Mobilności w ramach programu Comenius - Uczenie się przez całe życie w roku 2012 Joanna Sobotnik grudzień 2011.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Advertisements

w programie „Uczenie się przez całe życie”
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Wizyty Studyjne Anna Kowalczyk Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Mobilności w ramach programu Comenius - Uczenie się przez całe życie w roku 2011 Joanna Sobotnik Kuratorium Oświaty w Katowicach grudzień 2010.
Wizyty Studyjne Zasady udziału w wizytach studyjnych w roku szkolnym /20 10 Materiały informacyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja.
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS konkurs 2010 Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie Partnerskie Projekty Szkół - raporty merytoryczne.
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Kuratorium Oświaty w Warszawie. Pani Katarzyna Hall, Minister Edukacji Narodowej podpisała 9 grudnia 2009 r. rozporządzenie zmieniające w sprawie warunków,
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zasady ubiegania się o grant na wizyty studyjne krok po kroku.
Program Uczenie się przez całe życie COMENIUS edukacja szkolna Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Oferta programu Comenius Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
F undacja R ozwoju S ystemu E dukacji Mobilność szkolnej kadry edukacyjnej.
Wizyty Studyjne Zasady udziału w wizytach studyjnych w roku szkolnym /20 10 Materiały informacyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie Asystentura Comeniusa Program Comenius.
Program Grundtvig Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie Asystentury Grundtviga część finansowa.
Program Leonardo da Vinci
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Fundusz Stypendialny Program wymiany naukowej pomiędzy Polską a Szwajcarią Konferencja Informacyjna, 2 marca 2010 Uniwersytet.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
Innowacje pedagogiczne w szkołach ponadgimnazjalnych
Innowacje pedagogiczne w szkołach podstawowych
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Plansza tytułowa / tytuł prezentacji
Możliwości finansowania projektów badawczych
Program Erasmus Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie Umowa Mobilność 2012 r. Warszawa,
PROGRAM LEONARDO DA VINCI Konferencja informacyjno-promocyjna Uczenie się przez całe życie. Comenius oraz Leonardo da Vinci Wrocław, 19 listopada 2010.
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne dla kadry zarządzającej, decydentów i specjalistów z zakresu edukacji oraz kształcenia i doskonalenia zawodowego Fundacja.
Program Comenius Asystentura Comeniusa Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Innowacje pedagogiczne w przedszkolach
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
Urszula Grzyb Regionalne Centrum Informacji dla Naukowców Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE Centrum Transferu Technologii Politechnika.
Program ERASMUS w Śląskiej Wyższej Szkole Medycznej w Katowicach.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
PROGRAM WSPIERAJĄCY EDUKACJĘ, SZKOLENIA, MŁODZIEŻ I SPORT NA LATA
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
P ROGRAM : E RASMUS + A KCJA KLUCZOWA : M OBILNOŚĆ EDUKACYJNA A KCJA : M OBILNOŚĆ OSÓB UCZĄCYCH SIĘ I PRACOWNIKÓW T YP AKCJI : M OBILNOŚĆ OSÓB UCZĄCYCH.
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
ZASADY REKRUTACJI DO SZKO Ł Y PONADGIMNAZJLNEJ. Zasady rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych są regulowane zarządzeniem nr Wielkopolskiego.
Program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Erasmus Day 2015 Katarzyna Jezierska. ERASMUS+ Program Erasmus+ oferuje wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Podstawowe informacje
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
do szkół ponadgimnazjalnych
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiany w ramowych statutach: 1
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Systemy internetowe do obsługi projektów
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Akredytacja placówek doskonalenia nauczycieli
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Zapis prezentacji:

mobilności w ramach programu Comenius - Uczenie się przez całe życie w roku 2012 Joanna Sobotnik grudzień 2011

cel programu: doskonalenie zawodowe nauczycieli, znających język obcy, nauczających różnych przedmiotów poprzez udział w kursach, konferencjach, stażach zagranicznych

Szkolenia mogą odbywać się w następujących krajach: kraje członkowskie Unii Europejskiej Islandia Norwegia Liechtenstein Turcja Chorwacja Szwajcaria Macedonia

Wymagania wobec kandydatów staż pracy kandydata w momencie wyjazdu nie krótszy, niż dwa lata okres karencji pomiędzy wzięciem udziału w dwóch kolejnych formach doskonalenia za granicą - dwa lata - od momentu powrotu z jednej do momentu wyjazdu na kolejną niezbędny warunek uczestnictwa - znajomość języka roboczego na poziomie B2

uprawnione instytucje przedszkole szkoła podstawowa gimnazjum lub liceum ogólnokształcące szkoła ponadgimnazjalna o profilu zawodowym lub technicznym szkoła integracyjna lub dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych zakład kształcenia nauczycieli* ośrodek doskonalenia nauczycieli organ sprawujący nadzór pedagogiczny lub organ prowadzący szkołę instytucja zarządzająca systemem edukacji

formy doskonalenia KURSY TEMATYCZNE KURSY JĘZYKOWO- METODYCZNE KURSY JĘZYKOWE JOB SHADOWING SEMINARIA KONFERENCJE

Do najważniejszych korzyści udziału w szkoleniach europejskich należą: pogłębianie wiedzy i  podniesienie kwalifikacji zawodowych poznanie nowoczesnych i innowacyjnych metod pedagogicznych możliwość nawiązania współpracy międzynarodowej z europejskimi placówkami oświatowymi

Charakterystyka kursów 1. Kursy tematyczne - MINIMUM 5 DNI ZAJĘĆ WYBRANE Z KATALOGU KURSÓW PROGRAMU COMENIUS-GRUNDTWIG: http://comcdb.programkontoret.se/ organizowane we wszystkich krajach, uczestniczących w programie kursy z zakresu danego przedmiotu nauczania kursy transwersalne – edukacja europejska, edukacja międzykulturowa, praca z uczniem niepełnosprawnym, ICT

uprawnione osoby - kursy tematyczne nauczyciele dyrektorzy szkół i kadra zarządzająca szkołą wizytatorzy lub osoby wykonujące zadania w zakresie nadzoru pedagogicznego pracownicy ośrodków doskonalenia nauczycieli nauczyciele pracujący z uczniami zagrożonymi patologiami np. mediatorzy i wychowawcy dzieci ulicy kadra uczestnicząca w edukacji międzykulturowej, pracująca z pracownikami migrującymi i osobami przemieszczającymi się lub z ich dziećmi kadra pracująca z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych psychologowie szkolni i doradcy ds. zawodu

Charakterystyka kursów – 2 Kursy językowo- metodyczne: minimum 10 dni zajęć program obejmujący elementy metodyki miejsce kursu - kraj, w którym językiem urzędowym jest język, będący przedmiotem doskonalenia

uprawnione osoby - kursy językowo-metodyczne - wykwalifikowany i czynny nauczyciel jednego z oficjalnych języków UE zatrudniony w szkole, - nauczyciel kształcący nauczycieli języków obcych - nauczyciel przekwalifikowujący się w celu nauczania języka obcego, - nauczyciel szkoły podstawowej lub przedszkola, względem którego wymaga się (lub będzie wymagać) by prowadził nauczanie języka obcego, - nauczyciel prowadzący nauczanie przedmiotu w języku obcym, - wizytator lub doradca metodyczny ds. nauczania języka obcego w szkołach * W rozumieniu Ustawy o systemie oświaty art. 77 ust 2 z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. nr 67 z 1996 r. poz. 329 z późn. zm.)

Charakterystyka kursów – 2 Kursy językowe: min. 10 dni roboczych miejsce kursu - kraj, w którym językiem urzędowym jest język będący przedmiotem doskonalenia

uprawnione osoby - kursy językowe - nauczyciel przedmiotu nauczanego w języku obcym - nauczyciel przekwalifikowujący się w celu nauczania języka obcego, - nauczyciel szkoły podstawowej lub przedszkola, względem którego wymaga się (lub będzie wymagać), by prowadził nauczanie języka obcego - osoba, wykonująca zadania w zakresie nadzoru pedagogicznego lub nauczyciel konsultant, realizujący zadania związane ze współpracą międzynarodową.

