spotkanie grupy roboczej z Urzędu Samorządowego Kraju Żylińskiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Czynniki wzrostu komunikacji miejskiej na przykładzie Białej Podlaskiej Kielce 9 października 2012 r.
KSZTAŁTOWANIE SYSTEMU OBSŁUGI PASAŻERSKIEJ ADLOMERACJI (REGIONU)
POŁĄCZENIE SZYNOBUSOWE W RAMACH AGLOMERACJI KALISKO- OSTROWSKIEJ Prezentacja przygotowana w oparciu o dokument Studium zasadności utworzenia połączeń oraz.
Strategia działania KZK GOP na lata
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
Wojewódzkie kolejowe przewozy pasażerskie
SITK Radom - XX Radomskie Dni Techniki
Alternatywa dla samochodu. Transport publiczny i rowerowy.
W MINISTERSTWIE TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Konferencja Promocyjna Sektorowego Programu Operacyjnego Transport
Unia Europejska Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 1 Przygotowania Polski do EURO 2012 Grupa Robocza infrastruktura.
Program budowy linii dużych prędkości
Restrukturyzacja Łódzkiego Węzła Kolejowego
Podnoszenie jakości usług transportu i mieszkalnictwa komunalnego jako czynniki wspomagające realizację strategii rozwoju miasta. Biała Podlaska,
I FORUM TRANSPORTU AGLOMERACYJNEGO
Organizacja transportu publicznego w Metropolii Zatoki Gdańskiej – stan istniejący i kierunki rozwoju Hubert Kołodziejski – Metropolitalny Związek Komunikacyjny.
Komunikacja i Turystyka
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r.1 INFRASTRUKTURA DROGOWA Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego.
KONFERENCJA ROZKŁADOWA
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
1Warszawa, 27 września 2012 "Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o. pierwszy w Polsce – podmiot wewnętrzny Województwa Mazowieckiego.
Czysty transport miejski
Podsumowanie badań potoków podróznych na terenie Powiatu Krotoszyńskiego 1 kwartał 2007 Instytut Rozwoju i Promocji Kolei.
Działania realizowane przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego na rzecz transportu pasażerskiego
Informacje o SKM Szybka Kolej Miejska Wpisana do rejestru przedsiębiorstw w 2004r. Kapitał zakładowy 72,5 mln zł, wszystkie udziały posiada m. st. Warszawa.
W AGLOMERACJI KRAKOWSKIEJ
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
ROZWÓJ SYSTEMU PUBLICZNEGO TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO W AGLOMERACJI WARSZAWSKIEJ POPRZEZ ZWIĘKSZENIE WYDAJNOŚCI, NIEZAWODNOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA.
mgr Marcin Połom Uniwersytet Gdański, Instytut Geografii
MATERIAŁ INFORMACYJNY o planach inwestycyjnych
EKSPERCI ZAANGAŻOWANI DO PRAC W RAMACH PANELU
BARIERY TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO NA TERENIE WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
InTeKo Sp. z o.o. Katowice 25 lipca 2013.
Propozycja rozszerzenia Listy projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko o nowe projekty w zakresie sektora transportu.
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Rozwój transportu szynowego między Polską a Niemcami (BERLIN-GORZÓW)
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Potrzeby Przewozów Regionalnych w obliczu rozwoju kolei dużych prędkości Warszawa,
Gorzów Wielkopolski 5 maj 2014 r.
Przygotowanie przewoźnika do zamówień publicznych w transporcie zbiorowym w najbliższym czasie 9 październik 2014 Kielce 1 PIGTSiS - Kielce r.
19 MAJA 2009r.PREZENTACJA SPÓŁKI1 „KOLEJE MAZOWIECKIE – KM” SP. Z O.O. WDROŻONE I PLANOWANE INWESTYCJE.
Nowy rozkład jazdy i inwestycje taborowe KM. Ilość przewiezionych pasażerów w roku 2009: 51 mln Prognozowana ilość pasażerów w roku 2010: 53 mln Średnia.
POIS /10-00 „Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście”
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
Your logo Here Wspólne korzystanie w czasie rzeczywistym ze środków transportu na żądanie w Regionie Tesalii, Grecja Warsztaty: Transport na żądanie na.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
„ Gmina Bytom "Zintegrowane połączenie aglomeracji górnośląskiej z międzynarodowym portem lotniczym Katowice-Pyrzowice " Katowice, 10 grudzień 2008.
Kluczbork, październik 2015 PUBLICZNY TRANSPORT ZBIOROWY Realizacja zadania przez Powiat kluczborski
Zasady naboru wniosków dla Działania 9.1. Transport miejski w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
IV Konferencja Koleje Samorządowe Szanse i zagrożenia Łódź r ROLA WSPÓŁPRACY KOLEI SAMORZĄDOWYCH W ODPOWIEDZI NA ZAGROŻENIA PŁYNĄCE Z RYNKU.
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
Panel: Transport komunalny
Szczecińska Kolej Metropolitalna
My Pasażerowie Manifest pasażerów, przygotowany w ramach kampanii obywatelskiej lepszytransport.pl.
Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007
Prognoza wysokości stawek Spółki Tramwaje Śląskie S. A
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
Zarządca infrastruktury Krajowy Program Kolejowy
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Program Operacyjny Polska Wschodnia
"Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o.
WSPÓLNY BILET „Koleje Mazowieckie - KM” sp. z o.o. milionów pasażerów
Transport drogowy na Mazowszu
Program Operacyjny Polska Wschodnia
Projekt poprawy jakości transportu miejskiego w aglomeracji szczecińskiej narzędziem technicznego wsparcia integracji transportu publicznego w Szczecińskim.
POLITYKA TERYTORIALNA w Województwie Kujawsko-Pomorskim
UPRZYWILEJOWANIE TRANSPORTU ZBIOROWEGO
Zapis prezentacji:

