NARADA Z DYREKTORAMI SZKÓŁ I PLACÓWEK OŚWIATOWYCH Radom, 4 września 2015 roku.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
Plan nadzoru pedagogicznego 2013/2014
Kuratorium Oświaty w Kielcach
Nadzór pedagogiczny kontrole Ogółem w województwie przeprowadzono 1091 kontroli, w tym: planowych doraźnych - 81 – na wniosek MEN, –
Nadzór pedagogiczny kontrole Ogółem w województwie przeprowadzono 1091 kontroli, w tym: planowych doraźnych - 81 – na wniosek MEN, –
Delegatura w Płocku Kontrole 2012/2013 Liczba przeprowadzonych kontroli – 222 (planowe – 85, doraźne -137)
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego 2013/2014 przedszkola
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kuratorium Oświaty w Kielcach
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Wydział Nadzoru Pedagogicznego Nadzór pedagogiczny w roku szkolnym 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Wydział Nadzoru Pedagogicznego Nadzór pedagogiczny w roku szkolnym 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
WNIOSKI z EWALUACJI ZEWN Ę TRZNYCH i KONTROLI PLANOWYCH PRZEPROWADZONYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/15 W WOJEWÓDZTWIE ŚWIĘTOKRZYSKIM Urszula Wojsław-Kozłowska.
PODSUMOWANIE EWALUACJI ZEWNĘTRZNYCH PRZEPROWADZONYCH NA TERENIE DELEGATURY W SIEDLCACH W ROKU SZKOLNYM 2014/ Delegatura w Siedlcach.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
PODSUMOWANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY ( )
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
1 Nadzór pedagogiczny Lubelskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2014/2015.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Łódzkiego Kuratora Oświaty w okresie od 1 czerwca 2015r. do 31 maja 2016r. Kuratorium Oświaty.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

NARADA Z DYREKTORAMI SZKÓŁ I PLACÓWEK OŚWIATOWYCH Radom, 4 września 2015 roku

Realizacja PLANU NADZORU PEDAGOGICZNEGO rok szkolny 2014/2015

KOG KPU ZSE - 98 Liczba ewaluacji przeprowadzonych w okresie r. – r.

IXXXIXIIIIIIIIIVVVIVII DCI DRA DPŁ DOS DSI ZSE KPU KOG

Liczba ewaluacji zrealizowanych w okresie – r. DRA Lp.Typ szkoły / placówki Liczba ewaluacji całościoweproblemowe łącznie 1.Przedszkola i inne formy wychowania przedszkolnego-16 2.Szkoły podstawowe Gimnazja Licea ogólnokształcące167 5.Technika-44 6.Zasadnicze szkoły zawodowe-44 7.Szkoły specjalne--- 8.Szkoły policealne-88 9.Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Biblioteki pedagogiczne Placówki doskonalenia nauczycieli Placówki oświatowo-wychowawcze Placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego, ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego MOW-y, MOS-y i inne ośrodki, o których mowa w art. 2 pkt 5 ustawy o systemie oświaty Placówki zapewniające opiekę i wychowanie, o których mowa w art. 2 pkt 7 ustawy o systemie oświaty

Poziomy spełniania wymagań w poszczególnych typach szkół DRA

Poziomy spełniania wymagań w poszczególnych typach szkół DRA

Poziomy spełniania wymagań w poszczególnych typach szkół DRA

Poziomy spełniania wymagań w poszczególnych typach szkół DRA

Poziomy spełniania wymagań w poszczególnych typach szkół DRA

Poziomy spełniania wymagań w poszczególnych typach szkół DRA

Poziomy spełniania wymagań w poszczególnych typach szkół DRA

Poziomy spełniania wymagań w poszczególnych typach szkół DRA

Poziomy spełniania wymagań w poszczególnych typach szkół DRA

Wnioski z ewaluacji Przedszkola 1.Poddane ewaluacji zewnętrznej przedszkola realizowały własną koncepcję pracy zorientowaną na rozwój dzieci, aczkolwiek w procesie jej tworzenia lub modyfikowania nie w każdym przypadku partycypowali rodzice. 2.Przedszkola wypracowały efektywne sposoby prowadzenia diagnozy potrzeb i możliwości każdego przedszkolaka, co skutkuje adekwatnym wspieraniem rozwoju dzieci. 3.Skuteczność podejmowanych działań, w trakcie realizacji procesów edukacyjnych, jest wynikiem zespołowej organizacji pracy nauczycieli, co sprzyja również promowaniu wartości edukacji przedszkolnej. 4.Inicjowane przedsięwzięcia, obliczone na prezentowanie osiągnięć dzieci, służą pobudzaniu aktywności rodziców, a także integracji środowiska lokalnego.

