PlacówkI doskonalenia nauczycieli

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
form kształcenia ustawicznego
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
DZIAŁALNOŚCI EDUKACYJNEJ DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły/placówki
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
Konferencja dla dyrektorów szkół podsumowująca pracę w I semestrze marzec 2005 r. Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych.
Jelenia Góra, 27 kwietnia 2011 r.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Reforma sieci EURES- nowe możliwości dla agencji zatrudnienia Aneta Majbańska Doradca.
WNIOSKI O ODZNACZENIA PAŃSTWOWE I RESORTOWE Informacje nt
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
KONFERENCJA DYREKTORÓW PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI I PEDAGOGICZNYCH BIBLIOTEK WOJEWÓDZKICH WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO Gdańsk, 27 sierpnia 2008 r. Kuratorium.
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
Język obcy w przedszkolu
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Kryteria rekrutacji do klas pierwszych ogólnodostępnych oraz integracyjnych gimnazjów prowadzonych przez Miasto Poznań.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zatrudnianie nauczycieli
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
DOKUMENTACJA PROCESU KSZTAŁCENIA
do szkół ponadgimnazjalnych
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Zbiór przepisów dotyczących Karty Rowerowej
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Zmiany w prawie oświatowym
Centra kształcenia ustawicznego
Zmiany w ramowych statutach: 1
Przykładowy model podziału środków
Kształcenie września 2018.
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Awans zawodowy nauczyciela bibliotekarza na stopień nauczyciela kontraktowego Renata Lipniewska,
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Akredytacja placówek doskonalenia nauczycieli
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – Zmiany w procedurach prowadzenia awansu zawodowego nauczyciela r. LESZEK ZALEŚNY.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

PlacówkI doskonalenia nauczycieli to placówki oświatowe utworzone w celu doskonalenia zawodowego nauczycieli art. 77a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.)

Podstawy prawne w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli rozporządzenie MEN z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2009 r. Nr 200, poz. 1537) rozporządzenie MENiS z dnia 20 grudnia 2003 r. w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2003 r. Nr 227, poz. 2248)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 grudnia 2003 r. w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli (D. U. z 2009 r. Nr 200, poz. 1537 ) określa m.in.: 1) szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz cofania akredytacji placówkom doskonalenia nauczycieli; 2) skład i sposób działania zespołu powoływanego przez kuratora oświaty w celu przeprowadzenia oceny działalności placówek doskonalenia nauczycieli ubiegających się o akredytację; 3) wzory dokumentów stosowanych w postępowaniu o uzyskanie akredytacji; 4) wysokość i tryb wnoszenia opłat przez placówki doskonalenia nauczycieli ubiegające się o akredytację.

§ 3 Placówka doskonalenia uzyskać akredytację, jeżeli: zapewnia wykwalifikowaną kadrę, w tym: a) dyrektor placówki doskonalenia posiada przygotowanie w zakresie zarządzania oświatą, a kierownicy komórek organizacyjnych ukończyli formy doskonalenia zawodowego w tym zakresie, w wymiarze co najmniej 60 godzin,

§ 3 Placówka doskonalenia może uzyskać akredytację, jeżeli: b) ponad 60% nauczycieli opracowujących i wdrażających programy, o których mowa w pkt 2, posiada stopień nauczyciela dyplomowanego oraz ukończone formy doskonalenia zawodowego przygotowujące do pracy z dorosłymi, w łącznym wymiarze co najmniej 160 godzin, c) ponad 80% nauczycieli i osób niebędących nauczycielami, prowadzących zajęcia dydaktyczne w ramach programów, o których mowa w pkt 2, posiada wykształcenie wyższe magisterskie,