spotkanie grupy roboczej z Urzędu Samorządowego Kraju Żylińskiego Katowice 16 – 19 kwietnia 2012

dla Województwa Śląskiego JEST CELEM GENERALNYM dla Województwa Śląskiego JEST stworzenie efektywnego systemu transportu umożliwiającego sprawne przemieszczenie się mieszkańców regionu przy zachowaniu wysokiej jakości usług.

Organizacja przewozów Za organizację komunikacji zbiorowej odpowiadają różne organy jednostek samorządu terytorialnego na różnych szczeblach. Niezbędnym jest, by system komunikacyjny był spójny. Samorząd Województwa jest organizatorem kolejowych przewozów pasażerskich na rynku regionalnym, mających charakter usług użyteczności publicznej: tworzy plan połączeń kolejowych, zleca ich wykonanie przewoźnikowi i pokrywa wynikający z ich wykonywania deficyt. Jednostki samorządu terytorialnego wszystkich szczebli mogą wspomagać organizację tych przewozów: dofinansować koszty inwestycji, remontów i eksploatacji linii kolejowych. Jednak dofinansowanie kolejowych przewozów pasażerskich o znaczeniu regionalnym należy wyłącznie do zakresu uprawnień Samorządu Województwa.

GÓRNOŚLĄSKO-ZAGŁĘBIOWSKA METROPOLIA SILESIA 14 miast 1,9 mln mieszkańców (43% całego województwa śląskiego) 1693 mieszkańców na 1 km² prognoza GUS na 2025 rok – zmniejszenie liczby ludności o 18,9% do 1,54 mln krzyżowanie się ważnych szlaków międzynarodowych Wsch-Zach i Płn-Płd znajdowanie się wielu ośrodków ruchotwórczych na terenie całej aglomeracji 1,2 mln pasażerów korzystających z komunikacji zbiorowej

Organizatorzy transportu publicznego − związki komunalne: • Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego w Katowicach (KZK GOP) • Międzygminny Związek Komunikacji Pasażerskiej w Tarnowskich Górach (MZKP) − zakłady budżetowe gmin: • Miejski Zarząd Komunikacji w Tychach (MZK), • Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Jaworznie (MZDiM) − wydzielone jednostki organizacyjne administracji samorządowej: • Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Publicznego Transportu Zbiorowego (Przewozy Regionalne, Koleje Śląskie).

Wady obecnego systemu Brak wspólnego zintegrowanego biletu dla wszystkich środków transportu zbiorowego Wysokie koszty utrzymania komunikacji zbiorowej: Dublowanie się środków transportu Niedostosowanie pojemności środków transportowych do wielkości potoków Brak długofalowej polityki transportowej Aglomeracji Górnośląskiej uwzględniającej wszystkie środki komunikacji zbiorowej Nieporozumienia i brak spojrzenia na własną miejscowość jako część aglomeracji przy podejmowaniu przez władze samorządowe istotnych decyzji dotyczących komunikacji zbiorowej

Konkurencyjne połączenia przewozów kolejowych i KZK GOP TRASA: GLIWICE - KATOWICE   długość linii liczba przystanków czas przejazdu pojemność prędkość handlowa autobus ca 24 km 9 48 min 160 - 175* 29,6 km/h pociąg ca 28 km 8 40 min 450* 40 km/h - w zależności od typu pojazdu Wielkości podane w tabeli są wielkościami przybliżonymi

Województwo Śląskie dysponuje najgęstszą siecią kolejową w kraju pod zarządem PKP PLK i firm prywatnych. Transport kolejowy województwa cechuje: rozwinięta sieć połączeń kolejowych, która należy do najdłuższych w kraju wysoki stopień elektryfikacji Stworzenie zintegrowanego systemu transportu: drogowego, kolejowego i lotniczego jest olbrzymią szansą dla regionu.

SPECYFIKA KOLEI W WOJEWÓDZTWIE ŚLĄSKIM Policentryczny charakter ruchu pasażerskiego brak centralnego punktu podróży wymiana podróżnych pomiędzy różnymi miastami należącymi do Aglomeracji Górnośląskiej

SZYBKA KOLEJ REGIONALNA (SKR) kluczowym projektem województwa śląskiego 12 grudnia 2008 roku podpisano Porozumienie Nr 134/KT/2008 pomiędzy Województwem Śląskim a Urzędem Miasta Tychy, przy udziale Miejskiego Zarządu Komunikacji w Tychach oraz Przewozów Regionalnych, w sprawie wspólnej realizacji zadań publicznych dotyczących połączeń autobusowo- trolejbusowych oraz kolejowych pomiędzy Katowicami i Tychami, jak również taryfy biletowej obowiązującej w pociągach relacji Tychy Miasto – Katowice, Katowice – Tychy Miasto. Szybka Kolej Regionalna obsługuje relację Katowice – Tychy Miasto – Katowice, co pozwoliło zintegrować kolej z miejskim transportem zbiorowym MZK Tychy. Bilet pomarańczowy pozwala na przejazd SKR pomiędzy Tychami a Katowicami oraz transportem zbiorowym na obszarze miasta Tychy. Bilet jednorazowy: Bilet okresowy / miesięczny: normalny ulgowy normalny ulgowy 3,00 zł 1,50 zł 95,00 zł 47,50 zł

SZYBKA KOLEJ REGIONALNA (SKR) kluczowym projektem Województwa Śląskiego POJAZDY OBSŁUGUJĄCE POŁĄCZENIA SKR KATOWICE 06.09.2010 r.

DOCELOWA STRATEGIA DLA SRK Zgodnie z Projektem Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego, ma powstać docelowo nowoczesna infrastruktura kolejowa między Tychami a Dąbrową Górniczą. Prowadzone są również rozmowy z władzami Bierunia i Oświęcimia oraz ze stroną kolejową celem wydłużenia obecnej linii w kierunku wschodnim od Oświęcimia z jednoczesnym umożliwieniem kontynuacji podróży aż do Krakowa. Kierunek Bieruń, Oświęcim Dąbrowa Górnicza przez Sosnowiec KATOWICE Katowice Damrota Katowice Brynów Katowice Ligota Katowice Piotrowice Katowice Podlesie TYCHY Tychy Zachodnie Tychy Miasto Tychy Bielska Tychy Lodowisko Tychy Grota Roweckiego

Równolegle Miasto Tychy podpisało z PKP umowę na dzierżawę nieruchomości dla celów budowy przystanków Tychy Lodowisko i Tychy Bielska, budowy nowej stacji Tychy Miasto oraz modernizacji stacji Tychy Zachodnie.

