Joanna Skowron Kierownik Projektu Główny Inspektorat Sanitarny

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zakaz palenia w Polsce – jak to działa?
Advertisements

„Odświeżamy Nasze Miasta” TOB3CIT (Tobacco Free Cities)
Stanowisko Państwowej Inspekcji Sanitarnej wobec używania elektronicznych papierosów w miejscach objętych zakazem palenia wyrobów tytoniowych. Magdalena.
Szkoły wolne od dymu tytoniowego
Odświeżamy nasze miasta. TOB3CIT (Tobacco Free Cities) Białogard, 23 maja 2012.
Szkolenie dla koordynatorów Programu Edukacji Antytytoniowej - „Nie pal przy mnie, proszę” oraz Programu Profilaktyki Palenia Tytoniu - „Znajdź właściwe.
TAK, ale z zastrzeżeniem artykułu 6 ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów.
G M I N A B R U S Y ul. Na Zaborach 1, Brusy tel
SYSTEM LEGISLACYJNY W ZAKRESIE OGRANICZANIA UŻYWANIA TYTONIU W POLSCE
Projekt „Odświeżamy Nasze Miasta” TOB3CIT (Tobacco Free Cities)
PAMIĘTASZ? TO JUŻ ROK OD WPROWADZENIA ZAKAZU PALENIA W MIEJSCACH PUBLICZNYCH
odświeżamy nasze miasta.tob3cit
Palenie tytoniu a prawo polskie
SYSTEM LEGISLACYJNY W ZAKRESIE OGRANICZANIA UŻYWANIA TYTONIU W MIEJSCACH PUBLICZNYCH W POLSCE Szczecin – 31 maja 2011 r.
Światowy Dzień Bez Tytoniu 31 maja Ogólnopolska Kampania Społeczna pt
Źródło: Smoke Free Partnership (2006) Lifting the smokescreen
ORGANY I INSTYTUCJE WŁAŚCIWE W SPRAWACH EPIDEMII, EPIZOOTI I EPIFITOZ
Pozytywne doświadczenia współpracy organizacji pozarządowych z samorządem miasta Przemyśla Konferencja inaugurująca Działalność Powiatowych Rad Organizacji.
Dr n. med. Lucyna Kapka Fakty wg WHO Źródło: dr n. med. Lucyna Kapka
SYTUACJA EPIDEMIOLOGICZNA dotycząca palenia tytoniu w Polsce
Sekcja Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej
Joanna Skowron Kierownik Projektu Główny Inspektorat Sanitarny
Katarzyna Baćmaga Kierownik
JAK DBAĆ O ZDROWIE czyli EUROPEJSKI KODEKS WALKI Z RAKIEM
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
‘’Światowy Dzień Rzucania Palenia Tytoniu’’ r.
Ogólnopolska Kampania Społeczna w ramach obchodów Światowego Dnia bez Tytoniu 31 maj 2009 r obchodzona będzie pod hasłem Tytoniowe ostrzeżenie zdrowotne.
Ankieta ma na celu badanie opinii publicznej Gminy Nasielsk. W ankiecie wzięło udział 500 osób. 100 mieszkańców miasta Nasielsk i 400 mieszkańców wsi.
Nie pal przy mnie proszę
Organizacja lodowisk przyszkolnych na terenach gmin
OGÓLNOPOLSKA KAMPANIA SPOŁECZNA Z OKAZJI ŚWIATOWEGO DNIA BEZ TYTONIU
Profilaktyka to wszelkie działania podejmowane w celu zapobiegania jakiemuś zjawisku, ochrona przed niepożądanym skutkiem jakiegoś zjawiska TYPY PROFILAKTYKI.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO
Zidentyfikowane problemy brak usług publicznych online, brak zintegrowanego programu do elektronicznego obiegu dokumentów i archiwizacji danych, bazy.
Planowane zmiany w Ustawie o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Przewidywany wpływ na działania firm wobec problemu.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
„Czyste Powietrze Wokół Nas”
WYBIERZ ZDROWE ŻYCIE BEZ NAŁOGÓW
Sekcja Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia
„Odświeżamy nasze miasta. TOB3CIT.” Światowej Inicjatywy Bloomberga
Sprawozdanie z działalności Straży Miejskiej w Łęcznej za rok 2013
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
KAMPANIA SPOŁECZNA KIBICUJ ZDROWIU. W związku z organizacją Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012, Główny Inspektorat Sanitarny w partnerstwie.
SYSTEM LEGISLACYJNY W ZAKRESIE OGRANICZANIA UŻYWANIA TYTONIU W POLSCE
Eliza Iwanowicz Krajowe Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy
Promocja Zdrowia i Oświata Zdrowotna Ostróda
PROBLEM PALENIA TYTONIU W POLSCE
Czym jest zdrowie?.
Efektywność Pracy Komendy Powiatowej Policji w Nidzicy za rok 2013 za rok 2013 Nidzica 30 kwietnia 2014 r.
Palenie a zdrowie.
„NIE PAL PRZY MNIE, PROSZĘ”
Realizacja programu „Znajdź właściwe rozwiązanie” w roku szkolnym 2012/2013 na terenie powiatu krapkowickiego mgr Joanna Pawlak Sekcja Promocji Zdrowia.
Nie pal przy mnie, proszę
O paleniu tytoniu raz jeszcze…
„ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE”
PROGRAM OGRANICZANIA ZDROWOTNYCH NASTĘPSTW PALENIA TYTONIU W POLSCE
Program edukacji antytytoniowej „Nie pal przy mnie, proszę”
Nadzór nad wyrobami tytoniowymi Jarosław r.
Mamo, tato – proszę, nie palcie przy mnie !. WPŁYW BIERNEGO PALENIA TYTONIU NA ZDROWIE OUTLINE: 1.Explanation of Passive Smoking 2.Most vulnerable people.
PROJEKT „ODŚWIEŻAMY NASZE MIASTA. TOB3CIT (Tobacco Free Cities) ”
Projekt pn. „ R ó wni w zdrowiu – profilaktyka i wczesne wykrywanie nowotwor ó w oraz promocja zdrowia w powiecie kwidzyńskim ” finansowany ze środk ó.
r. Białystok.
PAMIĘTASZ? TO JUŻ ROK OD WPROWADZENIA ZAKAZU PALENIA W MIEJSCACH PUBLICZNYCH
PAMIĘTASZ? TO JUŻ ROK OD WPROWADZENIA ZAKAZU PALENIA W MIEJSCACH PUBLICZNYCH
Bieg po zdrowie Program Antytytoniowej Edukacji Zdrowotnej realizowany przez uczniów klasy IVa Publicznej Szkoły Podstawowej nr 9 im. Marszałka Józefa.
Program szkolnej Edukacji Antytytoniowej „CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS”
Działalność Straży Miejskiej w 2017 r.
PAMIĘTASZ? TO JUŻ ROK OD WPROWADZENIA ZAKAZU PALENIA W MIEJSCACH PUBLICZNYCH
PAMIĘTASZ? TO JUŻ ROK OD WPROWADZENIA ZAKAZU PALENIA W MIEJSCACH PUBLICZNYCH
Zapis prezentacji:

