Początki @-administracji Grudzień 2002 r. - powstał program „Wrota Polski” Na początku 2005 r. powołano projekt Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) Projekt został zrealizowany i rozwija się nadal czego owocem jest działająca platforma ePUAP do uwierzytelniania, której zastosowany zostanie profil zaufany. Powstanie oraz rozbudowa istniejących już platform regionalnych w poszczególnych województwach będących pośrednikiem pomiędzy ePUAP a administracją publiczną oraz obywatelami.
@-administracja skierowana na obywatela alternatywny sposób załatwienia spraw urzędowych – przez Internet możliwość wnoszenia opłat za usługi publiczne drogą elektroniczną skrócenie czasu załatwiania spraw administracyjnych możliwość załatwienia oraz sprawdzenia stanu sprawy w dowolnym miejscu i czasie oraz modernizacji infrastruktury teleinformatycznej urzędów administracji lokalnej
Korzyści dla urzędów możliwość korzystania z infrastruktury umożliwiającej wymianę danych pomiędzy urzędami administracji publicznej administracja publiczna skuteczniej będzie mogła sprostać wymogom i oczekiwaniom jakie stawiają interesanci usprawnienie i upowszechnienie elektronicznej drogi dostępu do usług administracji publicznej poprawa wizerunku urzędu - urząd bardziej przyjazny obywatelowi poszerzenie katalogu usług publicznych dostępnych drogą elektroniczną standaryzacja wymiany danych
Zmiany legislacyjne ustawa o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne zmiany w KPA nowy plan informatyzacji Państwa ustawa o podpisie elektronicznym – pl.ID ustawa o ewidencji ludności i dowodach osobistych-zniesienie obowiązku meldunkowego, nowy dowód osobisty
Projekt zakłada integrację z ePUAP, zgodnie z Linią Współpracy (LW) List intencyjny i Dokument Programowy LW wraz z załącznikami stanowią ważny element tworzenia wizji i ram architektonicznych: • dokument analityczno-metodologiczny „Podstawy analityczno-techniczne architektury współdziałania infrastruktur rządowej i samorządowej (centralnej i regionalnej)” • dokumenty koncepcyjno-techniczne: produkty „ePUAP” oraz produkty „pl.ID” • opracowany po podpisaniu listu intencyjnego przez samorządy wojewódzkie dokument „Minimalne wymagania portali regionalnych świadczących usługi elektroniczne na poziomie województwa i zintegrowanych z „ePUAP”
Linia Współpracy - założenia współpracy administracji rządowej i samorządowej
Obszary minimalnych wymagań portali regionalnych elektroniczna skrzynka podawcza (ESP) katalog usług Elektroniczny Obieg Dokumentów formularze elektroniczne, szablony i wzory dokumentów elektronicznych (w tym karty usług) jednokrotne logowanie (single sign-on) lub zredukowane logowanie obsługa płatności inne zagadnienia
Infrastruktura centralna: Centrum Przetwarzania Danych: urządzenia aktywne sieci w tym: routery z firewallem, switch’e, serwery: webowe, aplikacyjne, bazodanowe, backupu, e-mail Integracja Wrót Lubelszczyzny z platformą ePUAP Platforma e-Usług Publicznych odpowiedzialna za komunikację z klientem, System Płatności Platforma Formularzy Elektronicznych w tym: repozytorium formularzy, informacja o przyporządkowaniu danego formularza do danego typu sprawy i danego urzędu, edytor formularzy, moduł administracyjny, Elektroniczny Obieg Dokumentów Centrum Certyfikacji Help Desk
Infrastruktura u Partnera: Regionalna : • urządzenia aktywne sieci : routery, switche • oprogramowanie: Elektroniczny Obieg Dokumentów (EOD) wraz z systemem przepływu • Moduł wymiany danych integracyjny, lokalny komponent systemu płatności, moduł formularzy elektronicznych, moduł formularzy elektronicznych, Lokalna : • urządzenia aktywne sieci : switche, routery •komputery, serwery, skanery, urządzenia wielofunkcyjne
Poczynione działania 18 Luty 2010 - podpisanie listu intencyjnego ws. Linii współpracy pomiędzy MSWiA a Marszałkami Województw Luty 2010 - przeprowadzenie ankiet w JST w celu ocenienia zasadności przystąpienia do prac nad projektem „Wrota Lubelszczyzny – informatyzacja administracji” Marzec 2010 - pozytywne rozpatrzenie wniosku o wyrażenie zgodny na przygotowanie i realizacje projektu „Wrota Lubelszczyzny – informatyzacja administracji” Kwiecień 2010 - wyłonienie doradcy projektu Kwiecień 2010 - spotkanie poświęcone projektowi z przedstawicielami JST Kwiecień 2010 - rozesłanie deklaracji dotyczących chęci przystąpienia do prac nad projektem
Poczynione działania cd.. Maj 2010 - przeprowadzenie ankiet w JST dotyczących: aktualnego stanu informatyzacji danej jednostki realizowanych przez jednostkę projektów w ramach RPO WL działanie 4.1 zapotrzebowania danej jednostki w elementy realizowane w ramach projektu „Wrota Lubelszczyzny – informatyzacja administracji” Maj – Czerwiec 2010 - przeprowadzenie cyklu spotkań ze wszystkimi JST z województwa lubelskiego
Poczynione działania cd.. Lipiec 2010 - przeprowadzenie ankiet uzupełniających sierpień 2010 - opracowanie propozycji zakresów wdrażanych elementów w ramach projektu oraz szacowanych budżetów na podstawie wypełnionych ankiet. Sierpień 2010 - przedstawienie wzoru umowy oraz wzorów uchwał intencyjnych.
