KRAJOWY PROGRAM STRATEGII

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
innowacyjna wielkopolska
Advertisements

CZY PRZYSZŁOŚĆ NALEŻY DO SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO? Fakty i mity
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Projekt „Regionalna Strategia Innowacji – RSI 2030”
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Polityka spójności na lata
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Instytut Paliw i Energii Odnawialnej Warszawa, I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
III Forum Gospodarcze Województwa Kujawsko-Pomorskiego Toruń, 28 maja 2003r.
1 Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. Polsko - Japońskie Centrum Efektywności Energetycznej.
Promocja paliw gazowych, w szczególności gazu ziemnego i biogazu, jako paliw transportowych 01/05/2009 – 30/04/2012, 1.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
PROJEKTY SIECIUJĄCE Założenia ogólne. PROJEKTY SIECIUJĄCE Rola projektów sieciujących zacieśnianie współpracy pomiędzy sekretariatami regionalnymi i partnerami.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Model firmy społecznej i możliwości legislacyjne związane z tym narzędziem aktywizacji zawodowej w kontekście Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr.
Komitet Naukowo-Techniczny FSNT NOT Polityki Techniczno-Gospodarczej Kadencja 2004 – 2008 Eugeniusz Budny.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 – 2013.
Konferencja „Wykorzystanie Paliw Metanowych w Transporcie”
Środowiskowe aspekty wykorzystania paliw metanowych w transporcie
Doświadczenia PKM w Gdyni z eksploatacji autobusów napędzanych CNG
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. Krajowy Punkt Kontaktowy Programu IEE Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji ( ) CIP Antonina.
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
SERDECZNIE WITAMY NA KONFERENCJI PODSUMOWUJĄCEJ PROJEKT RAZEM DLA GMINY LUBOMIERZ Lubomierz 7 listopada2010 roku Gmina Lubomierz Lubomierz Plac.
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
Informacja z realizacji działań Biura Ewaluacji RPO w 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO.
Seminarium zadania badawczego nr 3 strategicznego projektu badawczego
Doświadczenie Politechniki Rzeszowskiej w zakresie współpracy z przemysłem Konferencja inaugurująca działalność Preinkubatora Akademickiego Podkarpackiego.
Rola inteligentnych specjalizacji (IS) w kształtowaniu konkurencyjności regionów Joanna Oberbek spotkanie PGKK, Gdańsk 21 października.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Konferencja współfinansowana ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego Konferencja.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
KOMITET TRANSPORTU POLSKIEJ AKADEMII NAUK
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Spotkanie robocze polskich regionów Korytarza Bałtyk – Adriatyk
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
Zakład Odnawialnych Zasobów Energii
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Kazimierz Dolny, 29 października 2014 r. III K ONWENT M ARSZAŁKÓW W OJEWÓDZTW RP INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI KONWENTU MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP W LATACH
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
DYLEMATY ROZWOJU ENERGETYKI GAZOWEJ W POLSCE
Gdańsk, r. Departament Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJA DOT. DZIAŁAŃ EWALUACYJNYCH w ramach PO KL 2007 – 2013 w województwie pomorskim.
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
Programowanie perspektywy finansowej
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
XII Sympozjum Krajowej Rady Koordynatorów Projektów Badawczych UE (KRAB) 2 grudnia 2015, Narodowe Centrum Badań Jądrowych, Świerk Pozyskiwanie i realizacja.
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Badania i analizy oraz rozwój technologii energetycznych Żanna.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Międzynarodowa Konferencja Naukowa 'Strefy Metanu‘ , Poznań
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Wkład gaz-system w dalszy rozwój rynku – promocja lng i cng
Zapis prezentacji:

KRAJOWY PROGRAM STRATEGII wykorzystania gazu ziemnego i biometanu w transporcie, jako element rozwoju gospodarki niskoemisyjnej (omówienie założeń) Konferencja zat.: „Wykorzystanie Paliw Metanowych w Transporcie” Warszawa, 15 kwietnia 2013r.

Wybrane wydarzenia z historii działań na rzecz NGV w Polsce KRAJOWY PROGRAM STRATEGII wykorzystania gazu ziemnego i biometanu w transporcie, jako element rozwoju gospodarki niskoemisyjnej (omówienie założeń) Wybrane wydarzenia z historii działań na rzecz NGV w Polsce Pojazdy napędzane paliwem CNG pojawiły się w Polsce w latach 30 ub. wieku; W 1950 r. było ich ok. 2000 szt., stacji napełniania gazem 17 szt; W 01/2013 r. było NGV ok. 3000 szt. , stacji napełniania – 24 szt; W 1986r. PIMOT został głównym wykonawcą zamówienia rządowego nr 15.24/86 dot. dostosowania pojazdów samochodowych do zasilania gazem ziemnym i przygotowania sieci stacji zasilania sprężonym gazem. Temat ten realizowany był przy współpracy Politechnik: Śląskiej, Krakowskiej, Łódzkiej i Warszawskiej oraz FŁT Prema Milmet (Sosnowiec), WFSS PERUN; S-pni Magnet-Elektromet (W-wa); W 1990 r. do użytkowania wprowadzono NGV w Gazowni W-wskiej i Wrocławskiej; W 1993r. uruchomiono profesjonalne stacje tankowania CNG w W-wie i Krakowie;