SEMINARIA i KONFERENCJE 1-5-dniowe formy doskonalenia zawodowego, organizowane przez uznane instytucje

JOB SHADOWING 1-4 tygodniowy staż w instytucji partnerskiej za granicą (szkole, placówce), z którą szkoła macierzysta współpracuje obecnie lub współpracowała w przeszłości - współpraca bilateralna lub w ramach programów europejskich

Harmonogram składania wniosków w roku 2012 Termin złożenia wniosku Termin rozpoczęcia kursu 16 stycznia 2012 (wyjazdy na kursy od 1 maja 2012 do 31 sierpnia 2012) 30 kwietnia 2012  (wyjazdy na kursy od 1 września 2012 do 31 grudnia 2012) 17 września 2012 (wyjazdy na kursy od 1 stycznia 2013 do 30 kwietnia 2013)

kroki wybór kursu rezerwacja miejsca przygotowanie i wysłanie do FRSE dokumentacji

wybór formy doskonalenia wybór kursu 1. Katalog Comeniusa wyszukiwarka: rodzaj kursu kategoria zawodowa typ szkoły/placówki język, którym włada kandydat data kursu – zgodnie z harmonogramem naboru

wybór kursu 2. Kursy z wolnego rynku

wybór seminarium, konferencji wolny rynek

job shadowing porozumienie partnerskie z instytucją partnerską za granicą

2. rezerwacja miejsca kontakt pocztą elektroniczną z organizatorem sprawdzenie, czy są wolne miejsca prośba o przesłanie wstępnej rezerwacji miejsca

3. wymagana dokumentacja 1. wysłanie wniosku e-form w języku polskim w systemie on-line 2. wysłanie pełnej dokumentacji pocztą do FRSE: Wydruk wniosku, wypełnionego w systemie on-line - 2 egzemplarze potwierdzenie wysłania dokumentacji w systemie on-line – 2 egzemplarze rekomendacja wydana przez przełożonego / prawnego reprezentanta instytucji kandydata w języku polskim – 2 egzemplarze tymczasowa rezerwacja miejsca, uzyskana od organizatora kursu – 2 egzemplarze program kursu, zawierający informację o rzeczywistej liczbie dni trwania kursu. Informacja ta  jest niezwykle ważna podczas określania należnej kwoty za utrzymanie – 2 egzemplarze zaświadczenie o znajomości języka obcego – 2 egzemplarze

3.1 wnioski elementy: kontekst, potrzeby w zakresie doskonalenia, adekwatność kursu do potrzeb przygotowanie do kursu rezultaty i wpływ – rozwój osobisty, praca, szkoła i uczniowie europejska wartość dodana upowszechnianie budżet

wnioski - grant 4 elementy: koszty podróży z miejsca zamieszkania do miejsca kursu i podróży powrotnej opłata za szkolenie/kurs rzeczywisty koszt kursu, podany przez organizatora, w przypadku odmowy podania oddzielnie ceny kursu i zakwaterowania, należy wybrać inną szkołę i inny kurs koszty utrzymania (zakwaterowanie, wyżywienie i przejazdy lokalne)  ewentualnie środki na przygotowanie językowe

obliczenie grantu rzeczywisty koszt kursu, jednak nie więcej niż 750 euro cena kursu, udokumentowana rachunkiem przedstawionym w rozliczeniu końcowym koszty podróży, finansowane na podstawie udokumentowanych, uprawnionych kosztów rzeczywistych   - limity zgodnie z tabelą na stronie pr. Comenius Mobilności koszty utrzymania – obliczone przez system

3.2 rekomendacja min.: stanowisko staż pracy związek tematu kursu z profilem zawodowym opinia - ocena pracy, dodatkowe zadania, sukcesy zawodowe, doskonalenie zawodowe w kraju w ostatnich 5 latach znajomość języka obcego charakterystyka środowiska szkoły

3.3. rezerwacja miejsca elementy: imię i nazwisko kandydata, nazwa, miejsce i data kursu data, podpis, pieczęć lub papier firmowy forma przesłania: fax poczta załącznik do poczty elektronicznej – zeskanowane pismo

