Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia w Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Sprawozdanie z działalności w roku akademickim 2014/2015.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
System Zapewnienia Jakości Kształcenia w AGH
Advertisements

Zapewnianie jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim w roku akademickim 2012/2013 Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 30.
Zapewnianie jakości kształcenia w jednostkach Uniwersytetu Warszawskiego w warunkach znowelizowanego Prawa o szkolnictwie wyższym Paweł Stępień i.
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Uniwersytet Warszawski
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Wewnętrzny system zapewniania jakości kształcenia
Kształtowanie motywacji pracowników
Propozycje działań na rzecz jakości kształcenia przygotowane przez Uczelniany Zespół Zapewnienia Jakości Kształcenia na podstawie Raportu z drugiej Ogólnouniwersyteckiej.
Efekty kształcenia a zadania uczelnianego systemu doskonalenia jakości na przykładzie Uniwersytetu Warszawskiego Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 29.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Uniwersytet Warszawski
Zapewnianie jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim w roku akademickim 2012/2013 Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 5.
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Pełnomocnik Rektora ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
1.Prezentacja zadań UZZJK zgodnie z zaleceniami PKA. 2.Przedstawienie bieżącej sytuacji dotyczącej przeprowadzonych hospitacji i ankietyzacji na poszczególnych.
Cele i zadania UZZJK zgodnie z Uchwałą Senatu 32/2012 z dnia 25 października 2012r.
Jakość kształcenia w roku akademickim 2012/13
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
WYDZIAŁOWE SYSTEMY ZAPEWNIANIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA Szczecin 15 listopad 2013.
DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
System Zapewniania jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Budowa i funkcjonowanie systemu zapewniania jakości kształcenia na Wydziale Lingwistyki Stosowanej UW.
ZASADY FUNKCJONOWANIA UCZELNIANEGO SYSTEMU ZAPEWNIANIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA W POLITECHNICE WROCŁAWSKIEJ § 3. W celu realizacji zadań USZJK na szczeblu uczelnianym,
Dokument: ZASADY FUNKCJONOWANIA SYSTEMU ZAPEWNIENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
mgr Marta Mularczyk Kierownik projektu
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia a zmiany w ustawie o szkolnictwie wyższym dr hab. Joanna M. Moczydłowska Szkolenie wewnętrzne Uczelniana.
Sprawozdanie Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia i Wydziałowych Komisji ds. Jakości Kształcenia w roku akademickim 2013/2014.
Jakość kształcenia, a potrzeby osób z niepełnosprawnościami Monika Szpringer Robert Dutkiewicz.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
System zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim – wybrane zagadnienia Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Spotkanie z Przewodniczącymi.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Jak w Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego w Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego potwierdzać efekty uczenia się zdobyte poza systemem.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Analiza wyników ankiet studenckich za rok 2014/2015 ( semestr zimowy)
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Ankieta Oceny Zajęć 2014/2015. Na zakończenie każdego z semestrów w roku akademickim 2014/2015 tj. w terminie 2 lutego marca 2015 oraz 8 czerwca.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Wydział Ekonomii, Zarządzania i Turystyki ul. Nowowiejska Jelenia Góra.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
Dokument: ZASADY FUNKCJONOWANIA SYSTEMU ZAPEWNIENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
Kielce, 25 października 2018 r. (UKJK)
Wyniki ankiety oceny jakości kształcenia przeprowadzonej wśród nauczycieli w roku akademickim 2017/2018 Realizując zadania wynikające z Wewnętrznego Systemu.
AGH: Zamierzenia Spotkanie Władz AGH,
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
Wyniki ankiety oceny jakości kształcenia przeprowadzonej wśród studentów w roku akademickim 2017/2018 Realizując zadania wynikające z Wewnętrznego Systemu.
Zapis prezentacji:

Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia w Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Sprawozdanie z działalności w roku akademickim 2014/2015 Analiza SWOT

W roku akademickim 2014/2015 zaplanowano działania mające na celu ewaluację Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia (USZJK), przy uwzględnieniu zmian dotyczących wewnętrznych systemów jakości kształcenia wynikających z nowelizacji aktów prawnych – ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym oraz rozporządzeń Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

W związku z nowelizacją prawa o szkolnictwie wyższym, w planowaniu działań mających na celu podnoszenie jakości kształcenia w Akademii istotne jest określenie formuły kształcenia w zakresie nowych wymagań stawianych kierunkom o profilu ogólnoakademickim i o profilu praktycznym.