Wnioski z ewaluacji Szkoły 1.Realizacja podstawy programowej przebiega z wykorzystaniem zalecanych sposobów i warunków realizacji. Podejmowane działania, wynikające z realizacji wniosków z prowadzonego monitoringu osiągnięć i wyników analiz, w niewielkim stopniu przyczyniają się do wzrostu efektów kształcenia. 2.Nauczyciele kształtują u uczniów umiejętności kluczowe w różnym stopniu. Najczęściej czytanie ze zrozumieniem, najrzadziej posługiwanie się technologią informacyjno – komunikacyjną. 3.Szkoły i placówki analizują przebieg procesów edukacyjnych i wychowawczych. Słabym elementem jest formułowanie wniosków z tych analiz, które powtarzają się z roku na rok, są zbyt ogólne i nie zawsze przekładają się na adekwatne działania nauczycieli.

Wnioski z ewaluacji Szkoły c.d. 4.Zakres współpracy nauczycieli nie obejmuje pełnego spektrum występujących w szkołach problemów. Współdziałanie nauczyciele obejmuje głównie rozwiązywanie bieżących problemów oraz organizację przedsięwzięć, imprez i uroczystości. Sporadycznie dotyczy ewaluacji pracy własnej. 5.Szkoły zapewniają szeroką ofertę zajęć wspierających uczniów, która uwzględnia wyniki prowadzonych diagnoz potrzeb i możliwości. 6.Szkoły analizują wyniki sprawdzianów/egzaminów zewnętrznych, wdrażają wnioski z tych analiz. Nie we wszystkich szkołach prowadzona jest analiza jakościowa, realizacja wniosków nie przekłada się na wzrost efektów kształcenia.

Rekomendacje 1.Wspieranie szkół w zakresie umiejętności prowadzenia jakościowych analiz wyników sprawdzianu/egzaminów zewnętrznych i osiągnięć uczniów, formułowania wniosków z tych analiz oraz ich wykorzystywania do podnoszenia efektywności kształcenia. 2.Wzmocnienie nadzoru dyrektora szkoły nad realizacją podstawy programowej, w szczególności nad kształceniem u uczniów kluczowych kompetencji. 3.Stwarzanie warunków do współpracy nauczycieli w zakresie prowadzenia ewaluacji własnej pracy i wykorzystywania informacji o losach absolwentów do doskonalenia procesów edukacyjnych. 4.Włączanie uczniów i ich rodziców w planowanie, modyfikację i realizację zasad określonych w koncepcji pracy szkoły.

Kontrole planowe

Lp. Tematyka kontroli planowych przeprowadzonych w Delegaturze w Radomiu Typ szkoły/ rodzaj placówki Liczba placówek kontrolowanych Placówki, w których wydano zalecenia 1. Zgodność realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum. publiczne gimnazja Realizacja przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego. publiczne szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne Prawidłowość prowadzonych przez szkołę działań wychowawczych i zapobiegawczych wśród dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniem. Publiczne szkoły podstawowe i gimnazja Prawidłowość organizacji zajęć rewalidacyjnych, w tym liczba godzin i rodzaj tych zajęć oraz ich zgodność z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność w szkole ogólnodostępnej. publiczne przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja (oddziały ogólnodostępne lub integracyjne) Prawidłowość wydawania przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno- pedagogicznych orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego. publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne

TEMATYKA: Realizacja przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego. Najczęściej zalecenia wynikały z: braku dostosowania szkolnych zasad oceniania do obowiązujących przepisów prawa oświatowego, w szczególności: braku trybu uzyskiwania oceny wyższej niż przewidywana, braku sformułowania wymagań na poszczególne śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z wychowania fizycznego, przywołania w WSO zapisów rozporządzenia, które straciło moc obowiązującą braku poinformowania rodziców lub uczniów o wymaganiach edukacyjnych z wychowania fizycznego błędów w dokumentacji dotyczącej zwalniania uczniów z zajęć wychowania fizycznego np. ilość decyzji o zwolnieniu mniejsza niż ilość zwolnionych, brak opinii będącej podstawą zwolnienia 23

TEMATYKA: Prawidłowość prowadzonych przez szkołę działań wychowawczych i zapobiegawczych wśród dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniem. 24 Najczęściej wydawane zalecenia dotyczyły: opracowania strategii działań wychowawczych i zapobiegawczych oraz interwencyjnych wobec dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem i zawarcia w niej wszystkich elementów wymienionych w rozporządzeniu MENiS z r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz.U ) przygotowania nauczycieli do przeciwdziałania narkomanii.

