10 minut. Pytania zadawane w trakcie rozmowy są protokołowane.

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO Egzaminatorzy oceniają umiejętność posługiwania się językiem polskim w trakcie prezentacji i rozmowy. Brak rozmowy skutkuje oceną poniżej 30% wymaganych punktów i niezdaniem egzaminu. Próg zaliczenia wynosi 30%, czyli 6 punktów. Za cały egzamin można uzyskać maksymalnie 20 punktów. Egzaminatorzy oceniają też poziom merytoryczny prezentacji, umiejętność selekcji materiału i gospodarowanie czasem.

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO Doświadczony egzaminator łatwo sprawdzi, czy treść prezentacji jest samodzielna, a lektury wykazane w bibliografii zostały przeczytane. Tylko samodzielnie przygotowana prezentacja daje wiedzę i pewność siebie, niezbędne w trakcie rozmowy.

USTNY EGZAMIN Z JĘZYKA POLSKIEGO

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO Egzaminatorzy przyznają punkty w czterech kategoriach: * realizacja tematu (1p., 2p., 3p.) * kompozycja (1p., 2p.) * rozmowa (2p., 5p.,7p.) * język (2p., 4p., 6p., 8p.) Jeśli dane kryterium nie zostało spełnione, zdający otrzymuje 0 punktów.

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO Szkolna lista tematów (we wrześniu) Wybór tematu (do końca września) Możliwość zmiany tematu (do 07.02) Wielu uczniów może wybrać ten sam temat Uczniowie mogą przedstawić taką samą bibliografię Szkolna lista tematów jest jedna dla wszystkich uczniów w danej szkole

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO Uczeń klasy drugiej może zaproponować wprowadzenie swojego tematu do szkolnej listy tematów. Musi to zrobić do połowy marca. W kwietniu zespół polonistów opracowuje nową listę na następny rok szkolny i na niej może umieścić temat uczniowski, który spełnia wymogi formalne.

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO Swoją propozycję tematu należy zgłosić nauczycielowi języka polskiego. Może się zdarzyć, że proponowany temat jest wąski lub został usunięty ze szkolnej listy. Nauczyciele mają obowiązek modyfikowania listy tematów. Po wpisaniu uczniowskiego tematu na listę mogą go wybrać także inni uczniowie.

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO Szkolna lista tematów podzielona jest na trzy działy tematyczne: * Literatura * Związki literatury z innymi dziedzinami sztuki * Język

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO Literatura Podstawą pracy jest pogłębiona lektura wybranych dzieł literackich i związanych z nimi opracowań, dzieł z historii i teorii literatury oraz artykułów naukowych.

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO Związki literatury z innymi dziedzinami sztuki Oprócz materiału literackiego, którego nie można pominąć, należy wykorzystać (w zależności od tematu) wybrane dzieła z dziedziny plastyki, muzyki, filmu, teatru, architektury itp. W trakcie prezentacji przez 5 minut można pokazywać wybrane fragmenty filmów, muzyki czy spektakli teatralnych.

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO W przygotowaniu prezentacji z tego działu można wykazać się wiedzą językoznawczą. Opracowanie prezentacji wymaga większej inwencji. Można w trakcie prezentacji prezentować nagrania piosenek, czy wypowiedzi osób, które posłużyły za ilustrację omawianego zjawiska językowego.

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO Po wybraniu tematu należy przygotować bibliografię. Bibliografia dzieli się na podmiotową i przedmiotową. Zapis bibliograficzny został opisany w odpowiednich przepisach prawnych. Uczeń nie musi znać szczegółowo przepisów. Źródłem informacji dla ucznia jest Informator Maturalny.

