RECYKLINGOWY ŁAŃCUCH ODPADÓW OPAKOWANIOWYCH Krajowe poziomy i efekty

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Poziomy odzysku i recyklingu Nowe zadania dla Gmin
facebook.com/zmgoapnasz kanał ZM GOAPZapisz kontakt.
Związek Międzygminny „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej”
ROMAN QUALITY SUPPORT - - cell:
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Chroń środowisko- segreguj odpady
Planowane zmiany prawne
Biuro Warszawskie Tomasz Tatomir Obowiązki przedsiębiorców w zakresie odpadów opakowaniowych w związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej.
Seminarium CO O RECYKLINGU POWINIEN WIEDZIEĆ PRZEDSIĘBIORCA Wprowadzenie do problematyki ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz proces.
Ochrona środowiska naturalnego
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Materiały źródłowe: Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania.
Dyrektor Departamentu Gospodarki Odpadami Ministerstwo Środowiska
Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 – zadania dla resortów
Ogólne zasady postępowania z odpadami opakowaniowymi
Tworzywa na paliwa – dlaczego Państwo nie chce pomóc?
System gospodarowania odpadami komunalnymi w Bytomiu
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
REGIONALNY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI W POLSCE Sprawdzone rozwiązania w gospodarce odpadami komunalnymi Odzysk frakcji materiałowych z odpadów.
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
Starostwo Powiatowe w Szczecinku ul. 28 Lutego Szczecinek
1 Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Ochrony Środowiska Sosnowiec, ŻYCIE PO ŚMIECIACH Czy dzięki nowej ustawie region będzie.
Recykling Czyli co i jak :).
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
„Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi”
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
Segregacja odpadów, recykling, odzysk
Nadrzędnym celem polityki w zakresie gospodarki odpadami jest zapobieganie powstawaniu odpadów poprzez rozwiązywanie problemu odpadów „u źródła”, odzyskiwanie.
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Najważniejsze zmiany legislacyjne dla rozwoju obszarów wiejskich Warszawa, 21 września 2010 r. Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Ministerstwo Środowiska.
Alina Kubiak Dariusz Dzionek
Zielony Punkt Łódź, ul. Zachodnia 70, tel/fax: (42) , NIP REGON: Sąd Rejonowy dla.
„O odpadach po nowemu” Zadania gmin oraz prawa i obowiązki mieszkańców w nowym systemie gospodarki odpadami w związku z nowelizacją ustawy o utrzymaniu.
By nie utonąć w śmieciach...
Według młodzieży w wieku 14 lat: Często segreguje się śmieci. Według młodzieży w wieku 15 lat: W ich domach nie segreguje się śmieci nigdy. Według młodzieży.
Recykling i segregacja odpadów
Koszty zbiórki Odpadów Opakowaniowych a dopłaty Organizacji Odzysku „SPOŁECZNY MONITORING GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI I POUŻYTKOWYMI” Osieczany.
Cel badań – Uzyskanie informacji jaką wiedzę posiadają mieszkańcy Krakowa na temat segregacji odpadów – Uzyskanie informacji w jaki sposób mieszkańcy.
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Andrzej Grzyb Poseł do Parlamentu Europejskiego Współprzewodniczący delegacji PO-PSL w Grupie Europejskiej Partii Ludowej Komisja Ochrony Środowiska, Zdrowia.
Gospodarka odpadami w Sopocie. Wariant 1 – zaproponowano metodę powierzchniową:  jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, to opłata będzie.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Funkcjonowanie RIPOK EKO DOLINA po wprowadzeniu zmiany ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach 1.
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
CZY EUROPA MOŻE PRZEJŚĆ W PEŁNI NA RECYKLING
Przygotowała: Małgorzata Plucińska
Ekologia Wykonała Maja Bocian.
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
ZIEMIA NASZĄ MATKĄ -CHROŃMY JĄ
Gospodarka w obiegu zamkniętym – fanaberia czy konieczność?
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Prezentacja do scenariusza zajęć pn. „Jak postępować odpowiedzialnie z odpadami opakowaniowymi”
Zagospodarowanie odpadów
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
Ekoland Recykling Segregacja Kolory Segregacji Kolory Segregacji Zwierzęta Ozon Czystość Biodegradacja Opakowania CE Oficjalny Znak Eko Oficjalny Znak.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
System gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Wadowice Wdrożenie – aspekty praktyczne.
PROJEKT PLANU GOSPODARKI ODPADAMI WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO za lata PROJEKT PLANU INWESTYCYJNEGO Zarząd Województwa Podlaskiego Białystok
„Gospodarka odpadami po zmianach ustawy – jak nie utopić miejskich pieniędzy w śmieciach” 23 listopada 2011 Gospodarka odpadami komunalnymi w Polsce -
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Miasta i Gminy Szamotuły za okres od 1 stycznia 2014r. do 31 grudnia 2014r.
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
ODPADY I ICH PRODUCENCI.
Temat: Sgregacja odpadów, jak żyć ekologicznie. Odpady są jednym z najważniejszych problemów środowiskowych w Polsce i na świecie. W Polsce obecnie wytwarza.
Zapis prezentacji:

