Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Advertisements

Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
Wyrównywanie szans edukacyjnych
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Śmiech to zdrowie… ale i nauka.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Praca metodą projektu edukacyjnego
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
KLUB OPIEKI POZALEKCYJNEJ WSPÓLNA CHATA. Klub Opieki Pozalekcyjnej w naszej szkole istnieje od 1995 r. Jest integralną częścią świetlicy szkolnej. Zajęcia.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Wykorzystanie TI w wyrównywaniu szans edukacyjnych
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Realizacja podstawy programowej w klasach IV –VI szkoły podstawowej poprzez różne formy aktywności,cz.4 Małgorzata Tubielewicz.
Opracowała Agnieszka Balcerak
DRAMA A TEATR PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE
w praktyce pedagogicznej
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
MATERIAŁY Z KURSU KWALIFIKACYJNEGO Wszystkie materiały tworzone i przekazywane przez Wykładowców NPDN PROTOTO są chronione prawem autorskim.
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
(terapia czytelnicza)
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
INSTRUKCJA. 1. Analizujemy wstępnie literaturę na temat rozwoju dziecka w analizowanym okresie i na temat problemów z jakimi borykają się osoby w tym.
INSTRUKCJA. 1. Wybieramy temat lekcji. Dobieramy się w grupy. Temat powinien być dobrany tak, aby możliwe było autentyczne zaangażowanie w jego realizację.
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Sportowy Okrągły Stół – debata na temat udoskonalania zajęć sportowych w szkole 12 listopada 2015.
Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” BĘDZIN, 19 lutego 2014 r. Spotkanie sieci „Edukacja.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
E-Learning. Co to jest e-learning? E-learning jest to metoda nauczania na odległość z wykorzystaniem technologii komputerowych i Internetu. Pozwala na.
  Przyjmując za Józefem Półturzyckim definicję UNESCO z 1979 roku,, za kształcenie korespondencyjne uważa się:  Edukację prowadzoną przez pośrednictwo.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
Szkoła z klasą 2.0 „Uczymy innych”. Na czym polega metoda „Uczymy innych”? Polega na bezpośrednim zaangażowaniu uczniów w przygotowywanie i prowadzenie.
Projekt czytelniczy dla klas piątych
Praca metodą projektu edukacyjnego
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
„Charlie i fabryka czekolady”
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Dni otwarte Nazwa szkoły Data.
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
BIBLIOTERAPIA?...CO TO TAKIEGO?
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Biblioterapia w pracy nauczyciela
Zapis prezentacji:

Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.

Definicja Biblioterapia może być definiowana jako wykorzystanie lektury w celu spowodowania zmian emocjonalnych oraz wspomagania rozwoju osobowości. Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami Bożena Prażmo, maj 2011 r.

Definicja Wychowawcza (rozwojowa) – polegająca na stosowaniu książek (materiałów) wyobrażeniowych i dydaktycznych dostosowanych do potrzeb użytkowników zdrowych, w sensie fizycznym i psychicznym, ale mających do rozwiązania jakieś istotne dla siebie problemy. Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami Bożena Prażmo, maj 2011 r.

Biblioterapia w szkole Odpowiednio dobrana lektura może skutecznie pomóc uczniom w rozwiązaniu ich problemów. Nauczyciel, widzący problemy swojego podopiecznego, może wskazać odpowiednią literaturę i w ten sposób zapoczątkować proces terapeutyczny Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami Bożena Prażmo, maj 2011 r.

Zastosowanie na lekcjach języka polskiego na historii w ramach lekcji wychowawczych na zajęciach pozalekcyjnych Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami Bożena Prażmo, maj 2011 r.

Korzyści dla rozwoju dziecka Odpowiednio dobrane książki dostarczają informacji o zachowaniu ludzi w sytuacjach podobnych do tych, w jakiej dziecko znajduje się lub może znaleźć się w przyszłości. Książki pomagają dzieciom w zrozumieniu, że rozwiązanie problemów osobistych wymaga ich aktywnego zaangażowania i wytrwałych starań. Czytanie odpowiednio dobranych książek powoduje redukcję stresu. Książka prowadzi do samopoznania. Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami Bożena Prażmo, maj 2011 r.

Prowadzenie biblioterapii dziecięcej Skuteczna biblioterapia powinna być prowadzona z uwzględnieniem czynników: Dostosowanie do poziomu rozwoju psychicznego odbiorców. Należy wybierać książki i opowiadania realistyczne, nie pokazujące „bajkowego" spojrzenia na problemy (np. rozwiązywane skinieniem czarodziejskiej różdżki Właściwe strategie prezentacji. Podstawą jest tu skrupulatne zaplanowanie zajęć -wybór tekstu, dobór pytań stymulujących refleksję i dyskusję oraz ćwiczeń dodatkowych Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami Bożena Prażmo, maj 2011 r.

Etapy biblioterapii W procesie biblioterapii można wyróżnić cztery stadia: identyfikację, katharsis, wgląd, wprowadzanie zmian w zachowaniu. Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami Bożena Prażmo, maj 2011 r.

Etapy biblioterapii W fazie identyfikacji dziecko poznaje cechy bohatera literackiego i odkrywa podobieństwa między nim a sobą samym. Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami Bożena Prażmo, maj 2011 r.

Etapy biblioterapii Katharsis W tej fazie dziecko doświadcza emocji związanych z wydarzeniami fabuły, które odnosi do własnego życia. Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami Bożena Prażmo, maj 2011 r.

Etapy biblioterapii Wgląd. Prowadzi do ulgi i uwolnienia energii, która może teraz zostać spożytkowana na podjęcie racjonalnych działań w kierunku radzenia sobie z trudnościami. Dziecko jest gotowe do wglądu we własne emocje i zachowania. Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami Bożena Prażmo, maj 2011 r.

Etapy biblioterapii Zmiana zachowania. Aktywności dodatkowe polegające na wymyślaniu i ćwiczeniu skutecznych zachowań - np. zajęcia dramowe lub zadania domowe polecające dzieciom wypróbowanie pewnego zachowania, następnie dyskutowanego podczas kolejnych zajęć. Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami Bożena Prażmo, maj 2011 r.

Przebieg zajęć Zajęcia biblioterapii wychowawczej można prowadzić według następującego planu: Etap poprzedzający czytanie, polegający na aktywnościach (np. rozmowie), które pomogą uczniom w późniejszym odniesieniu treści lektury do własnego życia. Czytanie kierowane - głośne odczytanie tekstu w całości przez prowadzącego. Dyskusja  dzieci opowiadają fabułę, prowadzący zadaje grupie wcześniej przygotowane pytania mające na celu pogłębienie refleksji i wglądu. Aktywności utrwalające - ćwiczenie twórczego rozwiązywania problemów polegające na tym, że: uczniowie wymyślają potencjalne rozwiązania problemu, wybierają spośród nich najlepsze, oceniają ich skuteczność - najpierw teoretycznie, a po zajęciach poprzez wypróbowanie (jeśli nadarzy się sposobność). Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami Bożena Prażmo, maj 2011 r.

Dziękuję za uwagę Wykorzystano materiały szkoleniowe z kursu: „Biblioterapia wychowawcza dzieci i młodzieży”, zorganizowanego przez Instytut Kształcenia Nauczycieli PROGRES