Anglia (1) Proces awansu nauczycieli jest uzależniony od spełnienia ściśle określonych standardów zawodowych. Zostały one wprowadzone w roku (Agencja.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Analiza potrzeb szkoleniowych nauczycieli na przykładzie III Liceum Ogólnokształcącego im. Unii Lubelskiej w Lublinie Adam Prus.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
EURYDICE Sieć Informacji o Edukacji w Europie, istnieje od 1980 r.
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI PRZEGLĄD ROZWIĄZAŃ PRAWNYCH W EUROPIE
Wizyty Studyjne Anna Kowalczyk Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
DEPARTAMENT STRATEGII
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ październik 2003r. autor: mgr inż. B. Leszczyńska.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
STATUS NAUCZYCIELA - KATEGORIE
STATUS ZAWODOWY NAUCZYCIELI W EUROPIE WYBRANE PRZYKŁADY
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
CZAS PRACY NAUCZYCIELI W EUROPIE
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Projekty systemowe i konkursowe, realizowane.
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, WIEDZA SPEŁNIA MARZENIA Projekt Unii Europejskiej.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Realnie o płacach nauczycieli w Polsce Olsztyn
System edukacyjny w Hiszpanii
P ROGRAM : E RASMUS + A KCJA KLUCZOWA : M OBILNOŚĆ EDUKACYJNA A KCJA : M OBILNOŚĆ OSÓB UCZĄCYCH SIĘ I PRACOWNIKÓW T YP AKCJI : M OBILNOŚĆ OSÓB UCZĄCYCH.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Monitorowanie rozwoju edukacji w Polsce na tle UE i OECD:  Komisja Europejska – „Education and Training Monitor 2015”  OECD – „Education Policy Outlook:
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Kształcenie dualne.
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Szkoła Nauczycielem stoi
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Zespół do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI W EUROPIE na przykładzie Anglii, Austrii, Bułgarii, Portugalii i Łotwy

Anglia (1) Proces awansu nauczycieli jest uzależniony od spełnienia ściśle określonych standardów zawodowych. Zostały one wprowadzone w roku 2007. (Agencja Kształcenia i Rozwoju Szkół – Training and Development Agency for Schools) Standardy opisują cechy wymagane od nauczyciela na każdym etapie jego kariery zawodowej w postaci wiedzy i umiejętności zawodowych, postawy zawodowej oraz efektywności pracy.

Anglia (2) W Anglii występują następujące kategorie nauczycieli: Nauczyciel wykwalifikowany (Qualified Teacher), kategoria uzyskana po ukończeniu fazy kształcenia; Nauczyciel wynagradzany według regularnej skali zarobków nauczycielskich (Teacher on the main pay scale) - posiada kwalifikacje oraz staż - są to tzw. "standardy główne" dla nauczycieli, którzy ukończyli z sukcesem staż w zawodzie (induction phase) i pracują nad dalszym rozwojem zawodowym.

Anglia (3) Nauczyciel wynagradzany według wyższej skali zarobków nauczycielskich (Teacher on the upper pay scale) – po spełnieniu pewnych standardów zawodowych nauczyciele przechodzą do skali płac określanej jako "wyższa"; Przejście ze skali regularnej do skali wyższej odbywa się po osiągnięciu pułapu zarobków w skali regularnej. Nie ma ograniczeń dotyczących liczby nauczycieli mogących pobierać zarobki według tej skali (quota), ani konkursu na to stanowisko. Od progu " nauczyciela wynagradzanego według wyższej skali zarobków nauczycielskich" wszystkie standardy skutkują zmianą wynagrodzenia. Wszyscy nauczyciele, którzy spełniają standardy związane z daną kategorią awansują do stosownej części skali wynagrodzeń.