Prowadzono prace nad udoskonaleniem systemu badań ankietowych, m. in. dokonując zmian w ankiecie oceny zajęć dydaktycznych (uchwała Senatu). W zmianach, zaproponowanych przez Uczelniany Zespół ds. Ankietyzacji i Ewaluacji oraz Radę ds. Jakości Kształcenia, uwzględniono opinię środowiska akademickiego na temat umieszczonych w ankiecie pytań.

Przeprowadzono kolejne badania ankietowe zajęć dydaktycznych oraz badania ankietowe pracy dziekanatów. Wyniki badań ankietowych zostały poddane analizie a informacje o nich umieszczone na stronach jednostek oraz na stronie USZJK.

Rozpoczęto prace nad opracowaniem i wprowadzeniem badania ankietowego dla pracowników naukowo-dydaktycznych i pracowników administracji.

Opracowano, wprowadzono do systemu elektronicznego „Ankieter” i przeprowadzono po raz pierwszy badanie ankietowe oceny jakości kształcenia w Akademii przez studentów, doktorantów i słuchaczy studiów podyplomowych. Badanie uwzględnia szeroki zakres pytań dotyczących warunków kształcenia w Akademii i stopnia zadowolenia studentów, doktorantów i słuchaczy z odbywanych studiów.

Opracowano nowy wzór arkusza hospitacji zajęć dydaktycznych, uwzględniając znaczenie tej formy ewaluacji jako istotnego sposobu podnoszenia jakości kształcenia.

Po raz pierwszy Wydziały przeprowadziły ankietę samooceny, pozwalającą na komplementarny przegląd podejmowanych działań w zakresie podnoszenia jakości kształcenia. Wyniki ankiet samooceny będą brane pod uwagę w ewaluacji jakości kształcenia.

Uczelniany Zespół ds. Ankietyzacji i Ewaluacji opiniował arkusze badań ankietowych przeznaczonych dla absolwentów Akademii. Arkusze te zostały opracowane przez Biuro Karier i wprowadzone w życie zarządzeniem Rektora.

Odbyły się dwukrotnie Warsztaty Dobrych Praktyk służące wymianie doświadczeń z zakresu jakości kształcenia. Warsztaty po semestrze zimowym dotyczyły zmian w ustawodawstwie, mających wpływ na jakość kształcenia na kierunkach prowadzonych przez jednostki Akademii. Warsztaty po semestrze letnim dotyczyły e-learningu i planowanych etapów jego wprowadzania w Akademii.

Jakość kształcenia w jednostkach Akademii oraz funkcjonowanie w nich USZJK zostały ocenione w roku akademickim 2014/2015 czterokrotnie podczas wizytacji Polskiej Komisji Akredytacyjnej. Wizytacje odbyły się w następujących jednostkach:

- Wydział Sztuki – ocena instytucjonalna - filozofia – ocena programowa - pedagogika – ocena programowa - Wydział Matematyczno-Przyrodniczy – ocena instytucjonalna. Wszystkie jednostki otrzymały oceny pozytywne, kolejne akredytacje wyznaczono za 6 lat.

Ze względu na zmiany w Rozporządzeniu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, dotyczące wewnętrznych systemów jakości kształcenia na uczelniach oraz kryteriów akredytacji, wprowadzono zarządzeniem procedury weryfikacji funkcjonowania wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia w Akademii.

Procedury te pozwalają m.in. na usystematyzowane i sprawniejsze przeprowadzanie: - sprawdzenia sposobów weryfikacji efektów kształcenia, - przeglądów programów kształcenia, - sprawozdania dziekana przedkładanego Radzie Wydziału z realizacji efektów kształcenia, z zasięgnięciem opinii osób z minimum kadrowego i spoza minimum kadrowego.

Ponadto zarządzenie zwraca uwagę na istotne zmiany wymagane przepisami rozporządzeń Ministerstwa, dotyczące: - procedur antyplagiatowych - konieczności uwzględnienia i wykorzystania w wewnętrznym systemie jakości kształcenia wniosków z ocen nauczycieli akademickich dokonywanych przez studentów.

