Adam Husar Mateusz Kamiński Bartłomiej Parowicz

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Strategia Rozwoju Gminy Zawonia
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
PLANOWANIE JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Studium przypadku KOPIARKI S.A.
Zespół konsultantów: Robert Lewicki Michał Kłos Michał Jędrzejczak
Zespół konsultantów: Michał Kłos Robert Lewicki Michał Jędrzejczak
Zintegrowane techniki analizy strategicznej
Dolnośląski rynek pracy w drodze do gospodarki w drodze do gospodarki opartej na wiedzy.
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
Analiza portfela produktów przedsiębiorstwa (na przykładach)
Spółdzielczość w ujęciu ekonomicznym. SILNE STRONY -1 Wysoka jakość z elementami dziedzictwa narodowego Cena adekwatna do jakości Wyroby unikatowe Wyroby.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Analiza SWOT.
ANALIZA EKONOMICZNA PIWOSZ Sp. z o.o..
Analiza SWOT… a po co mi to? (cz.2)
Analiza SWOT… a po co mi to?
Panel 5: Metodologia diagnozy strategicznej
Rynek usług medycznych
Nazwa projektu. Czym się zajmujemy? Krótka charakterystyka działalności.
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Kluczowe czynniki sukcesu
Spotkania konsultacyjne
Analiza i planowanie startegiczne 3
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Strategia Rozwoju Gminy Kalisz Pomorski na lata
INFORMACJA MARKETINGOWA
Strategia przedsiębiorstwa
Elementy składowe Biznes Planu
Analiza SWOT – ĆW 4.
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Model łańcucha wartości
Etapy przygotowania biznesplanu Przedsiębiorczy uczeń
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Na czym polega istota i praktyczna użyteczność w CRM modelu „sześciu rynków” Filip Tadaj
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation Confidential.
Międzynarodowa integracja gospodarcza
Prof. dr hab. Jan Szambelańczyk KONSOLIDACJA SEKTORA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE Cz. 2 Jabłonna
ANALIZA SWOT POLSKIEGO SEKTORA GARBARSKIEGO I OBUWNICZEGO Łódź, 7 kwietnia 2004 Polska Izba Przemysłu Skórzanego.
Proces programowania zagadnienia teoretyczne c.d. metody.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Przedsiębiorczość, Przedsiębiorca prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
Wykład inauguracyjny. Analiza SWOT Przykład autor; Andrzej Stężały.
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
ANALIZA SWOT FIRMY ………………….. MOCNE STRONY punkty SŁABE STRONY punkty S1. S2. S3. S4. S5. W1. W2. W3. W4. W5. ŚREDNIA MOŻLIWOŚCI punkty ZAGROŻENIA punkty.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Analiza zdolności ekonomicznej gminy Nowa Dęba – powiat tarnobrzeski Dominika Pyryt Dorota Bieleń Justyna Buczek Marta Deptuch Zespół Szkół nr 2 w Nowej.
jest najbardziej złożoną kompleksową metodą oceny, służąca sprawdzeniu, w jakim zakresie, za pomocą jakich środków i w jakim czasie itd. projekt może.
Różne zastosowania metody SWOT opracowała Agnieszka OLSZOK I TIR.
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Analiza SWOT Materiał opracowano w ramach projektu "Szkoła praktycznej ekonomii - młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo" realizowanego ze środków Unii Europejskiej.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH.
Zapis prezentacji:

Adam Husar Mateusz Kamiński Bartłomiej Parowicz Analiza SWOT Adam Husar Mateusz Kamiński Bartłomiej Parowicz

Istota i zadania SWOT Do określenia pozycji strategicznej, a zarazem formułowania strategii organizacji służy analiza SWOT - najstarsza i uniwersalna metoda analityczna. Analiza SWOT ma na celu wnikliwą ocenę szeroko rozumianych zasobów organizacji z punktu widzenia jej zdolności konkurencyjnej i osiągniętej pozycji rynkowej. Ta analiza jest zatem próbą kompleksowego, łącznego wykorzystania wniosków płynących zarówno z analizy otoczenia, jak i analizy zasobów firmy.

Zastosowanie Metoda analityczna polega na niezależnej ocenie poszczególnych składników otoczenia i zasobów firmy, a więc na analizie mikro i makrootoczenia, a dalej na analizie firmy. Zwykle wydzielenie tych elementów następuje w kategoriach szans i zagrożeń (otoczenie), jak również mocnych i słabych stron (dla organizacji). Przykład mikro i makrootoczenia:

Nazwa Nazwa SWOT powstała z pierwszych liter angielskich słów: Strenghts (mocne strony organizacji), Weaknesses (słabe strony organizacji, Opportunities (szanse w otoczeniu), Treats (zagrożenia w otoczeniu). Informacja, która nie może być poprawnie zakwalifikowana do żadnej z wymienionych grup, jest w dalszej analizie pomijana jako nieistotna strategicznie.