§ 3 Placówka doskonalenia może uzyskać akredytację, jeżeli: d) ponad 80% osób, o których mowa w lit. a-c, z wyjątkiem osób posiadających stopnie lub tytuł naukowy, posiada co najmniej pięcioletnie doświadczenie zawodowe w zakresie doskonalenia lub kształcenia nauczycieli oraz prowadzi zajęcia zgodnie z posiadanym wykształceniem kierunkowym (specjalnością) i doświadczeniem zawodowym lub zgodnie z ukończonymi formami doskonalenia zawodowego w łącznym wymiarze co najmniej 100 godzin, e) co najmniej 80% osób niebędących nauczycielami i nieprowadzących zajęć dydaktycznych, a realizujących inne zadania statutowe placówki doskonalenia, posiada wykształcenie wyższe magisterskie oraz pięcioletnie doświadczenie zawodowe,

§ 3 Placówka doskonalenia może uzyskać akredytację, jeżeli: f) co najmniej 10% osób realizujących zadania statutowe placówki doskonalenia posiada stopnie lub tytuł naukowy, g) co najmniej 33% osób realizujących zadania statutowe placówki doskonalenia jest zatrudnionych w danej placówce co najmniej rok, h) kadra organizacyjno-techniczna posiada przygotowanie zawodowe odpowiadające realizowanym przez nią zadaniom w zakresie obsługi organizacyjnej i technicznej form doskonalenia prowadzonych przez placówkę doskonalenia;

§ 3 Placówka doskonalenia może uzyskać akredytację, jeżeli: opracowuje i wdraża programy doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz przeprowadza ich ewaluację, w tym: a) opracowała, odpowiednio do specyfiki i zasięgu działania, system badania potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego oraz przeprowadziła co najmniej dwukrotnie badanie tych potrzeb w swoim zakresie działania i uwzględniła wyniki w realizowanych programach, b) opracowane programy zawierają zakładane cele ogólne i szczegółowe, treści kształcenia, sposoby realizacji, zasady rekrutacji uczestników, narzędzia ewaluacji, zalecaną literaturę przedmiotu oraz przykładowe materiały dla uczestników,

§ 3 Placówka doskonalenia może uzyskać akredytację, jeżeli: c) wdrożyła, zgodnie z opracowanymi założeniami, co najmniej 3 programy obejmujące różne formy doskonalenia, których łączny wymiar wynosi co najmniej 1500 godzin, d) zainicjowała różne formy współpracy i wymiany doświadczeń dla uczestników form doskonalenia realizowanych w ramach programów, o których mowa w lit. c, e) uczestniczyła w co najmniej jednym międzynarodowym lub ogólnokrajowym albo wojewódzkim lub regionalnym programie doskonalenia zawodowego nauczycieli,

§ 3 Placówka doskonalenia może uzyskać akredytację, jeżeli: f) dokonuje ewaluacji prowadzonych form doskonalenia i modyfikuje ofertę programową, uwzględniając wyniki ewaluacji, g) bada efekty realizacji programów, o których mowa w lit. c, w szczególności bada, czy wiedza i umiejętności nabyte przez uczestników form doskonalenia są wykorzystywane w ich praktyce zawodowej, h) realizacja co najmniej 2 spośród programów, o których mowa w lit. c, została pozytywnie oceniona przez kuratora oświaty albo podmiot prowadzący statutową działalność oświatową,

§ 3 Placówka doskonalenia może uzyskać akredytację, jeżeli: i) systematycznie i w jednolity sposób dokumentuje przebieg procesu planowania i wdrażania oraz ewaluacji realizowanych programów i form doskonalenia;

§ 3 Placówka doskonalenia może uzyskać akredytację, jeżeli: prowadzi działalność informacyjną i upowszechnia problematykę z zakresu doskonalenia zawodowego nauczycieli, w tym: opracowuje i upowszechnia materiały informacyjne i dydaktyczne drukiem i w formie elektronicznej, prowadzi własną stronę internetową i zapewnia nauczycielom możliwość wymiany doświadczeń w formie elektronicznej;