Opracowano plan działań na rok 2015/2016, uwzględniający zaplanowane wizytacje Polskiej Komisji Akredytacyjnej. Plan działań zostanie opublikowany 1 października na stronie USZJK.

Uzupełnieniem sprawozdania z funkcjonowania USZJK jest analiza SWOT.

Analiza SWOT USZJK Niewystarczające zaangażowanie w prace USZJK osób spoza zespołów USZJK. Zniechęceni e środowiska akademickiego do działań w zakresie tworzenia procedur zapewniania i oceny jakości kształcenia. Zmęczenie środowiska nieustającymi zmianami, wynikającymi przede wszystkim z wymagań prawnych oraz zaleceń akredytacji zewnętrznych i wewnętrznych. Nadmierna biurokratyzacja, prowadząca do zachwiania równowagi między oczekiwaniami a rzeczywistymi działaniami. Utrwalanie świadomości istotności działań zmierzających do zapewnienia jakości kształcenia, konieczności doskonalenia jakości i możliwości, jakie stwarza system zapewnienia jakości kształcenia. Techniczne możliwości wykorzystania systemu USOS i innych programów, dzięki którym prowadzone będzie badanie opinii środowiska akademickiego na temat jakości kształcenia i systemu jego zapewnienia. Wprowadzenie systemu badania wartości i skuteczności systemu, np. w formie badań ankietowych, co spowoduje większą świadomość wpływu całego środowiska na podnoszenie jakości kształcenia. Brak rozbudowanych narzędzi do monitorowania jakości kształcenia. Brak zapewnionych środków finansowych dla wdrożenia kolejnych niezbędnych działań, takich jak badania ankietowe. Brak środków finansowych na system nagród motywujących do pracy nad doskonaleniem jakości kształcenia i funkcjonowaniem systemu. Zaangażowanie całej społeczności akademickiej w funkcjonowanie USZJK, w tym udział studentów i doktorantów w pracach USZJK. Zaangażowanie interesariuszy zewnętrznych w funkcjonowanie USZJK i w kształtowanie procesu dydaktycznego. Przekazywanie informacji o znaczeniu jakości kształcenia w Akademii i o funkcjonowaniu USZJK do społeczności akademickiej i otoczenia społeczno- gospodarczego, w tym poprzez wykorzystanie stron internetowych oraz kontakt bezpośredni. MOCNE STRONY SŁABE STRONY ZAGROŻENIA SZANSE

MOCNE STRONY Systematyczna ewaluacja systemu, uwzględniająca uwagi środowiska akademickiego. Pełne analizowanie i wykorzystywanie do ewaluacji systemu ocen jakości kształcenia wynikających z badań ankietowych. Rozwijanie współpracy z otoczeniem społeczno- gospodarczym. Mocne strony

SŁABE STRONY Silne zbiurokratyzowanie systemu, spowodowane koniecznością dokumentowania podejmowanych działań, m.in. w celu możliwości poddania ich ocenie w czasie kolejnych wizytacji Polskiej Komisji Akredytacyjnej. Niedostateczne wykorzystywanie narzędzi mogących skutecznie mobilizować środowisko do podejmowania nowych działań na rzecz podnoszenia jakości kształcenia. Słabe strony

ZAGROŻENIA Nadmierne wymagania wobec systemów zapewniania jakości kształcenia, określone w warunkach akredytacji programowych i instytucjonalnych. Zbytnia schematyzacja działań w zakresie już wprowadzonych procedur zapewnienia jakości kształcenia. Zagrożenia

SZANSE Pomimo zagrożeń podnosząca się stale świadomości znaczenia jakości kształcenia jako podstawy działalności dydaktycznej Uczelni, mającej wpływ na kształtowanie się opinii o Akademii w otoczeniu społeczno-gospodarczym. Uzyskiwanie i wykorzystywanie w dalszych działaniach komplementarnych opinii studentów, doktorantów i słuchaczy o jakości kształcenia. Uzyskiwanie i wykorzystywanie w dalszych działaniach opinii pracowników o warunkach pracy, wpływających na jakość kształcenia w Uczelni. Szanse