Zasady tworzenia pól Informacja strategiczna, posegregowana na cztery grupy, jest następnie zapisywana w czterodzielnej macierzy. Z jednej strony analizuje się zasoby, a z drugiej wpływ otoczenia. Porównanie mocnych i słabych stron ma na celu szukanie potencjalnej przewagi strategicznej.

Silnymi stronami jednostki są przede wszystkim jej unikalne zasoby, umiejętności lub inne aspekty odróżniające ją w pozytywny sposób od innych firm. Silna strona firmy to specyficzna przewaga, na której można budować strategię, np. lokalizacja, lojalni pracownicy.

Celem analizy silnych (mocnych) i słabych stron jednostki jest: Słabymi stronami organizacji są wszystkie te aspekty jej funkcjonowania, które ograniczają sprawność firmy lub blokują jej rozwój, np. zadłużenie, słaby marketing. Celem analizy silnych (mocnych) i słabych stron jednostki jest: • wskazanie tych elementów zasobów, które mogą być traktowane jako niewątpliwe atuty w starciu rynkowym z potencjalnymi konkurentami; • ujawnienie ewentualnych słabych miejsc zmniejszających siłę własnego oddziaływania konkurencyjnego, a zarazem stwarzających okazję do skutecznego ataku ze strony konkurencji; • określenie szczególnych predyspozycji jednostki do realizacji zadań w założonym obszarze rynku, przy uwzględnieniu współzależności poszczególnych elementów oraz ich znaczenia w całym zestawie instrumentów oddziaływania na rynek.

Możliwości - jednym z zasadniczych celów obserwacji otoczenia jest wykrycie nowych możliwości. Możliwość rynkowa to pewien zakres (obszar) potrzeb, na którym organizacja może funkcjonować z zyskiem. Możliwości powinny być sklasyfikowane według ich atrakcyjności i prawdopodobieństwa sukcesu. Prawdopodobieństwo sukcesu zależy od tego, czy siła konkurencyjna nie tylko odpowiada kluczowym wymaganiom odniesienia sukcesu na potencjalnym rynku, ale także czy przewyższa siły konkurentów - potrafi osiągnąć najwyższą ocenę klientów i utrzymać ją w czasie.

Zagrożenia - zagrożenie płynące z otoczenia to wyzwanie powstałe w związku z niekorzystnym trendem lub rozwojem wypadków w otoczeniu, które z powodu braku odpowiedniej akcji marketingowej doprowadziły do spadku sprzedaży i zysku. Zidentyfikowane zagrożenia powinny być sklasyfikowane według ich powagi i prawdopodobieństwa zajścia.

Tworzenie cd. Na wstępie należy uzgodnić jednoznacznie deklarowanie kryteriów rozróżnienia przeprowadzanej analizy. Najczęstszym błędem w praktyce stosowania techniki SWOT jest mieszanie trzech ujęć (np. zapisanie jakiejś przewagi w obszarze szans na podstawie tego, że jest ona czynnikiem zewnętrznym, a potem odczytywanie jej z macierzy SWOT, jako czynnika przyszłego (który dopiero pojawi się), lub - jako czynnika na który nie mamy wpływu sprawczego

Najczęściej stosowany schemat analizy jest w bardzo uproszczonej formie, tzn. przybiera postać czterech list czynników (zwykle przedstawianych w formie tabelarycznej).

Duża zdolność konkurowania Dobra opinia u pacjentów Znacząca pozycja Wystarczające zasoby Duża zdolność konkurowania Dobra opinia u pacjentów Uznany lider rynkowy Dobrze przemyślane strategie funkcjonalne Brak silnej presji konkurencji Przewaga kosztowa Doświadczona kadra kierownicza Brak jasno wytyczonych strategii Słaba pozycja konkurencyjna Brak środków Niska rentowność Brak liderów wśród kadry kierowniczej Brak kluczowych umiejętności Błędy we wdrażaniu strategii Niemożność rozwiązania wewnętrznych problemów organizacyjnych Podatność na naciski konkurencji Nienadążanie za postępem naukowo- -technicznym Pojawienie się nowych grup klientów Wejście na nowe rynki Możliwość poszerzenia oferty usługowej Możliwość przejścia do lepszej grupy strategicznej Możliwość rywalizacji w sektorze Szybszy wzrost rynku Możliwość pojawienia się nowych konkurentów Wolniejszy wzrost rynku Niekorzystne rozwiązania systemowe Zmiana potrzeb nabywców Niekorzystne zmiany demograficzne

Korzystanie z pełnej użyteczności analizy SWOT ogranicza się do odpowiedzenia na postawione pytania: Czy dana mocna strona pozwoli nam wykorzystać daną szansę? Czy dana mocna strona pozwoli nam zniwelować dane zagrożenie? Czy dana słaba strona ogranicza możliwość wykorzystania danej szansy? Czy dana słaba strona potęguje ryzyko związane z danym zagrożeniem?