§ 3 Placówka doskonalenia może uzyskać akredytację, jeżeli: zapewnia nowoczesną bazę dydaktyczną, w tym: a) pomieszczenia, w których są prowadzone formy doskonalenia zawodowego nauczycieli, zapewniają jego prawidłowy przebieg i realizację celów programowych, b) nowoczesne wyposażenie dydaktyczne umożliwiające stosowanie form i metod pracy wynikających z realizowanych programów doskonalenia zawodowego nauczycieli, c) posiada sprzęt komputerowy i dostęp do internetu, d) zapewnia uczestnikom form doskonalenia dostęp do literatury i materiałów przewidzianych w programach doskonalenia, e) systematycznie unowocześnia bazę dydaktyczną, zgodnie z aktualnymi potrzebami i postępem technicznym.

Wniosek o przyznanie akredytacji - § 4 1. Dyrektor placówki doskonalenia składa do kuratora oświaty w uzgodnieniu z organem prowadzącym. Wzór wniosku określa załącznik nr 1 do rozporządzenia. 2. Do wniosku dołącza się: 1) statut placówki doskonalenia; 2) własną ocenę działalności placówki doskonalenia, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 2; 3) uzyskane przez placówkę doskonalenia certyfikaty, nagrody, wyróżnienia lub rekomendacje; 4) dowód wniesienia opłaty albo oświadczenie dyrektora, że placówka doskonalenia całość kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli prowadzi nieodpłatnie.

ZESPÓŁ AKREDYTACYJNY - § 5 - dwaj przedstawiciele kuratora oświaty, z których jeden jest przewodniczącym zespołu; - dyrektor szkoły lub placówki posiadający stopień nauczyciela dyplomowanego; - nauczyciel dyplomowany albo nauczyciel akademicki, posiadający udokumentowany dorobek zawodowy w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli; -nauczyciel dyplomowany zatrudniony w zakładzie kształcenia nauczycieli albo nauczyciel akademicki, posiadający udokumentowany dorobek zawodowy w zakresie kształcenia nauczycieli - kandydaci rekomendowani przez organy prowadzące szkoły lub placówki, przez szkoły wyższe, zakłady kształcenia nauczycieli lub placówki doskonalenia nauczycieli - członkowie zespołu akredytacyjnego nie mogą być zatrudnieni w placówce doskonalenia ubiegającej się o akredytację - w pracach zespołu akredytacyjnego może uczestniczyć, w charakterze obserwatora, przedstawiciel organu prowadzącego placówkę doskonalenia ubiegającą się o akredytację lub inna osoba wskazana przez ten organ

Zespół akredytacyjny - § 6 dokonuje wstępnej oceny działalności placówki doskonalenia na podstawie wniosku i dołączonych do niego dokumentów; może wystąpić do dyrektora placówki doskonalenia o udzielenie dodatkowych informacji dotyczących działalności prowadzonej przez placówkę; jeżeli placówka doskonalenia nie spełnia warunków określonych w § 3, zespół akredytacyjny, po dokonaniu wstępnej oceny działalności placówki, może ustalić ocenę negatywną;

Zespół akredytacyjny - § 6 jeżeli wniosek i dołączone do niego dokumenty potwierdzają spełnianie przez placówkę doskonalenia warunków określonych w § 3, przewodniczący zespołu akredytacyjnego ustala program i termin wizyty akredytacyjnej w siedzibie placówki doskonalenia oraz powiadamia o tym dyrektora placówki i organ prowadzący placówkę, co najmniej na 14 dni przed planowanym terminem wizyty;  jeżeli placówka doskonalenia organizuje formy doskonalenia również poza siedzibą, zespół akredytacyjny może przeprowadzić wizytę akredytacyjną także w miejscach, w których te formy doskonalenia są organizowane; po przeprowadzeniu wizyt akredytacyjnych zespół akredytacyjny dokonuje końcowej oceny działalności placówki doskonalenia i przedstawia ją niezwłocznie kuratorowi oświaty

