Konferencja szkoleniowa (KS-1) 11 stycznia 2014 r. 1Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstruowanie programu nauczania
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Dodatkowe zajęcia dydaktyczne
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Zanim wybierzesz program nauczania
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Wojewódzki Ośrodek Metodyczny
Zasady konstruowania programów projakościowych
SZPN - zadania Dyrektora szkoły
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
Dokumentacja pracy nauczyciela przedszkola
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Innowacje pedagogiczne w szkołach ponadgimnazjalnych
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Innowacje i eksperymenty pedagogiczne
Edward Krawczyński Nowa Podstawa Programowa z informatyki w rzeczywistości szkolnej RODN WOM Katowice 2012.
Konferencja dla dyrektorów szkół podsumowująca pracę w I semestrze marzec 2005 r. Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych.
Innowacje pedagogiczne w szkołach podstawowych
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Konstruowanie programu nauczania wychowania fizycznego
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
Dokumentacja pracy nauczyciela przedszkola
Innowacje pedagogiczne w gimnazjach
Podstawa prawna Art. 22 a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz z poźn. zm.) Ustawa z dnia 19 marca 2009.
Innowacje pedagogiczne
Innowacje pedagogiczne w przedszkolach
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
UPRAWNIENIA RADY PEDAGOGICZNEJ Narada szkoleniowa dyrektorów Jola nta Lenkiewicz – Broda Eugeniusz Półtorak Białystok, 21 luty 2008 r.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Dorobek zawodowy nauczyciela kontraktowego mgr Nataliya Hrynchyshyn Gościno, lipiec 2005.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
I N N O W A C J A PEDAGOGICZNA W PROCESIE EDUKACYJNYM.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Kontekst prawny innowacyjnej działalności nauczyciela
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w ramowych statutach: 1
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Program nauczania dla zawodu
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Konferencja szkoleniowa (KS-1) 11 stycznia 2014 r. 1Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

2 Świadome zmiany mające na celu modyfikację istniejącego stanu rzeczy, zgodnie z określonymi potrzebami pedagogicznymi lub społecznymi. (R. Szultz, 1980) Zmiany o charakterze jakościowym przyczyniające się do rozwoju. Swoją wewnętrzną siłą potrafią naruszyć równowagę w danej dziedzinie. (B. Fiedor, 1979) Celowe zmiany, które wyrażają i wdrażają nowe idee. To efekt końcowy twórczej działalności. (Z. Pietrasiński, 1975) Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania Definicje nowatorstwa

3 Niezadowolenie z rezultatów własnej pracy, Niedogodności w funkcjonowaniu przedszkola. Narastanie niepokojących zjawisk. Chęć sprostania oczekiwaniom klientów. Aspiracje zawodowe. Potrzeba dotrzymania kroku zmianom zachodzącym w otoczeniu. Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania Podstawowe źródła inspiracji

4 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki. w brzmieniu nadanym rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2011 r. Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania Podstawa prawna 1.

5 § Innowacją pedagogiczną … prowadzoną w publicznych szkołach … są nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy szkoły. Definicja „prawna” 5Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

6 przeniesione, zastosowanych przez innych, na grunt praktyki konkretnej placówki tych rozwiązań, które są adekwatne do jej potrzeb. wykorzystanie doświadczeń innych osób (instytucji) i zastosowanie ich w praktyce własnej placówki po uprzednim przetworzeniu stosownie do potrzeb i możliwości. Autorstwo innowacji 6Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

7 Zmiana może dotyczyć całej szkoły/ placówki lub tylko oddziału czy grupy. Można objąć innowacją wszystkie lub tylko wybrane zajęcia edukacyjne. Udział nauczycieli w innowacji jest dobrowolny. Rekrutacja uczniów odbywa się na zasadzie powszechnej dostępności. Możliwości prowadzenia innowacji 7Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

8  Należy zapewnić odpowiednie warunki kadrowe i organizacyjne.  Nie można zmienić typu szkoły/placówki.  Nie wolno naruszać uprawnień ucznia do bezpłatnej szkoły oraz w zakresie uzyskania wiadomości i umiejętności niezbędnych do ukończenia danego typu szkoły oraz warunków i sposobu przeprowadzania sprawdzianów. Ograniczenia w prowadzeniu innowacji 8Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