RECYKLINGOWY ŁAŃCUCH ODPADÓW OPAKOWANIOWYCH Krajowe poziomy i efekty ZMIANY W POLSKIM SYSTEMIE GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI Ogólnopolskie seminarium szkoleniowe Warszawa 30 stycznia 2012 r. Bogdan Korczewski Recykling Centrum Sp. z o.o. w Jarosławiu

RECYKLINGOWY ŁAŃCUCH ODPADÓW OPAKOWANIOWYCH Krajowe poziomy i efekty

RECYKLINGOWY ŁAŃCUCH ODPADÓW OPAKOWANIOWYCH Krajowe poziomy i efekty Gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy ? wykazujemy w raportach ok. 10 mln ton odpadów aktualnie funkcjonuje około 600 składowisk odpadów komunalnych i …. zbiórka selektywna to ok. 5 – 6 % odpadów komunalnych i…. inne metody: kompostowanie, spalanie – przed nami wprowadzamy na rynek około 4,5 mln ton opakowań i …. osiągamy corocznie założone poziomy odzysku i recyklingu

RECYKLINGOWY ŁAŃCUCH ODPADÓW OPAKOWANIOWYCH Krajowe poziomy i efekty

RECYKLINGOWY ŁAŃCUCH ODPADÓW OPAKOWANIOWYCH Krajowe poziomy i efekty

RECYKLINGOWY ŁAŃCUCH ODPADÓW OPAKOWANIOWYCH Krajowe poziomy i efekty

Podstawy prawne gospodarki odpadami opakowaniowymi Dyrektywa 94/62/EC z 15 grudnia 1994 r. Parlamentu Europejskiego i Rady i jej nowelizacje: 2004/12/WE z 11 lutego 2004 r. i 2005/20 z marca 2005 Dyrektywa 2008/98/WE z 19 listopada 2008 r. Parlamentu Europejskiego i Rady Cel : Wzrost wielokrotności używania opakowań oraz stopnia ich odzysku i recyklingu, a co za tym idzie zmniejszenie ilości opakowań składowanych na wysypiskach poprzez: wprowadzenie zasady: ZANIECZYSZCZAJĄCY PŁACI ustalenie poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych dla wszystkich krajów członkowskich wprowadzenie standardów dla materiałów opakowaniowych

Podstawy prawne gospodarki odpadami opakowaniowymi c.d. Dyrektywa 2004/12: uszczegółowiła wiele zapisów i wprowadziła nowe poziomy odzysku i recyklingu Dyrektywa 2005/20 : Polska uzyskała okres przejściowy do końca 2014 Dyrektywa 2008/98/WE z 19 listopada 2008 r.: do roku 2015 selektywna zbiórka odpadów: papieru, metalu, plastiku i szkła do roku 2020 przygotowanie do ponownego wykorzystania i recyklingu materiałów odpadowych, przynajmniej: papier, metal, plastik i szkło z gospodarstw domowych do minimum 50 % wagowo

Polskie prawo o odpadach i opakowaniach Ustawa z 27 marca 2001 Prawo Ochrony Środowiska. Ustawa z 11 maja 2001 o opakowaniach i odpadach opakowaniowych. Ustawa z 11 maja 2001 o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej. Ustawa z 27 marca 2001 o odpadach. Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska. Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu. Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie stawek opłat produktowych. Rozporządzenia w sprawie poziomów zawartości metali ciężkich w opakowaniach.

Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z odpadami opakowaniowymi (z 25.X.2005 r.) Rozporządzenie określa: Standardy selektywnego zbierania odpadów z opakowań (pojemniki,worki, ustalone kolory itp.) Procesy recyklingu i odzysku odpadów z opakowań Biały – szkło bezbarwne Zielony – szkło kolorowe Niebieski – papier Żółty – metale, tworzywa i wielomateriałowe

RECYKLINGOWY ŁAŃCUCH ODPADÓW OPAKOWANIOWYCH Krajowe poziomy i efekty Uczestnicy systemu odzysku i recyklingu

Uczestnicy systemu w Polsce ADMINISTRACJA SAMORZĄDOWA ADMINISTRACJA PAŃSTWOWA USTAWODAWCA PRODUCENCI I IMPORTERZY PRODUKTÓW W OPAKOWANIACH PLACÓWKI HANDLOWE KONSUMENCI FIRMY ZBIERAJĄCE ODPADY ORGANIZACJE ODZYSKU RECYKLERZY 13

RECYKLING ZUŻYTYCH OPAKOWAŃ Obowiązek zapewnienia recyklingu zużytych opakowań dotyczy ich użytkowników czyli filerów Sposoby wypełnienia obowiązku: Samodzielnie odzyskać i poddać recyklingowi, Przystąpić do Organizacji Odzysku. Opłata produktowa za niepełne wykonanie obowiązku. Ustalono poziomy recyklingu na rok 2007 i 2014.

Funkcje ekologiczne opakowania: opakowanie chroni produkt względem środowiska, opakowanie może zanieczyścić środowisko lub może być powtórnie zagospodarowane.

Odpady opakowaniowe Odpady opakowaniowe to wszystkie opakowania, w tym opakowania wielokrotnego użytku, wycofane z ponownego użycia, stanowiące odpady w rozumieniu przepisów o odpadach, z wyjątkiem odpadów powstających w procesie produkcji opakowań, Odpady z opakowań wielokrotnego użytku powinny: nadawać się do odzysku w warunkach pozwalających na spełnienie wymogów bezpieczeństwa i higieny osób przy nich zatrudnionych, spełniać wymagania dla opakowań przydatnych do odzysku.

Metody odzysku Ze względu na zalecaną metodę odzysku opakowania mogą być opakowaniami przydatnymi do odzysku: przez recykling materiałowy, w postaci energii, przez kompostowanie, przez biodegradację.

ODPADY OPAKOWANIOWE Poziomy odzysku i recyklingu w Polsce LATA 2002 - 2007

ODPADY OPAKOWANIOWE Poziomy odzysku i recyklingu w Polsce Oczekiwania wobec systemu na początku: Jeden z głównych priorytetów - Zagwarantować „miękki” start: Uświadomienie wszystkim stronom o istnieniu nowego prawa i o nowych obowiązkach (przedsiębiorcy, organizacje odzysku, zbierający odpady, recyklerzy, ale także Ministerstwa / Ustawodawca i administracja lokalna i centralna). Przyzwyczajenie się przemysłu do nowej pozycji kosztowej (bardzo różna świadomość przedsiębiorców. Przyjęcie harmonogramu „dochodzeniowego” w celu zabezpieczenia zrealizowania wyznaczonych poziomów w okresie (2002 – 2007). Bezpieczne rozpoczęcie budowy systemy poprzez niskie poziomy recyklingu (2002 i 2003) w celu osiągnięcia wyższych poziomów od 2004 r.