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO Opis bibliograficzny książki składa się z następujących elementów: 1. Nazwisko i imię autora 2. Tytuł w formie występującej w źródle 3. Wydanie (niekoniecznie) 4. Miejsce wydania 5. Nazwa wydawcy (niekoniecznie) 6. Rok wydania 7. Ewentualny numer ISBN. Np. Herbert Zbigniew. Wiersze wybrane, wyd.I, Kraków. Wydawnictwo a5, 2004. ISBN 83-85568-71-9

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO Opis bibliograficzny artykułu z pracy zbiorowej: Pod tym pojęciem rozumiemy niezależny tekst stanowiący część większej publikacji. Wtedy podajemy: 1. Nazwisko i imię autora 2. Tytuł artykułu w formie występującej w źródle 3. Tytuł dzieła 4. Łącznik, który może mieć formę „w:” 5. Autora lub redaktora całości pracy 6. Wydanie 7. Miejsce wydania 8. Nazwę wydawcy 9. Rok wydania 10. Ewentualny numer ISBN (brak w starszych pracach) 11. Numery stron wskazujące lokalizację artykułu w obrębie książki. Np. Wójcik Włodzimierz, Psychologizm, realizm, polityka – Zofia Nałkowska, w: Faron Bolesław, red, Prozaicy dwudziestolecia międzywojennego. Wyd. II. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1974, s. 443-473.

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO Opis bibliograficzny artykułu z czasopisma: 1. Nazwisko i imię autora 2. Tytuł artykułu w formie występującej w źródle 3. Tytuł czasopisma 5. Dokładna lokalizacja, tj. rok, numer czasopisma, numery stron. Uwaga: Tytuł czasopisma w Polsce najczęściej ujmuje się w cudzysłów i zapisuje pismem prostym. Np. Ulewicz, Tadeusz. Niespodzianka humanistyczna: Fraszki Kochanowskiego w przekładzie włoskim. „Ruch Literacki”, rocz. XXXVII, 1996, z. 4, s. 389-396.

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO Uwagi końcowe: W sporządzaniu opisu bibliograficznego bardzo ważna jest konsekwencja w używaniu znaków interpunkcyjnych. Między autorem a tytułem stawiamy kropkę. Między tytułem a podtytułem postawić można kropkę lub dwukropek. Po tytule (podtytule), a przed współautoramii wolno użyć przecinka lub kropki, ta sama zasada dotyczy oddzielenia współpracowników od adresu wydawniczego. Między miejscem wydania a nazwą wydawcy stoi dwukropek, między nazwą wydawcy a datą wydania przecinek. Po adresie wydawniczym podaje się numer strony lub stron, stawia się przecinek.

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO W bibliografii można umieścić także materiały, które nie zostały wydane, np. nagranie wypowiedzi lub wywiad sporządzone na potrzeby prezentacji. Można też zamieścić wyniki przeprowadzonej ankiety językowej, sondy ulicznej lub opis fotografii i innych kopii. W razie wątpliwości, jak opisać takie materiały, pomóc mogą pracownicy biblioteki albo poloniści.

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO Bibliografię należy uporządkować alfabetycznie (według nazwisk autorów). Nad bibliografią podajemy temat prezentacji, imię i nazwisko autora. Pod bibliografią należy się własnoręcznie podpisać. Razem z bibliografią należy podać informację o materiałach pomocniczych i środkach technicznych, które zostaną wykorzystane podczas prezentacji.

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO Bibliografię uczeń przekazuje przewodniczącemu zespołu egzaminacyjnego (dyrektorowi szkoły) nie później niż 4 tygodnie przed terminem rozpoczęcia części pisemnej egzaminu maturalnego.

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO Jeśli uczeń nie złoży bibliografii, może stawić się na egzamin. Jednak w takiej sytuacji szkolny zespół egzaminacyjny nie przeprowadza rozmowy. Maturzysta wygłasza prezentację i zostaje oceniony. Egzamin nie może być zdany, ponieważ rozmowa się nie odbyła - 0p. za to kryterium. Język też będzie oceniony na 0p., bo nie odbyła się rozmowa.

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO Uczeń może (nie musi) przygotować sobie plan ramowy prezentacji. Może go wnieść na egzamin, ale musi pokazać go komisji, żeby można było stwierdzić, czy to jest plan, a nie np. ściąga. W Informatorze maturalnym istnieje wzór takiego dokumentu. Pamiętać należy, że musi on zmieścić się na kartce formatu A4.