9  Uchwałę w sprawie wprowadzenia innowacji podejmuje rada pedagogiczna po uzyskaniu: 1) zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji, 2) opinii rady szkoły, 3) pisemnej zgody autora lub zespołu autorskiego innowacji na jej prowadzenie, w przypadku gdy założenia innowacji nie były wcześniej opublikowane. Decyzje 9Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

10 1. Opis zasad innowacji. 2. Uchwała RP. 3. Zgoda autora/zespołu autorskiego na jej wprowadzenie w szkole. 4. Zgoda nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji. 5. Opinia Rady Szkoły/ w przypadku jej braku opinia Rady Pedagogicznej. 6. Zgoda organu prowadzącego, gdy wdrożenie innowacji wymaga nakładów finansowych. 7. Pismo dyrektora ze zgłoszeniem innowacji do KO i organu prowadzącego. Dokumentacja 10Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

11 Np. innowacja programowa-metodyczna 11Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania Od czego zacząć?

12  opracować program samodzielnie bądź we współpracy z innymi nauczycielami,  przedstawić dyrektorowi program opracowany przez innego autora, jeśli uważa, że taki program najlepiej odpowiada potrzebom jego dzieci i warunkom, w jakich pracuje,  przedstawić program innego autora wraz z dokonanymi przez siebie modyfikacjami, wskazując zakres proponowanych zmian z uzasadnieniem, dlaczego je proponuje. Nauczyciel może: 12Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

13 1.Diagnoza 2.Projektowanie 3.Ewaluacja Fazy prac programowych 13Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

Program, w myśl nowych przepisów, staje się bardziej praktycznym a mniej teoretycznym dokumentem - nie jest już wymagane podanie założeń pedagogicznych, na jakich została oparta koncepcja programu. 14 Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania Współczesny program

15  powinien być spójny z innymi programami wchodzącymi w skład przedszkolnego zestawu programów;  musi uwzględniać misję placówki i przyjętą w niej koncepcję pracy/strategię rozwoju;  może określać przewidywane osiągnięcia dzieci w stopniu większym niż podstawa programowa – choć nie musi tego robić. Uwaga: podstawa programowa nie jest programem nauczania! Dobry program: 15Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

16 1. Może być dopuszczony do użytku w danej placówce, jeżeli stanowi opis sposobu realizacji celów ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub zadań, które mogą być realizowane w ramach zajęć dodatkowych, określonych w przepisach o ramowym statucie. Wymagania prawne dotyczące programu 16Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

17 2.Zawiera: szczegółowe cele kształcenia i wychowania, treści zgodne z zawartymi w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości dzieci, metody przeprowadzania analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) lub w szkole proponowane kryteria i metody oceniania osiągnięć uczniów. Wymagania prawne dotyczące programu 17Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

18 3. Jest poprawny pod względem merytorycznym i dydaktycznym. Wymagania prawne dotyczące programu 18Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

19 I.Wniosek nauczyciela*- opinia Rady Pedagogicznej** -decyzja dyrektora o dopuszczeniu do użytku szkolnego***. II.Wniosek nauczyciela*- opinia innego nauczyciela, doradcy/konsultanta lub zespołu*- opinia Rady Pedagogicznej** - decyzja dyrektora o dopuszczeniu do użytku szkolnego***. * dyrektor szkoły ustala, jakie informacje znajdą się we wniosku i w opinii, jaką mają one formę, kiedy są składane, ** w formie uchwały, minimum dokumentacji to zapis w protokole z posiedzenia RP, *** dopuszczenie dokumentowane w formie przyjętej w szkole, np. zarządzenie, adnotacja na wydruku programu. Procedura dopuszczenia programu 19Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

20 Przegląd zasobów strony internetowej Analiza prezentacji multimedialnych oraz wykazu zarejestrowanych innowacji. Dobre praktyki w naszym województwie 20Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

Dziękuję za uwagę 21Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania