M e t o d y k o m u n i k a c j i Izabela Stróż I g
~*~~*~ Po w sta n ie cy w iliz a cji nie był o by m o żli w e b e z op a no w an i a t ec h n i k k om uni k acj i. B e z u m iejętn o ści po r oz u mie w ani a s i ę, czło w ie k ni e ty l k o nie b y łb y w s t an i e zai n icjo w ać po s tęp u tec h nic z ne g o i ro z w o ju cy wi liz a cji, ale n a w e t nie mó g łby t w o r z yć j a k ich ko l w i e k s p oł e cz n oś ci.
Al e c z y m j e s t k o m u ni k ac j a ? Komunikacja może oznaczać celową wymianę poglądów w dialogu, ale też przypadkowy sygnał.
Można wyróżnić kilka rodzajów komunikacji wśród ludzi: - interpersonalna - zachodząca pomiędzy ludźmi; - intrapersonalna - monolog wewnętrzny; - społeczna – grupowa; - zapośredniczona - przy użyciu urządzeń technicznych (telefon, komputer)
Istnieją dwa podstawowe typy komunikacji interpersonalnej: Komunikowanie (dzieło sztuki, program telewizyjny, obwieszczenia, testament) Komunikowanie się (dialog, dyskusja, negocjacje, pogawędka)
Można też wyróżnić komunikację werbalną i niewerbalną. Komunikacja werbalna występuje w dwóch podstawowych formach: Komunikacji ustnej Dużą rolę odgrywają tutaj takie czynniki, jak: – akcentowanie (badania dowiodły, że często jest to ważniejsze niż sama treść wiadomości) ; – płynność wypowiedzi (elokwencja); – parafrazowanie – ujmowanie w inne słowa zasłyszany komunikat, upewniając się czy dobrze został zrozumiany; – potwierdzenie – dopowiadamy pewne słowa, potwierdzając, że jesteśmy zainteresowani wypowiedzią i słuchamy uważnie Komunikacji pisemnej do komunikatów pisemnych zaliczymy notatki, listy, faksy, e i wszystkie inne sposoby przekazywania słów czy symboli w formie pisemnej. Komunikaty pisemne są sprawdzalne i mogą być przechowywane przez długi okres czasu.
Obok werbalnej istnieje komunikacja niewerbalna. Jak sama nazwa wskazuje, technika ta nie wymaga słów. Nazywamy ją często "mową ciała". Do głównych form komunikacji niewerbalnej należą: Mimika Pantomimika Wokalizacja Wygląd fizyczny Kontakt wzrokowy Odległość od partnera
W przebiegu komunikacji wyróżniono kilka stylów komunikowania: współpracujący (partnerski) – przeważnie są to dialog lub negocjacje, w których osoby mają równe uprawniania i pozycję; dominujący (zhierarchizowany) – jedna ze stron ma przewagę nad innymi; manipulacyjny – jedna ze stron dla osiągnięcia własnych celów stosuje różne techniki psychomanipulacji.
KONIEC Źródła: Dziękuję za uwagę :)