KRAJOWY PROGRAM STRATEGII wykorzystania gazu ziemnego i biometanu w transporcie, jako element rozwoju gospodarki niskoemisyjnej (omówienie założeń) Przez kolejne dwudziestolecie podejmowano różne działania zwłaszcza na rzecz promocji metanu, jako paliwa dla pojazdów, były to przeważnie konferencje i wystawy (organizowane często „w cieniu” pojazdów zasilanych LPG); starano się budować rynek pojazdów i infrastruktury; niewątpliwym osiągnięciem jest wprowadzenie do eksploatacji ok. 300 autobusów komunikacji miejskiej i ok. 70 pojazdów sanitarnych zasilanych paliwem metanowym; aktywność Stowarzyszenia NGV Polska w ostatnich latach zaowocowała uczestnictwem przedstawicieli z Polski w międzynarodowych konferencjach Blue Corridor i organizacji konferencji zat.: Metan dla Motoryzacji; W kwietniu 2012r. w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji zainicjowano prace nad Krajowym Programem Strategii wykorzystania gazu ziemnego i biometanu w transporcie, jako elementu rozwoju gospodarki niskoemisyjnej; 25.06.2012r. wstępne założenia do Programu przedstawione zostały na posiedzeniu Międzyresortowego Zespołu ds. Wzrostu Konkurencyjności Przemysłu Motoryzacyjnego, któremu przewodniczy p. min. Grażyna Henclewska; 15.04.2013 r. - pierwsza konferencja dot. KRAJOWEGO PROGRAMU STRATEGII wykorzystania gazu ziemnego i biometanu w transporcie, jako elementu rozwoju gospodarki niskoemisyjnej pn.: „Wykorzystanie Paliw Metanowych w Transporcie” KPS opracowany został przez specjalistów PIMOT z udziałem ekspertów z zewnątrz.

Jak postrzegamy konferencję dot. KPS? KRAJOWY PROGRAM STRATEGII wykorzystania gazu ziemnego i biometanu w transporcie, jako element rozwoju gospodarki niskoemisyjnej (omówienie założeń) Jak postrzegamy konferencję dot. KPS? Konferencja ma charakter roboczy i adresowana jest do potencjalnych interesariuszy realizacji (zatwierdzonego do wdrożenia) Krajowego Programu Strategii dot. wykorzystania paliwa metanowego we wszystkich sektorach transportu; Organizatorzy Konferencji zakładają, że posłuży ona do: - zintegrowania środowiska potencjalnych interesariuszy i docelowych beneficjentów KPS wokół jego tworzenia i przy realizacji Programu; - zidentyfikowania problemów związanych z wprowadzeniem metanu, jako paliwa do celów transportowych; - poczynienia działań w celu zawiązania zespołów tematycznych, które zweryfikują otrzymane materiały dot. KPS dla wszystkich sektorów transportu, co pozwoli na opracowanie ostatecznej wersji Programu; - docelowego określenia przez potencjalnych interesariuszy swojego miejsca w realizacji KPS ze wskazaniem na zakres merytoryczny uczestnictwa, czas realizacji i uwarunkowania ekonomiczne.

KRAJOWY PROGRAM STRATEGII wykorzystania gazu ziemnego i biometanu w transporcie, jako element rozwoju gospodarki niskoemisyjnej (omówienie założeń) Zasadnicze założenia do KRAJOWEGO PROGRAMU STRATEGII wykorzystania gazu ziemnego i biometanu w transporcie, jako elementu rozwoju gospodarki niskoemisyjnej Zasięg: ogólnopolski; Nadzór, koordynacja międzyresortowa: Ministerstwo Gospodarki; Koordynator na szczeblu krajowym: Przemysłowy Instytut Motoryzacji; Proponowany czas realizacji: 7 lat, tj. od 2014r. do 2020r.; Program nie jest w kolizji z innymi działaniami na rzecz rozwoju niskoemisyjnego transportu w tym dot. np. pojazdów elektrycznych (EV) i pojazdów hybrydowych- elektrycznych (HEV), czy pojazdów zasilanych LPG;