COFNIĘCIE AKREDYTACJI- § 13 1. Jeżeli placówka doskonalenia przestała spełniać którykolwiek z warunków określonych w § 3, kurator oświaty powiadamia o tym organ prowadzący oraz wyznacza placówce termin usunięcia uchybień nie krótszy niż 14 dni. 2. Jeżeli placówka doskonalenia w terminie wyznaczonym przez kuratora oświaty nie usunie uchybień, kurator oświaty może cofnąć akredytację. 3. O cofnięciu akredytacji kurator oświaty niezwłocznie powiadamia organ prowadzący placówkę doskonalenia oraz ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. 4. Placówka doskonalenia, której kurator oświaty cofnął akredytację, może ubiegać się ponownie o jej przyznanie, nie wcześniej jednak niż po upływie roku od dnia cofnięcia akredytacji.

Program wizyty akredytacyjnej przegląd bazy i wyposażenia dydaktycznego placówki doskonalenia nauczycieli analiza dokumentacji pracy placówki, w tym obowiązujących w placówce procedur i regulaminów, akt osobowych kadry dydaktycznej i dokumentacji dotyczącej oceny kadry, programów, materiałów metodyczno-dydaktycznych, dokumentacji prowadzonych form doskonalenia, ewaluacji spotkanie z  dyrektorem placówki w celu uzyskania dodatkowych wyjaśnień i informacji ustalenie oceny działalności placówki, sporządzenie protokołu W trakcie wizyty, w rozmowach z zespołem akredytacyjnym, mogą uczestniczyć kompetentni pracownicy placówki wskazani przez osobę kierującą placówką.

Elementy składowe programu szkolenia cele ogólne i szczegółowe danego szkolenia treści kształcenia szkolenia zalecana literatura przedmiotu uwagi o realizacji programu szkolenia zasady rekrutacji uczestników szkolenia warunki ukończenia danej formy szkolenia wzory zaświadczeń o ukończeniu danej formy szkolenia przykładowe materiały dla uczestników procedura oceny wewnętrznej procesu realizacji programu szkolenia

Korzyści z uzyskania akredytacji Placówka doskonalenia posiada potwierdzenie jakości pracy, staje się bardziej wiarygodna Uzyskanie zewnętrznej akredytacji stanowi potwierdzenie, że placówka spełnia ustalone w systemie oświatowym wymagania i obowiązujące kryteria jakości. Akredytacja powinna być ukoronowaniem procedur ewaluacyjnych, stosowanych w tych placówkach doskonalenia nauczycieli, które mają poczucie obowiązku rozliczania się ze swoich zobowiązań zawartych nie tylko w odpowiednich normach prawa oświatowego, ale i w misji tej instytucji. Raport z badań systemu akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli w Polsce na przykładzie ewaluacji tego procesu w województwach małopolskim i dolnośląskim - przydatność do promocji i reklamy usług edukacyjnych, podniesienie wartości marketingowej placówki doskonalenia, - wykazy akredytowanych placówek są umieszczone na stronach internetowych kuratoriów oświaty

Korzyści z uzyskania akredytacji - przy pewnych projektach współfinansowanych z UE i MEN do przetargu mogą startować placówki posiadające akredytację (np. realizatorem wszystkich szkoleń w ramach projektu wdrażanego przez MEN ze środków EFS pn. „Pracownie komputerowe dla szkół” mogły być wyłącznie placówki akredytowane, podobnie było w przypadku projektu pn. „Internetowe centra informacji multimedialnej w bibliotekach szkolnych i pedagogicznych), - często w przypadku przetargów na organizację „grantów” kuratora posiadanie akredytacji skutkuje przyznaniem dodatkowych punktów dla instytucji przystępującej do przetargu.

Dziękuję za uwagę Dorota Mechlińska starszy wizytator KO w Poznaniu