Indywidualizacja pracy w działaniach edukacyjnych świetlicy szkolnej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześciolatek w szkole”
Advertisements

Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
CZASOPISMA POPULARNONAUKOWE –
NAUCZANIE INDYWIDUALNE ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz
Ulotka informacyjna dla rodziców Sześciolatek w szkole.
Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Kącik Logopedyczny.
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Wychowawca klasy- role i zadania
JAK OCENIAĆ, BY WSPIERAĆ ROZWÓJ UCZNIA
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Przykładowe formy oceny projektu oraz kontraktu z uczniami
Zasady konstruowania programów projakościowych
Obniżanie wieku szkolnego Finansowanie zmian, korzyści płynące z wdrożenia reformy, wskazówki i porady Dla organów prowadzących szkoły podstawowe Luty.
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Dokumentacja pracy nauczyciela przedszkola
SZKOŁA PRZYJAZNA SZEŚCIOLATKOM
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Opracował J. Stryjkowski
Pisanie-metody kształcenia tej umiejętności
Konferencja dla nauczycieli języka polskiego r. Program I Indywidualny rozwój ucznia a praktyka szkolna. 1. Indywidualny rozwój ucznia zadaniem.
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole.
Świetlica Szkolna Szkoła Podstawowa w Poczesnej
Przygotowania szkół na przyjęcie dzieci 6 letnich do klas I.
Dokumentacja pracy nauczyciela przedszkola
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Indywidualny plan resocjalizacji
Organizacja nauczania języka obcego w grupach międzyoddziałowych w Gimnazjum nr 35 Wiesława Sraga dyrektor Zespołu Szkół nr 12 w Bydgoszczy.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Program szkoleń animatorów przedsięwzięć edukacyjnych w szkołach podstawowych.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Sześciolatek w szkole Patronat honorowy nad konferencją objął Burmistrz Miasta Sanoka, dr Wojciech Blecharczyk.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
Regulamin Świetlicy Szkolnej
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2014/2015, w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w.
SPRAWOZDANIE PSYCHOLOGA SZKOLNEGO za rok szkolny 2014/2015
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
„Sześciolatek w szkole”
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
„Sześciolatek w szkole”
ŚWIETLICA SZKOLNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 150
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Indywidualizacja pracy w działaniach edukacyjnych świetlicy szkolnej Sierpniowa konferencja metodyczna dla nauczycieli Szczecin 26.08.2010 Indywidualizacja pracy w działaniach edukacyjnych świetlicy szkolnej Opracowała: Agnieszka Czachorowska – wychowawca świetlicy „Nasza Chata” w SP 64 w Szczecinie, nauczyciel doradca metodyczny ds. świetlic szkolnych ZCDN – u Agnieszka Czachorowska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, tel. 91 43-50-660, aczachorowska@zcdn.edu.pl 2017-03-28

Przypomnienie pojęć Indywidualny osobisty, jednostkowy, osobniczy, odrębny, swoisty, cechujący jednostkę.   /W. Kopaliński: Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych/ Indywidualizacja w pedagogice to dostosowanie zabaw, zadań i ćwiczeń do jednostkowego tempa rozwoju dziecka. Powinna ona uwzględnić: mocne strony dziecka (i na nich głównie się koncentrować w działaniach wychowawczych), jego braki i deficyty, zainteresowania.

W związku z tym indywidualizacja jest organizowaniem wychowania w sposób, by uwzględnić fakt występowania różnic w zakresie zdolności, umiejętności, zainteresowań między poszczególnymi uczniami. Celem indywidualizacji pracy jest poprawianie wyników dziecka dzięki wykorzystaniu indywidualnych właściwości. Indywidualizacja polega na tym, aby wykorzystać możliwości dziecka w maksymalnym stopniu i rozwinąć je.

„Podstawową decyzją emocjonalną w stosunku do drugiego człowieka jest decyzja zbliżenia się do niego lub oddalenia.” - Antoni Kępiński

Co powinno poprzedzać indywidualizację pracy z dzieckiem w świetlicy? Rzetelna i wieloaspektowa diagnoza, która w przypadku pracy w świetlicy trwa często cały rok szkolny (wszystko zależy od częstotliwości przebywania dziecka na zajęciach świetlicowych). Powinna ona m.in. objąć: - sytuację rodzinną dziecka, - jego funkcjonowanie w grupie klasowej (czas spędzony w czasie zajęć lekcyjnych), Te obszary mają bardzo duży wpływ na funkcjonowanie dziecka w grupie świetlicowej, w której niektóre z dzieci przebywają znacznie dłużej niż w klasie i w warunkach mniej sformalizowanych.

w skład dokumentacji świetlicy. Od czego warto zacząć diagnozę? Pierwsze kroki – na przykładzie świetlicy „Nasza Chata” Warto opracować kartę zgłoszenia wychowanka na zajęcia świetlicowe, która wychodzi w skład dokumentacji świetlicy. Powinna ona zawierać (oprócz danych personalnych, adresowych) najważniejsze dane o dziecku – przydatne w pracy świetlicy. Powinna być również dostosowana do specyfiki świetlicy w danej szkole.

Przykład karty zgłoszenia do świetlicy (strona 2) Opracowały: Aleksandra Domańska, Monika Sadowska – wychowawcy świetlicy SP 64 w Szczecinie (na podstawie materiałów zamieszczonych w kwartalniku „Świetlica w szkole”)

Krok 2 – zawarcie kontraktu z dziećmi i rodzicami Warto również opracować regulamin swojej świetlicy i dołączyć jego skrót do karty zgłoszenia. Ułatwi to potem egzekwowanie ustalanych z dziećmi zasad …

Przykład kontraktu dla rodziców

Krok 3 – poznanie wychowanka Wychowawców świetlicy szczególnie powinny interesować: sfera emocjonalno – motywacyjna dziecka (samoocena, motywacja, współpraca w grupie rówieśniczej, pokonywanie barier itp..); sfera działaniowa (samodzielność, wytrwałość, umiejętność wyrażania myśli, itp.); sfera poznawcza (wiedza, myślenie, wyobraźnia).

Utrudnienia poznania wychowanka w świetlicy szkolnej częsty brak możliwości obserwacji planowej spowodowany zróżnicowanym uczęszczaniem dziecka na zajęcia świetlicowe – obserwacja niekontrolowana, trudność w opracowaniu narzędzi; brak stałych grup wychowawczych; zbyt liczne grupy wychowawcze pod opieką jednego wychowawcy;

Co stosować by indywidualizować? Nauczyciele - wychowawcy powinni stosować na zajęciach: - zróżnicowane metody, - formy, - tempo pracy, - treści programowe, - środki dydaktyczne.

Wszystkim Wychowawcom Świetlic życzę w nowym roku szkolnym: Dziękuję za uwagę Wszystkim Wychowawcom Świetlic życzę w nowym roku szkolnym: Spostrzegania „słonecznych” stron pracy. Wielu inspiracji i ciekawych pomysłów do realizacji. Pozytywnych zmian w spostrzeganiu roli wychowawcy i świetlicy. Lepszej bazy materialno- organizacyjnej świetlic szkolnych.