KRAJOWY PROGRAM STRATEGII wykorzystania gazu ziemnego i biometanu w transporcie, jako element rozwoju gospodarki niskoemisyjnej (omówienie założeń) Wizja : rozwój gospodarki niskoemisyjnej poprzez wykorzystanie paliw metanowych w transporcie, jako element dalekosiężnego celu Unii Europejskiej, którym jest budowa systemu gospodarczego określanego, jako gospodarka niskoemisyjna i zasobooszczędna; KPS wpisuje się w realizację Założeń Narodowego Programu Rozwoju Gospodarki Niskoemisyjnej; Celem realizacji Programu jest doprowadzenie do 3% udziału paliw metanowych w zużyciu energii (na cele transportowe) w roku 2020 (przedstawiono przykładowe trzy scenariusze prowadzące do osiągnięcia celu); Cele szczegółowe: - integracja wszystkich podmiotów (interesariuszy) aktywnych w obszarze paliw metanowych i zainteresowanych rozwijaniem tego sektora; - wsparcie rozwoju krajowej infrastruktury dystrybucji i tankowania paliw metanowych; - wdrożenie działań i instrumentów umożliwiających upowszechnianie paliw metanowych w transporcie; - promocja środków transportu zasilanych metanem; - podniesienie świadomości społecznej oraz upowszechnianie wiedzy w zakresie roli paliw metanowych w rozwoju gospodarki niskoemisyjnej; -

KRAJOWY PROGRAM STRATEGII wykorzystania gazu ziemnego i biometanu w transporcie, jako element rozwoju gospodarki niskoemisyjnej (omówienie założeń) KPS dotyczy wszystkich sektorów transportu, tj. drogowego, szynowego i wodnego (morskiego i wodnego śródlądowego); KPS obejmuje zagadnienia związane z: - pozyskaniem, magazynowaniem i dystrybucją paliw metanowych, - tankowaniem, - produkcją i dostosowaniem pojazdów, - bezpieczeństwem, - aspektami środowiskowymi, - ekonomiką, - uregulowaniami prawnymi, - promocją stosowania paliw metanowych;

KRAJOWY PROGRAM STRATEGII wykorzystania gazu ziemnego i biometanu w transporcie, jako element rozwoju gospodarki niskoemisyjnej (omówienie założeń) Program przedstawiony został w prezentowanym na Konferencji materiale w podziale na następujące obszary: - paliwa, - pojazd, - infrastrukturę, - użytkownika, - aspekty środowiskowe, gdzie szeroko omówiono każdy obszar w kontekście: - stanu obecnego, - istniejących barier, - proponowanych kierunków działań; Pozostawiono do uzupełnienia w trakcie dalszych prac nad KPS m.in. następujące zagadnienia dot. realizacji Programu: ocenę efektów wdrożenia KPS, system zarządzania oraz monitoring i ocenę realizacji KPS ;

KRAJOWY PROGRAM STRATEGII wykorzystania gazu ziemnego i biometanu w transporcie, jako element rozwoju gospodarki niskoemisyjnej (omówienie założeń) Prace nad ostatecznym brzmieniem KPS proponuje się prowadzić w 5 grupach tematycznych: paliwa, pojazd, infrastruktura, środowisko (w tym człowiek), badania naukowe; Potencjalni beneficjenci KPS: przedsiębiorstwa, organizacje, uczelnie, instytuty badawcze i inne jednostki, w których zakresie działania leżą zwłaszcza: - transport (w tym m.in. konstrukcja, produkcja, doskonalenie - w tym prowadzenie prac badawczo – rozwojowych pojazdów , zespołów i części pojazdów oraz osprzętu i jego części), - produkcja i dystrybucja gazu ziemnego, i biogazu oraz wyposażenia stacji tankowania, - działania na rzecz ochrony środowiska i ekonomika transportu;

KRAJOWY PROGRAM STRATEGII wykorzystania gazu ziemnego i biometanu w transporcie, jako element rozwoju gospodarki niskoemisyjnej (omówienie założeń) Zakłada się, że docelowo przedmiotem zainteresowania realizatorów Programu powinny być następujące paliwa nadające się do wykorzystania w transporcie : - sprężony gaz ziemny (CNG), - skroplony gaz ziemny (LNG), - sprężony biometan (CBM), - skroplony biometan (LBM), - paliwa będące mieszaniną gazu ziemnego i biometanu (bioCNG oraz bioLNG), - paliwa zaawansowane technologicznie (bioSNG – syntetyczny gaz ziemny z biomasy i HCNG – mieszanka wodoru z metanem).

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ! Bogusław Pijanowski b.pijanowski@pimot.org.pl KRAJOWY PROGRAM STRATEGII wykorzystania gazu ziemnego i biometanu w transporcie, jako element rozwoju gospodarki niskoemisyjnej (omówienie założeń) DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ! Bogusław Pijanowski b.pijanowski@pimot.org.pl tel. 22 7777 015