Przyszłe działania Sierpień 2010 - opracowanie studium wykonalności projektu na podstawie wypełnionych ankiet. Wrzesień 2010 - ogłoszenie Przetargów na doradztwo eksperckie Wrzesień 2010 - podpisanie umów partnerskich Październik 2010 - podpisanie umowy o dofinansowanie z Zarządem Województwa Listopad 2010 - rozpoczęcie realizacji projektu
Harmonogram rzeczowy 2010r II III IV lp. zadanie 1 Zarządzanie projektem 2 Promocja projektu 3 Studium Wykonalności 4 Dostosowanie pomieszczeń serwerowni 5 Dokumentacja techniczna- w tym opracowanie standardów 6 Doradztwo eksperckie i dodatkowe wsparcie techniczne 7 Zakup sprzętu dla części wspólnej 8 Szkolenia dla administratorów 9 Komunikacja regionalna ESP 10 BIP 11 System płatności 12 Helpdesk 13 Edytor formularzy + RRWD 14 Centrum Autoryzacji 15 system informacji turystycznej 16 Testy akceptacyjne 17 Zakup 1 części sprzętu i oprogramowania dla części lokalnej 18 Zakup 2 części sprzętu i oprogramowania dla części lokalnej
Harmonogram rzeczowy 2011r I II III IV lp. zadanie 1 Zarządzanie projektem 2 Promocja projektu 3 Studium Wykonalności 4 Dostosowanie pomieszczeń serwerowni 5 Dokumentacja techniczna- w tym opracowanie standardów 6 Doradztwo eksperckie i dodatkowe wsparcie techniczne 7 Zakup sprzętu dla części wspólnej 8 Szkolenia dla administratorów 9 Komunikacja regionalna ESP 10 BIP 11 System płatności 12 Helpdesk 13 Edytor formularzy i repozytorium wzorów 14 Centrum Autoryzacji 15 System informacji turystycznej 16 Testy akceptacyjne 17 Zakup 1 części sprzętu i oprogramowania dla części lokalnej 18 Zakup 2 części sprzętu i oprogramowania dla części lokalnej
Harmonogram rzeczowy 2012r I II III IV lp. zadanie 1 Zarządzanie projektem 2 Promocja projektu 3 Studium Wykonalności 4 Dostosowanie pomieszczeń serwerowni 5 Dokumentacja techniczna- w tym opracowanie standardów 6 Doradztwo eksperckie i dodatkowe wsparcie techniczne 7 Zakup sprzętu dla części wspólnej 8 Szkolenia dla administratorów 9 Komunikacja regionalna ESP 10 BIP 11 System płatności 12 Helpdesk 13 Edytor formularzy + RRWD 14 Centrum Autoryzacji 15 system informacji turystycznej 16 Testy akceptacyjne 17 Zakup 1 części sprzętu i oprogramowania dla części lokalnej 18 Zakup 2 części sprzętu i oprogramowania dla części lokalnej
Sposób prowadzenia projektu Komitet Sterujący Projektem złożony z przedstawicieli Lidera (UMWL) i JST Biuro Projektu w Urzędzie Marszałkowskim Osoby do kontaktów w JST Uzgadnianie kluczowych elementów ( tj. SIWZ, umowy, odbiór zakupionego sprzętu i wdrożonych elementów „Wrót Lubelszczyzny”) Wspomaganie przez doradztwo eksperckie Zespoły realizacyjne Szkolenia
Partnerzy Beneficjentem projektu „Wrota Lubelszczyzny - informatyzacja administracji" jest Samorząd Województwa Lubelskiego Partnerami projektu są: samorządy powiatowe i ich samorządowe jednostki organizacyjne samorządy gmin i ich samorządowe jednostki organizacyjne
Finansowanie Projekt współfinansowany będzie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007−2013. Wielkość zaangażowanych środków z EFRR planowane jest na poziomie do 85% środków w ramach RPO WL. Czas realizacji projektu przewidywany jest na lata 2010-2012. Przewidywany budżet projektu 47 mln zł.
Model współfinansowania Zasady współfinansowania wkładu własnego (planowanego na poziomie 15%) zostaną uregulowane na podstawie zapisów umowy partnerskiej zawartych pomiędzy Samorządem Województwa a Partnerami. Udział środków własnych poszczególnych Partnerów będzie uzależniony od wdrożonej w ramach projektu infrastruktury informatycznej oraz rozwiązań w danej jednostce.
Utrzymanie projektu Po zakończeniu projektu Wrota Lubelszczyzny, platforma będzie funkcjonowała na zasadzie partnerstwa pomiędzy Samorządem Województwa Lubelskiego, a Jednostkami Samorządu Terytorialnego. Po zakończeniu jego realizacji, projektem zarządzać będzie wyznaczona komórka Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie. Działanie platformy po okresie utrzymania projektu finansowane będzie ze środków własnych Samorządu Województwa Lubelskiego oraz partnerów projektu, czyli Jednostek Samorządu Terytorialnego.
email wrota@lubelskie.pl Dziękuję za uwagę Wojciech Romanek kontakt: tel. 81 4416777 email wrota@lubelskie.pl www.wrotalubelszczyzny.eu Departament Organizacyjno-Prawny Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie