ZARZADZANIE PRZESTRZENIĄ POWIETRZNĄ ASM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Planowanie długich przelotów
Advertisements

Leszek Smolarek Akademia Morska w Gdyni 2005/2006
Opracowanie: zespół WIM, WI, ZDiUM, WTR pod przewodnictwem POKE marzec 2010 r. Obsługa komunikacyjna UEFA EURO 2012 TM.
Zasady polityki regionalnej UE
Zarządzanie operacjami
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Stan przygotowań Mazowsza do EURO 2012 w perspektywie krajowej i w zakresie bezpieczeństwa Krzysztof Dąbrowski Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania.
SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
PROCEDURY VFR I IFR ORAZ SŁUŻBY AFIS / KONTROLA RUCHU LOTNICZEGO
System ewaluacji NPR i NSRO
Plan komunikacji PO KL - założenia. PLAN OCENY Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego Proces ewaluacji na lata
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Koncepcja FAB jako realizacja założeń SES
Koncepcja Geoprzestrzennego Systemu Informacji o Terenie Górniczym
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
Dobre Polskie i Europejskie Praktyki w godzeniu ról rodzinnych i zawodowych na lokalnym rynku pracy Yves ROLAND-GOSSELIN, Przewodniczący Konfederacji Organizacji.
SIEĆ P2P 1. Definicja sieci równouprawnionej. To taka sieć, która składa się z komputerów o takim samym priorytecie ważności, a każdy z nich może pełnić.
Podział przestrzeni powietrznej (z punktu widzenia szybownika)
Planowanie lotów szybowcowych
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Zarządzanie projektami
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Zarządzanie projektami
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Podstawowe informacje o tegorocznym konkursie. Celem programu jest aktywizowanie mieszkańców na rzecz działań o charakterze dobra wspólnego. Zależy nam.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Planowanie przepływów materiałów
Formuły cenowe.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
W ą t e k (lekki proces) thread.
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Program „Bezpieczna Chemia” jako element służący poprawie bezpieczeństwa w polskim przemyśle chemicznym 1.
1 SKUTECZNE DZIAŁANIA ODDOLNE Inicjatywa Obywatelska LUDZIE DLA MIASTA Stowarzyszenie Architektów Polskich SARP Oddział Gorzów Wielkopolski Mgr inż. arch.
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Warszawa,
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Logistyka – Ćwiczenia nr 6
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
UKE URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJDEBATA O CZĘSTOTLIWOŚCIACH, 4 lipca 2006 r. DEBATA NA TEMAT KRAJOWEJ STRATEGII GODPODARKI CZĘSTOTLIWOŚCIOWEJ Strategia.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Zespół telematyczny ERA Warszawa,
Nowe zarządzanie publiczne budżet zadaniowy- dobre praktyki
Funkcja planowania.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Technik lotniskowych służb operacyjnych
Zapis prezentacji:

ZARZADZANIE PRZESTRZENIĄ POWIETRZNĄ ASM Przedmiot: "Zarządzanie Ruchem Lotniczym" Wykonanie: …………………

Context historyczny Prowadzenie działalności od początku wiązało się z wykorzystaniem przestrzeni powietrznej. Od samego początku lotnictwa kwestią było uregulowanie statusu prawnego przestrzeni. W 1992 zostały wyznaczone pierwsze szlaki lotnicze których konsekwencją było zderzenie dwóch samolotów co przyczyniło się do wprowadzenie systemu łączności Wykorzystanie przestrzeni powietrznej stanowiło również istotny element działań wojennych od czasu pojawienia się lotnictwa wojskowego na początku 20 wieku W latach między wojennych wprowadzono system obronny przeciw lotniczej (OPL) Oparta była na sektorowym przedziale przestrzeni i zbierani informacji o sytułacji powietrznej. Tak funkcjonował Polski system obronny 1939r. Podobnie też funkcjonował system Wielkiej Brytanii podczas bitwy o Anglię w 1940r. Podczas bitwy o Anglię wykorzystano po raz pierwszy system informacji poprzez informacje ze stacji radio lokacyjnych. Obserwowany od kilkudziesięcioleci gwałtowny system informatyczny umożliwił całkowitą automatyzację procesów wykrywania oraz śledzenia obiektów znajdujących się w przestrzeni powietrznej.

Organizacja i zarządzanie przestrzenią powietrzną W nawiązaniu do ATM Operational Concept zarządzanie przestrzenią powietrzną (ASM) jest procesem, dzięki któremu możliwości przestrzeni powietrznej są dopasowane i zastosowane tak aby zaspokoić jej użytkowników. Sprzeczność interesów w wykorzystaniu przestrzeni powietrznej stawia ASM przed bardzo trudnym zadaniem, wymagającym podjęcia decyzji, która sprawiedliwie zrównoważy te interesy. Ostatecznym celem ASM jest osiągnięcie najbardziej wydajnego użytkowania przestrzeni powietrznej w oparciu o bieżące zapotrzebowanie, i jeśli jest to konieczne, uniknięcia ciągłej segmentacji tej przestrzeni.

Organizacja i zarządzanie przestrzenią powietrzną Zarządzanie przestrzenią powietrzną powinno być zgodne z poniższymi zasadami i strategiami: dostępna przestrzeń powietrzna powinna być zarządzana w sposób elastyczny; proces zarządzania przestrzenią powietrzną powinien pogodzić dynamiczne trasy lotów i zapewnić najkorzystniejsze rozwiązanie operacyjne; jeżeli wymagają tego warunki, należy dokonać podziału poszczególnych rodzajów ruchu przez organizację przestrzeni powietrznej, wielkość, kształt a regulacja czasu przestrzeni powietrznej powinna być ustalone tak aby minimalizować wpływ na funkcjonowanie;

Organizacja i zarządzanie przestrzenią powietrzną użytkowanie przestrzeni powietrznej powinno być koordynowane i monitorowane w celu dopasowania kolidujących wymagań wszystkich użytkowników oraz, aby zminimalizować ograniczenia operacyjne; rezerwowanie przestrzeni powietrznej powinno być planowane z wyprzedzeniem z możliwością wprowadzenia nagłych zmian w razie konieczności. System musi również dostosować nieplanowane i nieoczekiwane wymagania; złożoność działań może ograniczać stopień dostosowania się do danej sytuacji.

Organizacja i zarządzanie przestrzenią powietrzną Skuteczne wdrożenie procesu ASM wymaga poświęcenia wszystkich udziałowców zaangażowanych w ten proces. Pierwszym krokiem do efektywnego wdrożenia koncepcji elastycznego użytkowania przestrzeni powietrznej (FUA) będzie zezwolenie użytkownikom cywilnym na tymczasowy dostęp do przestrzeni powietrznej zarezerwowanej i organiczonej dla lotnictwa wojskowego w celu optymalnego użytkowania przestrzeni powietrznej. Następnym krokiem będzie pozwolenie użytkownikom wojskowym na tymczasowy dostęp do przestrzeni powietrznej zarezerwowanej i ograniczonej dla lotnictwa cywilnego.

Koncepcja FUA (elastczne podejscie do zarzadzania przestrzenia) Elastyczne użytkowanie przestrzeni powietrznej to koncepcja zarządzania przestrzenią powietrzną oparta na założeniu, że przestrzeń powietrzna nie powinna być uznawana za czysto cywilną lub wojskową ale raczej postrzegana jako kontinuum, w którym potrzeby wszystkich użytkowników są zaspokajane w największym możliwym stopniu. 3.2.2 Koncepcja elastycznego użytkowania przestrzeni powietrznej uwzględnia efektywną komunikację, współpracę i koordynację niezbędne dla zapewnienia bezpiecznego, wydajnego i harmonijnego wykorzystania przestrzeni powietrznej. Utworzenie wspólnych cywilnych i wojskowych jednostek koordynujacych zarządzanie i organizację przestrzeni powietrznej jest istotne w realizacji bieżących i przyszłych przedsięwzięć CNS/ATM. Sprostanie przyszłym wymaganiom natężenia ruchu powietrznego w celu zwiększenia bezpieczeństwa, ochrony, ładowności, wydajności, trwałości środowiska naturalnego i suwerenności zależą od efektywnej koordynacji cywilnej/militarnej.

Zasady FUA Koncepcja FUA powinna zawierać następujące zasady: Koordynacja pomiędzy władzami cywilnymi i militarnymi powinna być przeprowadzona na poziomach strategicznym, przedtaktycznym i taktycznym (Rys. 3-1) w celu zwiększenia bezpieczeństwa i pojemności przestrzeni powietrznej oraz, aby ulepszyć wydajność działań statków powietrznych. zwięzłość pomiędzy ASM, zarządzaniem ruchem powietrznym (ATFM) i ATS powinna być ustalona i wdrożona na trzech poziomach ASM. c) rezerwacje przestrzeni powietrznej powinny być tymczasowe, stosowane jedynie w ograniczonym czasie oraz oparte na bieżącym użytkowaniu przestrzeni powietrznej. d) koncepcja FUA, tam gdzie to możliwe, powinna być stosowana poza międzynarodowymi granicami i/lub granicami rejonu informacji lotniczej (FIR).