TEMATYKA: Prawidłowość organizacji zajęć rewalidacyjnych, w tym liczba godzin i rodzaj tych zajęć oraz ich zgodność zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność w szkole ogólnodostępnej. Zalecenia najczęściej dotyczyły: opracowania indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych i dokonania wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka bez udziału wszystkich nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem braku w indywidualnym programie edukacyjno – terapeutycznym zakresu współpracy z rodzicami w realizacji wszystkich zadań wymienionych w rozporządzeniu MEN z r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci niepełnosprawnych (Dz.U ) zbyt małej ilości godzin rewalidacji 25

TEMATYKA: Prawidłowość wydawania przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno- pedagogicznych orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego. Zalecenia dotyczyły: niezgodności orzeczeń z wzorem określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. Nr 173, poz. 1072) 26

1.Formułować wymagania niezbędne do uzyskania śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z wychowania fizycznego. 2.Informować na początku roku szkolnego rodziców o wymaganiach edukacyjnych. 3.Rozpoznawać zagrożenia i korzystać z rekomendowanych programów profilaktyki uniwersalnej, selektywnej oraz wczesnej interwencji. 4.Dokonywać wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia zgodnie z przepisami. 5.Opracowywać indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne zgodnie z zaleceniami określanymi w orzeczeniach. 6.Zatrudniać nauczycieli posiadających kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych. 7. Formułować w wydawanych orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, rewalidacji, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron dziecka oraz określać spodziewane efekty udzielanej pomocy. Uwagi i wnioski do realizacji

Kontrole doraźne

Kontrole doraźne w roku szkolnym 2014/2015 W ramach 150 kontroli – wydano 268 zaleceń 88 dyrektorom

30

31

32

Najczęściej wydawane zalecenia dotyczyły Nieprawidłowości w prowadzeniu dokumentacji przebiegu nauczania w zakresie: wypełniania arkuszy ocen należy po wpisaniu wyników klasyfikacji rocznej uzyskanych w klasie programowo najwyższej w następnej kolumnie wpisywać wyniki klasyfikacji końcowej zgodne z zapisami ust. 20 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2010 roku w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U z 2010 r. Nr 97, poz. 624 ze zm.). 34

Odnotowywania obecności uczniów należy do dziennika zajęć przedszkola wpisywać godziny przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola zgodnie z zapisami § 3 ust. 2 rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 roku w sprawie prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2014 r., poz. 1170), należy odnotowywać obecności uczniów na zajęciach edukacyjnych zgodnie z zapisami § 10 ust. 3 rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 roku w sprawie prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2014 r., poz. 1170), 35

Sprostowania błędów i oczywistych pomyłek należy dokonywać sprostowania błędów w dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z § 26 ust. 1, 2, 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2014 r. poz. 1170) 36

37 Przestrzegania kompetencji rady pedagogicznej realizować kompetencje rady pedagogicznej zgodnie z zapisami art. 41 oraz art. 42 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz ze zm.).

Czasu trwania zajęć specjalistycznych zgodnie z zapisami § 14 ust.1 rozporządzenia Ministra Edukacji narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r., poz. 532 ) godzina zajęć specjalistycznych trwa 60 minut 38

KONTROLE WYPOCZYNKU ZIMOWEGO I LETNIEGO w 2015 r.

Wypoczynek zimowy 2015 r. Liczba zgłoszeń od organizatorów wypoczynku Zgłoszenia dokonane z przekroczeniem obowiązującego terminu Liczba kontroli przeprowadzonych przez wizytatorów Delegatury w Radomiu Informacje o stwierdzonych nieprawidłowościach i wydanych zaleceniach 53178nie wydano zaleceń

Wypoczynek letni 2015 r. Liczba zgłoszeń od organizatorów wypoczynku Zgłoszenia dokonane z przekroczeniem obowiązującego terminu Liczba kontroli przeprowadzonych przez wizytatorów Delegatury w Radomiu Informacje o stwierdzonych nieprawidłowościach i wydanych zaleceniach Razem w jednym przypadku wydano 3 zalecenia dla organizatora półkolonii.

Dziękuję za uwagę