3.4. Poświadczenie znajomości języka obcego na poziomie B2 kopia dyplomu ukończenia wydziału filologicznego uczelni wyższej, kopia certyfikatu międzynarodowego egzaminu z języka obcego, np. FCE, DELF, DELE, ZD, DAPLE, CILS zaświadczenie o ukończeniu czteroletniego kursu języka obcego (160-180h nauki rocznie) informacje o nieformalnej nauce bądź nieudokumentowanych kompetencjach w zakresie znajomości języka obcego, potwierdzonych odpowiednimi dokumentami (np. wykorzystywanie języka obcego w pracy zawodowej lub praca za granicą w przeszłości)

3.5 program kursu wydruk kursu z katalogu lub informacja przesłana przez organizatora program - szczegółowy, konkretny

ocena wniosku ocena formalna wniosku- podlegają jej wszystkie wnioski złożone do Narodowej Agencji. Wnioski nie spełniające wymagań formalnych  (Wymagania formalne)  są odrzucane i nie są poddawane ocenie merytorycznej. ocena merytoryczna wniosku- dokonywana przez zewnętrznego eksperta w oparciu o kartę oceny przygotowaną przez Komisję Europejską, wspólną dla wszystkich krajów uczestniczących w programie. UWAGA! Część merytoryczna wniosku, a w szczególności motywacja i uzasadnienie wybranego szkolenia stanowi kluczowe znaczenie w ocenie wniosku. Zaleca się odpowiadać na  pytania  konkretnie i zrozumiale, unikać „pustosłowia”. Proszę zwrócić uwagę, aby działania przygotowawcze, szkolenie i jego wyniki/ wpływ zostały odpowiednio przedstawione. Należy także przedstawić dokładny program szkolenia.

ocena wniosku Za ocenę merytoryczną wniosku można otrzymać maksymalnie 100 punktów.   Wniosek jest oceniany pod względem merytorycznym w następujących obszarach: treść i czas trwania mobilności (max.30 punktów), wpływ i znaczenie (max.40 punktów), europejska wartość dodana (max. 10 punktów), upowszechnianie rezultatów (max.10 punktów).  Jeżeli szkolenie zostało wybrane z oficjalnego katalogu Comenius-Grundtvig i jest wynikiem projektu centralnego* ("course resulting from an LLP or previous Socrates project") Wnioskodawca otrzymuje 10 punktów w ramach oceny merytorycznej. * Projekt centralny jest zarządzany przez Agencję Wykonawczą w Brukseli Wnioski, które w wyniku oceny jakości otrzymały mniej niż 60 punktów, nie uzyskają dofinansowania.

warunki finansowania 80% grantu wypłacane jest uczestnikowi na 45 dni po podpisaniu umowy, przed terminem rozpoczęcia kursu - pozostałe 20% po rozliczeniu udziału w kursie (w przypadku całkowitego wykorzystania grantu)

zadania osoby, która otrzymała informację o przyznaniu grantu potwierdzenie udziału u organizatora kursu wypełnienie i odesłanie do FRSE umowy z danymi bankowymi dokonanie opłaty za kurs zakup biletów na przejazd

dokumenty wymagane do rozliczenia stypendium faktura opłaty za kurs certyfikat ukończenia formy doskonalenia zawodowego bilety lotnicze i karty pokładowe, bilety na pociąg, autobus… sprawozdanie

raport końcowy Po powrocie należy rozliczyć się z wykorzystania przyznanego dofinansowania zgodnie z zasadami określonymi w umowie. Beneficjent ma 30 dni od daty końcowej działania określonej w umowie na przesłanie raportu końcowego do Narodowej Agencji. Wypłata II raty dofinansowania będzie dokonana w terminie do 90 dni od daty przysłania przez Beneficjenta raportu końcowego do Narodowej Agencji. UWAGA! Należy przechowywać dokumentację finansową i merytoryczną przez określony w umowie okres.

(programy i projekty - Comenius) więcej informacji: Strona internetowa : www.comenius.org.pl www.kuratorium.katowice.pl (programy i projekty - Comenius) Joanna Sobotnik, Kuratorium Oświaty w Katowicach j.sobotnik@poczta.kuratorium.katowice.pl Grzegorz Żółcik, FRSE g.zolcik@frse.org.pl Commission Website for Comenius has not yet been updated to take into account the LLP structure and provisions.