Wymagane poziomy recyklingu i odzysku do 2007 roku Dodatkowo obowiązywały cele na 2007 rok: - Odzysk ogółem 50% (43% w 2006) - Recykling ogółem 25%

Realizacja obowiązku recyklingu W latach 2002 – 2007 w każdym z rodzajów opakowań zrealizowany został wymagany poziom recyklingu, w niektórych przypadkach z istotnymi nadwyżkami

Wnioski z lat 2002-2007 W 2007 roku zakończył się I etap budowy polskiego systemu gospodarki odpadami opakowaniowymi – realizacja zapisów Dyrektywy 94/62 WE. Dane wskazują, iż w tym okresie Polska zrealizowała zapisy Dyrektywy. Liberalny charakter systemu – satysfakcjonuje część przedsiębiorców, ale….. ogranicza strumień finansowy kierowany na stymulację zbiórki odpadów. Wolna konkurencja na rynku organizacji odzysku doprowadziła do bardzo niskich w porównaniu do innych krajów europejskich kosztów realizacji obowiązku recyklingu i odzysku. Duża grupa przedsiębiorców postrzegała realizację obowiązku recyklingu i odzysku tylko jako pozycję kosztową, którą za wszelką cenę należy ograniczać .

ODPADY OPAKOWANIOWE Poziomy odzysku i recyklingu w Polsce LATA 2008 - 2014 …

Lata 2008-2014 - wyzwania Liczono się z tym, że w okresie od 2008–2014 w polskim systemie recyklingu i odzysku odpadów opakowaniowych wystąpi na pewno: Wzrosną poziomy recyklingu poszczególnych rodzajów opakowań oraz odzysku i recyklingu ogółem. Powstaną nowe obiekty infrastruktury technicznej poprawiające moce przerobowe w zakresie recyklingu i odzysku. Zmieni się ustawodawstwo, wprowadzone zostaną zapisy porządkujące rynek i częściowo go uszczelniające. Wzrost ilości opakowań wprowadzanych na rynek. Poprawi się świadomość społeczna dotycząca znaczenia selektywnej zbiórki odpadów. Nie było wiadomo jednak czy wzrośnie poziom rzeczywistej zbiórki odpadów, w tym realizowanej w sposób selektywny – KLUCZOWY CZYNNIK decydujący o sukcesie systemu w 2014 roku

Lata 2008 – 2014 – wyzwania – produkcja opakowań

DYREKTYWA 2004/12 (oraz 2005/20) Poziomy odzysku i recyklingu opakowań (do osiągnięcia do 2014 r.): odzysk - minimum 60%; recykling - minimum 55% - maksimum 80% Promowanie wielokrotnego użycia Ustalone poziomy recyklingu odpadów z poszczególnych materiałów opakowaniowych szkło - 60%; papier / karton - 60%; metale - 50%; tworzywa sztuczne - 23% (tylko recykling materiałowy) drewno - 15%

Wymagane poziomy recyklingu i odzysku do 2014 roku

Okres 2008 – 2014 – wyzwania Od 2011 roku system będzie musiał realizować więcej recyklingu niż wynika to z poziomów dla poszczególnych materiałów

Realizacja obowiązku recyklingu W latach 2008 – 2010 w każdym z rodzajów opakowań zrealizowany został wymagany poziom recyklingu (2009 – ok. 2 880 tys. ton, w 2010 ok. 2 382 tys. ton)

GOSPODARKA ODPADAMI OPAKOWANIOWYMI W POLSCE 10 SZANS W ZBIÓRCE I RECYKLINGU ODPADÓW OPAKOWANIOWYCH Rozwój selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych w gminach. Wzrost jakości zbieranego surowca. Poprawienie ekonomiki procesu zbiórki i segregacji odpadów. Potencjał przetwórczy branży papierniczej, szklanej, przetwórstwa tworzyw. Nowoczesność instalacji przetwórczych.