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO Imię i nazwisko TEMAT I. Literatura podmiotu II. Literatura przedmiotu III. Ramowy plan wypowiedzi 1. Określenie problemu 2. Kolejność prezentowanych argumentów (treści) 3. Wnioski IV. Materiały pomocnicze Podpis zdającego

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO W prezentacji argumenty winny być ułożone według zamysłu kompozycyjnego. Bardzo ważne jest sformułowanie na początku wypowiedzi problemu badawczego. Prezentacja nie powinna zawierać streszczeń utworów, jest ona analizą problemów a nie odtwarzaniem treści. Należy sformułować końcowe wnioski. Nie należy wprowadzać treści nie wiążących się z tematem. Należy zadbać o język prezentacji (nie może być to język potoczny).

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO Temat: Na wybranych przykładach omów funkcję zapożyczeń w języku polskim. Temat ten można zrealizować na wiele sposobów. We wstępie należy określić własne rozumienie tematu, postawić tezę, sformułować problem. Takie ujęcie pozwoli zbudować pełniejszą prezentację.

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO Na wybranych przykładach omów funkcję zapożyczeń w języku polskim. Po przedstawieniu swojej konkretyzacji tematu wprowadź definicję zapożyczeń albo odwołaj się do odpowiedniego materiału naukowego, np.: Z. Kurzowa, Język polski Wileńszczyzny i kresów północno-wschodnich XVI-XX w., Warszawa 1993 Z. Gołąb, A. Heinz, K. Polański, Słownik terminologii językoznawczej, Warszawa 1968.

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO Zapożyczenia w literaturze. Należałoby znaleźć przykłady zapożyczeń w dziełach literackich i zastanowić się, jakie pełnią w nich funkcje. Mogą pojawić się zapożyczenia z innych języków (np. w dziełach Prusa czy Sienkiewicza), mogą też zostać przywołane zapożyczenia gwarowe (np. u Przerwy-Tetmajera).

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO Zapożyczenia w ujęciu historycznym. Jakie funkcje pełniły zapożyczenia z innych języków w różnych okresach rozwoju naszej kultury. Potrzebne lektury, np. A. Bańkowski, Etymologiczny słownik języka polskiego, t. 1, A-K, t. 2, L-P, Warszawa 2000 H. Rybicka, Zapożyczenia z łaciny w języku polskim XVIII w., „Polonistyka” 1968 nr 3, s. 17-25

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO Zapożyczenia w prasie i telewizji. Trzeba znaleźć pozytywne i negatywne strony współczesnych zapożyczeń, wskazać przykłady np. z reklam, polityki. B. Klebanowska, W. Kochański, A. Markowski, O dobrej i złej polszczyźnie, Warszawa 1989 Słownik gramatyki, red. J. Bralczyk, W. Gruszczyński, Warszawa 2002

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO Zapożyczenia w języku młodzieży. Możesz zrobić ankietę i przedstawić jej wyniki, odtworzyć nagrania (np. Top model w TV), albo posłużyć się nagraniami wypowiedzi kolegów. Pamiętaj, że masz najwyżej 5 minut na prezentację przykładów. Nagrania i ankieta to praca badawcza, potrzebne też będą wiadomości z teorii, np.:

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO Zapożyczenia w języku młodzieży. c.d. E. Sękowska, Funkcjonowanie nowszych zapożyczeń angielskich we współczesnej polszczyźnie, „Poradnik Językowy” 1993, z. 5, s. 242-248. L. Kaczmarek, T. Skubalanka, S. Grabias, Słownik gwary studenckiej, Wrocław 1994 (i wyd. nast.). Należy podać konkretne hasło słownikowe i numer strony.

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO Nie zapomnij podsumować swojej prezentacji. Niewątpliwie zapożyczenia wzbogacają język, jednak często go zwyczajnie zaśmiecają. Czasem język polski nie nadąża za zmianami i utrwalają się niektóre słowa (np. Facebook). Pamiętaj o gospodarowaniu czasem. Na rozmowę przeznaczone jest 10 minut.

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO Wypowiadaj się pewnie i konkretnie. Unikaj wyrażeń potocznych i błędów językowych. Mów wyraźnie i niezbyt szybko. Utrzymuj wzrokowy kontakt z komisją (nie patrz w podłogę). Nie pstrykaj długopisem, to rozprasza. Przemyśl prezentację dodatkowego materiału (plansze, rysunki, nagrania).

PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO Powodzenia!