Joanna Skowron Kierownik Projektu Główny Inspektorat Sanitarny Tworzenie stref wolnych od dymu tytoniowego na podstawie projektu „Odświeżamy nasze miasta. TOB3CIT (Tobacco Free Cities)” Joanna Skowron Kierownik Projektu Główny Inspektorat Sanitarny

Koordynator projektu: Główny Inspektorat Sanitarny „Odświeżamy nasze miasta. TOB3CIT” Koordynator projektu: Główny Inspektorat Sanitarny Czas trwania projektu: 24 miesiące (kwiecień 2009 do kwiecień 2011) Partnerzy: Łódź, Rzeszów, Szczecin (Wojewódzkie Stacje Sanitarno-Epidemiologiczne i Urzędy Miast)

ochrona zdrowia ludności w Polsce Główny cel programu: ochrona zdrowia ludności w Polsce

Cele szczegółowe: upowszechnienie wiedzy o istniejącym prawie – ustawie o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych z 9 listopada 1995 r. (Dz. U. z dnia 30 stycznia 1996 roku) tworzenie stref wolnych od dymu tytoniowego (instytucje publiczne podległe miastu, parki, przystanki autobusowe i tramwajowe) podnoszenie świadomości na temat wpływu dymu tytoniowego na zdrowie człowieka (bierne i czynne palenie) oraz uzyskanie poparcia społecznego dla wprowadzania nowego prawa wzmocnienie egzekwowania obowiązującego prawa w obiektach użyteczności publicznej podległych miastom

Strefy wolne od dymu tytoniowego Jak je tworzyliśmy?

1. Badania na początku projektu poznanie opinii społeczności lokalnej – w których miejscach jesteśmy narażeni na bierne palenie?

1. Badania na początku projektu poznanie opinii społeczności lokalnej – które miejsca w naszym mieście powinny być wolne od dymu tytoniowego?