Zarządzanie przestrzenia powietrzną ASM ASM - ZARZĄDZANIE PRZESTRZENIĄ POWIETRZNĄ ASM 1 - ZARZĄDZANIE STATEGICZNE ASM 2 - DZIAŁALOŚĆ OPERACYJNA (planowanie przed taktyczne) ASM 3 - DZIAŁALOŚĆ OPERACYJNA (bieżąca koordynacja)

Zarządzanie przestrzenia powietrzną ASM POZIOM ASM 1 – ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE kształtowanie polityki w dziedzinie zarządzania przestrzenią powietrzną (KOMITET ZARZĄDZANIA PRZESTRZENIĄ POWIETRZNĄ) POZIOM ASM 2 – ZARZĄDZANIE PRZED-TAKTYCZNE koordynacja wykorzystania przestrzeni pomiędzy cywilnymi a wojskowymi użytkownikami (24 godz. przed wykonywaniem lotów) OŚRODEK ZARZĄDZANIA PRZESTRZENIĄ (AMC) POZIOM ASM 3 - ZARZĄDZANIE TAKTYCZNE bieżąca działalność w zakresie zarządzania przestrzenią (w dniu wykonywania lotów) (ACC + AMC + AO)

POZIOM ASM 1 – ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE ASM-1 zajmuje się generalnie rzecz biorąc planowaniem i strategicznym zarządzaniem przestrzenią powietrzną. Ośrodki wyznaczone do tych celów tworzą - w porozumieniu ze wszystkimi użytkownikami - różnorodne elementy przestrzeni powietrznej, takie jak CTR, TMA, MATZ, drogi lotnicze, strefy TRA, TSA, TFR i wiele innych. Dzięki ich pracy powstaje duża złożona struktura przestrzeni powietrznej. W Polsce funkcję taką pełni Ośrodek Planowania Strategicznego Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, który dodatkowo zajmuje się również przygotowywaniem i koordynowaniem rezerwacji przestrzeni powietrznej na potrzeby ćwiczeń, zawodów lotniczych, pokazów i tak dalej. Tu powstają także wszelkie plany związane ze zmianą przestrzeni powietrznej na skutek np. propozycji krajów sąsiednich, wymagań europejskich, wdrażania różnorodnych programów ogólnoeuropejskich takich jak DMEAN, SESAR czy SES itp.

POZIOM ASM 2 – ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE ASM-2, nieco upraszczając, zbiera zamówienia na wykorzystanie przestrzeni powietrznej na dzień jutrzejszy, dokonuje ich analizy i - gdy pojawia się konflikt (np. z tej samej strefy TSA chcą korzystać dwa podmioty, których zadania wzajemnie się wykluczają) - rozwiązuje go. Na tym poziomie jest przygotowywany tzw AUP (Plan Użytkowania Przestrzeni Powietrznej - Airspace Use Plan) na dany dzień, dystrybuowany następnie do wszystkich zainteresowanych użytkowników, dostępny także na stronie www.amc.pansa.pl. Plan ten określa m.in., które elementy przestrzeni powietrznej będą zajęte w dniu następnym. Informacje te są niezwykle istotne dla pilotów przede wszystkim lotnictwa ogólnego (General Aviation), którzy są zainteresowani wykonaniem lotu z widocznością (VFR) - są oni zobowiązani do OMIJANIA wszystkich zajętych (aktywnych) elementów przestrzeni powietrznej (np. TSA) lub uprzedniego uzyskania zezwolenia na wlot do takiej aktywnej przestrzeni (np. CTR, ATZ).

POZIOM ASM 3 – ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE ASM-3 zarządza taktycznie przestrzenią powietrzną (czyli w czasie rzeczywistym). Jeśli np. jeden z użytkowników zakończył loty w określonej przestrzeni wcześniej niż planował, ASM-3, czyli AMC może przydzielić tę przestrzeń innemu użytkownikowi. AMC pilnuje również, by np. zamówiona przez kogoś przestrzeń nie pozotsawała niezajęta. Jeśli w ciągu pewnego czasu od chwili zaplanowanej aktywności w przestrzeni nie zaczną się loty użytkownika, który tę przestrzeń rezerwował, AMC ma prawo unieważnić zamówienie tego użytkownika i przydzielić dany element przestrzeni innemu.

Organizacja zarządzania przestrzenią powietrzną w Polsce ASMC AIRSPACE MANAGEMENT CENTRE ASM 1 SPU - STRATEGIC PLANNING UNIT OPS – Ośrodek Planowania Strategicznego AMC AIRSPACE MANAGEMENT CELL OZPP – Ośrodek Zarządzania Przestrzenią Powietrzną ASM 2 PRE-TACTICAL PLANNING UNIT ASM 3 PRE-TACTICAL PLANNING UNIT

Podsumowanie Zarządzanie przestrzenią powietrzną stanowi jedną z najważniejszych funkcji zarządzania ruchem lotniczym. Polega ona głównie na działalności planistycznej której celem jest zapewnienie efektywności wykorzystania dostępnej przestrzeni powietrznej przez dynamiczne przydzielanie struktur tej przestrzeni oraz segregację odpowiednich części między różnymi kategoriami użytkowników. Jej istotą jest traktowanie przestrzeni powietrznej jako współnego dobra

Koniec Dziękuję za uwagę