Anglia (4) Nauczyciel "znakomity" (Excellent Teachers, ETs) – status wprowadzony w roku 2006, w celu wynagrodzenia niewielkiej liczby nauczycieli o najwyższych osiągnięciach zawodowych. Nauczyciele ci są wynagradzani na zasadach wykraczających poza skalę płac określaną jako wyższa. ETs wykorzystują, ale również przekazują swoje umiejętności zawodowe kolegom, z którymi pracują w danej szkole; Nauczyciel o wybitnych umiejętnościach zawodowych (Advanced Skills Teachers ASTs) – alternatywna ścieżka kariery zawodowej wprowadzona w 2000 roku prowadząca do stanowisk menedżerskich lub liderskich, pozwalająca wybitnym nauczycielom na kontynuację nauczania, ale również na dzielenie się swoimi doświadczeniami i wspieranie innych nauczycieli w ich pracy, zarówno we własnych szkołach, jak i w innych placówkach. Obie kategorie (ETs i ASTs) zostały zaprojektowane jako alternatywa dla ścieżki awansu prowadzącej do stanowisk kierowniczych i pozwalającej najlepszym nauczycielom na kontynuację pracy "z kredą przy tablicy", a jednocześnie dzielenie się doświadczeniami i przykładami dobrej praktyki z kolegami.

Anglia (5) Większość nauczycieli może awansować na stanowiska kierownicze (management career path). Awans w ramach ścieżki obejmującej stanowiska kierownicze jest uzalezniony od struktury zatrudnienia w danej szkole. Struktury takie różnią się w poszczególnych szkołach, ale najczęściej obejmują stanowiska związane z wykonywaniem dodatkowych obowiązków takich jak: Zadania wychowawcze dotyczące wsparcia i opieki nad uczniami oraz kontaków z rodzicami (opiekunami) ucznia, dotyczy to takich stanowisk jak nauczyciel – opiekun roku (head of year) w szkole średniej lub nauczyciel – opiekun kluczowego etapu nauczania (head of key stage) w szkołach podstawowych i średnich; Zadania związane z programem nauczania czyli stanowisko koordynatora programu nauczania (curriculum coordinator) w szkole podstawowej lub kierownika departamentu w szkole średniej Zadania wykonywane na poziomie całej szkoły czyli stanowisko koordynatora zadań związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów (SEN coordiantor) lub zarządzanie konkretnymi akcjami i inicjatywami takimi jak np. szkoła profilowana (specialist school) czy szkoła rozszerzona (extended school). Wszystkie wyżej wymienione zadania mają odpowiadające im pozycje w strukturze płac nauczycieli opartej na zasadzie wynagradzania za zakres odpowiedzialności (Teaching and Learning Responsibilities payments), która zastąpiła poprzedni system dodatków za wykonywanie funkcji kierowniczych.

Austria (1) Nauczyciele w Austrii mają status urzędników państwowych w zawodzie albo pracowników kontraktowych. Urzędnicy państwowi awansują wg skali wynagrodzeń Verwendungsgruppen , oznaczonej literą L, podczas gdy pracownicy kontraktowi wg skali pod nazwą Entlohnungsgruppen, oznaczonej literą I. Skale te przedstawiają się w następujący sposób: - L 3 (I 3) - L 2b1 (I 2b1) - L 2a1 (I 2a1) - L 2a2 (I 2a2) - L 1 (I 1) - L PH (I PH)

Austria (2) Pozycja na skali awansu zależy przede wszystkim od poziomu szkolnictwa: Nauczyciele przedszkolni - kategoria L 3 (I 3), Nauczyciele szkół podstawowych i średnich I stopnia - kategoria L 2 (I 2), Nauczyciele szkół średnich II stopnia - kategoria L 1 (I 1), Nauczyciele zatrudnieni w placówkach kształcenia lub doskonalenia nauczycieli - kategoria najwyższa – L PH (I PH).

Austria (3) Awans zawodowy nauczycieli może też wiązać się z objęciem następujących stanowisk: Dyrektor szkoły Inspektor przedmiotu (Fachinspektor) Inspektor szkolny na szczeblu okręgu (Bezirksschulinspektor) Inspektor szkolnictwa zawodowego (Berufsschulinspektor) Inspektor szkolny na szczeblu landu (Landesschulinspektor).

Bułgaria (1) Nowy system awansu zawodowego został wprowadzony w ramach Krajowego Programu Rozwoju Szkolnictwa i Wychowania Przedszkolnego na lata 2006-2015. Zakładano, że system rozwoju zawodowego ściśle związany z awansem finansowym nauczycieli stworzy warunki pozytywnej konkurencji oraz będzie stanowić system motywacyjny skłaniający do czynnego udziału w procesie edukacyjnym w szkole.