2. Zaktywizowanie władzy lokalnej utworzenie koalicji lokalnej – przygotowanie udokumentowanej propozycji zmian dla władz lokalnych

2. Zaktywizowanie władzy lokalnej szkolenia dla koalicjantów – warsztaty międzynarodowe z udziałem ekspertów WHO

3. Wprowadzenie uchwał lokalnych w Łodzi – uchwały z 1993, 1994 i 2007 roku wprowadzające całkowity zakaz palenia tytoniu w zoz-ach, żłobkach i przedszkolach, zadaszonych obiektach sportowo-rekreacyjnych, na przystankach komunikacji miejskiej na terenie Miasta Łodzi oraz na terenach wyznaczonych na place zabaw dla dzieci w Rzeszowie – uchwała z 2006 roku ustalająca strefy wolne od dymu tytoniowego w miejscach publicznych takich jak: place, parki/ miejski ogród/ rezerwat miejski, przystanki komunikacji miejskiej na terenie gminy Rzeszów w Szczecinie – uchwała z 25 maja 2009 roku wprowadzająca zakaz palenia wyrobów tytoniowych na przystankach komunikacji publicznej, placach zabaw dla dzieci, boiskach szkolnych, otwartych obiektach sportowych, widowni teatru letniego podczas imprez, w miejskim ogrodzie różanym

4. Oznakowanie stref wolnych od dymu tytoniowego

4. Oznakowanie stref wolnych od dymu tytoniowego

4. Oznakowanie stref wolnych od dymu tytoniowego

4. Oznakowanie stref wolnych od dymu tytoniowego

4. Oznakowanie stref wolnych od dymu tytoniowego

5. Działania edukacyjne/ eventy informowanie społeczeństwa o przepisach prawnych ograniczających użycie tytoniu oraz o skutkach zdrowotnych palenia

5. Działania edukacyjne/ eventy informowanie społeczeństwa o przepisach prawnych ograniczających użycie tytoniu oraz o skutkach zdrowotnych palenia

5. Działania edukacyjne/ eventy informowanie społeczeństwa o przepisach prawnych ograniczających użycie tytoniu oraz o skutkach zdrowotnych palenia

5. Działania edukacyjne/ eventy informowanie społeczeństwa o przepisach prawnych ograniczających użycie tytoniu oraz o skutkach zdrowotnych palenia

6. Egzekucja zakazu palenia tytoniu przygotowanie strażników miejskich i policjantów

6. Egzekucja zakazu palenia tytoniu przez Straż Miejską, Policję i funkcjonariuszy PIS: mandaty, upomnienia, decyzje administracyjne, wnioski do sądu przez obywateli w ramach interwencji obywatelskich lub indywidualnych próśb skierowanych do palących

7. Badania na końcu projektu Zgodnie z najnowszym, ogólnopolskim badaniem GIS, do codziennego palenia przyznaje się co trzeci Polak (31%/ok. 9 milionów) w wieku 15 lat i więcej (23% kobiet i 39% mężczyzn) Pozytywnym zjawiskiem jest to, że najmłodsi ankietowani palą najmniej (12% dziewcząt i 3% chłopców), co może być spowodowane zmieniającymi się trendami (modą na niepalenie) oraz ograniczeniami prawnymi związanymi z paleniem tytoniu w miejscach publicznych

7. Badania na końcu projektu Na bierne palenie Polacy najbardziej narażeni są na przystankach komunikacji miejskiej (średnio 31%), w barach i pubach (20%), dyskotekach i klubach muzycznych (15%), zakładach pracy (14%) oraz kawiarniach (12%) i restauracjach (10%) Najrzadziej na bierne palenie narażeni są Polacy w szpitalach i innych placówkach służby zdrowia (4%), urzędach (4%), obiektach kulturalnych np. kinach i teatrach (5%), obiektach rekreacyjno-wypoczynkowych (6%), centrach handlowych (6%), miejscach zabaw dzieci (6%), środkach publicznego transportu (7%), szkołach i innych placówkach edukacyjnych (8%) oraz obiektach sportowych (8%). We wszystkich wymienionych w badaniu typach miejsc i obiektów narażenie na bierne palenie wyraźnie zmniejszyło się w porównaniu z 2009 rokiem – zarówno w przypadku osób palących, jak i niepalących.

7. Badania na końcu projektu Co dziesiąty (10%) Polak stwierdza, że wprowadzenie przepisów ograniczających palenie tytoniu w miejscach publicznych zdecydowanie poprawiło przestrzeganie istniejących zakazów palenia Zarówno osoby palące, jak i niepalące (po 59%) dostrzegają, że po wprowadzeniu zakazu palenia w miejscach publicznych, niepalący częściej proszą palaczy o niepalenie tam, gdzie jest to zabronione

7. Badania na końcu projektu 45% palących uważa, że zakaz palenia w miejscach publicznych może zachęcić osoby palące do podjęcia decyzji o rzuceniu palenia. Wśród niepalących wiara w pozytywny wpływ zakazu na decyzje o zaprzestaniu palenia jest wyższa (57%). Polacy zgadzają się, że antytytoniowe kampanie społeczne mogą mieć wpływ na zwiększenie wiedzy o szkodliwości palenia. Częściej opinię tę podzielają osoby niepalące (69%) niż palące (60%).

KONTAKT: j.skowron@gis.gov.pl www.gis.gov.pl tel: +48 22 536 13 31 Dziękuję za uwagę KONTAKT: j.skowron@gis.gov.pl www.gis.gov.pl tel: +48 22 536 13 31