Inwestycje Taborowe samorządu województwa śląskiego na rzecz rozwoju kolei 4 Nowoczesne Elektryczne Zespoły Trakcyjne typu Flirt zakupione w 2008 r. w ramach środków RPO WŚL – realizacja przewozów na trasie Gliwice – Częstochowa; 9 Nowoczesnych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych typu Elf zakupione w 2011 r. w ramach środków RPO WŚL - realizacja przewozów na trasie Gliwice – Częstochowa; 2 Zmodernizowane EZT – zakupione w grudniu 2011 r. (FK + RC) - realizacja przewozów na trasie Gliwice – Częstochowa; 19 Nowoczesnych EZT - planowany czas zakupu 2013-2014, w ramach południowej grupy zakupowej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013. Województwo Śląskie – 6, Świętokrzyskie – 6, Małopolskie – 6, Podkarpackie – 1 - realizacja przewozów w przypadku województwa śląskiego będzie się odbywała na trasie Rybnik – Katowice - Kraków; 6 Nowoczesnych EZT – planowany czas zakupu 2013-2014, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013. Obecnie projekt umieszczony jest na liście rezerwowej – planuje się realizację przewozów na trasach Gliwice – Zawiercie oraz Tychy Miasto – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. 15 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych do modernizacji - planowany czas zakupu 2012 r. (FK + RC + środki własne)

KOLEJE ŚLĄSKIE SPÓŁKA Z O.O. Sejmik Województwa Śląskiego dnia 17 lutego 2010 r. podjął uchwałę nr III/47/3/2010 w sprawie utworzenia Spółki Koleje Śląskie GŁÓWNY CEL POPRAWA JAKOŚCI ŚWIADCZONYCH USŁUG preferowanie przewozów realizowanych nowoczesnym taborem o niskiej energochłonności; koordynacja oferty przewozowej realizowanej przez różne środki transportowe; wdrożenie monitoringu jakości świadczonych usług; sukcesywny rozwój sieci Punktów Obsługi Pasażerów oraz automatów biletowych; wspierania działań operatorów zmierzających do poprawy bezpieczeństwa pasażerów.

KOLEJE ŚLĄSKIE SPÓŁKA Z O.O. Od 1 października 2011 roku spółka uruchamiała połączenia na trasach Gliwice – Częstochowa oraz Katowice - Wisła Głębce: OBSZAR DZIAŁANIA LINIA S1 LINIA S6 (północna część)

KOLEJE ŚLĄSKIE SPÓŁKA Z O.O. OBSZAR DZIAŁANIA LINIA S6 (południowa część)

FLOTA TABOROWA KOLEI ŚLĄSKICH 9 szt. elektrycznych zespołów trakcyjnych typu 22WE, oznaczonych jako EN76 „ELF” produkcji PESA 3 szt. elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT POLSKA, oznaczonych jako EN75 produkcji STADLER 2 szt. elektrycznych zespołów trakcyjnych oznaczonych jako EN57, zmodernizowanych przez ZNTK Mińsk Mazowiecki 3 szt. (z 5 planowanych) elektrycznych zespołów trakcyjnych oznaczonych jako EN57AKŚ, zmodernizowanych przez Newag S.A.

TABOR – EN76 „ELF” 9 szt. elektrycznych zespołów trakcyjnych typu 22WE (EN76 „ELF”) produkcji PESA

TABOR – EN75 „FLIRT” 3 szt. elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT (EN75) produkcji STADLER

Na organizację kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich przeznaczono kwoty: ► w 2008 r. – 82 731 900 zł (PR) – 8,44 mln pockm; ► w 2009 r. – 99 999 390 zł (PR) – 8.29 mln pockm; ► w 2010 r. – 110 463 285 zł (PR) – 9,25 mln pockm; ► w 2011 r. – 155 900 920,86 zł (w tym PR – 146,5 mln zł, 8,16 mln pockm, KŚ – 9,34 mln zł, 0,62 mln pockm); ► w 2012 r. – zabezpieczono w budżecie województwa kwotę 162,2 mln zł (dla KŚ – 39,5 mln zł);

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