Bułgaria (2) Realizacja programu przebiegać ma na dwóch płaszczyznach: pionowej, dotyczącej obejmowania stanowisk administracyjnych w sektorze edukacji publicznej, poziomej, dotyczącej wprowadzenia pięciu szczebli awansu zawodowego nauczycieli: nauczyciel stażysta nauczyciel starszy nauczyciel główny nauczyciel nauczyciel-metodyk

Bułgaria (3) Awans zawodowy na płaszczyźnie poziomej zależeć ma od: stażu pracy ukończenia odpowiedniego kształcenia doskonalenia zawodowego oceny wyników pracy systemu nagród dla nauczycieli za szczególny wkład w pracę szkoły Awans na tej płaszczyźnie związany jest z doskonaleniem umiejętności zawodowych, nabywaniem doświadczenia poszerzaniem kwalifikacji Działania te podejmuje nauczyciel podczas pracy na tym samym stanowisku. Aktywność taka powinna być wyrażona poprzez: uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego, zdobywanie wyższych kwalifikacji zawodowych poprzez dalszą naukę, specjalizowanie się w kraju i za granicą, podejmowanie się dodatkowych zadań i funkcji w swojej szkole, naukę własną i samodoskonalenie. Wraz ze wzrostem kompetencji i doświadczenia zawodowego, w naturalny sposób wzrastają równocześnie płace nauczycieli.

Bułgaria (4) Program wprowadza zróżnicowaną skalę wynagrodzeń zależnych od wyników uczniów w perspektywie długoterminowej, co ma na celu podniesienie jakości kształcenia oraz wprowadzenie systemu nagród dla nauczycieli za szczególny wkład w pracę szkoły. Celem nowego systemu jest uzależnienie indywidualnego wynagrodzenia nauczyciela od szczebla kariery zawodowej oraz wyników, których osiągnięciem w procesie nauczania może się poszczycić. Dotychczas zarobki nauczyciela w Bułgarii uzależnione były od wysokości wynagrodzenia zasadniczego, posiadanego wykształcenia i kwalifikacji, stażu pracy oraz krajowej płacy minimalnej.

Portugalia (1) Awans zawodowy i finansowy w karierze nauczyciela w edukacji przedszkolnej, podstawowej i średniej uzależniony jest w Portugalii od: stażu pracy, oceny pracy nauczyciela, posiadanych kwalifikacji: tytułu licencjata wraz z przygotowaniem pedagogicznym, tytułu magistra lub doktora w zakresie nauk pedagogicznych lub danego przedmiotu (sumuje się do stażu poprzez dodanie 4-6 lat), avaliação extraordinária, czyli szczególnej, wszechstronnej oceny nauczyciela posiadającego co najmniej 15-letni staż pracy (komisyjna ocena "bardzo dobra" gwarantuje dodanie 2 lat do owego stażu).

Portugalia (2) Wynagrodzenie nauczyciela i jego wzrost wiąże się z pozycją nauczyciela w szkole (dodatkowe funkcje i obowiązki) i wynika z warunków zapisanych w legislacji, uzgodnionych pomiędzy rządem i związkami zawodowymi. I tak, w październiku 2001 r. przyjęto 10-stopniową siatkę płac nauczyciela w szkołach państwowych (czyli nauczyciela posiadającego status urzędnika państwowego w zawodzie).

Portugalia (3) Uwaga: Wskaźnik (index) 100 równa się 852.76 Euro.

Portugalia (4) Rozpoczęcie pracy w zawodzie nauczyciela następuje po spełnieniu wymagań dotyczących wykształcenia i umiejętności zawodowych (przygotowanie pedagogiczne): Nauczyciele nieposiadający niezbędnych kwalifikacji pozostają poza skalą awansu do momentu zdobycia tych kwalifikacji. Nauczyciele specjaliści – absolwenci 1 cyklu wyższych studiów zawodowych rozpoczynają pracę na 1 stopniu skali. Nauczyciele specjaliści - absolwenci 1 cyklu studiów uniwersyteckich (tytuł licenciatura) rozpoczynają pracę na 3 stopniu skali. Nauczyciele specjaliści posiadający tytuł magistra rozpoczynają pracę na 4 stopniu skali. Nauczyciele przedmiotów ścisłych i przyrodniczych rozpoczynają pracę na 4 stopniu skali.