Przykład - zgodnego z prawem i rzeczywistego recyklingu szkła z zużytych opakowań szklanych Ustawa o odpadach z dnia 27 kwietnia 2001 roku (Dz. U. z 2001 r. Nr 62, poz. 628) pod pojęciem recyklingu rozumie się taki odzysk który polega na: „powtórnym przetwarzaniu substancji lub materiałów zawartych w odpadach, w procesie produkcyjnym w celu uzyskania substancji lub materiału o przeznaczeniu pierwotnym lub o innym przeznaczeniu, w tym też recykling organiczny, z wyjątkiem odzysku energii."

Przykład - zgodnego z prawem i rzeczywistego recyklingu szkła z zużytych opakowań szklanych Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z 25.X.2005 r. w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z odpadami opakowaniowymi Par. 7 pkt 3. Recykling odpadów opakowaniowych ze szkła obejmuje wykorzystanie odpadów opakowaniowych ze szkła do produkcji: opakowań szklanych; materiału izolacyjnego ze szkła piankowego; włókien szklanych, w tym waty szklanej; innych wyrobów ze szkła lub z udziałem szkła.

Przykład - zgodnego z prawem i rzeczywistego recyklingu szkła z zużytych opakowań szklanych Praktycznie nieograniczony rynek zbytu na stłuczkę szklaną: ok. 1 300 000 ton opakowań rocznie – produkcja hut ok. 300 000 ton zużycie stłuczki w 2010 r. ok. 500 000 ton potencjał hut szkła opak. 80 % produkcji ze stłuczki w jednej z hut. Warunek - jakość stłuczki - bez zanieczyszczeń . Temu potrafią wyjść naprzeciw recyklerzy – firmy uzdatniające. Niewykorzystany potencjał firm uzdatniających : 300 000 ton.

GOSPODARKA ODPADAMI OPAKOWANIOWYMI W POLSCE 10 SZANS W ZBIÓRCE I RECYKLINGU ODPADÓW OPAKOWANIOWYCH c.d. Dorobek dobrych Organizacji Odzysku –struktura, procedury, edukacja. Zmniejszenie się liczby Organizacji Odzysku. Dobre i aktywne działania Ministerstwa w kierunku zabezpieczenia faktycznej realizacji obowiązku. Zmiany prawa oraz systemu kontroli realizacji obowiązku. Rola Gminy w nowym prawie.

PRZEWIDYWANE OBOWIĄZKI GMIN Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku z dn. 1 lipca 2011 roku Ustanawiają selektywne zbieranie odpadów komunalnych, obejmujące co najmniej następujące frakcje odpadów: papieru, metalu, tworzywa sztucznego, szkła i opakowań wielomateriałowych oraz odpadów komunalnych ulegających biodegradacji. Są obowiązane osiągnąć do 31 XII 2020 r. poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w wysokości co najmniej 50% wagowo.

Dlaczego opakowania trzeba zbierać w gminach Do gospodarstw domowych trafia: ok. 71 % masy wszystkich opakowań szklanych, ok. 64 % masy wszystkich opakowań z aluminium, ok. 67 % masy wszystkich opakowań z tworzyw sztucznych, ok. 14 % masy wszystkich opakowań z papieru i tektury.

Jak zbudować system Małe i średnie gminy powinny się zrzeszyć Dobrą formą zrzeszenia będą w związki komunalne Związki komunalne mogą tworzyć akty prawa miejscowego w imieniu gmin. Związki komunalne odpowiadać będą za poziomy odzysku, recyklingu i redukcję odpadów biodegradowalnych.

Oczekiwania społeczne idą w kierunku zamknięcia obiegu opakowań Zbliżamy się przez to do „społeczeństwa recyklingu” dążącego do eliminacji wytwarzania odpadów i do wykorzystywania odpadów jako zasobu Prawo nakazuje gospodarkę odpadami opakowaniowymi opartą na: segregacji u źródła, zbieraniu oraz recyklingu priorytetowych strumieni odpadów

Dziękuję za uwagę Bogdan Korczewski tel. 696 030 080