Zapisanie powiązań czynników w formie macierzy z punktami, np Zapisanie powiązań czynników w formie macierzy z punktami, np. 0 – brak oddziaływania, 1 – słabe oddziaływanie, 2 – silne oddziaływanie: O1 O2 O3 O4 T1 T2 T3 T4 S1 1 2 S2 S3 S4 W1 W2 W3 W4

Analiza zależności pól może prowadzić do kolejnego typu wnioskowania ze SWOT tj. wyboru odpowiedniej strategii w zależności od najsilniejszej - wykazującej najwięcej powiązań ćwiartki: Szanse Zagrożenia Siły Strategia agresywna Strategia konserwatywna Słabość Strategia konkurencyjna Strategia defensywna

PRZYKŁAD 1

Analiza SWOT firmy „APEX” Apex firma z branży elektronicznej zajmująca się produkcją prostych elektronarzędzi dla majsterkowiczów i profesjonalnym sprzętem wykorzystywanym w różnych gałęziach przemysłu.

SZANSE Wejście na nowe rynki Możliwość poszerzenia asortymentów Możliwość przejścia do lepszej grupy strategicznej Pojawienie się nowych grup klientów Duży rynek

ZAGROŻENIA Wzrost siły przetargowej nabywców lub dostawców Niekorzystne zmiany na rynku pracy (bezrobocie) Polityka celna państwa Umacnianie się pozycji głównych konkurentów Sezonowość sprzedawanych wyrobów

SILNE STRONY Wysoka jakość wyrobów Umiarkowany poziom cen Sprawny i szybki system załatwiania wszelkich reklamacji Zasoby finansowe i nie finansowe firmy Własny transport

SŁABE STRONY Słaby image firmy Przeciętne umiejętności kadry kierowniczej Trudności w dotarciu do nowych klientów Długi czas wytworzenia jednostkowego wyrobu Przestarzałe maszyny produkcyjne

Wnioski Dzięki analizie SWOT menedżer lepiej będzie wiedział, jak inwestować zasoby ludzkie i finansowe, aby modyfikować na swoją korzyść lub ustabilizować pozycję konkurencyjną firmy w zależności od tego, co przyniesie jutro.

Strategia dla przemysłu elektronicznego do 2010 PRZYKŁAD 2 Strategia dla przemysłu elektronicznego do 2010

Długoterminowa analiza SWOT dla całego przemysłu elektronicznego w Polsce

Długoterminowa analiza SWOT została przeprowadzona w 2002 roku w ramach badania strategii dla przemysłu elektronicznego do 2010 roku. Była częścią oficjalnego dokumentu rządowego o nazwie “Strategia”.

Mocne strony wykfalifikowana kadra inżynieryjna oraz kadra zarządzająca; duża liczba firm zajmujących się produkcją małoseryjną; niskie koszty działalności gospodarczej; znaczący rynek wewnętrzny; dominacja własności prywatnej; łatwy dostęp do rynków europejskich;

Mocne strony c.d. dobrze rozwinięta produkcja podzespołów mechanicznych takich jak radiatory, elementy z tworzyw sztucznych, elementy indukcyjne itp.

Słabe strony częste myślenie firm w kategoriach rynku lokalnego; niższa wydajność pracy; brak nowoczesnych narzędzi do kontroli kosztów; brak nowoczenych technologii; brak kapitału; brak informacji rynkowej; słabo rozwinięta baza podzespołów; elektronicznych.

Szanse globalizacja; modernizacja różnych sektorów; nowe zaawansowane technologie; pojawienie się globalnych firm zajmujących się montażem elektroniki na zlecenie; fakt lokowania w kraju ośrodków B+R przez zagraniczne koncerny; dobra pozycja wyjściowa do inwestycji w podzespoły bierne i obwody drukowane integracja z UE :)

Zagrożenia globalizacja; odpływ wykfalifikowanej kadry po wejściu Polski do UE; niskie koszty na badania naukowe, rozwojowe i inwestycje.

Korzyści ze SWOT Na podstawie przeprowadzonej analizy SWOT sformułowano najważniejsze cele i kierunki działań, jakie powinny zostać przyjęte i wdrożone, aby polski przemysł elektroniczny mógł osiągnąć wiodącą rolę w gospodarce narodowej.

Strategia dla przemysłu elektronicznego do 2010 Dla zainteresowanych link do dokumentu: Strategia dla przemysłu elektronicznego do 2010

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