Łotwa (1) W roku 2009 rozpoczęto realizację projektu polegającego na wdrożeniu nowego systemu oceny jakości pracy nauczycieli pn. "Promocja konkurencyjnych kompetencji nauczycieli w udoskonalonym systemie edukacji". System ten obejmuje model kariery zawodowej nauczyciela. Projekt jest finansowany z funduszy strukturalnych i był poprzedzony fazą pilotażową. Zakłada się, że ocena jakości pracy nauczyciela będzie zachętą do podnoszenia kompetencji zawodowych oraz rozwoju kariery zawodowej.

Łotwa (2) Podstawowe zasady oceny jakości pracy nauczycieli są następujące: zasada dobrowolnego uczestnictwa – nauczyciele mogą dobrowolnie wnioskować o przeprowadzenie oceny ich pracy; zasada transparentności i sprawiedliwości – jakość pracy nauczyciela określają różne wskaźniki jakości według 4 poziomów podstawowych i kryteriów dodatkowych; zasada adekwatności oceny – istnieje pięć kategorii awansu zawodowego, które określają wymagania odnoszące się do wiedzy, kompetencji, umiejętności oraz kreatywności nauczyciela.

Łotwa (3) Kategorie awansu zawodowego nauczyciela są następujące: Kategoria 1 – nauczyciel wykazuje się wiedzą, wypełnia swoje obowiązki zgodnie z panującymi zasadami i procedurami oraz odpowiednio odnajduje się w typowych sytuacjach szkolnych, zapewniając tym samym prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego. Kategoria 2 – nauczyciel wypełnia obowiązki zgodnie z panującymi zasadami i odpowiednio odnajduje się w typowych sytuacjach szkolnych; posiada również umiejętność stosowania zróżnicowanego podejścia w toku nauczania, gwarantując tym samym wysoką jakość procesu dydaktycznego. Kategoria 3 – nauczyciel utrzymuje wysoką jakość procesu nauczania dzięki stosowaniu zróżnicowanego podejścia w sposób planowany i metodyczny, stawiając na różnorodność nauczania, a także alternatywne rozwiązania w sytuacjach problemowych oraz podejmując konsekwentne decyzje; aktywnie uczestniczy w procesie wdrażania strategii edukacyjnej na poziomie instytucjonalnym oraz ma swój udział w procesie wymiany doświadczeń i metod nauczania.

Łotwa (4) Kategoria 4 – przepisy dotyczące jakościowo i metodologicznie zróżnicowanego procesu dydaktycznego nauczyciel stosuje jako wskazówki, w twórczy sposób udoskonalając ten proces; jednocześnie wykazuje się wnikliwością i intuicyjną umiejętnością poprawnego rozpoznawania sytuacji; w sposób aktywny uczestniczy we wdrażaniu strategii edukacyjnej na poziomie regionalnym oraz ma swój udział w procesie wymiany doświadczeń i metod nauczania. Kategoria 5 – nauczyciel wypełnia swoje obowiązki wykazując się kreatywnością zarówno w sytuacjach standardowych jak i nietypowych, wykorzystując własne doświadczenie zawodowe i systematycznie poszerzaną wiedzę; nauczyciel w sposób aktywny wspomaga postęp i rozwijanie polityki i strategii edukacyjnych na poziomie krajowym oraz systematycznie i w sposób celowy bierze udział w procesie wymiany doświadczeń. Wraz z wejściem w życie założeń projektu zróżnicowanego modelu kariery zawodowej nauczycieli tj. najprawdopodobniej w 2013 r., powyższe kategorie awansu zawodowego będą powiązane z odpowiednio zróżnicowaną skalą wynagrodzeń.

Strony internetowe Eurydice Strona europejska [EACEA P9] www.eurydice.org Strona Polskiego Biura Eurydice w FRSE www.eurydice.org.pl Baza danych Eurybase http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/eurybase_en.php

Dziękuję za uwagę